مدیریت تعارض با شوخ طبعی
چطور ارتباط موثر داشته باشیم؟
چطور ارتباط موثر داشته باشیم؟
۱۴۰۰-۰۳-۰۴
نحوه مدیریت خشم
مدیریت خشم
۱۴۰۰-۰۳-۰۴
مدیریت تعارض با شوخ طبعی

مدیریت تعارض با شوخ طبعی

مدیریت تعارض با شوخ طبعی

خنده ابزاری قدرتمند برای نزدیک شدن مردم به یکدیگر، مدیریت درگیری ها و کاهش تنش است. در اینجا نحوه استفاده از شوخ طبعی و بازی برای حل اختلافات و تقویت روابط شما وجود دارد. در این مقاله از بخش سلامت روانی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی مدیریت تعارض با شوخ طبعی می پردازیم.

نقش شوخ طبعی و خنده در روابط

همه ما شنیده ایم که خنده بهترین دارو است و این درست است. خنده استرس را از بین می برد، روحیه را بالا می برد و باعث مقاومت شما می شود. اما برای روابط شما نیز مفید است.

در روابط جدید، شوخ طبعی می تواند نه تنها برای جذب طرف مقابل، بلکه همچنین برای غلبه بر هر ناجور ناشی از روند آشنایی با یکدیگر، یک ابزار موثر باشد. در روابط برقرار شده، شوخ طبعی می تواند همه چیز را مهیج، تازه و پر جنب و جوش نگه دارد. همچنین می تواند به شما کمک کند تا درگیری های گذشته، اختلاف نظرها و تشدیدهای کوچکی که با گذشت زمان ایجاد می شود و حتی قوی ترین پیوندها را نیز از بین ببرد.

تقسیم لذت شوخ طبعی احساس صمیمیت و ارتباط بین دو نفر را ایجاد می کند – ویژگی هایی که روابط محکم و موفقیت آمیز را تعریف می کنند. وقتی با یکدیگر می خندید، پیوند مثبتی بین خود ایجاد می کنید. این پیوند به عنوان یک بافر قوی در برابر استرس، اختلاف نظر، ناامیدی و تکه های بد در یک رابطه عمل می کند. و خنده واقعاً مسری است – فقط شنیدن یک نفر که می خندد باعث می شود لبخند بزنید و به آن سرگرم شوید.

بیشتر بخوانید: چطور ارتباط موثر داشته باشیم؟

خواه به دنبال بهبود روابط خود با یک شریک عاشقانه، دوستان، خانواده یا همکاران باشید، طنز می تواند به شما کمک کند. با استفاده از این نکات می توانید یاد بگیرید که از شوخ طبعی برای برطرف کردن اختلافات، پایین آوردن سطح استرس در همه و برقراری ارتباط با یکدیگر برای تقویت و تعمیق روابط استفاده کنید.

 

فواید استفاده از شوخ طبعی در روابط شما

شوخ طبعی می تواند به شما کمک کند:

  • پیوند محکم تری با افراد دیگر برقرار کنید. سلامتی و خوشبختی شما تا حدود زیادی به کیفیت روابط شما بستگی دارد – و خنده افراد را به هم پیوند می دهد.
  • اختلافات را صاف کنید. استفاده از شوخ طبعی ملایم اغلب به شما کمک می کند تا حتی حساس ترین مسائل مانند رابطه جنسی یا همسران را نیز برطرف کنید.
  • تنش منتشر. یک شوخی به موقع می تواند شرایط متشنج را کاهش دهد و به شما در حل اختلافات کمک کند.
  • بر مشکلات و عقب نشینی ها غلبه کنید. شوخ طبعی رمز مقاومت است. این به شما کمک می کند تا سختی ها، ناامیدی هوا را تحمل کنید و از سختی ها و ضررها بازگردید.
  • همه چیز را در منظر قرار دهید. بیشتر اوضاع آنچنان تاریک نیست که از دید بازیگوش و شوخ طبعانه به آنها نگاه شود. شوخ طبعی می تواند به شما کمک کند مشکلاتی را که در غیر این صورت طاقت فرسا به نظر می رسند و به یک رابطه آسیب می رسانند، دوباره تنظیم کنید.
  • خلاق تر باشید شوخ طبعی و بازیگوشی می تواند شما را شل کند، به تفکر شما انرژی ببخشد و به شما الهام بخشد

 

استفاده از شوخ طبعی برای مدیریت و خنثی کردن تعارض

درگیری بخشی اجتناب ناپذیر در همه روابط است. این ممکن است به شکل اختلاف عمده ای بین شما یا به سادگی وخیم ترشدگی هایی باشد که با گذشت زمان ایجاد شده اند. در هر صورت، نحوه مدیریت تعارض اغلب می تواند موفقیت رابطه شما را تعیین کند.

بیشتر بخوانید: چطور نگران و مضطرب نباشیم؟

هنگامی که درگیری و اختلاف نظر آزار دهنده ای در روابط شما ایجاد می کند، شوخ طبعی و بازیگوشی می تواند به کاهش تنش و بازگرداندن حس ارتباط کمک کند. با کمال احترام، کمی شوخ طبعانه می تواند به سرعت درگیری و تنش را به فرصتی برای تفریح ​​و صمیمیت مشترک تبدیل کند. این به شما امکان می دهد بدون اینکه دفاع شخص مقابل را بالا ببرید یا احساسات او را جریحه دار کنید، حرف خود را مطرح کنید. مثلا:

محمد بازنشسته است، اما او همچنان برای تمیز کردن ناودان ها از پشت بام بالا می رود. همسرش آنجی بارها به او گفته است که هنگام استفاده از نردبان او را می ترساند. امروز، به جای شکایت های معمول خود، او را فریاد می زند، “می دانید، این شوهرهایی مثل شما هستند که زنان را به نق نقص تبدیل می کنند.” محمد می خندد و با احتیاط از پشت بام پایین می آید.

شوهر زهرا مرد باهوشی است اما پس از چند نوشیدن در وعده شام​، او به طور مداوم مقدار لازم برای غذا را محاسبه می کند. این زهرا را خجالت زده می کند، شوهرش را دفاعی می کند و غالباً به معنای پایان عصر خوب با مشاجره است. دفعه بعدی که آنها برای شام بیرون می روند و شوهرش برای تحویل گرفتن چک حرکت می کند، زهرا با خوشرویی یک ماشین حساب به او می دهد و می گوید: “سه نوع افراد وجود دارد: کسانی که می توانند حساب کنند و کسانی که نمی توانند.” شوهرش می خندد و به جای مشاجره از رستوران، با لبخند و شوخی با یکدیگر می روند.

شوخ طبعی یک معجزه آسا برای درگیری ها نیست اما می تواند ابزاری مهم برای کمک به شما در غلبه بر نقاط ناهمواری باشد که هر از گاهی به هر رابطه رنج می برند. شوخ طبعی – بدون کنایه یا تمسخر آزار دهنده – با کمک به شما تعارض را خنثی می کند:

قطع مبارزه قدرت، فوراً تنش را کاهش داده و به شما امکان می دهد دوباره وصل شوید و چشم انداز خود را بدست آورید.

خودانگیخته تر باشید. خنده و بازی مشترک به شما کمک می کند تا از روشهای سختگیرانه تفکر و رفتار رهایی یابید، به شما این امکان را می دهد که مسئله را به روشی جدید ببینید و یک راه حل خلاقانه پیدا کنید.

کمتر حالت تدافعی داشته باشید. در تنظیمات بازی، ما چیزها را متفاوت می شنویم و می توانیم تحمل کنیم

یادگیری چیزهایی درباره خود که در غیر این صورت ممکن است ناخوشایند یا حتی دردناک به نظر برسد.

مهارها را کنار بگذارید. خنده ما را باز می کند، ما را برای بیان آنچه واقعاً احساس می کنیم آزاد می کند و اجازه می دهد احساسات عمیق و واقعی ما به سطح بالا بروند.

بیشتر بخوانید: ساخت سلامت روانی بهتر

 

نکته 1: اطمینان حاصل کنید که هر دو در شوخ طبع هستید!

مانند هر ابزاری، طنز را می توان به روشهای منفی و همچنین مثبت استفاده کرد. مثلاً اظهارنظرهای آزاردهنده و آزاردهنده، انتقاد از شخص دیگر به دلیل اینکه نمی تواند شوخی کند، مشکلات بیشتری ایجاد می کند و در نهایت به یک رابطه آسیب می رساند.

شوخ طبعی فقط هنگامی می تواند به شما کمک کند که از درگیری غلبه کنید وقتی که هر دو طرف درگیر شوخی باشند. حساس بودن به شخص مقابل بسیار مهم است. اگر شریک زندگی، همکار، عضو خانواده یا دوست شما به احتمال زیاد از این شوخی قدردانی نمی کند، این حرف را نزنید یا آن را انجام ندهید، حتی اگر “همه در لذت خوب باشد”. وقتی شوخی به جای متقابل یک طرفه باشد ، اعتماد و حسن نیت را از بین می برد و می تواند به رابطه آسیب برساند.

به مثال زیر توجه کنید:

پاهای سودابه هنگامی که وارد رختخواب می شود همیشه سرد است، اما آنچه را که فکر می کند یک راه حل بازی است دارد. او پاهای یخی خود را با قرار دادن روی بدن گرم شوهرش جعفر گرم می کند. جعفر از این بازی متنفر است و بارها به سودابه گفته است که از استفاده به عنوان گرم کننده پا قدردانی نمی کند، اما او فقط به شکایت های او می خندد. به تازگی، جعفر به خوابیدن در لبه دور تخت روی آورده است، راه حلی که آنها را به عنوان یک زن و شوهر فاصله می دهد.

شوخ طبعی باید برای همه افراد درگیر به همان اندازه سرگرم کننده و لذت بخش باشد. اگر دیگران فکر نمی کنند شوخی یا طعنه زدن شما خنده دار است – فوراً متوقف شوید. قبل از شروع بازی کردن، لحظه ای را در نظر بگیرید و انگیزه های خود و همچنین حالت روحی و روانی طرف مقابل را در نظر بگیرید.
سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا احساس آرامش، شفافیت و ارتباط با شخص مقابل دارید؟
  • آیا قصد واقعی شما برای برقراری ارتباط با احساسات مثبت است – یا اینکه مشغول حفاری، ابراز خشم یا خنده به هزینه شخص مقابل هستید؟
  • آیا مطمئن هستید که این شوخی قابل فهم و قدردانی خواهد بود؟
  • آیا از لحن احساسی پیام های غیرکلامی ارسال می کنید؟ آیا شما سیگنال های مثبت، گرم یا لحنی منفی یا خصمانه می دهید؟
  • آیا به سیگنال های غیرکلامی شخص مقابل حساس هستید؟ آیا آنها از نظر شوخ طبعی شما باز و پذیرا هستند، یا بسته و آزرده؟
  • آیا اگر شخص مقابل به شوخی پاسخ منفی بدهد آیا مایلید و عقب نشینی کنید؟
  • اگر چیزی بگویید یا کاری انجام دهید که موجب رنجش شما شود، آیا آسان است که بلافاصله عذرخواهی کنید؟

بیشتر بخوانید: 10 راهکار برای درمان سریع افسردگی

 

نکته 2: برای پوشاندن احساسات دیگر از شوخ طبعی استفاده نکنید

شوخ طبعی به شما کمک می کند تا در برابر چالش های زندگی مقاوم باشید. اما مواردی وجود دارد که شوخ طبعی سالم نیست – و این زمانی است که به عنوان پوششی برای جلوگیری از کنار آمدن با احساسات دردناک استفاده می شود. خنده می تواند پوششی برای احساس آسیب، ترس، عصبانیت و ناامیدی باشد که شما نمی خواهید آن را احساس کنید یا نمی دانید چگونه آن را ابراز کنید.

شما می توانید درمورد حقیقت خنده دار باشید، اما پوشاندن حقیقت خنده دار نیست. وقتی از شوخ طبعی و بازیگوشی به عنوان پوششی برای احساسات دیگر استفاده می کنید، در روابط خود سردرگمی و بی اعتمادی ایجاد می کنید. موارد زیر نمونه هایی از شوخ طبعی بی جا است:

میکائیل یک شوخی کننده همیشگی است. هیچ وقت به نظر نمی رسد که هیچ چیزی او را ناراحت کند و او هرگز چیزی را جدی نمی گیرد. چه اتفاقی برای او یا هر کس دیگری بیفتد، او یک شوخی از این وضعیت می کند. در حقیقت، میکائیل از صمیمیت و تعهد در روابط خود وحشت دارد و از شوخ طبعی برای جلوگیری از احساسات ناخوشایند و نگه داشتن دیگران در دراز استفاده می کند.

شقایق غالباً درباره دوست پسرش علی حسود و متصرف است، اما او هرگز یاد نگرفته است که علنا ​​در مورد ناامنی ها و ترس های خود بحث کند. در عوض، او از آنچه به نظر او شوخ طبعی است برای بیان احساسات خود استفاده می کند. با این حال شوخی های او معمولاً لبه گزنده و تقریباً خصمانه ای با آنها دارد و جان آنها را اصلاً خنده دار نمی داند. او به جای خندیدن، اغلب با سردی آرام یا عقب نشینی پاسخ می دهد.

برای یافتن سرنخی درباره اینکه آیا شوخ طبعی برای پنهان کردن احساسات دیگر استفاده می شود، از خود بپرسید:

  • آیا این شوخی به هزینه شخص یا گروه دیگری است؟ آیا به جای ایجاد و اتحاد، آن را خراب و تقسیم می کند؟
  • آیا واقعاً می خواهید یک خنده متقابل را به اشتراک بگذارید، یا آیا برنامه دیگری (انتقاد گرفتن، قرار دادن شخص مقابل به جای او، اثبات درست بودن و غیره) دارید؟
  • آیا معمولاً از شوخ طبعی برای پایین آوردن خود استفاده می کنید؟ هیچ مشکلی ندارد که خوش خلقی به خودتان سرگرم کنید، اما شوخی های مکرر خود-تحقیرآمیز ممکن است مکانیسم دفاعی برای کاهش عزت نفس و ناامنی باشد.
  • آیا شوخ طبعی پیش فرض شماست، حتی در شرایط جدی که خواستار حساسیت و بلوغ هستند؟ آیا بیش از یک نفر به شما گفته است که جوک های شما نامناسب یا به موقع نیستند؟
  • آیا افراد دیگر شما را جدی می گیرند؟ یا آیا آنها شما را به عنوان یک دلقک می بینند، شاید برای خنده خوب باشد، اما کسی نیست که در مواقع سخت به او وابسته شود؟

 

نکته 3: شوخ طبعی هوشمندانه تری ایجاد کنید!

بعضی از آنها استفاده از شوخ طبعی به خصوص در موقعیت های پرتنش را آسان تر از دیگران می دانند. اگر تلاش شما به خوبی پیش نرفته است، نکات زیر ممکن است کمک کند.

نشانه های غیرکلامی را کنترل کنید. اگر کسی از تلاش شما برای شوخ طبعی لذت نمی برد، می توانید از زبان بدن او این موضوع را تشخیص دهید. آیا لبخند آنها جعلی یا اجباری به نظر می رسد؟ آیا آنها از شما دور می شوند یا به سمت شما متمایل می شوند و شما را به ادامه کار ترغیب می کنند؟

از شوخ طبعی روحی بد بپرهیزید. این ممکن است برای برخی از کمدین های روی صحنه مفید باشد، اما اگر از یک به یک استفاده شود، نه تنها صاف نخواهد شد بلکه ممکن است به رابطه شما آسیب برساند. گفتن حرفی آزار دهنده یا توهین آمیز، حتی اگر در چارچوب یک شوخی باشد، ممکن است طرف مقابل را از خود بیگانه کند و پیوند بین شما را ضعیف کند.

جوک های درونی ایجاد کنید. شوخی درونی چیزی است که فقط شما دو نفر می فهمید. این غالباً می تواند به یک کلمه یا عبارت کوتاه خلاصه شود که هر دو یک واقعه خنده دار یا یک داستان سرگرم کننده را به شما یادآوری کند و معمولاً باعث ایجاد لبخند یا خندیدن از طرف مقابل می شود. هنگامی که دو نفر تنها “در” شوخی هستند، این می تواند صمیمیت ایجاد کند و شما را به هم نزدیک کند.
بی خطر است که با شوخ طبعی خودپسند شروع کنید

اگر از ساختن سخنان ساده دل یا شوخی های راحت راحت نیستید، یا اینکه می دانید در هر شرایطی چه چیزی مناسب است، با استفاده از شوخ طبعی خودپسند شروع کنید. همه ما افرادی را دوست داریم که خود را خیلی جدی نمی گیرند و می توانند به آرامی از شکست خود لذت ببرند. از این گذشته، همه ما نقص داریم و همه اشتباه می کنیم. بنابراین، اگر روز موهایتان بد است یا قهوه را روی خود ریخته اید، با آن شوخی کنید. حتی اگر جوک صاف بیفتد یا اشتباه از آب در بیاید، تنها شخصی که خطر آزار شما را دارد خودتان هستید.

هنگامی که راحت با خودتان شوخی می کنید، می توانید دامنه خود را گسترش دهید و انواع دیگر طنز را نیز در آن بگنجانید.

بیشتر بخوانید: چطور دوست خوب پیدا کنیم؟

 

نکته 4: به سمت بازیگوش خود ضربه بزنید!

آیا به سختی می توانید شوخی کنید یا ریلکس شوید؟ شاید فکر نکنید خنده دار هستید. یا شاید شما خودآگاه باشید و نگران چگونگی ظاهر و ظاهر دیگران باشید.

ترس از طرد شدن یا تمسخر هنگام اقدام به شوخ طبعی ترس قابل درک است، اما مهم است که به این نکته مهم اشاره کنیم که برای استفاده از شوخ طبعی برای مدیریت درگیری نیازی به کمدین نیستید. هدف این نیست که فرد دیگری را تحت تأثیر قرار دهید یا سرگرم کنید، بلکه صرفاً کاهش روحیه و کاهش تنش است. بنابراین نترسید که ساده بازی کنید و مثل یک بچه احمقانه رفتار کنید. این می تواند دفاع شخص مقابل را پایین بیاورد و هر دو را در یک حالت ذهنی مثبت تر قرار دهید که برای هموار سازی اختلافات مناسب است.
بازیابی ذاتی خود را پس بگیرید

برای توسعه و در آغوش کشیدن طرف بازیگوش و خونسرد خود هرگز دیر نیست. اگر از رها کردن راحت نیستید، فقط به یاد داشته باشید که در دوران کودکی، به طور طبیعی بازیگوش بودید. شما نگران واکنش دیگران نبودید. می توانید این کیفیت را دوباره بیاموزید.

[بخوانید: مزایای بازی برای بزرگسالان]

با شناسایی چیزهایی که در آن سرگرمی یا بازی بازی لذت می برید، شروع کنید. به عنوان مثال، ممکن است دوست داشته باشید:

  • جوک ها را بگویید یا گوش کنید
  • فیلم های خنده دار یا نمایش های تلویزیونی تماشا کنید.
  • هنگامی که تنها هستید، برای موسیقی دلخراش رقصید.
  • زیر دوش بازی کنید.
  • خیال پردازی
  • صفحات / کمیک استریپ های خنده دار را بخوانید.

بعد از اینکه چیزهای بازیگوشی را که قبلاً از آن لذت می برید شناختید، می توانید آنها را در روابط خود بگنجانید. نکته مهم این است که فعالیت های لذت بخشی پیدا کنید که شما را شل کرده و به شما کمک می کند تا با سایر افراد از طبیعت بازیگوشانه خود استقبال کنید. هرچه بیشتر شوخی کنید، بازی کنید و بخندید – راحت تر می شود.

بیشتر بخوانید: تعامل با تنهایی و خجالتی بودن

 

با “متخصصان” تمرین کنید!

1- با حیوانات بازی کنید. توله سگها، بچه گربه ها و سایر حیوانات – اعم از پیر و جوان – همبازی های مشتاق هستند و همیشه آماده بازی های تفریحی هستند. داوطلب مراقبت از حیوانات خانگی در یک پناهگاه یا گروه نجات شوید، برای بازی با یک حیوان دوست در محله خود متوقف شوید، یا برای خود حیوان خانگی در نظر بگیرید.

2- با نوزادان و کودکان خردسال بازی کنید. مقامات واقعی در بازی انسان ها کودکان، به ویژه کودکان خردسال هستند. بازی با کودکانی که شما را می شناسند و به شما اعتماد دارند راهی عالی برای برقراری ارتباط با طرف بازیگوش شماست.

3- تعامل بازیگوشانه با افراد خدمات مشتری. اکثر افراد در صنعت خدمات اجتماعی هستند و متوجه خواهید شد که بسیاری از تحسین های بازیگوشانه استقبال می کنند. شوخ طبعی خود را با یک صندوقدار، پذیرنده، پیشخدمت، میزبان یا فروشنده دوستانه امتحان کنید.

از آنجایی که شوخ طبعی و بازی به بخشی از زندگی شما تبدیل می شود، شما شروع به یافتن فرصت های روزمره برای استفاده از مهارت های جدید خود برای کمک به حفظ روابط و مدیریت تعارض می کنید.

نظر یا تجربیات خود درباره  مدیریت تعارض با شوخ طبعی را با ما درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *