دفع سنگ کلیه چقدر طول میکشد؟
داروهای خانگی سنگ کلیه
داروهای خانگی سنگ کلیه
۱۴۰۰-۰۷-۲۲
علت درد بعد از دفع سنگ و راه های درمان آن
علت درد بعد از دفع سنگ و راه های درمان آن
۱۴۰۰-۰۷-۲۲

دفع سنگ کلیه چقدر طول میکشد؟

سنگ کلیه شایع است و می تواند کاملاً دردناک باشد. آنها در داخل کلیه ها تشکیل می شوند و از مواد معدنی و نمک هایی تشکیل شده اند که نمی توانند در ادرار حل شوند. در این مقاله از بخش سلامت مجله اینترنتی وبگردون به این سوال پاسخ میدهیم که دفع سنگ کلیه چقدر طول میکشد؟

سنگ کلیه چیست؟

سنگ کلیه توده های جامدی هستند که وقتی مواد شیمیایی و مواد معدنی در ادرار شما به صورت کریستال سخت می شوند تشکیل می شوند. این مواد شیمیایی و مواد معدنی مانند کلسیم و اسید اوریک همیشه در سطوح پایین وجود دارد. مقدار اضافی معمولاً با ادرار شما دفع می شود. با این حال، در برخی موارد، شما می توانید مقدار زیادی از آنها را داشته باشید و سنگ کلیه ایجاد شود.

برخی از موارد سنگ کلیه علت شناخته شده ای ندارند، اما برخی از شیوه های زندگی و عوامل بهداشتی می تواند احتمال ابتلا به آنها را افزایش دهد. مثلا:

  • خوردن پروتئین زیاد
  • مصرف بیش از حد ویتامین D
  • عدم نوشیدن مایعات کافی
  • چاق بودن
  • داشتن اختلال متابولیک
  • داشتن نقرس یا بیماری التهابی روده

مردان و افرادی که سابقه خانوادگی سنگ کلیه دارند نیز بیشتر در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستند.

علائم رایج سنگ کلیه عبارتند از:

  • درد شدید در ناحیه کمر و پهلو ، به ویژه دردی که ناگهان ظاهر می شود
  • خون در ادرار شما
  • نیاز مداوم به ادرار کردن
  • درد هنگام ادرار کردن
  • ادرار کدر یا بدبو
  • فقط مقدار کمی ادرار کنید یا اصلاً ادرار نکنید

سنگ کلیه در کلیه ایجاد می شود و سپس وارد حالب می شود. حالب لوله ای است که کلیه را به مثانه متصل می کند و اجازه جریان ادرار را می دهد. سنگهای کوچک معمولاً می توانند به طور طبیعی عبور کنند، اما سنگهای بزرگتر ممکن است در حالب گیر کرده و علائم فوق را ایجاد کنند.

برای آشنایی با عوامل تعیین کننده مدت زمان لازم برای دفع سنگ کلیه، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

چقدر طول می کشد تا بگذرد؟

چند عامل تعیین می کند که چه مدت منتظر بمانید تا سنگ کلیه دفع شود.

اندازه

اندازه سنگ عامل اصلی در این است که آیا می تواند به طور طبیعی عبور کند یا خیر. سنگهای کوچکتر از 4 میلی متر (میلی متر) در 80 درصد مواقع خود به خود عبور می کنند. گذراندن آنها به طور متوسط ​​31 روز طول می کشد.

سنگهای 4-6 میلی متر بیشتر مستلزم نوعی درمان هستند، اما حدود 60 درصد به طور طبیعی از بین می روند. این به طور متوسط ​​45 روز طول می کشد.

سنگهای بزرگتر از 6 میلی متر معمولاً برای برداشتن نیاز به درمان دارند. فقط حدود 20 درصد به طور طبیعی عبور می کنند. برای سنگ هایی با این اندازه که به طور طبیعی عبور می کنند، ممکن است تا یک سال طول بکشد.

محل

در حالی که اندازه عامل اصلی در انتقال خود به خود سنگ ها است، محل سنگ در حالب نیز تفاوت ایجاد می کند. سنگهایی که در انتهای حالب به محل اتصال به مثانه نزدیکتر هستند – به جای انتهایی که به کلیه متصل می شود – به احتمال زیاد خود به خود منتقل می شوند. تحقیقات نشان می دهد که 79 درصد این سنگها خود به خود منتقل می شوند.

برای سنگهای انتهای حالب نزدیک به کلیه، تقریبا 48 درصد این سنگها بدون هیچ گونه درمان پزشکی عبور می کنند.

آیا راهی وجود دارد که آنها را سریعتر عبور دهد؟

بهترین درمان خانگی برای تشویق دفع سنگ، نوشیدن مایعات زیاد، به ویژه آب معمولی و آب مرکبات مانند پرتقال یا گریپ فروت است. مایع اضافی باعث می شود شما بیشتر ادرار کنید، که به حرکت سنگ کمک کرده و از رشد آن جلوگیری می کند. شما باید حداقل 2 تا 3 لیتر آب در روز مصرف کنید.

سنگهای کوچکتر به احتمال زیاد خود به خود منتقل می شوند، بنابراین باید برای جلوگیری از رشد سنگ اقدامات لازم را انجام دهید. این شامل رژیم غذایی کم نمک، کلسیم و پروتئین است.

با این حال، برای عملکرد صحیح بدن به همه این موارد نیاز دارید، بنابراین با پزشک خود در مورد رژیم غذایی مناسب برای کمک به دفع سنگ صحبت کنید.

دفع سنگ کلیه می تواند بسیار دردناک باشد. مصرف داروهای ضد درد مانند ایبوپروفن این روند را تسریع نمی کند ، اما می تواند هنگام عبور از سنگ بسیار راحت تر باشد. یک پد گرمکن نیز می تواند کمک کند.

اگر تب دارید، حالت تهوع شدید دارید یا نمی توانید مایعات را بدون استفراغ نگه دارید، باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

به همین ترتیب، اگر فقط یک کلیه دارید یا مشکلات یا آسیب های کلیوی دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

سنگ کلیه عفونی یک اورژانس جراحی است. در صورت مشاهده علائم عفونت، به بیمارستان مراجعه کنید.

درمان پزشکی غیر جراحی

در برخی موارد، ممکن است به دارو یا روش غیر جراحی برای کمک به دفع سنگ نیاز داشته باشید. داروهای متداول و درمان عبارتند از:

  • مسدود کننده های کانال کلسیم مسدود کننده های کانال کلسیم معمولاً برای فشار خون بالا استفاده می شود اما می تواند برای کمک به دفع سنگ کلیه استفاده شود. آنها مانع از اسپاسم حالب می شوند که به تسکین درد کمک می کند. آنها همچنین به بزرگ شدن حالب کمک می کنند تا سنگ راحت تر عبور کند.
  • مسدود کننده های آلفا مسدود کننده های آلفا داروهایی هستند که ماهیچه های حالب را شل می کنند. این می تواند به عبور سنگ به راحتی کمک کند. آرامش ماهیچه ها همچنین می تواند به تسکین درد ناشی از اسپاسم در حالب کمک کند.
  • سنگ تراشی لیتوتریپسی یک روش غیرجراحی است که در آن از امواج صوتی با انرژی بالا (همچنین به عنوان امواج ضربه ای) برای شکستن سنگ استفاده می شود. امواج به محل کلیه اشاره می کنند و از بدن شما عبور می کنند. هنگامی که سنگ شکسته می شود، قطعات به راحتی عبور می کنند. ممکن است بعد از سنگ تراپی یک یا دو روز در بیمارستان بستری شوید.

کم آبی بدن نیز در سنگ کلیه شایع است و می تواند به مایعات داخل وریدی نیاز داشته باشد. در صورت شروع استفراغ یا علائم دیگر کم آبی شدید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

هنگامی که عمل جراحی ضروری است

اگر فکر می کنید ممکن است سنگ کلیه داشته باشید، باید در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید. در صورت مشاهده یکی از این موارد، پزشک می تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که آیا سعی می کنید سنگ را به طور طبیعی عبور دهید، دارو مصرف کنید یا سنگ را با جراحی خارج کنید.

در برخی شرایط، پزشک ممکن است برداشتن فوری جراحی را بدون دوره انتظار توصیه کند. این معمولاً به این دلیل است که سنگ بسیار بزرگتر است تا به طور طبیعی عبور کند (بزرگتر از 6 میلی متر) یا مانع جریان ادرار می شود. اگر سنگ مانع از جریان ادرار شود، می تواند منجر به عفونت یا آسیب کلیوی شود.

در شرایط دیگر، ممکن است پزشک توصیه کند منتظر بمانید تا ببینید آیا می توانید سنگ را به تنهایی رد کنید. شما باید در این مدت اغلب با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا چیزی در حال تغییر است، به خصوص اگر علائم جدیدی دارید.

در طول دوره انتظار، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند اگر سنگ به رشد خود ادامه دهد، درد غیرقابل کنترل داشته باشید یا علائم عفونت مانند تب مشاهده کنید. عفونت، تب، آسیب کلیوی، درد غیرقابل کنترل (سخت کنترل) یا استفراغ غیرقابل کنترل همه نشانه جراحی فوری هستند.

جمع بندی

سنگ کلیه می تواند بسیار دردناک باشد، اما اغلب بدون درمان پزشکی برطرف می شود. اگر فکر می کنید سنگ کلیه دارید، در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید تا به شما در انتخاب بهترین روش کمک کند.

به طور کلی ، هرچه سنگ بزرگتر باشد، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا خود به خود منتقل شود. ممکن است بتوانید منتظر بمانید یا پزشک شما مداخله پزشکی را توصیه کند.

داشتن سنگ کلیه باعث می شود که در آینده سنگ کلیه بیشتری داشته باشید. برای کاهش خطر ابتلا به سنگ های بیشتر ، مطمئن شوید که آب کافی می نوشید تا ادرارتان زرد روشن یا شفاف باقی بماند و رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات و نمک کم داشته باشید.

پزشک شما می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه نوع رژیم غذایی و شیوه زندگی برای شما مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *