علت ایجاد کیست چربی چیست؟
چرا هنگ کنگ را ببینیم؟
چرا هنگ کنگ را ببینیم؟
۱۴۰۰-۰۷-۰۹
عفونت های گوش,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون,webgardoon
عفونت های گوش
۱۴۰۰-۰۷-۰۹

علت ایجاد کیست چربی چیست؟

در این مقاله از بخش سلامت مجله اینترنتی وبگردون به بررسی علت ایجاد کیست چربی می پردازیم.

بررسی اجمالی

کیست های چربی کیست های شایع غیر سرطانی پوست هستند. کیست ها ناهنجاری هایی در بدن هستند که ممکن است حاوی مواد مایع یا نیمه مایع باشند.

کیست های چربی بیشتر در صورت، گردن یا تنه یافت می شوند. آنها به آرامی رشد می کنند و زندگی را تهدید نمی کنند، اما در صورت عدم کنترل ممکن است ناراحت شوند.

پزشکان معمولاً کیست را فقط با معاینه فیزیکی و سابقه پزشکی تشخیص می دهند. در برخی موارد ، کیست از نظر علائم سرطان به طور کامل بررسی می شود.

 

علل ایجاد کیست چربی

کیست های چربی از غده چربی شما تشکیل می شوند. غده سباسه چربی (به نام سبوم) تولید می کند که موها و پوست شما را می پوشاند. اگر غده یا مجرای آن (مجاری که روغن می تواند از آن خارج شود) آسیب ببیند یا مسدود شود، کیست ایجاد می شود. این معمولاً به دلیل ضربه به ناحیه رخ می دهد.

این ضربه ممکن است خراش ، زخم جراحی یا بیماری پوستی مانند آکنه باشد. کیست های سباسه به آرامی رشد می کنند، بنابراین ممکن است تروما هفته ها یا ماه ها قبل از مشاهده کیست رخ داده باشد.

سایر علل ایجاد کیست چربی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بدشکلی یا تغییر شکل مجرا
  • آسیب به سلول ها در حین عمل جراحی
  • شرایط ژنتیکی مانند سندرم گاردنر یا سندرم خال سلول بنیادی

 

علائم کیست چربی

کیست های کوچک معمولاً دردناک نیستند. کیست های بزرگ می توانند از ناراحت کننده تا دردناک متغیر باشند. کیست های بزرگ روی صورت و گردن ممکن است باعث ایجاد فشار و درد شود.

این نوع کیست معمولاً با پوسته های سفید کراتین پر می شود، که همچنین یک عنصر کلیدی است که پوست و ناخن های شما را تشکیل می دهد. بیشتر کیست ها در لمس نرم هستند.

مناطقی از بدن که معمولاً کیست در آنها یافت می شود عبارتند از:

  • پوست سر
  • صورت
  • گردن
  • بازگشت

یک کیست چربی غیر معمول در نظر گرفته می شود – و احتمالاً سرطانی است – اگر دارای ویژگی های زیر باشد:

  • قطر بزرگتر از پنج سانتی متر
  • سرعت عود مجدد پس از حذف
  • علائم عفونت مانند قرمزی ، درد یا تخلیه چرک

 

تشخیص کیست چربی

پزشکان اغلب کیست چربی را پس از یک معاینه فیزیکی ساده تشخیص می دهند. اگر کیست شما غیر معمول است ، پزشک ممکن است آزمایشات اضافی را برای رد احتمال سرطان توصیه کند. در صورت تمایل به برداشتن کیست با جراحی ، ممکن است به این آزمایشات نیز نیاز داشته باشید.

آزمایشات رایج مورد استفاده برای کیست چربی عبارتند از:

  • سی تی اسکن، که به پزشک شما کمک می کند بهترین مسیر را برای جراحی و تشخیص ناهنجاری ها پیدا کند
  • سونوگرافی، که محتویات کیست را مشخص می کند
  • بیوپسی پانچ، که شامل برداشتن مقدار کمی بافت از کیست است تا در آزمایشگاه از نظر علائم سرطان مورد بررسی قرار گیرد.

 

درمان کیست چربی

پزشک شما می تواند کیست را با تخلیه یا برداشتن آن با جراحی درمان کند. به طور معمول ، کیست ها برداشته می شوند. این به این دلیل نیست که آنها خطرناک هستند ، بلکه به دلایل زیبایی است.

از آنجا که بیشتر کیست ها برای سلامتی شما مضر نیستند، پزشک به شما اجازه می دهد گزینه درمانی را که برای شما مفید است انتخاب کنید.

مهم است که به خاطر داشته باشید که بدون برداشتن جراحی، کیست شما معمولاً عود می کند. بهترین درمان اطمینان از حذف کامل از طریق جراحی است. با این حال، برخی افراد تصمیم به جراحی نمی گیرند، زیرا می تواند باعث ایجاد زخم شود.

پزشک شما ممکن است از یکی از روش های زیر برای برداشتن کیست شما استفاده کند:

  • برش وسیع معمولی، که یک کیست را کاملاً از بین می برد ، اما می تواند یک اسکار طولانی ایجاد کند.
  • برش حداقل ، که باعث ایجاد حداقل اسکار می شود اما خطر بازگشت کیست را به همراه دارد.
  • لیزر با برش بیوپسی پانچ، که از لیزر برای ایجاد یک سوراخ کوچک برای تخلیه کیست از محتویات آن استفاده می کند (حدود یک ماه بعد دیواره های خارجی کیست برداشته می شود).

پس از برداشتن کیست، پزشک ممکن است برای جلوگیری از عفونت به شما پماد آنتی بیوتیک بدهد. باید از این روش استفاده کنید تا روند بهبود کامل شود. همچنین ممکن است به شما کرم زخم داده شود تا ظاهر هرگونه زخم جراحی کاهش یابد.

چشم انداز کیست چربی

کیست های چربی به طور کلی سرطانی نیستند. کیست هایی که درمان نشوند می توانند بسیار بزرگ شوند و در صورت ناراحتی ممکن است در نهایت نیاز به برداشتن جراحی داشته باشند.

در صورت برداشتن کامل جراحی، به احتمال زیاد کیست در آینده باز نمی گردد.

در موارد نادر، محل برداشت ممکن است آلوده شود. در صورت مشاهده علائم عفونت مانند قرمزی و درد در پوست یا تب، با پزشک خود تماس بگیرید. اکثر عفونت ها با آنتی بیوتیک ها از بین می روند، اما برخی از آنها در صورت عدم درمان می توانند کشنده باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *