راهنمای نگهداری و پرورش گل اشرفی

راهنمای نگهداری و پرورش گل اشرفی

اگر به دنبال یک گل با مقاومت کم ، مقاوم در برابر خشکی و شکوفه دادن طولانی برای پر کردن بستر و یا قرار دادن حاشیه هستید، گیاهان هسته (Coreopsis spp.) یک انتخاب مناسب است. با بیش از 80 گونه گل اشرفی، چیزی مناسب هر طرح باغ وجود دارد.

 

گیاهان اشرفی به صورت قائم رشد می کنند و در کل تابستان توده هایی از گلهای درخشان ، نمایان و مانند گل مروارید را نشان می دهند. شاخ و برگ گونه ها متفاوت است ، بعضی از آنها دارای برگهای سبز بزرگ و برخی دیگر دارای برگهای باریک تری هستند. ظاهراً یکی از نام های رایج آنها، کنه، شباهت دانه های گرد به کنه ها است. پرندگان و دیگر حیوانات وحشی دوست دارند در پاییز و زمستان دانه ها را میان وعده کنند. بعلاوه، زنبورها و پروانه ها به سمت شکوفه های رنگارنگ گیاهان کشیده می شوند.

گونه های گل اشرفی دارای سرعت رشد متوسطی هستند و بهتر است در بهار پس از از بین بردن خطر یخ زدگی کاشته شوند. ارقام یک ساله از اوایل تابستان شکوفا می شوند و از پاییز به طور دوره ای شکوفا می شوند، در حالی که ارقام چند ساله از سال دوم پس از کاشت شکوفا می شوند.

نام علمی
Coreopsis spp.
نام عمومی
Coreopsis, tickseed, calliopsis
گونه گیاه
Perennial, annual
اندازه عمومی
1.5–4 ft. tall and wide (varies by species)
نیاز به نور خورشید
Full
نوع خاک
Loamy, sandy, well-drained
خاک pH  Neutral
زمان گلدهی
Summer, fall
رنگ گل
Red, orange, yellow, pink, white
سختی
3–10 (USDA)
ناحیه بومی
شمال آمریکا, آمریکای مرکزی, جنوب آمریکا
سمی بودن
غیرسمی

 

مراقبت از گل اشرفی

به طور کلی، این گیاهان هنگام رشد در محیط ترجیحی خود احتیاج به مراقبت زیادی ندارند. حتماً محل کاشت را انتخاب کنید که آفتاب زیادی داشته باشد و زهکشی خوبی در خاک داشته باشد. همچنین، فراموش نکنید که اندازه بلوغ گونه های خود را در نظر بگیرید ، و فضای کمی در اطراف هر گیاه برای گردش هوا بگذارید.

برنامه ریزی کنید که در طول فصل رشد (بهار تا پاییز) به طور منظم آبیاری کنید. ارقام بلندتر هسته هسته با بالغ شدن ممکن است نیاز به قلمه زدن داشته باشند. در غیر این صورت ساقه ها ممکن است از بین بروند. علاوه بر این ، ایجاد تیرگی در گیاهان (از بین بردن شکوفه های مصرف شده) می تواند باعث شکوفایی آنها در تمام تابستان و پاییز شود.

 

سبک

گیاهان گل اشرفی در آفتاب کامل رشد می کنند و شکوفا می شوند ، یعنی حداقل در اکثر روزها حداقل شش ساعت از تابش مستقیم خورشید برخوردار است. آنها همچنین می توانند در آفتاب نسبی رشد کنند، اما گیاهان ممکن است تنومندتر باشند و به اندازه کافی گل ندهند. با این حال، در آب و هوای با تابستان های بسیار گرم ، گیاهان اغلب مقداری سایه بعد از ظهر را ترجیح می دهند.

 

خاک مناسب

این گیاهان در خاک لومی یا ماسه ای با زهکشی خوب با PH خاک نسبتاً خنثی رشد می کنند. با این حال ، رشد اکثر ارقام هسته بسیار آسان است و در مورد کیفیت خاک یا pH خاک اهمیت خاصی ندارند، به شرطی که غرقاب نباشند. خاک رس سنگین و مرطوب باید با استفاده از کمپوست اصلاح شود تا به زهکشی کمک کند.

آبیاری

گیاهان هسته هسته جدید به آب منظم نیاز دارند تا خاک به طور یکنواخت مرطوب نگه داشته شود (اما نمناک نباشد) تا زمان استقرار آنها. این گیاهان بعد از سال اول تحمل خشکی خوبی دارند اما با آبیاری منظم بیشتر شکوفا می شوند. هر زمان که خاک حدود یک اینچ پایین خشک شد، عمیقا آبیاری کنید. آبیاری صبح زود بهتر است، بنابراین برگها در طول روز خشک می شوند.

 

دما و رطوبت

گیاهان گل اشرفی دمای گرم بین روزانه تقریباً 70 تا 80 درجه فارنهایت در روز و 50 تا 60 درجه فارنهایت را در شب دوست دارند. تحمل سرما در گونه های مختلف متفاوت است. رطوبت معمولاً مشکلی برای این گیاهان ایجاد نمی کند، به شرطی که گردش هوا مناسب و آبیاری و زهکشی مناسب داشته باشد.

 

کود دهی

کود دهی معمولاً لازم نیست مگر اینکه خاک خیلی ضعیفی داشته باشید. کود زیاد در واقع می تواند باعث رشد بیش از حد شاخ و برگ و جلوگیری از گلدهی شود. برای تقویت گیاهان خود ، در فصل بهار کمی کمپوست در خاک مخلوط کنید.

انواع گل اشرفی

ده ها گونه و گونه هسته اصلی وجود دارد ، از جمله:

Coreopsis grandiflora ‘Early Sunrise’: گلهای بزرگ و نیمه مضاعف و زرد روشن از اوایل تابستان شروع می شوند
Coreopsis grandiflora ‘گلدان دوش’: شکوفه های زرد فراوان روی ساقه های بلند شکوفا می شود
Coreopsis verticillata ‘Moonbeam’: گلهای زرد کره ای روی یک گیاه جمع و جور
Coreopsis verticillata ‘Zagreb’: گلهای زرد طلایی روی یک گیاه فشرده
Coreopsis rosea ‘Nana’: انواع کوتوله صورتی-صورتی که به زیبایی گسترش می یابد اما فاقد برخی از تحمل به خشکی است

Coreopsis Grandiflora ‘Early Sunrise’
Coreopsis Grandiflora ‘Early Sunrise’ بردلی اولسون / EyeEm / گتی ایماژ
Coreopsis Grandiflora ‘دوش های طلایی’
Coreopsis Verticillata ‘پرتو ماه’

گرچه هسته های دائمی گیاهان ناهمواری هستند، اما بیشتر از سه تا پنج سال عمر نمی کنند. کاهش در گلدهی نشانه این است که زمان تقسیم گیاهان (یا کاشت برخی از گیاهان جدید از بذر) برای تکثیر آنها فرا رسیده است. بهترین زمان تقسیم در بهار یا اوایل پاییز است.

برای تقسیم کردن، ابتدا یک گودال با دقت حفر کنید و ریشه ها را تا حد ممکن سالم نگه دارید. سپس، با استفاده از ماله تیز آن را به قسمتهای کوچکتر با ریشه های سالم در هر قسمت تقسیم کنید. سرانجام ، مقاطع را در مکان های مناسب رشد مجدداً بکارید. گیاهان جدید را به خوبی سیراب نگه دارید تا اینکه تثبیت شوند و علائم قابل مشاهده ای از رشد نشان دهند که ممکن است چندین هفته طول بکشد.

 

چگونه بذر گل اشرفی را بکاریم؟

بسیاری از انواع هسته های اصلی را می توان از طریق بذر پرورش داد و اغلب در باغ شما دوباره کاشته می شود. شش تا هشت هفته قبل از آخرین تاریخ سرمازدگی منطقه، بذر را در داخل خانه شروع کنید یا بعد از آخرین سرما مستقیماً در باغچه خود بذر بکارید. بذرها را به عمق 1/2 اینچ بکارید و خاک را کمی مرطوب و گرم نگه دارید. نهال ها باید حدوداً دو تا سه هفته دیگر ظهور کنند. نهال های داخل خانه را در کنار پنجره آفتابی قرار دهید و به مرطوب نگه داشتن خاک ادامه دهید. نهال های داخل سالن باید به آرامی با خارج از منزل با کشش های طولانی مدت در هر روز و به مدت حدود یک هفته سازگار شوند. سپس آماده کاشت در باغ هستند.

آفات / بیماری های شایع

در بیشتر قسمتها ، گیاهان هسته ای بدون مشکل رشد می کنند. اما در فصول مرطوب ممکن است طعمه حلزون ها و الاغها و همچنین بیماری های قارچی شوند. قبل از روی آوردن به سموم دفع آفات و قارچ کش ها ، سعی کنید محیط گیاه خود را بهبود ببخشید. اطمینان حاصل کنید که گردش هوا زیادی دارد که می تواند آفات و مشکلات قارچی را دفع کند. و توجه داشته باشید که آیا به میزان کافی از نور خورشید برخوردار است یا خیر. توده های بیش از حد رشد کرده را در جاهایی تقسیم کنید که مراکز هوا یا نور زیادی ندارند.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *