معرفی خرفه گیاهی مفید اما ناشناس

معرفی خرفه گیاهی مفید اما ناشناس

خُرفه از سبزیجات بسیار مفید است که می‌توان آن را به‌شکل خام یا پخته مصرف کرد.در این مقاله از بخش طب سنتی مجله اینترنتی وبگردون خواص شگفت انگیز خرفه را بررسی میکنیم.

 

نام علمی
Portulaca
نام عمومی
خُرفه
گونه گیاه
میخک سانان
طبع
گرم
قسمت های قابل مصرف
 برگ و ساقه
طریقه مصرف
  • به صورت خام و پخته در غذا
  • عرق
  • دمنوش
مزایا
  • بهبود بیماری قلب
  • درمان مشکلات گوارشی
  • سلامت پوست
معایب
  • افزایش احتمال تشکیل و پیشرفت سنگ کلیه

 

کمک به سلامت قلب

خرفه به روش‌های مختلفی به سلامت قلب و عروق شما کمک می‌کند. همان‌طوری که قبلا اشاره کردیم خرفه سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ بوده که برای قلب مفید است. اسیدهای چرب امگا۳ به کاهش کلسترول بد بدن کمک می‌کند و باعث می‌شوند تعادل کلسترول در گردش خون بهتر برقرار بشود. مصرف غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ خطر بیماری‌های قلبی-عروقی و تصلب شرایین را کاهش می‌دهد. درنتیجه از بروز حملات قلبی و سکته‌های مغزی جلوگیری می‌کند. علاوه‌براین، پتاسیم موجود در خرفه می‌تواند با خاصیت اتساع عروق، از فشار خون کاسته و به آرامش رگ‌های خونی و کاهش فشار وارده بر قلب کمک بکند.

 

کاهش وزن

خرفه کالری پایینی دارد، ولی سرشار از مواد مغذی و فیبر است. بنابراین افراد با مصرف خرفه در وعده‌ی غذایی‌شان بدون دریافت کالری بیش‌ازاندازه، زودتر سیر می‌شوند. درنتیجه می‌توانید به‌کمک خرفه وزن کم کنید و رژیم غذایی بهتری داشته باشید.

 

کمک به رشد کودکان

با اینکه درباره‌ی این خاصیت اسیدهای چرب امگا ۳ هنوز تحقیقات بیشتری در جریان است، ولی نتایج اولیه نشان می‌دهند که بالابودن مقادیر اسیدهای چرب امگا ۳ در رژیم غذایی کودکان می‌تواند از بروز برخی اختلالات مربوط به رشد کودکان مانند اوتیسم (درخودماندگی)، اختلال کم توجهی-بیش فعالی (ADHD) و مشکلات دیگری که میلیون‌ها کودک را در سرتاسر دنیا تحت‌تأثیر قرار می‌دهند، جلوگیری بکند.

خرفه درمان مشکلات گوارشی

برخی افراد به اثرگذاری روش‌های مختلف پزشکی جایگزین برای درمان بیماری‌های خود اعتقادی ندارند. اما در طب سنتی چینی به‌طور گسترده‌ای از خرفه برای درمان مشکلات مختلف مانند درمان اسهال، درمان خونریزی روده، درمان بواسیر و درمان اسهال خونی استفاده می‌شود. امروزه نیز از خرفه برای درمان بیماری‌های روده‌ای مختلف استفاده می‌شود. این مزایا بیشتر به‌خاطر وجود ترکیبات آلی موجود در خرفه مانند دوپامین، اسید مالیک، سیتریک اسید، آلانین و… است.

 

خرفه محافظ پوست

خرفه می‌تواند به درمان مشکلات مختلف پوستی کمک بکند. استفاده‌ی موضعی از خرفه موجب می‌شود تا مقادیر بالای ویتامین A، همراه با مجموعه‌ای از ترکیبات مفید موجود در آن، التهابات ناشی از نیش زنبور و مار را بهبود بخشد. خرفه به سلامت و ظاهر پوست، کاهش چین و چروک پوست، بهبود سلول‌های پوستی و از بین بردن جای زخم و لکه‌های پوستی کمک می‌کند.

 

پیشگیری از سرطان با خرفه

خواص خرفه در پیشگیری از سرطان موثر است. امروزه سرطان به یکی از شایع‌ترین و تلخ‌ترین بیماری‌ها در سرتاسر جهان تبدیل شده است. بنابراین وجود غذاهای ضدسرطان اهمیت چشمگیری پیدا کرده است. خرفه محتوی مقادیر بالایی از ویتامین‌های A و C بوده که هر دو با خاصیت آنتی‌اکسیدانی‌شان در پیشگیری از ابتلا به سرطان مخصوصا سرطان ریه و سرطان دهان مؤثرند. همچنین خرفه محتوی رنگ‌دانه‌های بتالائین است که موجب ایجاد رنگ زرد و قرمز منحصربه‌فرد آن می‌شوند. بتاسیانین‌ها و بتاگزانتین‌ها در بدن خاصیت ضدجهش‌زایی دارند. درنتیجه می‌توانند از جهش‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد در سلول‌های سالم جلوگیری کند و مانع از پیشرفت سرطان شوند.

تقویت بینایی با خوردن خرفه

ویتامین A و بتاکاروتن موجود در خرفه به سلامت چشم و تقویت بینایی کمک می‌کنند. خرفه می‌تواند با خنثی‌کردن اثرات رادیکال‌های آزاد از بروز بیماری‌های وابسته به سن مانند تباهی لکه‌ی زرد و آب مروارید در چشم جلوگیری بکند.

 

استخوان ها را با خرفه تقویت کنید!

خواص خرفه می‌تواند به تقویت استخوان ها کمک کند. مواد معدنی خرفه آن را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای جلوگیری از ضعف استخوان‌ها تبدیل کرده است. کلسیم، منیزیم، آهن و منگنز برای رشد بافت استخوان و تسریع فرایند ترمیم استخوان‌ها ضروری هستند. اینها می‌توانند به پیشگیری از پوکی استخوان کمک بکنند. پوکی استخوان از بیماری‌های استخوان مرتبط با سن است که میلیون‌ها نفر از آن رنج می‌برند.

 

کمک به گردش خون

وجود مقادیر بالایی از آهن و مس در خرفه باعث می‌شود تا مصرف این سبزی به افزایش تولید گلبول‌های قرمز کمک بکند. هر دوی این مواد معدنی برای کمک به افزایش گردش خون ضروری هستند. با تسهیل گردش خون و خون‌رسانی به سلول‌ها و اندام‌ها، اکسیژن بیشتری به آنها می‌رسد و سرعت ترمیم و بهبود آنها افزایش می‌یابد. همچنین آهن و مس به رشد مو و سوخت و ساز مناسب در بدن نیز کمک می‌کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *