انواع بیماری های روانی
باردار شدن بعد از سقط جنین
باردار شدن بعد از سقط جنین
۱۴۰۰-۰۶-۰۵
آیا مصرف کافئین خطر سقط جنین را افزایش میدهد؟
آیا مصرف کافئین خطر سقط جنین را افزایش می دهد؟
۱۴۰۰-۰۶-۰۶

انواع بیماری های روانی

در این مقاله از بخش سلامت جسمی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی انواع بیماری های روانی میپردازیم.

بسیاری از شرایط مختلف وجود دارد که به عنوان بیماری های روانی شناخته می شوند. انواع رایج تر عبارتند از:

اختلالات اضطرابی : افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی با ترس و وحشت به موضوعات یا موقعیت های خاص و همچنین علائم فیزیکی اضطراب یا وحشت مانند ضربان قلب سریع و تعریق پاسخ می دهند. اختلال اضطرابی در صورتی تشخیص داده می شود که پاسخ فرد برای موقعیت مناسب نباشد، اگر فرد نتواند پاسخ را کنترل کند، یا اگر اضطراب در عملکرد طبیعی اختلال ایجاد کند. اختلالات اضطرابی شامل اختلال اضطراب فراگیر، اختلال هراس، اختلال اضطراب اجتماعی و فوبیاهای خاص است.

اختلالات خلقی : این اختلالات، که به آن اختلالات عاطفی نیز گفته می شود، شامل احساس غم و اندوه مداوم یا دوره هایی از احساس شادی بیش از حد، یا نوساناتی از شادی شدید تا اندوه شدید است. شایع ترین اختلالات خلقی عبارتند از افسردگی، اختلال دوقطبی و اختلال سیکلوتیمیک.

اختلالات روان پریشی : اختلالات روان پریشی شامل آگاهی و تفکر مخدوش است. دو مورد از شایع ترین علائم اختلالات روان پریشی توهم هستند- تجربه تصاویر یا صداهایی که واقعی نیستند، مانند شنیدن صداها – و توهمات، که باورهای ثابت غلطی هستند که فرد بیمار با وجود شواهد موجود، آنها را درست می پذیرد. مخالف. اسکیزوفرنی نمونه ای از اختلال روان پریشی است.

اختلالات خوردن : اختلالات خوردن شامل احساسات، نگرش ها و رفتارهای شدید شامل وزن و غذا می شود. بی اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی و اختلال پرخوری شایع ترین اختلالات خوردن هستند.

کنترل ضربه و اختلالات اعتیاد: افراد مبتلا به اختلالات کنترل ضربه نمی توانند در برابر خواسته ها یا تکانه ها، برای انجام اعمالی که می تواند برای خود یا دیگران مضر باشد، مقاومت کنند. پیرومانیا (شروع آتش سوزی)، کلپتومانیا (سرقت) و قمار اجباری نمونه هایی از اختلالات کنترل ضربه هستند. مشروبات الکلی و مواد مخدر شایع ترین اعتیاد هستند. اغلب، افراد مبتلا به این اختلالات چنان با موضوعات اعتیاد خود درگیر می شوند که مسئولیت ها و روابط را نادیده می گیرند.

اختلالات شخصیتی: افراد دارای اختلالات شخصیت دارای ویژگی های شخصیتی شدید و انعطاف ناپذیری هستند که برای فرد ناراحت کننده است و/یا باعث ایجاد مشکل در کار، مدرسه یا روابط اجتماعی می شود. علاوه بر این، الگوهای فکری و رفتاری فرد با انتظارات جامعه تفاوت چشمگیری دارد و آنقدر سفت و سخت است که عملکرد طبیعی فرد را مختل می کند. به عنوان مثال می توان به اختلال شخصیت ضد اجتماعی، اختلال شخصیت وسواسی، اختلال شخصیت هیستریونی، اختلال شخصیت اسکیزوئید  و اختلال شخصیت پارانوئید اشاره کرد.

اختلال وسواس فکری-عملی ( OCD ): افراد مبتلا به OCD گرفتار افکار یا ترس های دائمی هستند که باعث می شود مراسم یا روال خاصی را انجام دهند. افکار مزاحم را وسواس می نامند، و مراسم را اجبار می نامند. به عنوان مثال، فردی با ترس بی دلیل از میکروب ها که مرتباً دست های خود را می شست.

اختلال استرس پس از سانحه ( PTSD ): PTSD شرایطی است که می تواند به دنبال یک حادثه آسیب زا و یا وحشتناک مانند حمله جنسی یا جسمی، مرگ غیر منتظره یکی از عزیزان یا بلایای طبیعی ایجاد شود. افراد مبتلا به PTSD اغلب افکار و خاطرات پایدار و ترسناکی از این رویداد دارند و از نظر احساسی بی حس هستند.

انواع دیگر بیماریهای روانی کمتر رایج عبارتند از:

سندرم های پاسخ به استرس (که قبلاً اختلالات سازگاری نامیده می شد): سندرم های پاسخ به استرس زمانی رخ می دهد که فرد در واکنش به یک رویداد یا موقعیت استرس زا علائم احساسی یا رفتاری را نشان می دهد. عوامل استرس زا ممکن است شامل بلایای طبیعی مانند زلزله یا گردباد شود. حوادث یا بحران ها، مانند تصادف رانندگی یا تشخیص بیماری اصلی؛ یا مشکلات بین فردی مانند طلاق، مرگ یکی از عزیزان، از دست دادن شغل یا مشکلی در مصرف مواد. سندرم های پاسخ به استرس معمولاً ظرف سه ماه از وقوع رویداد یا موقعیت شروع می شود و ظرف شش ماه پس از توقف یا حذف عامل استرس زا پایان می یابد.

اختلالات تجزیه ای: افراد مبتلا به این اختلالات دچار اختلالات شدید یا تغییراتی در حافظه، هوشیاری، هویت و آگاهی عمومی از خود و محیط اطراف خود می شوند. این اختلالات معمولاً با استرس شدید همراه است، که ممکن است در نتیجه حوادث آسیب زا ، تصادفات یا بلایایی باشد که ممکن است توسط فرد تجربه شده یا مشاهده شود. اختلال هویت تجزیه ای، که قبلاً اختلال شخصیت چندگانه یا “شخصیت شکاف دار” نامیده می شد و اختلال شخصیت زدایی نمونه هایی از اختلالات تجزیه ای هستند.

اختلالات ساختگی: اختلالات ساختگی شرایطی هستند که در آنها فرد آگاهانه و عمداً علائم جسمی و/یا احساسی ایجاد می کند یا از آن شکایت می کند تا فرد را در نقش بیمار یا فردی که به کمک نیاز دارد قرار دهد.

اختلالات جنسی و جنسیتی: اینها شامل اختلالاتی است که بر میل جنسی، عملکرد و رفتار تأثیر می گذارد. اختلال عملکرد جنسی، اختلال هویت جنسیتی و پارافیلیا نمونه هایی از اختلالات جنسی و جنسیتی هستند.

اختلالات علائم جسمانی : فردی با اختلال علائم جسمی، که قبلاً به عنوان اختلال روان تنی یا اختلال جسمانی شناخته می شد، علایم جسمانی یک بیماری یا درد را با میزان پریشانی بیش از حد و نامتناسب تجربه می کند، صرف نظر از اینکه آیا پزشک می تواند یا نه علت پزشکی برای علائم

اختلالات تیک: افراد مبتلا به اختلال تیک صداها را صدا می دهند یا حرکات بدن بدون هدف را نشان می دهند که مکرر، سریع، ناگهانی و/یا غیرقابل کنترل است. (صداهایی که به طور غیر ارادی ایجاد می شوند تیک های صوتی نامیده می شوند.) سندرم تورت نمونه ای از اختلال تیک است.

سایر بیماریها یا شرایط، از جمله مشکلات مختلف مربوط به خواب و بسیاری از انواع زوال عقل، از جمله بیماری آلزایمر، گاهی به عنوان بیماریهای روانی طبقه بندی می شوند، زیرا مغز را درگیر می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *