چرا نخود سبز سالم و مغذی است؟!
تخم کتان,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
6 دانه فوق العاده سالم که باید بخورید!
۱۴۰۰-۰۵-۰۶
تخم مرغ ,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
10 فایده شگفت آور تخم مرغ برای سلامتی
۱۴۰۰-۰۵-۰۶

چرا نخود سبز سالم و مغذی است؟!

نخود سبز یک سبزی محبوب است. آنها همچنین کاملاً مغذی هستند و حاوی مقدار کافی فیبر و آنتی اکسیدان هستند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که آنها ممکن است به محافظت در برابر برخی بیماری های مزمن، مانند بیماری های قلبی و سرطان کمک کنند.

از طرف دیگر، برخی از افراد ادعا می کنند که نخود سبز مضر است و به دلیل داروهای ضد مغذی موجود در آنها که می تواند باعث نفخ شود، باید از مصرف آنها اجتناب شود. در این مقاله از بخش تغذیه مجله اینترنتی وبگردون نگاهی دقیق به نخود سبز می اندازد تا سالم بودن آن مشخص شود یا باید آن را در رژیم غذایی خود محدود کنید.

نخود سبز چیست؟

نخود سبز یا “نخود باغی” دانه های کروی کوچکی است که از غلافهای تولید شده توسط گیاه Pisum sativum حاصل می شود.

نخود سبز صدها سال است به عنوان بخشی از رژیم غذایی انسان بوده و در سراسر دنیا مصرف می شوند. به عبارت دقیق تر، نخود سبز سبزیجات نیست. آنها بخشی از خانواده حبوبات هستند که از گیاهانی تشکیل شده است که غلاف هایی با دانه در داخل تولید می کنند. عدس، نخود، لوبیا و بادام زمینی نیز حبوبات هستند.

با این حال، نخود سبز معمولاً به عنوان یک سبزیجات پخته و فروخته می شود و در این مقاله به آنها چنین اشاره خواهد شد. می توانید آنها را در انواع منجمد، تازه یا کنسرو شده پیدا کنید. از آنجا که نخود سبز سرشار از کربوهیدرات های پیچیده ای به نام نشاسته است، به عنوان یک سبزی نشاسته ای همراه با سیب زمینی، ذرت و کدو سبز در نظر گرفته می شود.

انواع مختلفی از نخود فرنگی در دسترس است، از جمله نخود زرد، لوبیای چشم بلبلی و نخود بنفش. با این حال، نخود سبز بیشترین مصرف را دارد. نخود سبز و نخود برفی از دیگر ارقام پرطرفدار هستند که به دلیل شکل ظاهری مشابه اغلب با نخود سبز اشتباه گرفته می شوند. با این حال، طعم و محتوای مواد مغذی آنها کمی متفاوت است.

 

خلاصه:

نخود سبز دانه هایی است که از یک گیاه حبوبات به دست می آید، اما بیشتر اوقات به عنوان یک سبزی نشاسته ای مصرف می شود.

نخود سبز سرشار از آنتی اکسیدان

سرشار از بسیاری از مواد مغذی و آنتی اکسیدان استنخود سبز دارای مشخصات تغذیه ای چشمگیری است. میزان کالری آنها تقریباً کم است و فقط 62 کالری در هر وعده فنجان (170 گرم) است. حدود 70٪ این کالری ها از کربوهیدرات ها تأمین می شود و بقیه از طریق پروتئین و مقدار کمی چربی تأمین می شود. علاوه بر این، نخود فرنگی حاوی تقریباً هر ویتامین و ماده معدنی مورد نیاز شماست، علاوه بر مقدار قابل توجهی فیبر.

یک وعده 1/2 فنجان (170 گرم) نخود فرنگی مواد مغذی زیر را تأمین می کند:

کالری: 62
کربوهیدرات: 11 گرم
فیبر: 4 گرم
پروتئین: 4 گرم
ویتامین A: 34٪ از RDI
ویتامین K: 24٪ از RDI
ویتامین C: 13٪ از RDI
تیامین: 15٪ از RDI
فولات: 12٪ از RDI
منگنز: 11٪ از RDI
آهن: 7٪ از RDI
فسفر: 6٪ از RDI

آنچه نخود فرنگی را از سایر سبزیجات منحصر به فرد می کند، محتوای بالای پروتئین آن است. به عنوان مثال، یک فنجان 1/2 فنجان (170 گرم) هویج پخته شده فقط 1 گرم پروتئین دارد، در حالی که 1/2 فنجان (170 گرم) نخود فرنگی حاوی چهار برابر این مقدار است.

آنها همچنین سرشار از آنتی اکسیدان های پلی فنول هستند که به احتمال زیاد مسئول بسیاری از مزایای سلامتی آنها هستند.

خلاصه:

نخود سبز کالری نسبتاً کمی دارد و حاوی چندین ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. آنها همچنین سرشار از فیبر و پروتئین هستند.

نخود سبز منبع عالی پروتئین

نخود سبز یکی از بهترین منابع پروتئینی گیاهی است که دلیل اصلی پر شدن آن به همراه مقدار زیادی فیبر است. خوردن پروتئین باعث افزایش سطح برخی از هورمون ها در بدن می شود که اشتها را کاهش می دهد. پروتئین همراه با فیبر برای کاهش هضم غذا و تقویت احساس سیری عمل می کند.

خوردن مقادیر کافی پروتئین و فیبر با کنترل اشتها به طور خودکار باعث کاهش تعداد کالری هایی می شود که در طول روز می خورید.

محتوای پروتئین منحصر به فرد نخود سبز، آنها را به گزینه غذایی عالی برای کسانی که محصولات حیوانی نمی خورند تبدیل می کند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که آنها منبع کاملی از پروتئین نیستند، زیرا فاقد اسید آمینه متیونین هستند.

برای اطمینان از کافی اسیدهای آمینه ضروری در رژیم غذایی خود، مطمئن شوید که نخود سبز را با منبع پروتئین دیگری جفت کنید تا کمبود آن جبران شود. مصرف مقدار کافی پروتئین نیز برای تقویت قدرت عضلات و سلامت استخوان مهم است. علاوه بر این، آن نقش مهمی در کاهش وزن و نگهداری دارد.

خلاصه:

نخود سبز یک ماده غذایی بسیار سیرکننده است، بیشتر به دلیل مقادیر زیادی پروتئین و فیبر موجود در آن است.

 

نخود سبز,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون

نخود سبز حامی قند خون شماست!

نخود سبز دارای خواص مختلفی است که می تواند به کنترل قند خون کمک کند. اول از همه، آنها دارای شاخص گلیسمی نسبتاً کمی (GI) هستند، که اندازه گیری سرعت بالا رفتن قند خون شما پس از خوردن یک ماده غذایی است. رژیم هایی که حاوی مقدار زیادی غذای کم GI هستند برای تنظیم سطح قند خون مفید است. علاوه بر این، نخود سبز سرشار از فیبر و پروتئین است که ممکن است برای کنترل قند خون مفید باشد.

این به این دلیل است که فیبر سرعت جذب کربوهیدرات را کاهش می دهد ، و این باعث افزایش کندتر و پایدارتر سطح قند خون می شود، نه یک افزایش.علاوه بر این، برخی مطالعات نشان داده است که خوردن غذاهای غنی از پروتئین ممکن است برای تثبیت سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید باشد.

شناخته شده است که تأثیرات نخود سبز بر قند خون می تواند خطر ابتلا به چندین بیماری از جمله دیابت و بیماری های قلبی را کاهش دهد.

خلاصه:

نخود سبز شاخص گلیسمی پایینی دارد و سرشار از فیبر و پروتئین است که همه از فاکتورهای مهم کنترل قند خون هستند.

نخود فرنگی برای دستگاه گوارش مفید است!

نخود سبز حاوی مقدار قابل توجهی فیبر است، که نشان داده شده است فواید زیادی برای سلامت دستگاه گوارش فراهم می کند. اول از همه، فیبر باکتری های خوب روده شما را تغذیه می کند، که آنها را سالم نگه می دارد و از جمعیت بیش از حد باکتری های ناسالم جلوگیری می کند.

نخود فرنگی خطر ابتلا به چند بیماری گوارشی متداول مانند بیماری التهابی روده، سندرم روده تحریک پذیر و سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. علاوه بر این، بیشتر فیبرهای نخود سبز نامحلول هستند، به این معنی که با آب مخلوط نمی شوند، بلکه به عنوان “ماده حجیم” در دستگاه گوارش شما عمل می کنند.

این به این معنی است که باعث اضافه شدن وزن به مدفوع می شود و ممکن است به مواد غذایی و مواد زائد کمک کند تا سریعتر از سیستم هضم شما عبور کنند.

خلاصه:

نخود سبز غنی از فیبر است، که با حفظ جریان زباله از طریق دستگاه گوارش و سالم نگه داشتن باکتری های روده ، به هضم غذا کمک می کند.

نخود سبز محافظ در برابر بیماری ها

نخود سبز دارای چندین ویژگی است که می تواند به جلوگیری از چند بیماری مزمن کمک کند، که در زیر بررسی می شود:

بیماری قلبی

نخود سبز حاوی مقدار مناسبی مواد معدنی سالم برای قلب، مانند منیزیم، پتاسیم و کلسیم است. رژیم های غذایی حاوی این مواد مغذی ممکن است برای جلوگیری از فشار خون بالا، که یک عامل اصلی خطر برای بیماری های قلبی است، مفید باشد. همچنین ممکن است تأثیر مثبتی بر سلامت قلب داشته باشند.

نشان داده شده است که مقدار زیادی فیبر در نخود سبز و حبوبات کلسترول کل و کلسترول LDL “بد” را کاهش می دهد ، که هر دو با بالا رفتن خطر بیماری قلبی را افزایش می دهند. نخود سبز همچنین فلاونول، کاروتنوئید و ویتامین C ، آنتی اکسیدان هایی را ارائه می دهد که به دلیل توانایی جلوگیری از آسیب به سلول ها، احتمال بیماری قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد.

سرطان

خوردن منظم نخود سبز ممکن است خطر سرطان را کاهش دهد، بیشتر به دلیل محتوای آنتی اکسیدان نخود و توانایی آنها در کاهش التهاب در بدن. نخود سبز همچنین حاوی ساپونین است، ترکیبات گیاهی معروف به داشتن اثرات ضد سرطانی. مطالعات متعددی نشان داده اند که ساپونین ها ممکن است به جلوگیری از انواع مختلف سرطان کمک کرده و توانایی جلوگیری از رشد تومور را داشته باشند.

علاوه بر این، آنها غنی از چندین ماده مغذی هستند که به دلیل توانایی آنها در کاهش خطر سرطان شناخته شده است ، از جمله ویتامین K ، که به ویژه برای کاهش خطر سرطان پروستات مفید است.

دیابت

نخود سبز دارای چند ویژگی است که برای کمک به کنترل قند خون شناخته شده است، که یک عامل مهم در پیشگیری و کنترل دیابت است.فیبر و پروتئین آنها از افزایش سریع قند خون شما جلوگیری می کند ، که به کنترل دیابت کمک می کند. بعلاوه ، پایین بودن شاخص گلیسمی (GI) نخود سبز، آنها را به یک غذای دوستدار دیابت تبدیل می کند، زیرا بعید است قند خون شما افزایش یابد.

آنها علاوه بر ویتامین های K ، A و C، مقدار مناسبی از منیزیم و ویتامین های گروه B را نیز فراهم می کنند. مشخص شده است که همه این مواد مغذی برای کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک می کنند.

خلاصه:

نخود سبز دارای خواص متعددی است که می تواند به پیشگیری و درمان برخی بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، سرطان و دیابت کمک کند.

 

معایب نخود فرنگی

عیب بزرگ نخود فرنگی

با وجود مواد مغذی فراوان در نخود سبز ، یک کیفیت منفی در تغذیه آنها وجود دارد – آنها حاوی مواد مغذی ضد ماده مغذی هستند.اینها موادی هستند که در بسیاری از غذاها مانند حبوبات و غلات یافت می شوند و ممکن است در هضم غذا تداخل ایجاد کند و مانع جذب مواد معدنی می شود.

اگرچه این موارد بیشتر افراد سالم نگران کننده نیستند ، اما بخاطر سپردن تأثیرات سلامتی آنها بسیار مهم است. احتمالاً علاوه بر افرادی که در معرض سو تغذیه قرار دارند ، بر کسانی که به عنوان حبوبات اصلی به حبوبات اعتماد می کنند نیز تأثیرگذار خواهند بود.

در اینجا دو مهمترین عناصر مغذی موجود در نخود سبز وجود دارد:

اسید فیتیک: ممکن است در جذب مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، روی و منیزیم تداخل ایجاد کند.
لکتین ها: با علائمی مانند گاز و نفخ همراه است و ممکن است در جذب مواد مغذی تداخل ایجاد کند.

سطح این عناصر مغذی نخود نسبت به سایر حبوبات کمتر است، بنابراین بعید است که مشکلی ایجاد کنند مگر اینکه مرتباً آن را بخورید.

در اینجا چند روش وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از اثرات سو مواد مغذی استفاده کنید:

اندازه های بخش را منطقی نگه دارید: تقریباً 1/3 فنجان (117 گرم) تا 1/2 فنجان (170 گرم) نخود سبز در هر بار برای بیشتر افراد کافی است. آنها در صورت مصرف زیاد به مشکل منجر می شوند.
آزمایش روش های آماده سازی: تخمیر ، جوانه زدن و خیساندن ممکن است برای کاهش مقادیر ضد مغذی در نخود سبز مفید باشد.
آنها را کاملاً پخته بخورید: سطح عناصر غذایی در نخود فرنگی خام بیشتر است و همین امر باعث ایجاد ناراحتی گوارشی می شود.

خلاصه:

نخود سبز حاوی ضد مغذی هایی است که ممکن است در جذب برخی مواد مغذی تداخل ایجاد کرده و باعث ناراحتی گوارشی شود. با این حال، این برای اکثر مردم مشکلی ایجاد نمی کند.

 

نفخ شکم

گزارش شده است که مانند دیگر حبوبات ، نخود سبز باعث نفخ، تورم ناراحت کننده معده می شود که اغلب همراه با گاز و نفخ شکم است. این تأثیرات ممکن است به چند دلیل اتفاق بیفتد، یکی از آنها محتوای FODMAPs است – اولیگو، دی، مونوا ساکاریدهای تخمیر شده و پلی الها.

آنها گروهی از کربوهیدرات ها هستند که از هضم غذا فرار می کنند و سپس توسط باکتری های روده شما تخمیر می شوند که به عنوان محصول جانبی گاز تولید می کنند.

علاوه بر این، لکتین های موجود در نخود سبز با نفخ و سایر علائم گوارشی همراه هستند. اگرچه لکتین ها به مقدار زیاد وجود ندارند ، اما ممکن است برای برخی از افراد مشکلاتی ایجاد کنند، به ویژه هنگامی که آنها قسمت اصلی رژیم هستند.

خبر خوب این است که برای جلوگیری از ناراحتی گوارشی که ممکن است بعد از خوردن نخود سبز رخ دهد ، می توانید چند کار انجام دهید.

اگر FODMAP برای شما مشکلی ایجاد می کند ، سعی کنید اندازه های بخش خود را کاهش دهید. در بسیاری از شرایط، کسانی که به FODMAP حساس هستند قادرند یک بار 1/3 فنجان نخود سبز پخته را تحمل کنند. علاوه بر این، آزمایش برخی از روشهای آماده سازی ، مانند خیساندن ، تخمیر یا جوانه زدن ، ممکن است به کاهش محتوای لکتین نخود سبز کمک کند و هضم آن را آسان تر کند.

استراتژی دیگر این است که نخود سبز را بخشی منظم از رژیم خود کنید. اگر هر چند وقت یک بار آنها را بخورید، بدن شما ممکن است به هضم آنها عادت نکند، که می تواند منجر به نفخ و سایر علائم ناخوشایند شود.

 

خلاصه:

نخود سبز حاوی FODMAP و لکتین است که ممکن است باعث نفخ شکم شود ، به خصوص هنگامی که به مقدار زیاد مصرف شود.

 

جمع بندی

نخود سبز سرشار از مواد مغذی ، فیبر و آنتی اکسیدان است و دارای خواصی است که ممکن است خطر ابتلا به چندین بیماری را کاهش دهد.با این حال آنها همچنین حاوی ضد مغذی هستند، که ممکن است جذب برخی مواد مغذی را مختل کرده و علائم گوارشی ایجاد کند. با این حال، چندین کار وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از این عوارض کمک کنید. این موارد شامل روش های آماده سازی خاص و تماشای اندازه های بخش شما است.

به طور کلی، نخود سبز یک ماده غذایی فوق العاده سالم است که می توانید آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *