راهنمای کامل فیتونیا یا برگ نعنایی

راهنمای کامل فیتونیا یا برگ نعنایی

گیاه رگه دار فتونیا (Fittonia spp.) یا برگ نعنایی به طور معمول به عنوان گیاهان آپارتمانی رشد می کند ، یک گیاه همیشه سبز و دارای برگ هایی با رگه های ریز ، سبز و عمیق است. اگرچه محبوب ترین رنگ وریدی سفید نقره ای است ، اما شما می توانید انواع رگه هایی به رنگ های قرمز ، صورتی ، سفید و سبز را نیز به راحتی پیدا کنید. گیاه عصبی یک خزنده کم رشد است که کاملا مناسب تراریوم ها یا باغ های بطری است. این مقاله از بخش گل و گیاه مجله اینترنتی وبگردون را بخوانید تا با فیتونیا یا برگ نعنایی بیشتر آشنا شوید.

 

فیتونیا به طور معمول تا ارتفاع 3 تا 6 اینچ با گسترش عقب 12 تا 18 اینچ رشد می کند. اگرچه این گیاه به ندرت هنگامی که به عنوان یک گیاه خانگی در محیط داخلی رشد کند ، گل می دهد ، اما گاهی اوقات با خوشه های قرمز یا مایل به سفید مایل به زرد کم رنگ می شود. در منطقه مقاومت 11 USDA ، گیاه عصبی گاهی اوقات به عنوان یک پوشش خزنده خاکی در مکان های فیلترشده خورشید رشد می کند.

 

همانطور که زیباست ، Fittonia تا حدی معتدل و روی حیله و تزویر برای رشد به عنوان یک گیاه آپارتمانی است. این امر به رطوبت مداوم و بسیار بالا مانند در تراریوم نیاز دارد و شرایط راکد را تحمل نمی کند. گیاه عصبی به نور شدید و مستقیم خورشید نیز حساس است و به سرعت دچار سوختگی برگ می شود.

 

نام علمی
Fittonia albivenis
نام عمومی
Nerve plant, mosaic plant, fittonia, painted net leaf
نوع گیاه Evergreen herbaceous perennial
اندازه عمومی 3–6 in. tall, 12- to 18-in. spread
نیاز به نور خورشید Filtered indirect sun or part shade
نوع خاک Moist, well-draining soil
خاک pH Prefers slightly acidic soil (6.5), will tolerate alkaline soils
زمان گل دهی Sporadically, usually July to August
رنگ گل
Yellowish-white or reddish, flowers are insignificant
Hardiness Zones Zone 11, grown as a houseplant in all climates
ناحیه بومی
Tropical rainforests of South America, principally Peru
سمی بودن
Non-toxic

 

مراقبت از گیاهان رگه دار

وقتی در محیط داخلی رشد کرد ، یک گیاه رگه دار را در یک گلدان تجاری گلدان تجاری گلدان کنید. گیاه باید دائماً مرطوب و با سطح بالایی از رطوبت محیط که با غبارآبی مکرر یا با رشد آن در سینی پر از سنگریزه و آب فراهم می شود ، مرطوب نگه داشته شود.

در حالت ایده آل ، اکثر تولید کنندگان به راحتی می بینند که این گیاهان دوست داشتنی اما معتدل را در تراریوم یا باغهای پوشیده که می توانند رطوبت بالا و نور پراکنده مورد علاقه خود را بدست آورند ، پرورش دهند.

 

سبک

این گیاه به عنوان یک گیاه گرمسیری که به طور طبیعی در سایه مرطوب و درخشان جنگل های گرمسیری رشد می کند ، شرایط مشابهی را ترجیح می دهد که به عنوان گیاه خانگی رشد کند. این نور آفتاب را دوست ندارد ، ترجیح می دهد خورشید روشن و غیرمستقیم ، مانند آفتاب پنجره های رو به شمال. همچنین در زیر نورهای فلورسنت رشد خواهد کرد.

خاک

فیتونیا در خاک گلدان استاندارد با پایه پیت ماس ​​رشد خوبی می کند. خاک باید مقداری رطوبت را حفظ کند اما باید به خوبی تخلیه شود.

 

اب

مرطوب نگه داشتن گیاه می تواند یک چالش باشد. گیاه عصبی در صورت خشک شدن در معرض فروپاشی است. اگرچه اگر کاملاً آبیاری شود ، به سرعت بهبود می یابد ، اما در نهایت ضعف های مکرر ، عوارض آن را به گیاه وارد می کنند. در انتهای دیگر ، گیاهان فیتونیا که اجازه دارند در آب راکد شوند ، به برگهایی زرد و لنگ تبدیل می شوند.

 

دما و رطوبت

گیاه عصبی در دمای حدود 70 درجه فارنهایت رشد می کند اما دامنه ای از 60s کم تا 80s پایین را تحمل می کند. این گیاهان شرایط مرطوب مشابه شرایط جنگل های بارانی را ترجیح می دهند. غبارآلودگی منظم باعث می شود گیاهان خشک نشوند. در آب و هوای خشک یا در ماههای خشک زمستان ، استفاده از مرطوب کننده اتاق ممکن است مفید باشد. تراریوم ها یا باغ های بطری به طور طبیعی محیط مرطوب و مناسب گیاه هستند.

 

کود دهی

در طول فصل رشد خود ، گیاهان را هفتگی با دوز ضعیف کود مایع فرموله شده برای گیاهان گرمسیری تغذیه کنید. کود 5-5-5 متعادل که به نصف قدرت رقیق شده ، فرمول خوبی است.

 

گلدان و گلدان

هر نوع مخلوط خاک گلدان معمولی و گلدان استاندارد گیاهان آپارتمانی با سوراخ های زهکشی زیرین برای فیتونیا مفید است.

فیتونیا را هر ساله در بهار یا اوایل تابستان تعمیر کنید. همیشه هنگام بارگیری مجدد از خاک گلدان تازه استفاده کنید تا از جمع شدن خاک و غرقاب جلوگیری کند.

 

گیاهان عصبی از قلمه های نوک برگ به راحتی تکثیر می شوند. قلمه های نوک برگ را در اواخر بهار یا اوایل تابستان بگیرید ، همزمان با تولید مجدد گیاه. حداقل دو گره در حال رشد را روی قلمه قرار دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید. هنگامی که قلمه را در مخلوط خاک با پایه ذغال سنگ نارس گلدان کردید ، می توانید انتظار داشته باشید که ریشه ها طی دو تا سه هفته جوانه بزنند.

استفاده از هورمون ریشه زایی معمولاً ضروری نیست ، اما اگر شرایط شما کمتر از حد ایده آل (خیلی خشک یا خیلی خنک) باشد ، ممکن است هورمون ریشه زایی احتمال موفقیت شما را افزایش دهد.

 

هرس کردن فیتونیا

گیاه عصبی در شرایط مناسب به سرعت رشد می کند و اگر ساقه ها ساق دار شوند ، نیشگون گرفتن آن رشد را پر و پر درخت نگه می دارد. از آنجا که گلها ناچیز و خسته کننده هستند ، کندن جوانه ها نیز به پر بودن شاخ و برگ کمک می کند.

 

انواع فیتونیا

  • شکل گونه F. abivensis دارای برگهای سبز با رگه های نقره ای است.
  • گروه Verschaffelt از F. albivensis
  • (فیتونیا “معمولی”) شامل ارقام زیادی از جمله ‘Argyroneura’ (رگهای سفید نقره ای)
  • ‘Pearcei’ (رگ های مایل به قرمز) است.

 

انواع ‘Minima’ و ‘Argyroneura’ به خوبی برای فرهنگ تراریوم مناسب هستند.

گونه دیگری از فیتونیا که باید مورد توجه قرار گیرد گونه F. gigantea است که می تواند به 24 اینچ برسد و دارای ساقه های بنفش با برگهای سبز تیره و رگه های زرشکی است.

 

آفات / بیماری های شایع

بسیاری از مشکلات مرتبط با فیتونیا همان مواردی هستند که می توانند سایر گیاهان خانگی گرمسیری را تحت تأثیر قرار دهند:

برگ های زرد نتیجه آب زیاد است. از گلدان با سوراخ های زهکشی برای جلوگیری از خاک خیس استفاده کنید.

ریزش برگ معمولاً در نتیجه درجه حرارت سرد است. سعی کنید از شرایط گرمسیری که این گونه به طور طبیعی رشد می کند تقلید کنید.

برگهای خشک و خرد شده معمولاً نشان می دهند که گیاهان رطوبت کافی دریافت نمی کنند یا آفتاب مستقیم زیادی دارند. در زمستان که سطح رطوبت می تواند به طور قابل توجهی کاهش یابد ، از مرطوب کننده اتاق استفاده کنید. گیاه عصبی خود را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.

مشکلات حشرات عبارتند از: قارچ قارچ ، حشرات نرم و یا شته. آلودگی ها باید بلافاصله درمان شوند و گیاهان آسیب دیده را منزوی نگه دارید تا از سرایت اشکالات به سایر گیاهان داخلی جلوگیری کند.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *