راهنمای نگهداری و پرورش اچوریا الگانس یا ساق عروس
پرورش 10 صیفی عالی در گلدان
۱۴۰۰-۰۱-۳۱
19 گیاه عالی برای پوشش زمین
۱۴۰۰-۰۱-۳۱

راهنمای نگهداری و پرورش اچوریا الگانس یا ساق عروس

اچوریا الگانس یا ساق عروس (Echeveria elegans) یکی از شناخته شده ترین و محبوب ترین انواع گیاهان بادرشته گیاه Echeveria است. اچوریا الگانس یا ساق عروس که معمولاً به عنوان گل ساکت گل رز سفید مکزیکی یا گل ساکنین گوهر مکزیکی شناخته می شوند، با برگهای ضخیم و گوشتی به رنگ سبز آبی تا سبز نقره ای شناخته می شوند که به شکل رزت جذاب رشد می کنند. همانطور که از نام آنها پیداست، این ساکولنت ها بومی مکزیک هستند و به طور معمول در زیستگاه های نیمه بیابانی در سراسر کشور یافت می شوند. این ساکولنت های زرق و برق دار با نگهداری کم به عنوان گیاهان آپارتمانی و گیاهان باغی محبوب هستند و حتی برنده جایزه باغ باغ از انجمن سلطنتی باغبانی می شوند.

 

  نام علمی
Echeveria elegans
  نام عمومی
Mexican snowball, Mexican gem, white Mexican rose
 گونه گیاه
Succulent
  اندازه عمومی
8 inch. tall, 12 inch. wide
 نیاز به نور خورشید
کامل
  نوع خاک
Sandy, well-drained
  خاک pH اسیدی
  زمان گلدهی
بهار, تابستان
  رنگ گل
صورتی, زرد
  سختی 9-11, USA
  ناحیه بومی
شمال آمریکا
سمی بودن
غیر سمی

 

مراقبت از اچوریا الگانس

اچوریا الگانس ساکولنت هایی با نگهداری کم هستند که با بی توجهی رشد می کنند. آنها مانند اکثر ساکولنت ها از شرایط آفتابی و گرم برخوردارند و به شدت مقاوم به خشکی هستند. آنها ساکولنت های بزرگی هستند که در شرایط ایده آل می توانند تا 8 اینچ قد و 12 اینچ عرض رشد کنند. اچوریا الگانس یا ساق عروس را می توان در فضای باز، در ظروف یا داخل خانه به عنوان گیاهان خانگی در تمام طول سال پرورش داد.

 

سبک

همانند اکثر ساکولنت ها، اچوریا الگانس یا ساق عروس برای رشد به چندین ساعت تابش نور مستقیم خورشید در روز نیاز دارند. کمبود نور باعث می شود که این اچوریا الگانسدچار لگی شود و شکل جمع و جور جذاب خود را از دست بدهد.

هنگامی که در داخل خانه رشد می کنید، بهترین پنجره رو به جنوب یا جنوب است. در صورت لزوم، این ساکولنت ها در زیر چراغ های رشد نیز خوب عمل می کنند. اچوریا الگانس یا ساق عروس وقتی در فضای باز پرورش می یابند می توانند در محلی کاشته شوند که ترکیبی از نور مستقیم و جزئی را در طول روز دریافت کند.

 

خاک مناسب

اچوریا الگانس یا ساق عروس که به زیستگاه بومی نیمه بیابانی خود عمل می کنند، بهترین عملکرد را در خاک شنی و زهکشی خوب دارند. آنها نمی توانند آب گرفتگی را تحمل کنند بنابراین خاک آنها باید به راحتی تخلیه شده و به سرعت خشک شود. از واسطه های غنی از هوموس خودداری کنید زیرا مدت طولانی تری آب را در خود نگه می دارند.

اچوریا الگانس یا ساق عروس در خاک فقیر از مواد مغذی نیز عملکرد خوبی دارند. یک مخلوط گلدان کاکتوس یا ساکولنت استاندارد برای این ساکولنت ها عالی است.

 

آبیاری

اچوریا الگانس به عنوان مقاوم در برابر خشکسالی شناخته شده اند و شما باید از آب دادن به آنها به هر قیمتی خودداری کنید. به طور کلی، بهتر است زیر آب ساکولنت را زیر آب قرار دهید. در صورت نیاز، این ساکولنت ها می توانند ماه ها با کمبود آب و بدون آب زنده بمانند.

قبل از آبیاری اطمینان حاصل کنید که خاک کاملاً خشک شده و سپس به خوبی آبیاری کنید. در زمستان، آبیاری را در حالی که گیاه در حالت خواب است، برگردانید.

 

دما و رطوبت مناسب

اچوریا الگانس به عنوان یک گیاه بیابانی از شرایط گرم و خشک برخوردار هستند. آنها در شرایط بیش از حد مرطوب خوب عمل نمی کنند و نمی توانند هوای سرد را تحمل کنند. در صورتی که اچوریا الگانس یا ساق عروس را در محیط داخلی پرورش دهید، سطح معمولی دما و رطوبت در خانه مناسب است.

اگر این ساکولنت ها را در فضای باز پرورش می دهید، باید آنها را در ظروف پرورش دهید تا بتوانند به راحتی در محیط داخلی از بین بروند، مگر اینکه در مکانی زندگی کنید که در تمام طول سال هوای گرم داشته باشد. اچوریا الگانس یا ساق عروس در مناطق USDA 9-11 مقاوم هستند.

 

کود دهی

اچوریا الگانس یا ساق عروس غذای بالایی محسوب نمی شوند و نیازی به کوددهی منظم ندارند. آنها می توانند از کود دهی سالانه در اوایل اواسط بهار با کودی که برای کاکتوس ها و ساکولنت ها طراحی شده است بهره مند شوند.

آیا اچوریا الگانس یا ساق عروس سمی است؟

اچوریا الگانس برای انسان و حیوانات خانگی غیر سمی محسوب می شود. با این حال ، خوردن آنها توصیه نمی شود زیرا خوردنی نیستند.

 

هرس کردن

این ساکولنت ها نیازی به هرس ندارند. با این وجود، اگر اچوریا الگانس یا ساق عروس لنگ دار شوند ، روش هایی برای برش دادن آنها و احیای شکل جمع و جور گل مانند آنها وجود دارد.

برای رفع اچوریا الگانسی ، قسمت بالایی ساقه که لگی نیست و هنوز تا حدی فشرده است را برش دهید و آن را در یک ظرف جداگانه بکارید. هنگامی که قسمت بالایی ساکولنت را قطع کردید، دو برگ پایین را از گل رز جدید جدا کنید تا ساقه برهنه آن ظاهر شود. این قسمت برهنه در زیر خاک دفن می شود و ریشه های جدید ایجاد می کند. قبل از کاشت گیاه تازه جدا شده ، اجازه دهید ساقه به مدت 12-24 ساعت پوسیده شود. این به شما کمک می کند تا پس از کاشت پوسیدگی جلوگیری شود.

پس از پوسیدگی ، گیاه جدید را می توان در یک کاکتوس استاندارد یا مخلوط خاک شادک گلدان قرار داد. گیاه را تا زمانی که ریشه ها شروع به شکل دادن نکنید ، بعد از تقریباً 2-3 هفته آبیاری نکنید.

 

اچوریا الگانس مکزیکی از طریق قلمه زدن برگ و تقسیم شدن به راحتی تکثیر می شوند. گیاهان بالغ باعث جبران خسارت هایی می شوند که می توانند از گیاه مادر جدا شده و در گلدان های خود کاشته شوند. روش دیگر، ساکولنت های جدید را می توان از طریق تکثیر برگ رشد داد.

برای تکثیر اچوریا الگانس از طریق تکثیر برگ، یک برگ سالم را به آرامی از ساکولنت بچرخانید، اطمینان حاصل کنید که “بدون پاره شدن” از ساقه بیرون می زند. پایه برگ باید کاملا سالم باشد. پس از برداشته شدن، برگ را در بالای خاک خشک قرار داده و در محلی قرار دهید که نور روشن و غیرمستقیم دریافت کند. در عرض 2-3 هفته باید شروع به جوانه زدن ریشه های کوچک صورتی یا سفید از انتهای برگ کنید. در این مرحله ، شما می توانید ریشه های جدید را کمی آبیاری یا غبارآلود کنید، اجازه دهید خاک بین دو آبیاری کاملا خشک شود.

بعد از چند ماه شاهد رشد یک گیاه آبدار کوچک از انتهای برگ خواهید بود! مراقبت از این ساکولنت جدید را ادامه دهید تا برگ مادر خشک شود و ریزش کند. در این مرحله می توانید گیاه جدید را به مکانی منتقل کنید که نور مستقیم و درخشان دریافت کند و مانند گیاه بالغ از آن مراقبت کند.

 

گلدان مناسب اچوریا الگانس یا ساق عروس

وقتی نوبت به بارگیری مجدد می رسد ، اچوریا الگانس چندان جالب توجه نیستند. آنها به بارگیری مجدد مکرر نیاز ندارند و می توانند ریشه دار بودن را تحمل کنند. از آنجا که در خاک بی کیفیت خوب عمل می کنند، به تجدید مکرر خاک نیز نیاز ندارند.

همانطور که گفته شد، بهتر است اچوریا الگانس یا ساق عروس پس از آنکه از ظرف گلدان قبلی خود رشد نکردند، مجدداً بارگیری کنید. ریشه های خارج شده از سوراخ های زهکشی در گلدان یکی از نشانه های زمان مناسب برای ساخت مجدد است! هنگام انتخاب گلدان جدید برای آبدار خود، خیلی زیاد اندازه نگیرید. گلدانی که 2-3 اینچ بزرگتر از گلدان قبلی باشد کاملاً مناسب است.

 

زمستان گذرانی

اچوریا الگانس یا ساق عروس مقاوم در برابر سرما نیستند و اگر در خارج از کشور رشد می کنید و زمستان های سردی را تجربه می کنید ، باید در داخل زمستان زمستان گذرانی کنید. ساده ترین راه برای انجام این کار پرورش آنها در ظروف است تا بتوانید به راحتی ظرف را به داخل خانه منتقل کنید و در طول زمستان به عنوان گیاهان آپارتمانی پرورش دهید.

 

آفات / بیماری های شایع

به طور کلی اچوریا الگانس مکزیکی توسط بسیاری از آفات اذیت نمی شوند. با این حال ، برخی از آفات رایج مانند گیاهان شپشک و شته ، بدون توجه به اینکه در داخل یا خارج از منزل رشد می کنند، می توانند جذب این ساکولنت ها شوند. بررسی منظم آفات و استفاده از درمان های پیشگیرانه به کاهش هرگونه آلودگی احتمالی کمک می کند.

 

منبع

3 Comments

  1. نازنین گفت:

    خیلی خوشگله

  2. عشق گل و گیاه گفت:

    خیلی خوشگله

  3. سارا گفت:

    خیلی دوسش دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *