فواید حیرت انگیز خارشتر

فواید حیرت انگیز خارشتر

بوته‌های خارشتر نیمه درختچه‌ای و نیمه‌چوبی است که تا ارتفاع ۵۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر می‌رسد. ساقه‌های آن سبز رنگ با خارهای تیزِ نوک‌زرد است. این گیاه مقاوم به سرما و دارای ریشه عمیق است و به آب کمی نیاز دارد. خارشتر برای گیاهانی مانند غلات و چغندر به عنوان علف هرز به‌شمار می‌رود. در این مقاله از بخش طب سنتی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی خواص شگفت انگیز خار شتر می پردازیم.

 

نام علمی
Alhagi
نام عمومی
خارشُتُر یا آدور
گونه گیاه
باقلااسانان
طبع
سرد
قسمت های قابل مصرف
 برگ
طریقه مصرف
بیشتر به صورت دمنوش مصرف می شود
طعم دهنده به غذا
مزایا
  • ادرارآور
  •   ضد سیاه‌سرفه و تب و لرز
  • رفع صفرا و سنگ کلیه و مثانه
معایب
ناراحتی معده و اسهال

 

بهبود یبوست و بواسیر یا هموروئید

از اصلی‌ترین فواید عرق خارشتر این است که روند هضم را بهبود بخشیده و به کاهش مشکلاتی نظیر یبوست و تسکین علائم بواسیر کمک می‌کند. از نشانه‌های شایع بواسیر یا هموروئید می‌توان به درد، تورم، سوزش و خارش ناحیه اطراف مقعد اشاره کرد. شایان ذکر است که خوردن پودر گیاه خارشتر هم در برطرف کردن موارد فوق تأثیر گذار است.

 

بهبود سرفه و سرما خوردگی

این گیاه حاوی ترکیباتی است که به افزایش ایمنی بدن کمک می‌کنند. بنابراین، کمک به مقابله با هر گونه عفونت و درمان مشکلات تنفسی ناشی از سرما خوردگی، سرفه، آسم و برونشیت را نیز می‌توان از مهم‌ترین خواص عرق خارشتر و دمنوش آن به حساب آورد.

 

دفع سنگ کلیه با خارشتر

به طور کلی برای دفع سنگ، نوشیدن یک لیوان از این عرق قبل از سه وعده غذایی در بزرگسالان و نصف لیوان برای کودکان توصیه می‌شود. افراد مستعد سنگ نیز لازم است روزی دو لیوان از این عرق را میل کنند چرا که با برطرف کردن رسوبات کلیه سبب پیشگیری از ایجاد سنگ می‌شود. در رابطه با مزاج ها نیز باید گفت افراد گرم مزاج باید این عرق را به طور مساوی با عرق کاسنی، عرق خارش یا عرق بابونه مخلوط و به مدت دو تا سه ماه، روزی دو یا سه فنجان از آن را میل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *