چرا خانم ها پریود میشوند؟
پریود,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
آیا واکسن کرونا می تواند بر پریود شما تأثیر بگذارد؟
۱۴۰۰-۰۵-۰۲
فنجان قاعدگی
فنجان قاعدگی چیست؟و آیا برای شما مناسب است؟
۱۴۰۰-۰۵-۰۲

چرا خانم ها پریود میشوند؟

پریود (قاعدگی) یک خونریزی طبیعی از واژن است که بخشی طبیعی از چرخه ماهیانه سالم برای فرد دارای رحم و تخمدان است.در این مقاله  از بخش سلامت جسمی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی پریود می پردازیم.

پریود

هر ماه، در سالهای بین بلوغ (معمولاً سن 11 تا 14 سال) و یائسگی (نوعاً حدود 51 سالگی)، بدن شما برای بارداری آماده می شود. پوشش رحم ضخیم شده و تخمک رشد کرده و از یکی از تخمدان های شما آزاد می شود.

اگر بارداری اتفاق نیفتد، سطح استروژن و پروژسترون کاهش می یابد و در نهایت به سطحی می رسد که به بدن شما می گوید قاعدگی را شروع کنید. در طول دوره قاعدگی، رحم پوشش داخلی خود را بیرون می کشد و همراه با مقداری خون از بدن از طریق واژن خارج می شود.

بیشتر بخوانید: آیا پریود می تواند باعث کم خونی شود؟

به طور متوسط ​​فردی که قاعدگی دارد در طی دوره قاعدگی خود حدود 2 تا 3 قاشق غذاخوری خون  از دست می دهد.

زمان بین پریود (آخرین روز تا روز اول) به طور متوسط ​​28 روز است، خونریزی معمولاً حدود 4 تا 5 روز طول می کشد. با این حال، افراد می توانند مدت زمان بیشتری را بین پریود و یا روزهای کمتری یا بیشتر از خونریزی تجربه کنند و هنوز هم قاعدگی کاملاً منظمی دارند.
بنابراین، چرا زنان پریود می شوند؟

به عنوان یک زن، قاعدگی شما راهی برای آزادسازی بافتی است که دیگر به آن احتیاج ندارد. هر ماه بدن شما برای بارداری آماده می شود.

پوشش رحم شما به عنوان آماده سازی برای پرورش تخمک بارور شده ضخیم تر می شود. تخمک آزاد شده و آماده لقاح و در مخاط رحم شما قرار می گیرد.

اگر تخمک بارور نشده باشد، بدن شما دیگر به پوشش ضخیم رحم احتیاج ندارد، بنابراین شروع به تجزیه می کند و سرانجام به همراه مقداری خون از واژن شما خارج می شود. این دوره شماست و وقتی تمام شد، روند کار از ابتدا شروع می شود.

بیشتر بخوانید: درمان های خانگی برای تسکین درد قاعدگی

 

اختلالات قاعدگی

روشی که زنان دوره های خود را تجربه می کنند بسیار متفاوت است. اگر نگرانی در مورد موارد زیر دارید:

  1. منظم بودن چرخه. آیا هر ماه منظم است؟ بی رویه؟ غایب؟
  2. مدت دوره. آیا طولانی شده است؟ معمول؟ کوتاه شده؟
  3. حجم جریان قاعدگی. سنگین است؟ معمول؟ سبک؟

 

آیا می توان پریود من را متوقف کرد؟

هیچ روشی هیچ دوره ای را تضمین نمی کند، اما، مطابق مقاله 2014 منبع معتبر در مجله بین المللی بهداشت زنان، می توانید چرخه خود را با انواع مختلف جلوگیری از بارداری سرکوب کنید:

قرص های جلوگیری از بارداری. اگر روزانه قرص های جلوگیری از بارداری مصرف می کنید، بعد از یک سال حدود 70 درصد احتمال سرکوب سیکل خود را دارید.

تزریق هورمون. عکسبرداری از هورمون می تواند تا 22 ماه بر قدرت باروری شما تأثیر بگذارد. بعد از یک سال، تقریباً 50 تا 60 درصد احتمال سرکوب چرخه خود را دارید. حدود 70 درصد بعد از 2 سال

آی یو دی هورمونی. یک سال با IUD هورمونی (دستگاه داخل رحمی) حدود 50 درصد احتمال سرکوب چرخه را به شما می دهد.
کاشت بازو با قرار دادن ایمپلنت ضد بارداری در بازو، احتمال سرکوب چرخه بعد از 2 سال حدود 20 درصد است.

بیشتر بخوانید: 8 دمنوش عالی برای درد های قاعدگی

 

همه خانم ها پریود نیستند!

برای اینکه یک زن قاعدگی منظم داشته باشد، موارد زیر باید به درستی کار کنند:

  • هیپوتالاموس
  • غده هیپوفیز
  • تخمدان
  • رحم

جمع بندی

پریود شما یک اتفاق طبیعی است. این بخشی از آمادگی بدن شما برای بارداری است. هر ماه که باردار نشوید، بدن بافتی را که دیگر نیازی به تغذیه تخمک بارور ندارد، دفع می کند.

اگر ناسازگاری هایی مانند تغییر در نظم قاعدگی، دفعات، مدت زمان یا حجم خود را تجربه کردید، با پزشک یا متخصص زنان صحبت کنید.

بیشتر بخوانید: قاعدگی دردناک: علل، درمان های کاربردی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *