آنچه باید درباره اضطراب پس از زایمان بدانید!
تاریخچه موزه پیکاسو در 1 دقیقه
تاریخچه موزه پیکاسو در 1 دقیقه
۱۴۰۰-۰۷-۱۱
9 کاری که نباید بعد از زایمان انجام دهید!,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون,webgardoon
9 کاری که نباید بعد از زایمان انجام دهید!
۱۴۰۰-۰۷-۱۱

آنچه باید درباره اضطراب پس از زایمان بدانید!

طبیعی است که بعد از تولد نوزاد کوچک خود نگران باشید. تعجب می کنید، آیا آنها خوب غذا می خورند؟ به اندازه کافی می خوابید؟ آیا به تمام مراحل ارزشمند آنها رسیده اید؟ و میکروب ها چطور؟ آیا دوباره می خوابم؟ چگونه این همه لباسشویی روی هم انباشته شد؟ احتمالا شما هم در مورد افسردگی پس از زایمان یا همان PPD شنیده اید. اما آیا از فامیل کمتر شناخته شده آن یعنی اضطراب پس از زایمان اطلاع دارید؟ در این مقاله از بخش بارداری مجله اینترنتی وبگردون  به بررسی این موضوع می پردازیم.

اضطراب کم طبیعی است اما گاهی اوقات بیش از حد است. اگر به نظر می رسد که اضطراب شما خارج از کنترل است، بیشتر اوقات شما را در معرض اضطراب قرار می دهد یا شما را در شب بیدار نگه می دارد، ممکن است دچار اضطراب پس از زایمان شده باشید.

 

علائم اضطراب پس از زایمان

به خاطر داشته باشید که اکثر (اگر نه همه) پدر و مادر جدید برخی نگرانی ها را تجربه میکنند. اما علائم اختلال اضطراب پس از زایمان عبارتند از:

  • نگرانی ثابت یا تقریباً ثابت که نمی توان آن را برطرف کرد
  • احساس ترس از چیزهایی که می ترسید اتفاق می افتد
  • اختلال در خواب (بله، انتخاب آن دشوار است، زیرا نوزاد تازه متولد شده به این معنی است که خواب شما حتی بدون داشتن اضطراب مختل می شود – اما این را به عنوان بیدار شدن یا مشکل در خوابیدن در مواقعی که کودک شما آرام می خوابد تصور کنید)
  • افکار رقابتی

 

اگر همه اینها نباشد، همچنین ممکن است علائم جسمانی مربوط به اضطراب پس از زایمان را داشته باشید، مانند:

  • خستگی
  • تپش قلب
  • بیش از حد تهویه
  • تعریق
  • تهوع یا استفراغ
  • لرزش یا لرزش

چندین نوع خاص تر از اضطراب پس از زایمان وجود دارد – اختلال هراس پس از زایمان و اختلال وسواس فکری – عملی بعد از زایمان (OCD). علائم آنها با علائم همتایان غیر پس از زایمان آنها مطابقت دارد، اگرچه ممکن است به طور خاص به نقش شما به عنوان والدین جدید مربوط باشد.

با OCD پس از زایمان، ممکن است شامل افکار وسواسی و مکرر در مورد صدمه یا حتی مرگ کودک شما  باشد. با اختلال هراس پس از زایمان، می توانید حملات پانیک ناگهانی مربوط به افکار مشابه را تجربه کنید.

علائم حمله پانیک پس از زایمان عبارتند از:

  • تنگی نفس یا احساس خفگی یا ناتوانی در تنفس
  • ترس شدید از مرگ (برای شما یا نوزاد شما)
  • درد قفسه سینه
  • سرگیجه
  • تپش قلب

 

در مقابل. افسردگی پس از زایمان

در یک مطالعه در این مطالعه 4451 زن که به تازگی زایمان کرده بودند مورد بررسی قرار گرفت، 18 درصد علائم مربوط به اضطراب را گزارش کردند. (این رقم بسیار زیاد است – و یادآوری قابل توجهی است که شما در این امر تنها نیستید.) از این تعداد، 35 درصد نیز علائم افسردگی پس از زایمان را داشتند.

این نشان می دهد که مطمئناً می توانید PPD و اضطراب پس از زایمان را همزمان داشته باشید – اما ممکن است یکی را بدون دیگری داشته باشید. بنابراین، چگونه می توانید آنها را از هم تشخیص دهید؟

این دو می توانند علائم فیزیکی مشابهی داشته باشند. اما با PPD، شما معمولاً احساس غم و اندوه زیادی می کنید و ممکن است در مورد آسیب رساندن به خود یا نوزاد خود فکر کنید.

اگر برخی یا همه علائم بالا را دارید – اما بدون افسردگی شدید – ممکن است دچار اختلال اضطراب پس از زایمان باشید.

 

علل اضطراب پس از زایمان

بیایید صادق باشیم: یک نوزاد جدید – به ویژه اولین فرزند شما – می تواند به راحتی باعث ایجاد نگرانی شود. و هنگامی که هر محصول جدیدی که می خرید یک برچسب هشدار دهنده در مورد سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) با خود حمل می کند، هیچ کمکی به این موضوع نمی کند.

شرح حال این مادر توضیح می دهد که چگونه این نگرانی واقعاً می تواند به چیزی بیشتر تبدیل شود. اما چرا این اتفاق می افتد؟ در وهله اول، در کل دوران بارداری، بارداری و روند پس از زایمان، هورمونهای بدن شما از صفر به 60 و دوباره به حالت اول برمی گردند.

اما اینکه چرا برخی از زنان دچار اختلال اضطرابی پس از زایمان می شوند و برخی دیگر دچار این مشکل نمی شوند، با توجه به اینکه نوسانات هورمونی جهانی است، کمی رازآلود است. اگر قبل از بارداری اضطراب داشتید – یا اگر اعضای خانواده با آن همراه بودند – مطمئناً بیشتر در معرض خطر هستید. همین امر در مورد وسواس اجباری نیز صدق می کند.

عوامل دیگری که می توانند خطر شما را افزایش دهند عبارتند از:

  • سابقه اختلال خوردن
  • از دست دادن بارداری قبلی یا مرگ نوزاد
  • سابقه علائم شدید مربوط به خلق و خوی با پریود شما

یک مطالعه نشان داد زنانی که سقط جنین قبلی یا مرده زایی داشته اند بیشتر در معرض اضطراب پس از زایمان هستند.

 

درمان اضطراب پس از زایمان

مهمترین مرحله برای دریافت کمک برای اضطراب پس از زایمان تشخیص بیماری است. آن 18 درصد که قبلاً برای شیوع اضطراب پس از زایمان ذکر کردیم؟ این می تواند حتی بیشتر باشد، زیرا برخی از زنان ممکن است در مورد علائم خود سکوت کنند.

حتماً با پزشک خود به معاینه بعد از زایمان بروید. این معمولاً در 6 هفته اول پس از زایمان برنامه ریزی می شود. بدانید که می توانید-و باید- هر زمان که علائم نگران کننده ای دارید، قرار ملاقات بعدی را تعیین کنید.

اضطراب پس از زایمان و PPD می توانند بر پیوند شما با نوزاد تأثیر بگذارند. اما درمان در دسترس است.

پس از صحبت در مورد علائم خود با پزشک خود، ممکن است داروها، ارجاع به متخصص سلامت روان یا توصیه هایی برای مکمل ها یا درمان های مکمل مانند طب سوزنی دریافت کنید.

درمانهای خاصی که ممکن است به درمان شناختی رفتاری (برای کاهش تمرکز بر بدترین سناریوها) و درمان پذیرش و تعهد (ACT) کمک کند، می تواند کمک کننده باشد.

برخی فعالیتها همچنین می توانند به شما در کنترل بیشتر کمک کنند، مانند:

  • ورزش
  • ذهن آگاهی
  • تکنیک های آرام سازی

نخریدنش؟ یک مطالعه روی 30 زن در سن باروری نشان داد که ورزش – به ویژه تمرینات مقاومتی – علائم اختلال اضطراب عمومی را کاهش می دهد. در حال حاضر، این زنان در مرحله پس از زایمان نبودند، اما این نتیجه قابل تأمل است.

 

چشم انداز اضطراب پس از زایمان

با درمان مناسب، می توانید از اضطراب پس از زایمان رهایی یافته و با کوچولوی شیرین خود ارتباط برقرار کنید. شما ممکن است وسوسه شوید که درمان را به دلیل تفکر متوقف کنید، هنگامی که جوانتر  هستید فکر میکنید، اضطراب من از بین می رود. اما حقیقت این است که اضطراب می تواند به سرعت برق بجای آنکه خود به خود برطرف شود بیشتر شود.

خانمها به یاد داشته باشید: بچه بلوز شایع است، اما معمولاً فقط چند هفته طول می کشد. اگر با نگرانی های طولانی مدت و شدید که در زندگی کودک شما ایجاد می شود مواجه هستید، به پزشک خود اطلاع دهید-و اگر با درمان اولیه بهبود نیافت، از ادامه دادن آن نترسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *