چگونه احساس بی فایده بودن را متوقف کنیم؟

چگونه احساس بی فایده بودن را متوقف کنیم؟

برای متوقف کردن احساس بی فایده بودن، یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید این است که بفهمید این احساس از کجا می آید. هنگامی که این کار را انجام دادید، می توانید برای بهبود زندگی خود قدم هایی بردارید، خواه احساس بی فایده بودن شما ناشی از روابط شما باشد یا از یک موقعیت استرس زا که نمی توانید کنترل کنید. در هر صورت، مراحل زیر باید به شما کمک کند تا به طور مستقیم به این احساس رسیدگی کنید.

 

 

قسمت 1

احساس مفید بودن

سعی کنید منبع احساس را شناسایی کنید. آیا این رابطه خاصی است که باعث می شود شما احساس بی فایده بودن کنید؟ آیا به دلیل موقعیت خاصی که کنترلی روی آن ندارید احساس بی فایده بودن می کنید؟ آیا احساس بی فایده بودن می کنید زیرا احساس نمی کنید به هر طریقی که می توانید به جامعه کمک می کنید؟ شناسایی علت احساس اولین قدم برای تغییر زندگی شماست.

  • یکی از راه‌های کشف احساسات، نوشتن در یک مجله است. در حین نوشتن به این سوالات فکر کنید و سعی کنید بفهمید چه چیزی شما را آزار می دهد.
  • از طرف دیگر، سعی کنید مشکلات خود را با یک دوست مورد اعتماد صحبت کنید. گاهی اوقات گفتن آنچه احساس می کنید با صدای بلند می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه چیزی اشتباه است.

 

 

 

2 اشتیاق خود را پیدا کنید. با کاوش در سرگرمی های مختلف و خواندن کتاب بفهمید که در چه چیزی مهارت دارید. به دنبال چیزهایی باشید که شما را خوشحال می کند و چه چیزی می توانید با آن مهارت ها کمک کنید تا چیزی به دنیا ارائه دهید.

  • یکی از راه‌های کشف علایق، شرکت در کلاس‌های کالج اجتماعی است. این کلاس ها نسبتاً ارزان هستند، بنابراین می توانید یک ترم را صرف تصمیم گیری کنید که آیا واقعاً به یک علاقه اشتیاق دارید یا خیر. اگر تمام وقت کار کنید، بسیاری از کالج های محلی کلاس های شبانه و آخر هفته را ارائه می دهند.
  • از طرف دیگر، اگر به هنر یا تاریخ علاقه دارید، کلاس‌هایی را در موزه‌های محلی خود امتحان کنید.
  • راه دیگر برای کشف علایق، برداشتن کتاب از کتابخانه محلی است. کتاب‌ها رایگان هستند و می‌توانید وقت خود را صرف یادگیری در مورد علاقه خود کنید.
  • اگر می‌خواهید افراد دیگری را با همان علاقه ملاقات کنید، به وب‌سایت‌های رسانه‌های اجتماعی مانند Meetup و Facebook نگاه کنید تا افرادی را در منطقه خود با همان علاقه پیدا کنید.

 

 

3 هر روز یه کار خوب انجام بده برای کسی یک فنجان قهوه بخر بدون اینکه از او خواسته شود دمپایی های عزیزتان را بیاورید. به کسی که استرس دارد، جای پارک بدهید. کارهای کوچکی که هر روز برای کمک به مردم انجام می دهید می تواند به شما کمک کند احساس نیاز کنید.

 

 

 

4 در جامعه خود داوطلب شوید. داوطلب شدن نه تنها راهی محکم برای ایجاد احساس مفید بودن در شماست، بلکه به افراد در این راه کمک خواهید کرد. چیزی را که دوست دارید برای کار داوطلبانه خود انتخاب کنید. اگر عاشق کتاب هستید، وقت خود را در کتابخانه بگذارید. اگر دوست دارید با بچه‌ها کار کنید، پیشنهاد کنید بعد از مدرسه در YMCA محلی‌تان برای بچه‌ها کتاب بخوانید.

 

 

 

چگونه احساس بی فایده بودن را متوقف کنیم؟

5 قدردانی را تمرین کنید. روی چیزهای مثبت زندگی تان تمرکز کنید. با تمرکز بر چیزهایی که در زندگی شما خوب است، ممکن است بتوانید بر احساس بی فایده بودن یا بی ارزش بودن غلبه کنید. این شما را به جنبه های مثبت چیزها سوق می دهد، بنابراین چشم انداز شادتری خواهید داشت.

  • یکی از راه‌های تمرکز بر آنچه در زندگی شما به خوبی پیش می‌رود این است که یک دفتر خاطرات سپاسگزاری داشته باشید. هر روز پنج چیز را که در زندگی خود به خاطر آنها سپاسگزار هستید، یادداشت کنید. برخی از افراد از رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک برای همین اثر استفاده می‌کنند – یعنی هر روز پنج موردی را که برایشان سپاسگزار هستند به‌عنوان به‌روزرسانی وضعیت پست می‌کنند. استفاده از رسانه‌های اجتماعی می‌تواند به شما در ایجاد انگیزه در این پروژه کمک کند، زیرا احتمالاً بازخورد مثبتی از دوستان دریافت خواهید کرد.

 

 

 

چگونه احساس بی فایده بودن را متوقف کنیم؟

6 با خود مثبت صحبت کنید. گاهی اوقات احساس بی فایده بودن می تواند ناشی از اعتماد به نفس پایین باشد. ممکن است احساس کنید چیزی برای ارائه به دنیا ندارید. با این حال، هر روز کمی وقت بگذارید تا به خودتان تصدیق کنید که چه کاری را درست انجام می دهید. شما برای دیگران تفاوت ایجاد می کنید و باید هر روز به دنبال آن باشید.

  • یکی از راه های ساختن خود این است که از آینه خود به نفع خود استفاده کنید. هر روز صبح به چشمان خود نگاه کنید و با صدای بلند چیزی مثبت در مورد خود بگویید.
  • جملات تاکیدی را روی یخچال خود قرار دهید تا بتوانید هر روز آنها را ببینید. عبارتی مانند «من یک فرد خوب و ارزشمند هستم» یا دیگران برای افزایش عزت نفس خود بنویسید.

 

 

چگونه احساس بی فایده بودن را متوقف کنیم؟

7 تعارف را بپذیرید. همانطور که با خود مثبت صحبت می کنید، مثبت اندیشی دیگران را نیز بپذیرید، به خصوص زمانی که در مورد کاری است که انجام می دهید یا فردی که هستید. ممکن است احساس کنید که لایق این تعریف نیستید، اما مردم معمولا وقتی برای تعریف و تمجید از شما وقت می گذارند، صادق هستند. در مورد کمک هایی که انجام می دهید و الهام بخش آن تعریف ها هستند فکر کنید.

 

 

 

چگونه احساس بی فایده بودن را متوقف کنیم؟

8 در عللی که به آنها اهمیت می دهید کمک کنید. اگر مشتاق حفظ منابع طبیعی ما هستید، بیرون بروید و کاری در مورد آن انجام دهید. سازماندهی اعتراضات نامه بنویس با مردم صحبت کنید جنگیدن برای چیزی که به آن اعتقاد دارید می تواند به شما کمک کند که کمتر احساس بی فایده بودن کنید زیرا کاری برای کمک به دوستان و کشور خود انجام می دهید.

 

 

چگونه احساس بی فایده بودن را متوقف کنیم؟

9 سعی کنید معطل نکنید. از عوامل بالقوه حواس پرتی مانند رایانه، تلویزیون، تلفن، گربه یا یخچال دوری کنید. اگر به تعویق بیفتید، هیچ کاری به دست نمی آورید. با این حال، اگر کارهایی را که شروع کرده اید به پایان برسانید، مطمئناً احساس مفیدتری خواهید داشت. با چیزهای کوچک شروع کنید، مانند پختن شام برای همسرتان، و به کارهای بزرگتر مانند تمیز کردن گاراژ برسید.

 

 

10 مراقب خودت باش. اعتماد به نفس خود را افزایش دهید و برای زمان و مهارت های خود ارزش بیشتری قائل شوید. اگر به اندازه کافی برای خود اهمیت قائل نباشید، احساس هدفمندی نخواهید داشت. خودتان را کوتاه نفروشید و زمانی را برای استراحت و استراحت در مواقع نیاز اختصاص دهید.

  • یکی از راه‌های ارزش‌گذاری برای خود، «نه» گفتن به درخواست‌هایی است که زمان و انرژی لازم برای انجام آن‌ها را ندارید. اگر خودتان را خیلی نازک تقسیم کنید، نمی توانید به طور کامل در هر کار مشارکت کنید.

 

 

 

قسمت 2

کمک به روابط شما

چگونه احساس بی فایده بودن را متوقف کنیم؟

1 بهتر به دیگران گوش دهید. در نحوه گوش دادن فعال باشید. یعنی به حرف های طرف مقابل توجه کنید تا اینکه در ذهن خود چیزی که قرار است بگویید را آماده کنید. به حرف های طرف مقابل علاقه مند باشید و به گونه ای پاسخ دهید که نشان دهد شما شنیده اید.

 

 

چگونه احساس بی فایده بودن را متوقف کنیم؟

2 قدرشناس باشید. آنچه را که افراد زندگی شما برای شما انجام می دهند را تصدیق کنید. این تصدیق به آنها نشان می دهد که متوجه کارهایی که برای شما انجام می دهند هستید و از تلاش آنها قدردانی می کنید.

3 در کنار افراد زندگی خود باشید. حضور شما یکی از بهترین هدایایی است که می توانید برای افرادی که دوستشان دارید فراهم کنید. به آنها می گوید که شما به آنها اهمیت می دهید.

 

 

4 آنچه را که دیگران در زندگی شما منحصر به فرد می کند به جای شرمساری جشن بگیرید. به جای اینکه به خاطر گریه دوست پسرتان بخندید، به او بگویید که از صداقت عاطفی او قدردانی می کنید. به جای اینکه دوستتان را به خاطر رقص احمقانه در آشپزخانه مسخره کنید، به سرگرمی بپیوندید.

 

 

 

چگونه احساس بی فایده بودن را متوقف کنیم؟

5 از روابطی که مضر هستند رها شوید. برخی از روابط هر کاری که انجام می دهید هرگز خوب کار نمی کنند. اگر شخص دیگری از نظر عاطفی سوء استفاده می کند یا نمی خواهد برای شما وقت بگذارد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که از آن شخص دور شوید. ممکن است در موقعیتی مانند این احساس بی فایده بودن کنید زیرا ممکن است احساس کنید شکست خورده اید. با این حال، ممکن است این باشد که شما فقط با طرف مقابل سازگار نیستید، نه اینکه در کمک به رابطه شکست خورده باشید. شاید طرف مقابل مسائلی داشته باشد که باید قبل از هر نوع رابطه ای با آنها برخورد کند، بنابراین نباید تقصیر را گردن خود بیندازید.

 

 

 

قسمت 3

مقابله با موقعیت های استرس زا

چگونه احساس بی فایده بودن را متوقف کنیم؟

1 آنچه می توانید انجام دهید. ممکن است نتوانید وضعیت را حل کنید – هر کاری که انجام دهید مادر شما همچنان بیمار خواهد بود. با این حال، شما می توانید در کنار او باشید. شما می توانید در صورت نیاز حضور پیدا کنید. می توانید حمایت و تشویق کنید. ممکن است آنطور که دوست دارید با مشکل برخورد نکنید، اما کاری انجام خواهید داد که می تواند به کاهش احساس بی فایده بودن شما کمک کند.

 

 

 

چگونه احساس بی فایده بودن را متوقف کنیم؟

2 برای توقف و نفس کشیدن کمی زمان بگذارید. شما می توانید دعا کنید، مدیتیشن کنید یا فقط چند نفس عمیق بکشید، اما به هر حال، لحظه ای را برای آرام کردن خود اختصاص دهید. بپذیرید که کنترلی بر اوضاع ندارید.

 

 

 

چگونه احساس بی فایده بودن را متوقف کنیم؟

3 روی آنچه که خوب پیش می‌رود تمرکز کنید و آن را بخش بزرگ‌تری از زندگی خود قرار دهید. ممکن است مادر شما بیمار باشد، اما می توانید زمانی را که با او می گذرانید صرف کنید تا رابطه بهتری با او نسبت به گذشته داشته باشید.

 

 

چگونه احساس بی فایده بودن را متوقف کنیم؟

4 در مورد احساس خود با دیگران در این موقعیت صحبت کنید. حتی اگر چیزی را تغییر ندهد، به دیگران کمک می‌کند بفهمند که تنها کسانی نیستند که با این احساسات دست و پنجه نرم می‌کنند، این راهی است که شما می‌توانید حمایت کنید. همچنین بحث را باز می کند، بنابراین دیگران نیز این فرصت را دارند که در مورد احساسات خود صحبت کنند.

 

 

 

چگونه احساس بی فایده بودن را متوقف کنیم؟

5 خود را برای علائم افسردگی بررسی کنید. موقعیت‌های استرس‌زای طولانی‌مدت می‌تواند منجر به افسردگی شود و احساس بی‌فایده بودن می‌تواند از علائم افسردگی باشد، به خصوص اگر با علائم دیگری همراه باشد.

  • علائم افسردگی عبارتند از: مشکل در تمرکز، احساس بدبینی، عدم علاقه به چیزهایی که معمولاً از آنها لذت می برید، احساس گناه، خستگی مفرط، غمگین بودن مداوم و حتی تجربه علائم فیزیکی مانند سردرد یا درد معده.
  • احساس غمگینی در مواردی به این معنی نیست که شما افسرده هستید. افسردگی یک دوره مداوم بی توجهی و احساس غم است. هنگامی که علائم شروع به غلبه بر زندگی شما می کند، ممکن است افسرده شوید.

چگونه احساس بی فایده بودن را متوقف کنیم؟

6 اگر مشکوک به افسردگی هستید به پزشک مراجعه کنید. اگر افسرده هستید، ممکن است به دارو نیاز داشته باشید، یا ممکن است نیاز به مشاوره داشته باشید تا به شما در حل برخی از مسائل کمک کند، که ممکن است به کاهش احساس بی فایده بودن شما کمک کند. به یاد داشته باشید که افسرده بودن نشانه ضعف نیست. این می تواند ناشی از یک رویداد آسیب زا در زندگی شما باشد، اما همچنین می تواند یک عدم تعادل شیمیایی باشد که باید اصلاح شود. همچنین، برخی داروها، ژن های شما و سایر مشکلات مانند بیماری ها نیز می توانند منجر به افسردگی شوند.

نکات

  • کمک به دیگران به شما احساس رضایت بخشی می دهد.
  • آنچه را که به دیگران کمک می کنید را بپذیرید.
  • همه ما در برهه‌ای از زندگی خود احساس بی‌فایده بودن می‌کنیم، به خصوص در دوران گذار زندگی یا موقعیت‌های دشوار. تشخیص دهید که چه چیزی در کنترل شماست و چه چیزی نیست.

هشدارها

  • اگر در مورد سلامت روان خود نگران هستید، همیشه با یک پزشک یا متخصص پزشکی دیگر مشورت کنید. نباید ساده گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *