زندگی روزمره با بیماری آلزایمر

زندگی روزمره با بیماری آلزایمر

زندگی با بیماری آلزایمر برای هر کسی یک چالش است. روزهای خوب و روزهای بد خواهید داشت. اما مواردی وجود دارد که می توانید برای کمک به حافظه، برنامه ریزی برای روز و گردش در اطراف انجام دهید. در این مقاله از بخش سلامت جسمی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی و راهکارهایی برای زندگی روزمره با بیماری آلزایمر میپردازیم.

 

چگونه با مشکلات حافظه مقابله کنم؟

از آنجا که به خاطر سپردن مطالب سخت تر می شود، می توانید از چند استراتژی برای کمک به حافظه خود استفاده کنید. ممکن است لازم باشد چند مورد مختلف را امتحان کنید تا بتوانید آنچه را که برای شما مناسب است پیدا کنید. برای شروع:

  • یک دفترچه یادداشت یا تلفن هوشمند همراه خود داشته باشید تا اطلاعات مهم، شماره تلفن، نام، ایده هایی که دارید، قرار ملاقات، آدرس خود و مسیرهای خانه خود را پیگیری کنید.
  • یادداشت های چسبناک را در اطراف خانه با یادآوری برای خود قرار دهید.
  • روی کمدها و کشوها کلمات یا تصاویری که محتویات آنها را توصیف می کنند برچسب بزنید.
  • از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده بخواهید با شما تماس بگیرد و کارهای مهمی را که باید در طول روز انجام دهید، مانند مصرف دارو و قرارهای ملاقات، به شما یادآوری کند.
  • از افرادی که اغلب آنها را می بینید عکس بگیرید و نام آنها را برچسب گذاری کنید.

 

بهترین راه برای برنامه ریزی روز چیست؟

 

  • روی کارهایی تمرکز کنید که از آنها لذت می برید و می توانید به تنهایی با خیال راحت انجام دهید.
  • از اوقات روز که بهترین احساس را دارید استفاده کنید. انجام کارها آسان تر خواهد بود.
  • به خودتان زمان دهید تا کارهایی را که باید انجام دهید انجام دهید. احساس نکنید که باید عجله کنید یا اجازه دهید دیگران با شما عجله کنند.
  • اگر چیزی خیلی سخت شد، استراحت کنید.
  • اگر به کمک احتیاج داشتی بگو.

 

چگونه از گم شدن جلوگیری کنم؟

شما ممکن است نتوانید مثل گذشته حتی در مکان های آشنا راه خود را پیدا کنید. مراحل آماده سازی را انجام دهید، مانند:

  • هنگام بیرون رفتن از کسی بخواهید با شما همراه شود. حتی اگر به جایی می روید که قبلاً رفته اید، با خود راهنمایی کنید.
  • اگر به کمک احتیاج داشتی بگو. اگر می خواهید، می توانید توضیح دهید که مشکل حافظه دارید.

 

چه چیزی ارتباط را آسان تر می کند؟

هنگام تلاش برای صحبت با دیگران، این نکات را در نظر داشته باشید:

  • همیشه وقت بگذارید و احساس نکنید که نیاز به عجله دارید.
  • در صورت نیاز، از شخصی که با او صحبت می کنید بخواهید آنچه را که می گوید تکرار کند یا به آرامی صحبت کند.
  • از صداهای مزاحم پرهیز کنید و مکانی آرام برای صحبت پیدا کنید.

همچنین می تواند برای عزیزان شما مفید باشد که نحوه برقراری ارتباط با شما را تنظیم کنند. در اینجا نکاتی برای صحبت با فردی که مبتلا به آلزایمر است آورده شده است: توجه آنها را جلب کنید. اطمینان حاصل کنید که قبل از شروع صحبت، توجه شخص مورد علاقه خود را جلب کرده اید. از جلو به آنها نزدیک شوید، خود را شناسایی کنید و آنها را با نام صدا کنید. حواستون باشه نشان دهید که در حال گوش دادن هستید و سعی می کنید آنچه را که می گویند بفهمید. هنگام صحبت تماس چشمی خود را حفظ کنید. از لحن آرام، آرام و حالت چهره دوستانه استفاده کنید.

دستها دور. سعی کنید هنگام صحبت دست های خود را از صورت خود دور کنید. همچنین از زمزمه یا صحبت با غذا در دهان خود اجتناب کنید.

به کلمات خود توجه کنید. واضح صحبت کنید، اما فریاد نزنید. سعی کنید خیلی سریع یا خیلی آهسته صحبت نکنید. از مکث ها استفاده کنید تا به شخص فرصت دهید آنچه را که می گویید پردازش کند. از کلمات کوتاه، ساده و آشنا استفاده کنید.

ساده بگویید. جهت های یک مرحله ای بدهید. هربار یک سوال بپرسید. افراد و اشیاء را به جای “او” ، “آنها” یا “آن” با نام صدا کنید.

مثبت فکر کن. به جای گفتن “این کار را نکن”، بگو “بیایید این کار را انجام دهیم.”

با آنها با احترام رفتار کنید. طوری با آنها صحبت نکنید یا با دیگران صحبت نکنید که انگار آنها آنجا نیستند یا شما را درک نمی کنند.

به جای تکرار، عبارت را تغییر دهید. اگر شنونده برای درک آنچه شما می گویید مشکل دارد، راهی متفاوت برای بیان آن پیدا کنید. اگر آنها کلمات را در دفعه اول نفهمیدند، احتمالاً بار دوم آنها را نخواهند گرفت.

با شنونده خود سازگار شوید. سعی کنید کلمات و اشاره هایی را که عزیز شما برای برقراری ارتباط استفاده می کند درک کنید. آنها را مجبور نکنید که سعی کنند روش مکالمه شما را درک کنند.

کاهش نویز پس زمینه سر و صدا از تلویزیون یا رادیو شنیدن را دشوار می کند و برای جلب توجه شنونده با شما رقابت می کند. هر صدایی را که باعث حواس پرتی آنها می شود، قطع کنید.

صبور باش. آنها را تشویق کنید تا افکار خود را ادامه دهند، حتی اگر در انتقال آنها مشکل داشته باشند. مراقب باشید حرف شما را قطع نکنید. سعی کنید از آنها انتقاد، تصحیح یا مجادله نکنید.

به یاد داشته باشید که ارتباط غیرکلامی برای افراد مبتلا به آلزایمر مهم است. حضور ، لمس ، حرکات و توجه شما می تواند پذیرش، اطمینان و عشق شما را به آنها یادآوری کند.

 

رانندگی چطور؟

در هر ویزیت در مورد رانندگی با پزشک خود صحبت کنید. در برخی موارد، ممکن است دیگر رانندگی برای شما ایمن نباشد. تا زمانی که این اتفاق نیفتد، سعی کنید فقط در مناطقی رانندگی کنید که به خوبی آنها را می شناسید تا گم نشوید. در مورد آزمایش مهارت های رانندگی خود از اداره وسایل نقلیه موتوری بپرسید.

این که دیگر رانندگی نمی کنید به این معنی نیست که نمی توانید به جایی که باید بروید برسید. می توانید از دوستان و اعضای خانواده بخواهید که به شما قرار ملاقات و کارهای فرعی بدهند. همچنین، می توانید از شخصی بخواهید خدماتی مانند Uber یا GoGoGrandparent را بر روی تلفن شما راه اندازی کند. اگر به ایده های بیشتری نیاز دارید، با انجمن آلزایمر تماس بگیرید.

 

چگونه در خانه از خودم مراقبت کنم؟

برای اطمینان از امنیت و داشتن آنچه در خانه نیاز دارید ، برخی از این اقدامات را زودتر انجام دهید تا عادی شوند:

  • در مورد مواردی مانند خرید، خانه داری، غذا (از جمله غذاهای تحویل داده شده در خانه) و حمل و نقل کمک بگیرید. آژانس منطقه ای پیر یا سازمان آلزایمر محلی می تواند برخی از خدمات را توصیه کند.
  • از همسایه ای که به او اعتماد دارید بخواهید مجموعه ای از کلیدهای خانه خود را نگه دارد.
  • از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده بخواهید به شما کمک کند تا کمدها و کشوهای خود را سازماندهی کنید تا راحت تر بتوانید چیزها را پیدا کنید.
  • لیستی از شماره های مهم و اضطراری را با تلفن نگه دارید.
  • از خانواده، دوستان یا برنامه خدمات عمومی روزانه تماس بگیرید یا بازدید کنید تا مطمئن شوید همه چیز خوب است.
  • از شخصی بخواهید که دزدگیر شما را به طور مرتب چک کند.

 

چگونه می توانم پول خود را مدیریت کنم؟

پاسخ بانک خود را به ترتیب برای پرداخت مستقیم از چک، مانند خود را بازنشستگی حقوق بازنشستگی یا مزایای تامین اجتماعی است.

در صورت عدم توانایی دیگر، شخصی را انتخاب کنید که به او اعتماد دارید تا امور مالی شما را اداره کند. سپس برای تعیین هرگونه وصیت نامه زنده یا وکالتنامه ای که ممکن است به آن احتیاج داشته باشید، به وکیل مراجعه کنید.

این مهم است که بدانید در برخی مواقع زندگی برای خودتان بسیار سخت یا خطرناک خواهد بود. اما در مراحل اولیه آلزایمر، بسیاری از افراد به تنهایی با حمایت و کمک دوستان، خانواده و برنامه های اجتماعی خود را مدیریت می کنند. تغییرات ساده و شیوه های ایمنی می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *