چای و دیابت: فواید، خطرات و انواع آن
,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردوندیابت
اگر تازگی دیابت گرفتید: مهمترین تغییرات رژیم غذایی را بدانید!
۱۴۰۰-۰۴-۳۰
کافئین قهوه ,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
9 عارضه جانبی مصرف بیش از حد کافئین
۱۴۰۰-۰۴-۳۰

چای و دیابت: فواید، خطرات و انواع آن

انواع مختلفی از چای برای انتخاب وجود دارد که برخی از آنها فواید بی نظیری برای سلامتی دارند. برخی از چای ها ممکن است به ویژه برای افراد دیابتی مفید باشند و به کنترل قند خون، کاهش التهاب و افزایش حساسیت به انسولین کمک کنند – همه این موارد برای مدیریت دیابت ضروری است.

این مقاله از بخش سلامت جسمی مجله اینترنتی وبگردون  فواید چای را برای افراد دیابتی توضیح می دهد، بهترین چای ها را برای کنترل دیابت می نوازد و نحوه لذت بردن از چای را به سالم ترین و ایمن ترین روش توضیح می دهد.


چای چه تاثیری بر کنترل دیابت دارد؟

چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است که بیش از دو سوم جمعیت جهان مصرف می کنند. انواع مختلفی از چای وجود دارد، از جمله چای های درست شده از برگ گیاه Camellia sinensis، که شامل چای سیاه، سبز و اولانگ و چای های گیاهی، مانند چای نعناع فلفلی و بابونه.

هر دو چای واقعی و دمنوش های گیاهی به دلیل ترکیبات گیاهی قوی که در آنها وجود دارد، با فواید مختلف سلامتی مرتبط هستند و تحقیقات نشان داده است که برخی از چای ها دارای خواصی هستند که به ویژه برای افراد دیابتی مفید است. دیابت گروهی از شرایط است که با افزایش مزمن سطح قند خون ناشی از ترشح ناکافی هورمون تنظیم کننده قند خون انسولین، کاهش حساسیت به انسولین یا هر دو مشخص می شود.

برای افراد دیابتی، تنظیم دقیق قند خون بسیار مهم است و انتخاب غذاها و نوشیدنی هایی که کنترل سالم قند خون را بهینه می کنند، نکته اساسی است.

انتخاب نوشیدنی های بدون کالری یا بسیار کم کالری مانند چای بدون شیرین نسبت به نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه و نوشیدنی های قهوه شیرین راهی عالی برای بهینه سازی کنترل دیابت است.

برخی از انواع چای حاوی ترکیبات گیاهی هستند که با آسیب سلولی مقابله می کنند و التهاب و سطح قند خون را کاهش می دهند، و آنها را به گزینه ای مناسب برای افراد دیابتی تبدیل می کند.

علاوه بر این، نوشیدن چای شیرین می تواند بدن شما را مرطوب نگه دارد. هیدراته شدن مناسب برای هر فرآیند بدنی، از جمله تنظیم قند خون ضروری است. در حقیقت، تحقیقات نشان می دهد که کمبود آب بدن با افزایش سطح قند خون در افراد دیابتی ارتباط دارد و اهمیت مصرف منظم مایعات را برجسته می کند.

خلاصه

چای های خاص حاوی ترکیباتی هستند که می توانند به بهینه سازی کنترل دیابت کمک کنند. به علاوه، نوشیدن چای می تواند به شما در حفظ آب بدن کمک کند، که برای تنظیم سالم قند خون ضروری است.

بیشتر بخوانید: 25 دمنوش عالی برای اضطراب و استرس

 

بهترین چای ها برای افراد دیابتی

تحقیقات نشان داده است که برخی از چای ها خاصیت ضد التهابی، کاهش دهنده قند خون و حساس به انسولین دارند و این باعث می شود گزینه های بسیار خوبی برای مدیریت دیابت باشند. چای های زیر برخی از بهترین گزینه ها برای افراد دیابتی است.

 

چای سبز

چای سبز دارای بسیاری از مزایای سلامتی است که برخی از آنها به ویژه برای بیماران دیابتی مفید است. به عنوان مثال، نوشیدن چای سبز ممکن است به کاهش آسیب سلولی، کاهش التهاب و بهینه سازی کنترل قند خون کمک کند.

نشان داده شده است که برخی از ترکیبات موجود در چای سبز، از جمله اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) باعث تحریک جذب گلوکز به سلولهای عضلانی اسکلتی می شود، بنابراین سطح قند خون را کاهش می دهد.

مروری بر 17 مطالعه که شامل 1313 فرد مبتلا و بدون دیابت بود نشان داد که مصرف چای سبز به طور قابل توجهی سطح قند خون ناشتا و هموگلوبین A1c (HbA1c) را کاهش می دهد، که نشانگر کنترل طولانی مدت قند خون است. علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که نوشیدن چای سبز ممکن است در وهله اول احتمال ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

توجه داشته باشید که این مطالعات به طور معمول نوشیدن 3-4 فنجان چای سبز در روز را برای استفاده از مزایای ذکر شده در بالا توصیه می کنند.

بیشتر بخوانید: دیابت چیست؟

 

چای سیاه

چای سیاه حاوی ترکیبات گیاهی قوی از جمله تئافلاوین و تئاروبیگین است که دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و کاهش دهنده قند خون هستند. یک مطالعه جوندگان نشان می دهد که مصرف چای سیاه با سرکوب برخی از آنزیم ها در جذب کربوهیدرات تداخل ایجاد می کند و ممکن است به کنترل سطح قند خون کمک کند.

یک مطالعه بر روی 24 نفر، برخی از آنها مبتلا به دیابت، نشان داد که مصرف نوشیدنی های چای سیاه در کنار یک نوشیدنی شیرین، به طور قابل توجهی سطح قند خون را کاهش می دهد، در مقایسه با یک گروه کنترل.

یک مطالعه دیگر درباره جوندگان نشان داد که چای سیاه همچنین می تواند با محافظت از سلولهای ترشح کننده انسولین در لوزالمعده، به ترشح سالم انسولین کمک کند.

مطالعات انسانی فوایدی را نیز به اثبات رسانده است، اما مکانیسم عملکرد آن روشن نیست. همانطور که در مورد چای سبز اتفاق می افتد، مطالعات در مورد چای سیاه معمولاً نوشیدن 3-4 فنجان در روز را برای استفاده از مزایای قابل توجه توصیه می کند.

بیشتر بخوانید: علائم و نشانه های اولیه دیابت

 

چای ترش

چای ترش، یک نوع گیاه است چای تارت رنگ پر رنگ و ساخته شده از گلبرگ های گیاه Hibiscus sabdariffa. گلبرگ های چای ترش یا  هبیسکوس حاوی انواع مختلفی از آنتی اکسیدان های مفید پلی فنول، از جمله اسیدهای آلی و آنتوسیانین ها هستند که به یاقوت سرخ رنگ یاقوت روشن می دهند.

ثابت شده است که مصرف چای گیاه ترش تأثیرات مفیدی بر سلامتی دارد، از کاهش سطح فشار خون تا کاهش التهاب. فشار خون بالا در افراد دیابتی شایع است. در حقیقت، تخمین زده شده است که بیش از 73٪ آمریکایی های مبتلا به دیابت فشار خون بالا دارند.

نوشیدن چای گیاه هیبیسکوس میتواند به افراد دیابتی کمک کند تا سطح فشار خون خود را کنترل کنند.

یک مطالعه در 60 فرد مبتلا به دیابت نشان داد که کسانی که 8 اونس (240 میلی لیتر) چای هیبیسکوس دو بار در روز به مدت 1 ماه نوشیدند، در مقایسه با چای سیاه کاهش قابل توجهی در فشار خون سیستولیک (بالاترین تعداد قرائت فشار خون) داشته اند.

علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که گیاه هیبیسکوس می تواند به کاهش مقاومت به انسولین کمک کند.

توجه داشته باشید که چای گیاه هیبیسکوس ممکن است با داروی فشار خون هیدروکلروتیازید، ادرارآور که معمولاً برای کسانی که فشار خون دارند تجویز می شود ، تداخل داشته باشد.

بیشتر بخوانید: نکاتی برای سلامت قلب با بیماری دیابت

 

چای دارچین

دارچین یکی از ادویه های محبوب است که خواص ضد دیابت را گزارش کرده است. بسیاری از افراد از مکمل های دارچین غلیظ برای کمک به کاهش سطح قند خون خود استفاده می کنند، اما مطالعات نشان می دهد که نوشیدن یک فنجان چای دارچین ممکن است فوایدی نیز داشته باشد.

یک مطالعه بر روی 30 بزرگسال با سطح نرمال قند خون نشان داد که نوشیدن 3.5 اونس (100 میلی لیتر) چای دارچین قبل از مصرف محلول قند، منجر به کاهش سطح قند خون در مقایسه با یک گروه کنترل. مطالعه اخیر دیگری نشان داد که مصرف روزانه 6 گرم مکمل دارچین به مدت 40 روز به طور قابل توجهی باعث کاهش سطح گلوکز قبل از غذا در بزرگسالان سالم می شود.

چندین مکانیسم وجود دارد که دارچین به کمک آنها می تواند سطح قند خون را کاهش دهد، از جمله کاهش سرعت ترشح قند در جریان خون، افزایش جذب گلوکز سلولی و افزایش حساسیت به انسولین.

با این حال، یک بررسی در سال 2013 نشان داد که اگرچه دارچین می تواند به طور قابل توجهی از سطح قند خون ناشتا و سطح چربی سود ببرد، اما به نظر نمی رسد برای کنترل متوسط ​​قند خون یا HbA1C  موثر باشد. قبل از نتیجه گیری قوی درباره اثر دارچین بر میزان قند خون، تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید: چه چیزی خطر دیابت را افزایش می دهد؟

 

چای زردچوبه

زردچوبه یک ادویه پرتقال پر جنب و جوش است که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قدرتمند بسیار شناخته شده است. کورکومین، ماده اصلی فعال در زردچوبه، به دلیل خاصیت کاهش دهنده قند خون مورد مطالعه قرار گرفته است. مطالعات نشان می دهد که کورکومین با بهبود حساسیت به انسولین و افزایش جذب گلوکز در بافت ها، ممکن است سطح قند خون سالم را افزایش دهد.

بررسی سال 2020 مطالعات انسان و حیوان نشان داد که مصرف کورکومین با کاهش قابل توجه قند خون و سطح چربی خون همراه است. بعلاوه، در این بررسی اشاره شد که مصرف کورکومین ممکن است به کاهش آسیب سلولی، کاهش سطح ترکیبات پیش التهاب و بهبود عملکرد کلیه کمک کند.

چای زردچوبه را می توان با استفاده از پودر زردچوبه در خانه تهیه و یا از فروشگاه های مواد غذایی سالم خریداری کرد. لازم به ذکر است که پیپرین، یکی از اجزای اصلی فلفل سیاه، به میزان قابل توجهی قابلیت زیستی کورکومین را افزایش می دهد، بنابراین فراموش نکنید که برای فواید بیشتر یک چاشنی فلفل سیاه به چای زردچوبه خود اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: وقتی درمان دیابت نوع 2 شما موثر نیست!

 

چای بادرنجبویه

بادرنجبویه یک گیاه تسکین دهنده است که بخشی از خانواده نعناع است. رایحه لیمویی درخشان دارد و به عنوان یک چای گیاهی از آن لذت می برند. تحقیقات نشان داده است که روغنهای اساسی بادرنجبویه ممکن است به تحریک جذب گلوکز و مهار سنتز گلوکز در بدن منجر شده و منجر به کاهش سطح قند خون شود.

یک مطالعه بر روی 62 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که مصرف کپسول 700 میلی گرم عصاره بادرنجبویه به مدت 12 هفته روزانه به طور قابل توجهی قند خون ناشتا، HbA1c ، فشار خون، سطح تری گلیسیرید و مارکرهای التهاب را در مقایسه با گروه دارونما کاهش می دهد.

اگرچه این نتایج امیدوار کننده است، اما مشخص نیست که آیا نوشیدن چای بادرنجبویه تأثیر مشابهی بر سطح قند خون دارد یا خیر.

بیشتر بخوانید: بهترین گیاهان و مکمل ها برای دیابت

 

چای بابونه

چای بابونه با تعدادی از فواید سلامتی مرتبط است، از جمله ترویج تنظیم قند خون سالم. یک مطالعه بر روی 64 فرد مبتلا به دیابت نشان داد که شرکت کنندگانی که 5 اونس (150 میلی لیتر) چای بابونه نوشیدند با 3 گرم بابونه 3 بار در روز پس از غذا به مدت 8 هفته در مقایسه با گروه کنترل کاهش قابل توجهی در HbA1c و سطح انسولین داشتند.

چای بابونه نه تنها پتانسیل بهینه سازی کنترل قند خون را دارد بلکه می تواند به محافظت در برابر استرس اکسیداتیو کمک کند، عدم تعادل که می تواند منجر به عوارض مرتبط با دیابت شود.

همانطور که در بالا ذکر شد متوجه شد که شرکت کننده هایی که چای بابونه می نوشیدند افزایش قابل توجهی در سطح آنتی اکسیدان ها، از جمله گلوتاتیون پراکسیداز، یک آنتی اکسیدان اصلی که به مقابله با استرس اکسیداتیو کمک می کند.

بیشتر بخوانید: چای بابونه در دوران بارداری بی خطر است؟

خلاصه

ثابت شده است که چای سبز، چای سیاه، چای گیاه گاو و چای بابونه و همچنین دارچین، زردچوبه و بادرنجبویه دارای خواص ضد دیابت هستند و می توانند گزینه های نوشیدنی هوشمند برای افراد دیابتی باشند.

بیشتر بخوانید: با انواع دیابت بیشتر آشنا شوید!

 

خطرات احتمالی مربوط به مصرف چای برای افراد دیابتی

گرچه انواع چای ها ممکن است سلامت افراد دیابتی را بهبود ببخشند، اما مهم است که چای را به روشی تنظیم کنید که تنظیم قند خون سالم را تقویت کند. بسیاری از افراد دوست دارند چای خود را با شکر یا عسل شیرین کنند تا عطر و طعم آن بیشتر شود.

گرچه بعید به نظر می رسد که نوشیدن یک نوشیدنی سبک شیرین گاهی به میزان قابل توجهی بر سطح قند خون تأثیر بگذارد، اما انتخاب چای بدون شیرین بهترین انتخاب برای افراد دیابتی است.

این به این دلیل است که قند اضافه شده، به ویژه به صورت نوشیدنی های شیرین، باعث افزایش سطح قند خون می شود، که می تواند منجر به ضعف کنترل قند خون در طول زمان شود.

رژیم غذایی حاوی قند اضافه ممکن است منجر به سایر عوارض جانبی سلامتی مانند افزایش وزن و افزایش سطح فشار خون شود.

نوشیدن چای شیرین برای سلامتی همه بهتر است، به خصوص کسانی که کنترل قند خون آنها تغییر کرده است. اگر می خواهید بدون افزودن قند مقداری طعم به چای خود اضافه کنید، یک فنجان لیمو یا یک قطره دارچین را امتحان کنید.

علاوه بر این، هنگام خرید محصولات چای از قبل بطری، مراقب قندهای اضافه شده بر روی مواد اصلی و برچسب های واقعی تغذیه باشید.

نکته دیگری که هنگام خرید چای مناسب دیابت باید به خاطر داشته باشید این است که برخی از چای های گیاهی می توانند در داروهای رایج مورد استفاده در درمان دیابت تداخل ایجاد کنند.

به عنوان مثال، آلوئه ورا، رویبوس، گلابی خاردار، شنبلیله تنها برخی از گیاهان موجود در شکل چای است که ممکن است با داروهای رایج دیابت مانند متفورمین و گلیبورید تداخل داشته باشد.

با توجه به اینکه بسیاری از گیاهان پتانسیل تعامل با داروهای مختلف را دارند، مهم است که قبل از مصرف مکمل های گیاهی یا نوشیدن یک چای گیاهی جدید، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید.

خلاصه

چای های خاصی ممکن است با داروهای دیابت تداخل داشته باشند ، بنابراین مهم است که قبل از افزودن چای های جدید به رژیم خود، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت کنید. برای بهینه سازی کنترل قند خون و محافظت از سلامت کلی، هر زمان ممکن است چای های شیرین نشده را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: درمان های جایگزین برای دیابت

 

جمع بندی

چای های خاص حاوی ترکیبات قدرتمندی هستند که میتواند برای افراد دیابتی مفید باشد. تحقیقات حاکی از آن است که چای سبز، چای زردچوبه، چای ترش، چای دارچین، چای بادرنجبویه، چای بابونه و چای سیاه ممکن است اثرات ضد دیابتی چشمگیری داشته باشد، و این گزینه های خوبی برای افراد دیابتی است.

با این حال، مهم است که هر زمان ممکن نوشیدنی های چای شیرین نشده را انتخاب کنید و همیشه قبل از معرفی یک چای گیاهی جدید در رژیم خود، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: اگر تازگی دیابت گرفتید: مهمترین تغییرات رژیم غذایی را بدانید!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *