آیا 5G برای انسان مضر است؟
خرید از داروخانه
خرید از داروخانه
۱۴۰۰-۰۲-۲۲
8 نکته ساده برای سالم نگهداشتن چشم!
8 نکته ساده برای سالم نگهداشتن چشم!
۱۴۰۰-۰۲-۲۲

آیا 5G برای انسان مضر است؟

5G جدیدترین شبکه فناوری بی سیم است. این برای انتقال داده ها بین لوازم خانگی، مانند تلفن های همراه و دستگاه های بلوتوث استفاده می شود.

5G با تولید نوعی انرژی به نام تابش الکترومغناطیسی کار می کند. از فرکانس های بالاتری نسبت به شبکه های بی سیم قبلی استفاده می کند و باعث سرعت و کارآیی بیشتر می شود. در این مقاله از بخش سلامت مجله اینترنتی وبگردون به بررسی اینترنتی 5G و خطرات آن میپردازیم.

فرکانس های الکترومغناطیسی، مانند آنهایی که 5G تولید می کند، ناحیه ای به نام میدان الکترومغناطیسی (EMF) ایجاد می کنند. برخی از افراد معتقدند EMF ها اثرات منفی بر سلامتی دارند. در نتیجه، نگرانی در مورد تأثیر 5G بر سلامتی وجود دارد. اما در حال حاضر هیچ خطری در ارتباط با سلامت 5G شناخته نشده است.

 

5G چیست؟

فناوری بی سیم به طور مداوم در حال پیشرفت است. تقریباً هر 10 سال، شرکت های تلفن همراه نسل جدیدی از سیستم های بی سیم را منتشر می کنند. هر نسل نسخه پیشرفته و پیشرفته تری از نسخه آخر است.

در سال 2019، شبکه های 5G منتشر شدند. اصطلاح “5G” مخفف “نسل پنجم” است.

5G ارتباطات سریعتر تلفن همراه را فراهم می کند. انتظار می رود این از تعداد روزافزون دستگاهها و خدمات الکترونیکی پشتیبانی کند ، از جمله:

  • اتومبیل های خودران
  • لوازم واقعیت مجازی
  • پزشکی از راه دور
  • نظارت از راه دور
  • جراحی از راه دور

5G با استفاده از فرکانس های بالاتر در طیف الکترومغناطیسی کار می کند. فرکانس ها از 3.5 گیگا هرتز (گیگاهرتز) تا چندین ده گیگاهرتز است.

قبل از راه اندازی 5G، این فرکانس های بالاتر در شبکه های تلفن همراه استفاده نمی شد. آنها معمولاً در دستگاههایی مانند اسکنرهای امنیتی استفاده می شوند.

شایان ذکر است که فرکانس های الکترومغناطیسی توسط هر چیزی که از برق استفاده می کند تولید می شود. این شامل:

  • مایکروویو
  • خطوط برق
  • رایانه

5G همچنین از روشی به نام beamforming استفاده می کند که داده ها را مستقیماً به دستگاه ها می فرستد. این متفاوت از نسل های قبلی است که از همه جهات سیگنال می فرستادند.

 

آیا فناوری 5G تاثیری بر سلامتی دارد؟

طبق منبع معتبر سازمان بهداشت جهانی (WHO)، تحقیقات محدودی در مورد فرکانسهای استفاده شده در 5G وجود دارد.

تحقیقات بیشتری در مورد اثرات سلامتی میدان های الکترومغناطیسی در سراسر طیف وجود دارد. با این حال، نتایج متناقض است.

تا به امروز، EMF ها به طور بالقوه با موارد زیر مرتبط شده اند:

گرم شدن بافت

یک مطالعه کوچک 2017 معتبر نشان داد که تلفن های همراه از فرکانسهای 1.8 تا 2.2 گیگاهرتز استفاده می کنند. طبق گفته WHO، این فرکانس ها باعث گرم شدن بافت می شوند.

گرم شدن بافت زمانی اتفاق می افتد که پوست شما انرژی الکترومغناطیسی را جذب کند. این امر باعث افزایش جزئی دما در مغز و بدن شما می شود.

یک مطالعه 2021Turusted Source همچنین نشان داد که افراد با افزایش سن بیشتر گرمایش بافت مربوط به EMF را تجربه می کنند. بعلاوه، هرچه EMF بالاتر باشد، جذب بیشتری نیز می کند. به این دلیل که افراد مسن ضخامت پوست و جریان خون را کاهش می دهند.

با این حال، گرم شدن بافت کوتاه مدت و حداقل در نظر گرفته می شود. کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) نیز اظهار می دارد که مردم در معرض فرکانس های بسیار کم EMF قرار دارند. این سطح بسیار کم است و باعث گرم شدن قابل توجه بافت می شود.

برای تعیین چگونگی تأثیر 5G به طور خاص بر بافت انسان، تحقیقات بیشتر لازم است.

 

عملکرد شناختی

اثرات قرار گرفتن در معرض 5G بر عملکرد شناختی هنوز مطالعه نشده است. برخی تحقیقات شامل EMF از منابع دیگر است. در یک مطالعه کوچک 2017 منبع معتمد، محققان نحوه استفاده از تلفن همراه بر عملکرد شناختی را بررسی کردند. محققان دریافتند که استفاده از تلفن همراه حداقل 90 دقیقه در روز با مشکلات توجه همراه است.

یک بررسی کوچک تحقیقاتی در سال 2018 شواهد متناقضی پیدا کرد. محققان 43 مطالعه در مورد EMF و عملکرد شناختی را بررسی کردند. آنها نتیجه گرفتند که هیچ ارتباط محکمی بین EMF و نگرانی های شناختی وجود ندارد.

سرطان

در سال 2011 ، آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) اظهار داشت که EMF ها “احتمالاً سرطان زا” برای انسان هستند. این طبقه بندی توسط 30 دانشمند از 14 کشور تعیین شد.

تا به امروز ، بیشتر مطالعات ارتباط بالقوه بین EMF و سرطان مغز را بررسی کرده اند. اما نتایج متناقض بوده است.

به عنوان مثال ، یک بررسی تحقیقاتی در سال 2017 نشان داد که اشعه EMF تلفن های همراه با گلیوم ، نوعی سرطان مغز ارتباط دارد. از طرف دیگر ، یک مطالعه 2018 ، ارتباط واضحی بین EMF های با فرکانس بالا و تومورهای مغزی پیدا نکرد.

باز هم ، مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه آیا فرکانس 5G می تواند به توسعه سرطان کمک کند ، نیاز است.

 

آیا فرکانس یا تابش 5F برای حیوانات مضر است؟

تحقیقات محدودی در مورد تأثیر 5G به طور خاص بر حیوانات وجود دارد.

بیشتر تحقیقات مربوط به موش یا موش بوده است. به عنوان مثال، یک مطالعه حیوانی 2019 Trust Source نشان داد که EMF حاصل از تلفن های همراه با آسیب DNA در موش و موش صحرایی ارتباط دارد. یک مطالعه دیگر روی حیوانات 2016 منبع معتبر دریافت که EMF با هر فرکانسی می تواند به سیستم عصبی آسیب برساند.

یک بررسی تحقیق در سال 2020Trusted Source همچنین چگونگی تأثیر EMF ها بر ارگانیسم هایی مانند حلزون و قورباغه را بررسی کرد. محققان تشخیص دادند که معلوم نیست که آیا EMF ها اثرات منفی روی حیوانات دارند یا خیر.

برای تعیین اینکه 5G چگونه بر حیوانات تأثیر می گذارد ، تحقیقات بیشتری لازم است.
ادعاهای دروغین در مورد خطرات سلامتی

از زمان انتشار 5G، بسیاری از ادعاهای دروغین در مورد سلامت آن در شبکه های اجتماعی ظاهر شد. نمونه هایی از این افسانه ها عبارتند از:

  1. واکسن های COVID-19 حاوی میکروچیپ های 5G هستند
  2. انتشار 5G برای پوشاندن بیماری همه گیر COVID-19 استفاده می شود
  3. 5G باعث سردرد، میگرن و سرگیجه می شود

هیچ مدرکی در پشت این ادعاها وجود ندارد.

 

5G و ویروس کرونا جدید

همچنین یک افسانه وجود دارد که شبکه های تلفن همراه 5G با ویروس کرونا جدید SARS-CoV-2 مرتبط هستند ، که باعث بیماری COVID-19 می شود. این نادرست است

طبق شایعات ، گفته می شود که 5G مستقیماً ویروس را گسترش می دهد. اما ویروس ها از طریق قطرات تنفسی و نه شبکه های بی سیم پخش می شوند.

برخی شایعات ادعا می کنند که 5G سیستم ایمنی بدن شما را خراب می کند و خطر ابتلا به SARS-CoV-2 را افزایش می دهد، که باعث COVID-19 می شود. اما این نیز نادرست است. هیچ مدرکی وجود ندارد که EMF یا 5G بر خطر ابتلا به عفونت های ویروسی تأثیر بگذارد.

 

بحث و جدال درباره 5G چیست؟

IARC ، که EMF ها را “احتمالاً سرطان زا” طبقه بندی می کند ، بخشی از WHO است. اما WHO در حال ارزیابی سلامت جداگانه خود از منبع معتبر EMFs است.

International EMF ProjectTrusted Source ارزیابی را مدیریت می کند. WHO پروژه بین المللی EMF را در سال 1996 تاسیس کرد.

دکتر لنارت هاردل ، متخصص انکولوژی در سوئد ، علیه پروژه EMF صحبت کرد. در یک بررسی تحقیق 2017 منبع معتمد، هاردل اظهار داشت که پنج نفر از شش عضو گروه اصلی EMF به کمیسیون بین المللی حفاظت در برابر اشعه غیر یونیزه (ICNIRP) وابسته هستند.

به گفته هاردل، این تعارض منافع است. وی همچنین اظهار داشت که بسیاری از اعضای ICNIRP وابسته به صنایعی هستند که از شبکه های بی سیم استفاده می کنند.
بردن

5G جدیدترین شبکه بی سیم است. این ارتباط سریعتر تلفن همراه را با تولید فرکانسهای الکترومغناطیسی بالاتر فراهم می کند.

در حال حاضر، هیچ دلیل مستدلی مبنی بر تأثیر منفی 5G بر سلامتی در انسان یا حیوانات وجود ندارد. اکثر محققان به طور کلی EMF ها را مطالعه کرده و نتایج مختلفی را یافته اند.

اگرچه برای درک 5G به مطالعات بیشتری نیاز است، اما با انقباض SARS-CoV-2 ارتباط ندارد، که باعث COVID-19 می شود. 5G ویروس کرونا را گسترش نمی دهد و شما را در معرض ابتلا به عفونت های ویروسی نمی کند.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *