نکاتی درباره یائسگی و تغییرات خلقی که باید بدانید!
چطور ارتباط موثر داشته باشیم؟
بهترین دمنوش ها برای تسکین علائم یائسگی
۱۴۰۰-۰۴-۲۸
یائسگی و رابطه جنسی,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
رابطه جنسی و یائسگی
۱۴۰۰-۰۴-۲۸

نکاتی درباره یائسگی و تغییرات خلقی که باید بدانید!

زنان پس از گذشت 12 ماه از دوره یائسگی بدون این که پریود شوند، وارد یائسگی می شوند. سالهای منتهی به یائسگی را یائسگی می نامند. در دوران یائسگی، بسیاری از خانمها متوجه بی نظمی قاعدگی خود می شوند. در این مقاله از بخش سلامت مجله اینترنتی وبگردون به بررسی نکاتی درباره یائسگی و تغییرات خلقی که باید بدانید! میپردازیم.

یائسگی

جریان قاعدگی شما ممکن است طولانی تر یا کوتاهتر از قبل باشد. همچنین ممکن است سنگین تر یا سبک تر شود. این تغییرات در درجه اول ناشی از تغییر سطح استروژن و پروژسترون است زیرا بدن خود را برای یائسگی آماده می کند، که قاعدگی در آن ایجاد نمی شود. استروژن و پروژسترون هورمون هایی هستند که به تنظیم سیستم تولید مثل زنان کمک می کنند.

بسیاری از خانمها هم در دوران یائسگی و هم در یائسگی علائم اضافی دارند. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • گرگرفتگی
  • خشکی واژن
  • میل جنسی کاهش یافته است
  • مشکل خواب
  • نوسانات خلقی

خلق و خوی می تواند تحت تأثیر بسیاری از موارد قرار گیرد، از مشاجره با یکی از عزیزان گرفته تا گرفتاری در ترافیک. همیشه مشخص نیست که چه عواملی باعث تغییرات خلقی و تحریک پذیری می شود که اغلب آنها را همراهی می کند. نوسانات خلقی نیز با افسردگی متفاوت است، که معمولاً با یائسگی ارتباط ندارد.

 

علل یائسگی

یائسگی معمولاً زمانی اتفاق می افتد که یک زن 40 یا 50 ساله باشد. طبق کلینیک مایو، میانگین سن یائسگی برای زنان آمریکایی 51 سال است. روند منتهی به یائسگی خیلی زودتر آغاز می شود. هنگامی که زنان در اواسط تا اواخر دهه 30 هستند، سطح استروژن و پروژسترون آنها به آرامی کاهش می یابد. این روند طبیعی و تدریجی منجر به یائسگی و سپس یائسگی می شود. از آنجا که تخمدان شما کمتر از این هورمون ها تولید می کند، بدن و مغز شما ممکن است چندین تغییر را تجربه کند. برخی از این تغییرات مربوط به خلق و خوی است.

استروژن به تنظیم چندین هورمون کمک می کند، که ممکن است دارای خواص تقویت کننده روحیه باشند. این شامل:

  • سروتونین
  • نوراپی نفرین
  • دوپامین

استروژن همچنین به حمایت از انواع خاصی از عملکرد مغز، مانند شناخت کمک می کند. وقتی سطح استروژن تغییر می کند، ممکن است روحیه شما نیز با آن تغییر کند. کاهش استروژن همچنین می تواند باعث شود بعضی از خانم ها گاهاً دچار فراموشی یا “مغز فازی” شوند که ممکن است منجر به ناامیدی شود و بر روحیه تأثیر منفی بگذارد.

 

یائسگی و افزایش سن

یائسگی و افزایش سن می توانند چالش های جسمی ایجاد کنند که ممکن است بر روحیه تأثیر منفی بگذارد. اینها شامل خوابیدن و مشکلات مربوط به رابطه جنسی است. بسیاری از زنان همچنین اضطراب پیر شدن و استرس در آینده را تجربه می کنند که می تواند باعث ناراحتی و تغییرات خلقی شود.

همه زنان در دوران یائسگی دچار تغییرات خلقی نمی شوند. شما همیشه نمی توانید پیش بینی کنید چه کسی آنها را تجربه خواهد کرد و چه کسی آنها را تجربه نخواهد کرد. برخی شرایط ممکن است زنان را در معرض خطر بیشتری قرار دهد. این شامل:

  • سابقه افسردگی
  • سطح بالای استرس
  • سلامت جسمی ضعیف

بیشتر بخوانید: بهترین دمنوش ها برای تسکین علائم یائسگی

 

درمان های خانگی

ممکن است بتوانید با ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی فعال، نوسانات خلقی را کاهش داده یا کاهش دهید. در اینجا چند ایده برای چگونگی مبارزه با تغییرات خلقی آورده شده است:

ورزش هوازی داشته باشید. حداقل بر اساس یک مطالعه، انجام 50 دقیقه تمرین هوازی چهار بار در هفته به کاهش چندین علائم یائسگی از جمله تعریق شبانه، تحریک پذیری و نوسانات خلقی کمک می کند. ورزش و فعالیت بدنی باعث ترشح اندورفین و سایر مواد شیمیایی خوب در مغز می شود. زمانی از روز را که به احتمال زیاد به یک برنامه می چسبید انتخاب کنید و تمرینات یا فعالیت هایی را که بیشتر از همه لذت می برید انتخاب کنید.
ممکن است بخواهید تمرینات خود را تغییر دهید. یک روز دویدن و روز دیگر شنا را امتحان کنید یا یک روز دیگر دوچرخه سواری کنید. برای کسب نتایج تقویت روحیه لازم نیست مانند یک المپیک تمرین کنید. پیاده روی سریع قبل از کار یا بعد از شام ممکن است به اندازه تمرین در ماراتن در کاهش نوسانات خلقی تأثیرگذار باشد.

غذای سالم بخورید. خوردن غذاهای سالم به همان اندازه که برای بدن شما مناسب است می تواند برای روحیه شما مفید باشد. شما ممکن است به سادگی بعد از خوردن یک سالاد غنی از پروتئین احساس بهتری داشته باشید تا اینکه بعد از پایین آوردن یک چهارم بستنی موج دار فیج.
یک رژیم غذایی متنوع حاوی غذاهای سالم، مانند میوه ها، سبزیجات، پروتئین بدون چربی و غلات سبوس دار مملو از فیبر، به احتمال زیاد اسیدهای چرب امگا 3، فولات و سایر مواد مغذی را برای شما فراهم می کند که می تواند به بهبود روحیه شما کمک کند.

 

استرس را کنار بگذارید. برای برخی از زنان، استرس زدایی ممکن است به راحتی از دست دادن خودشان در یک رمان رازآلود صفحه ای باشد. برای دیگران، یوگای آرام، مراقبه یا پیاده روی آرام در طبیعت می تواند به بهبود خلق و خو و کاهش استرس و اضطراب کمک کند. با تمرینات تنفس عمیق یا حالت های یوگا که به شما کمک می کند ذهن خود را تمیز کنید یا احساس می کنید یک تعطیلات کوچک دارید، آزمایش کنید. ( بیشتر بخوانید: 25 دمنوش عالی برای اضطراب و استرس)

 

به اندازه کافی بخوابید. نداشتن کافی چشم بسته می تواند بر تحریک پذیری و تغییرات خلقی بیفزاید. یک برنامه شبانه ایجاد کنید که از رانندگی برای خواب راحت پشتیبانی کند. خاموش کردن دستگاه های الکترونیکی، اطمینان از خنک بودن دما در اتاق و از بین بردن نور محیط می تواند کمک کند. پرهیز از کافئین و الکل همچنین می تواند به شما در حفظ چرخه های خواب سالم کمک کند. خواب باید 7 تا 8 ساعت طول بکشد تا امکان بهبود و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن فراهم شود.

 

چه موقع کمک بگیرید؟

اگر تغییرات خلقی شما وجود دارد مراجعه به پزشک یا متخصص پزشکی ممکن است کمک کند:

  • علائم شدید
  • باعث اضطراب بیشتر می شود
  • مشارکت کامل در زندگی را دشوار می کند

برای آماده شدن برای قرار ملاقات خود، یک یادداشت از تغییرات خلقی خود داشته باشید، از جمله عوامل محرک احتمالی. همچنین می خواهید اطلاعات مربوط به روز خود را یادداشت کنید، از جمله:

  • فعالیت ها
  • شرایط استرس زا
  • وعده های غذایی
  • داروها یا مکمل هایی که مصرف می کنید

حتماً در مورد مواد تغییر دهنده خلق و خوی که بطور مرتب یا منظم استفاده می کنید به پزشک اطلاع دهید. پزشک شما می خواهد معاینه بدنی انجام دهد تا علت اصلی تغییر خلق و خوی شما را رد کند. آنها همچنین آزمایش خون را برای تعیین سطح هورمون و عملکرد تیروئید انجام می دهند.

معاینه و دفتر خاطرات به شما و پزشک کمک می کند تا تعیین کنید آیا تغییر در سبک زندگی کافی است یا باید انواع دیگری از درمان را در نظر گرفت.

 

درمان های اضافی

درمان کوتاه مدت جایگزینی هورمون (HRT) ممکن است گزینه خوبی برای برخی از خانم ها برای کاهش نوسانات خلقی و سایر علائم مربوط به یائسگی باشد. برخی از انواع HRT خطر ابتلا به این موارد را افزایش می دهند:

  • سرطان پستان
  • لخته شدن خون
  • بیماری قلبی
  • سکته

افرادی که سابقه موارد فوق را دارند کاندیداهای خوبی برای HRT نیستند. با توجه به شدت علائم، باید از پزشک خود بخواهید تا به شما کمک کند تا این عوامل خطر افزایش یافته را در برابر مزیت احتمالی HRT بسنجید. HRT به اشکال مختلف در دسترس است، از جمله:

  • وصله های واژن
  • کرم ها
  • قرص

درمان طب سوزنی همچنین ممکن است با تعادل سطح هورمون ها و افزایش تولید دوپامین و نوراپی نفرین، به برخی از زنان مبتلا به تغییرات خلقی کمک کند. متخصصان طب سوزنی این چی را تعادل جریان انرژی درون بدن می نامند.

 

جمع بندی

نوسانات خلقی مربوط به یائسگی و یائسگی پس از تثبیت سیستم هورمونی بدن، کمرنگ می شوند. این می تواند ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد. پیروی از یک برنامه پیشگیرانه که شامل انتخاب سبک زندگی سالم است، اغلب برای کاهش تغییرات خلقی کافی است. اگر به پشتیبانی بیشتری نیاز دارید، مداخلات پزشکی ممکن است بهترین گزینه شما باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *