اثر سوموگی چیست؟

اثر سوموگی چیست؟

هنگامی که از انسولین درمانی برای کنترل دیابت خود استفاده می کنید، باید چندین بار در روز سطح قند خون خود را اندازه بگیرید. بسته به نتایج، ممکن است انسولین مصرف کنید تا سطح قند خون شما کاهش یابد یا یک میان وعده برای افزایش آنها بخورید. در این مقاله از بخش سلامت جسمی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی اثر سوموگی میپردازیم.

اثر یا پدیده سوموگی زمانی اتفاق می افتد که شما انسولین را قبل از خواب مصرف کنید و با غلظت قند خون از خواب بیدار شوید.

طبق تئوری اثر سوموگی، وقتی انسولین بیش از حد قند خون شما را کاهش می دهد، می تواند باعث ترشح هورمون هایی شود که سطح قند خون شما را به حد بالایی برسانند. تصور می شود که در افراد دیابتی نوع 1 بیشتر از دیابت نوع 2 است.

اگرچه صبح گلوکز بالا اتفاق می افتد، اما شواهد کمی وجود دارد که تئوری اثر سوموگی را توضیح دهد. اما اگر این علائم، ناهماهنگی یا تغییرات زیادی را در سطح قند خون مشاهده کردید، با پزشک خود صحبت کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین گیاهان و مکمل ها برای دیابت

 

علائم اثر سوموگی

اگر صبح با سطح قند خون بالا از خواب بیدار شوید و دلیل آن را نمی دانید، ممکن است اثر سوموگی را تجربه کنید. تعریق شبانه ممکن است علامت این پدیده باشد.

پدیده سپیده دم: تجربه پدیده سپیده دم شبیه اثر سوموگی است، اما علل آن متفاوت است.

همه پدیده طلوع را تا حدی تجربه می کنند. این واکنش طبیعی بدن شما به هورمونهایی (کورتیزول، هورمون رشد و کاتکول آمین) است که با نزدیک شدن به صبح ترشح می شوند. این هورمون ها باعث ترشح گلوکز از کبد شما می شوند.

در اکثر افراد، ترشح گلوکز با ترشح انسولین تعدیل می شود. اما وقتی دیابت دارید انسولین کافی تولید نمی کنید تا میزان گلوکز را کاهش دهید و این باعث افزایش سطح قند خون می شود.

 

علل اثر سوموگی

در صورت ابتلا به دیابت، ممکن است از آمپول انسولین برای کنترل سطح قند خون خود استفاده کنید. وقتی بیش از حد انسولین تزریق می کنید، یا انسولین تزریق می کنید و بدون خوردن مقدار کافی به رختخواب می روید، سطح قند خون را بیش از حد کاهش می دهد. به این حالت افت قند خون گفته می شود.

بدن شما با ترشح هورمون هایی مانند گلوکاگون و اپی نفرین به کاهش قند خون پاسخ می دهد. این هورمون ها سطح قند خون شما را بالا می برند. بنابراین، از اثر سوموگی گاهی اوقات به عنوان “اثر بازگشت” یاد می شود.

اثر سوموگی به طور گسترده ای گزارش شده است. اما شواهد علمی کمی برای حمایت از آن وجود دارد.

بیشتر بخوانید: درمان های جایگزین برای دیابت

 

آزمایش و تشخیص

آزمایش اثر سوموگی نسبتاً آسان است. برای چندین شب متوالی:

  • قند خون خود را دقیقاً قبل از خواب بررسی کنید.
  • زنگ ساعت را تنظیم کنید تا حدود ساعت 3:00 بامداد دوباره آن را بررسی کند.
  • بعد از بیدار شدن دوباره آن را امتحان کنید.

اگر هنگام بررسی آن در ساعت 3:00 قند خون پایین باشد، احتمالاً اثر سوموگی است.

همچنین می توانید از پزشک خود در مورد استفاده از سیستم کنترل مستمر گلوکز (CGM) سوال کنید. پزشک شما یک حسگر کوچک گلوکز در زیر پوست شما قرار می دهد. این اطلاعات را به دستگاه مانیتورینگ می فرستد که سطح گلوکز شما را ردیابی می کند و به شما اجازه می دهد تا در هنگام بالا یا خیلی پایین بودن سطح، بدانید.

 

اثر سوموگی درمان و پیشگیری

اگر دیابت دارید و اثرسوموگی یا  Somogyi را تجربه می کنید، با پزشک خود صحبت کنید. درباره هر گونه نوسان مکرر، مانند بالا بودن سطح قند خون صبح، بحث کنید. بپرسید چگونه می توانید برنامه کنترل دیابت خود را تنظیم کنید تا قند خون شما کنترل شود.

ممکن است دریابید که خوردن یک میان وعده با دوز انسولین شبانه به شما کمک می کند تا سطح قند خون شما از غوطه وری و برگشت دوباره جلوگیری کند. همچنین ممکن است پزشک شما تغییراتی را در رژیم انسولین شما توصیه کند.

به عنوان مثال، ممکن است به شما توصیه کنند انسولین کمتری در شب مصرف کنید یا نوع دیگری از انسولین را امتحان کنید. با آنها در مورد تعیین سطح قند خون برای زمان خواب کمی بالاتر، اما در عین حال بی خطر صحبت کنید.

اگر فکر می کنید بعد از افزایش دوز شبانه انسولین ممکن است شروع به دیدن اثر سوموگی کنید، بهتر است برای آزمایش سطح قند خون چند شب در نیمه شب بیدار شوید. افزایش دوز انسولین به تدریج نیز می تواند کمک کند.

با پزشک خود صحبت کنید تا در مورد بهترین برنامه خود تصمیم بگیرید. همچنین ممکن است پزشک شما را به سرمایه گذاری در سیستم CGM تشویق کند. این مانیتور میزان گلوکز شما را ردیابی می کند و از زنگ هشدار برای اطلاع دادن به شما در هنگام افزایش یا پایین آمدن سطح شما استفاده می کند.

بیشتر بخوانید: اگر تازگی دیابت گرفتید: مهمترین تغییرات رژیم غذایی را بدانید!

 

جمع بندی

مهم است که قبل از تنظیم رژیم انسولین با پزشک خود صحبت کنید ، به خصوص اگر دچار نوسانات شدید قند خون هستید.

مدیریت دیابت نیاز به تمرین و مراقبت دارد. یادگیری نحوه واکنش بدن شما به چیزهای دیگرغذا ، انسولین و ورزش می توانند این کار را آسان کنند.

بیشتر بخوانید: چای و دیابت: فواید، خطرات و انواع آن

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *