درمان پوکی استخوان
پوکی استخوان و مشکلات عاطفی
پوکی استخوان و مشکلات عاطفی
۱۴۰۰-۰۶-۰۱
علل پوکی استخوان
علل پوکی استخوان
۱۴۰۰-۰۶-۰۱

درمان پوکی استخوان

هنگامی که شما مبتلا به پوکی استخوان هستید، استخوان های شما ضعیف تر از گذشته شده اما آنقدر ضعیف نیستند که بتوانید پوکی استخوان را تشخیص دهید. این وضعیتی است که در آن استخوان ها آنقدر نازک هستند که به راحتی می شکنند. اگر به مرور زمان استخوان های شما نازک شوند، پوکی استخوان می تواند به پوکی استخوان تبدیل شود. در این مقاله از بخش سلامت جسمی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی درمان پوکی استخوان میپردازیم.

اما لازم نیست. طیف وسیعی از درمان ها و عادات سالم می توانند استخوان های شما را تقویت کرده، استئوپنی را کند کرده و از پوکی استخوان جلوگیری کنند.

زندگی سالم

اگر استخوان های قوی دارید، شیوه زندگی سالم می تواند به حفظ آنها کمک کند. اگر از قبل پوکی استخوان دارید، همان شیوه زندگی می تواند شانس ابتلا به پوکی استخوان را کاهش دهد. این تمرینات را جزء برنامه معمول خود قرار دهید:

ورزش کنید. مانند ماهیچه  استخوان هنگام استفاده از آن قوی تر می شود. بهترین حرکت برای استخوان ها وزن تمرینات بلبرینگ که بدن شما را مجبور به کار در برابر گرانش. این شامل راه رفتن، بالا رفتن از پله، رقصیدن و بلند کردن وزنه است.

رژیم غذایی. برای استحکام استخوان ها به رژیم غذایی سرشار از کلسیم و ویتامین D نیاز دارید. غذاهای حاوی کلسیم بالا عبارتند از:

  • محصولات لبنی مانند ماست، شیر کم چرب و پنیر
  • سبزیجات سبز مانند کلم بروکلی و سبزیجات کلارد
  • ساردین و ماهی قزل آلا، با استخوان
  • توفو

وقتی نور خورشید به پوست شما برخورد می کند، بدن شما ویتامین D خود را تولید می کند. اگر هر روز چند دقیقه را در خارج از خانه زیر نور آفتاب بگذرانید، حداقل مقداری از ویتامین D مورد نیاز خود را دریافت می کنید. هرچند زمان زیادی را زیر نور آفتاب نگذارید – این امر خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد. برخی از غذاها به طور طبیعی دارای ویتامین D هستند. سایر موارد مانند غلات و غذاهای لبنی با آن غنی شده است. منابع خوب عبارتند از:

  • ماهی هایی مانند ماهی آزاد، ماهی تن و ماهی خال مخالی
  • روغن کبد ماهی
  • جگر گاو
  • پنیر
  • زرده تخم مرغ
  • غلات صبحانه غنی شده ، آب میوه ها ، محصولات شیر ​​، ماست و مارگارین

سیگار نکشید و کمتر بنوشید. اگر سیگار می کشید، سعی کنید آن را ترک کنید. مطالعات نشان می دهد که بین کشیدن سیگار و کاهش تراکم استخوان ارتباط قوی وجود دارد.

اگر مشروبات الکلی می نوشید، این کار را در حد اعتدال انجام دهید. این بدان معناست که بیش از یک نوشیدنی در روز برای زنان و دو نوشیدنی روزانه برای مردان. آبجو، شراب یا مشروب زیاد می تواند تعادل کلسیم را در بدن شما به هم بزند و نحوه تولید هورمون ها و ویتامین ها برای سلامت استخوان ها را در بدن شما تغییر دهد. نوشیدن زیاد نوشیدنی همچنین می تواند شما را در افتادن بیشتر کند، به این معنی که می توانید یک استخوان را بشکنید.

مصرف نمک و کافئین را کاهش دهید. هر دو ممکن است بدن شما کلسیم و استخوان بیشتری را از دست بدهند. قهوه و نوشابه های کافئین دار با استئوپنی ارتباط دارند، بنابراین سعی کنید انواع بی کافئین را کاهش دهید یا به سراغ آن بروید. برچسب غذاهای بسته بندی شده را بررسی کنید تا ببینید چه مقدار نمک (یا سدیم) در یک وعده وجود دارد.

داروهای استئوپنی

در برخی موارد، به ویژه اگر قبلاً استخوان شکسته اید ، پزشک ممکن است داروهایی را برای کاهش احتمال پوکی استخوان و جلوگیری از شکستگی بیشتر تجویز کند. داروهایی که می توانند پوکی استخوان را درمان کرده یا از پوکی استخوان جلوگیری کنند عبارتند از:

بیس فسفونات. این داروها روند طبیعی بدن شما برای شکستن استخوان را کند می کند. ممکن است سطح استخوان خود را حفظ کنید یا حتی تراکم استخوانی کمی افزایش دهید. بیس فسفوناتها داروهای اصلی هستند که پزشکان برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان در زنان یائسه استفاده می کنند. آنها شامل آلندرونیک اسید ( Fosamax )، ایباندرونیک اسید (Boniva)، رزرودرونیک اسید ( Actonel ) و زولدرونیک اسید ( Reclast ) هستند. بیشتر بیس فسفونات ها قرص هایی هستند که معمولاً یک بار در هفته یا یک بار در ماه مصرف می کنید. اما Reclast معمولاً سالی یک بار به صورت تزریقی انجام می شود.

درمان جایگزینی هورمونی. زمانی که یک درمان رایج برای جلوگیری از از دست دادن استخوان بود، پزشکان دیگر به ندرت از آن استفاده می کنند زیرا مطالعات نشان می دهد که احتمال لخته شدن خون در پاها و ریه ها به همراه سایر مشکلات سلامتی در افراد بیشتر است. گاهی اوقات، اگر جایگزینی هورمون به زنانی که دارای علائم یائسگی هستند کمک کند، پزشک ممکن است توصیه کند که آنها نیز برای از دست دادن استخوان مصرف کنند. با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا باید این درمان را در نظر بگیرید یا خیر.

تری پاراتاید ( Forteo ) دارویی است که مانند یک هورمون ساخته شده توسط غدد پاراتیروئید عمل می کند. این اولین دارویی است که به بدن در ساختن استخوان جدید کمک می کند. شما روزانه آن را به عنوان شات زیر پوست خود مصرف می کنید.

رالوکسیفن ( اویستا ). این دارو می تواند از پوکی استخوان جلوگیری کرده و آن را درمان کند. همچنین میتواند شانس ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهد، اما دانشمندان برای اطمینان از این امر به تحقیقات بیشتری نیاز دارند. این قرصی است که شما روزی یکبار مصرف می کنید.

هر یک از این داروها خطرات و عوارض جانبی احتمالی خود را دارند، بنابراین قبل از مصرف آنها حتماً در مورد تأثیر آنها با پزشک خود مشورت کنید.

درمان های طبیعی استئوپنی

اگر قبلاً استخوان شکسته اید، پزشک ممکن است دارو تجویز کند. اما بسیاری از مردم قبل از شکستگی، تعدادی مکمل غذایی و گیاهان دارویی را برای ساختن استخوان های قوی تر امتحان می کنند. مکمل های اصلی کلسیم و ویتامین D هستند.

اکثر بزرگسالان باید روزانه بین 1000 تا 1200 میلی گرم کلسیم و 600 تا 800 واحد بین المللی (IU) ویتامین D دریافت کنند. اگر به اندازه کافی از این مواد مغذی در رژیم غذایی خود استفاده نمی کنید و زمان زیادی را زیر نور آفتاب نمی گذرانید، از پزشک خود بپرسید که آیا باید مکمل مصرف کنید.

مکمل های غذایی دیگر ممکن است به تقویت استخوان ها کمک کنند، اما تا کنون، تحقیقات کمی در مورد عملکرد خوب آنها انجام شده است. این شامل:

  • بور
  • مس
  • دهیدروآپی اندروسترون ( DHEA )
  • ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)-دو اسید چرب امگا 3 موجود در ماهی
  • اسید فولیک ، ویتامین B6 و ویتامین B12
  • منگنز
  • سیلیکون
  • استرانسیوم
  • فلز روی

گیاهانی که ممکن است مفید باشند عبارتند از:

  • سیاه کوهوش
  • دم اسب
  • شبدر قرمز

قبل از مصرف مکمل های گیاهی یا غذایی، در مورد آنها با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *