چگونه بر تکالیف خود تمرکز کنیم؟
نحوه افزایش هوشیاری
نحوه افزایش هوشیاری
۱۴۰۰-۰۹-۰۳
چطور کارهایی را که شروع کرده اید به پایان برسانید؟
چطور کارهایی را که شروع کرده اید به پایان برسانید؟
۱۴۰۰-۰۹-۰۳

چگونه بر تکالیف خود تمرکز کنیم؟

فهرست عناوین

تمرکز بر تکالیف خانه می تواند سخت باشد، مخصوصاً وقتی ترجیح می دهید کار دیگری انجام دهید. شاید توجه شما همچنان به تلفن شما بچرخد، شکم شما غرغر می کند، یا فقط می خواهید سر خود را پایین بیندازید و چرت بزنید. خبر خوب این است که می توانید این حواس پرتی ها را از بین ببرید و با چند تغییر آسان در روال مطالعه خود به مسیر اصلی بازگردید.

روش 1

هر چیزی را که تمرکز را برای شما مشکل می کند کنار بگذارید.

اگر نمی توانید به تلفن خود نگاه نکنید ، آن را دور از دسترس قرار دهید. می توانید آن را در کشوی میز یا داخل کیف خود بچسبانید. رایانه خود را ببندید یا رایانه لوحی خود را خاموش کنید مگر اینکه برای تکالیف به آنها نیاز داشته باشید. تلویزیون یا هر موسیقی ای را که ممکن است تمرکز را برای شما سخت کند خاموش کنید.

  • برخی افراد در واقع با کمی نویز در پس زمینه بهتر تمرکز می کنند. اگر به شما کمک می کند که موسیقی آرامی داشته باشید، کاملاً خوب است! اما اگر متوجه شدید که حواس شما را پرت می کند، آن را خاموش کنید.

روش 2

برنامه ها و وب سایت های مزاحم را در رایانه یا رایانه لوحی خود مسدود کنید.

چگونه بر تکالیف خود تمرکز کنیم؟

اگر مجبور به انجام تکالیف در یک دستگاه هستید، تمرکز می تواند سخت باشد. برنامه‌هایی مانند Forest، Screen Time و OurPact به شما کمک می‌کنند از حواس‌پرتی‌های رایج دوری کنید. اگر کودک هستید، از والدین یا بزرگسالان دیگری بخواهید که در نصب یکی از این برنامه ها به شما کمک کنند.

  • به عنوان مثال، ممکن است لازم باشد برنامه ها یا وب سایت هایی مانند فیس بوک یا یوتیوب را در حین کار مسدود کنید.
  • اگر هشدارها یا اعلان‌هایی در دستگاهتان دریافت می‌کنید، آن‌ها را خاموش کنید تا حواس شما را پرت نکنند. آخرین چیزی که به آن نیاز دارید این است که تبلت شما با اعلان های فیس بوک در حالی که سعی می کنید کار کنید منفجر شود!

روش 3

در یک زمان به صورت تکلیفی کار کنید.

چگونه بر تکالیف خود تمرکز کنیم؟

چندوظیفه ای در واقع باعث کاهش بهره وری شما می شود. اگر در حال انجام تکالیف ریاضی خود هستید، سعی نکنید همزمان به یک سخنرانی ویدیویی درباره زیست شناسی گوش دهید. ممکن است احساس کنید کارهای بیشتری انجام می دهید، اما در واقع سرعت شما را کاهش می دهد! قبل از اینکه به تکلیف بعدی بروید، یک تکلیف را کامل کنید.

  • در حین انجام تکالیف نیز سعی نکنید به دوستان خود پیامک ارسال کنید یا با یکی از اعضای خانواده گفتگو کنید.

روش 4

تکالیف خود را به کارهای کوچکتر تقسیم کنید.

چگونه بر تکالیف خود تمرکز کنیم؟

تمرکز روی یک کار در یک زمان کار را آسان تر می کند. فهرستی از مراحلی که باید برای هر تکلیف انجام دهید تهیه کنید. قبل از اینکه به کار بعدی بروید، یک کار را تمام کنید. شما حتی می توانید یک تایمر تنظیم کنید تا زمان زیادی را برای هر قسمت صرف نکنید.

  • به عنوان مثال، اگر قرار است فصلی از کتاب را بخوانید و گزارشی بنویسید، با مرور سرفصل‌های فصل برای یافتن نکات مهم شروع کنید. سپس، کل فصل را بخوانید و یادداشت برداری کنید. بعد، یک طرح کلی برای گزارش خود ایجاد کنید. پس از آن، گزارش را بنویسید و با بررسی اشتباهات آن را به پایان برسانید.
  • اگر بیش از یک تکلیف دارید، فهرستی از کارها تهیه کنید و سخت ترین یا مهم ترین پروژه ها را در ابتدا قرار دهید.

روش 5

اگر متوجه سرگردانی ذهن خود شدید توجه خود را تغییر دهید.

چگونه بر تکالیف خود تمرکز کنیم؟

حواس پرتی کاملا طبیعی است. اگر متوجه شدید که شروع به خیال پردازی کرده اید یا به چیزهایی غیر از تکالیف فکر می کنید، خودتان را در مورد آن کتک نزنید. اتفاق می افتد! فقط به آرامی توجه خود را به کار خود معطوف کنید. با تمرین، وقتی حواس‌تان پرت می‌شود، بهتر متوجه می‌شوید و خودتان را اصلاح می‌کنید.

  • این می تواند به انتخاب یک چیز خاص برای تمرکز روی آن کمک کند تا خود را به زمان حال برگردانید. به عنوان مثال، به تنفس خود یا هر صدایی که در اطراف خود می شنوید توجه کنید.
  • اگر با یکی از دوستان یا اعضای خانواده کار می کنید، از آنها بخواهید که به شما کمک کنند تا در مسیر خود بمانید. آنها می توانند چیزی مانند “آیا تمرکز کرده اید؟” یا اگر متوجه شدند حواس شما پرت می شود، روی شانه شما ضربه بزنند.

روش 6

با چیزی بی قراری کنید که به شما کمک کند تمرکز کنید.

چگونه بر تکالیف خود تمرکز کنیم؟

 

برخی افراد اگر چیزی در دست داشته باشند بهتر تمرکز می کنند. یک توپ استرس، یک فیجت اسپینر یا حلقه ای از کلیدها را بردارید – هر چیزی که می توانید در حین کار با آن کمانچه بازی کنید. اگر به دست های خود نیاز دارید، سعی کنید دهان خود را با جویدن یک تکه آدامس، یک چوب هویج سفت یا یک فیجت سیلیکونی مشغول نگه دارید.

  • فیجت‌ها برای برخی افراد کمک‌کننده‌ی فوق‌العاده‌ای برای تمرکز هستند، اما برای برخی دیگر حواس‌تان را پرت می‌کنند. اگر فکر شما را از کارتان دور می کند، به استفاده از فیجت ادامه ندهید.

 

روش 7

در حین کار حرکت کنید یا کشش دهید.

 

 

علم نشان می دهد که وقتی حرکت می کنید بهتر یاد می گیرید و فکر می کنید. وقتی برای مدت طولانی بی‌حرکت می‌نشینید، به آسانی حوصله‌تان سر می‌رود، بی‌قرار می‌شوید و حواس‌تان پرت می‌شود. برخیزید و گاهی اوقات راه بروید یا کشش دهید، یا حتی جک های پرش را انجام دهید یا چند دقیقه در محل بدوید. ایستادن در حین کار نیز راهی عالی برای افزایش تمرکز شماست.

  • هنگام انجام تکالیف، سعی کنید روی یک توپ ورزشی یا صندلی لرزان بنشینید. حرکت ممکن است به شما کمک کند متمرکز بمانید.

روش 8

تکالیف خود را به یک بازی تبدیل کنید تا سرگرم کننده تر شود.

 

وانمود کنید که در مسابقه مسابقه شخصی خودتان هستید. سعی کنید یک تایمر تنظیم کنید و ببینید چند مشکل را می توانید در عرض 5 دقیقه به درستی تمام کنید. یا فلش کارت ها را بشکنید و دانش خود را آزمایش کنید. اگر اهداف کوچکی برای خود تعیین کنید و خود را برای تکمیل آنها به چالش بکشید، حتی خسته کننده ترین سوژه ها نیز لذت بیشتری خواهند داشت!

  • شما همچنین می توانید آن را به یک بازی با دوستان یا اعضای خانواده تبدیل کنید. به عنوان مثال، به نوبت یکدیگر را امتحان کنید و برای هر پاسخ درست امتیاز دهید. هر کس بیشترین امتیاز را کسب کند برنده بازی است.
  • یا، اگر ترجیح می‌دهید یک بازی ساخت‌یافته را انجام ندهید، سعی کنید داستانی درباره کاری که انجام می‌دهید بسازید. به عنوان مثال، اگر در حال مطالعه تاریخ هستید، تصور کنید که در دوره زمانی زندگی می کنید که در حال یادگیری آن هستید.

روش 9

سعی کنید با یک دوست مطالعه کار کنید.

 

چگونه بر تکالیف خود تمرکز کنیم؟

 

کسی را انتخاب کنید که سخت کار کند و حواس شما را پرت نکند. این می تواند یک همکلاسی، یک دوست یا حتی یک خواهر یا برادر باشد – فقط مطمئن شوید که به جای مسخره کردن، به انجام کار اختصاص داده شده اند! اگر به دلیل فاصله گذاری اجتماعی نمی توانید دور هم جمع شوید، یک جلسه مطالعه مجازی از طریق اسکایپ یا فیس تایم داشته باشید.

  • حتی می توانید با یک گروه کوچک دور هم جمع شوید. یادداشت‌های خود را تجارت کنید، یکدیگر را امتحان کنید، یا در حالی که همه با هم تکالیف خود را انجام می‌دهید، بی‌آرام با هم صحبت کنید.

روش 10

با آب و تنقلات سالم سوخت مصرف کنید.

 

چگونه بر تکالیف خود تمرکز کنیم؟

 

 

اگر گرسنه یا تشنه هستید، تمرکز و یادگیری واقعاً سخت است. در حین کار یک بطری آب یا قمقمه در کنار خود داشته باشید و اگر احساس خستگی یا حواس پرتی کردید جرعه جرعه بنوشید. در صورت گرسنه شدن، چند میان وعده سالم آماده کنید. برخی از غذاهای مطالعه خوب عبارتند از:

  • برش های سیب با کره بادام زمینی
  • آجیل مخصوصا بادام
  • ماست یونانی
  • سالاد میوه
  • شکلات تلخ

روش 11

حداقل هر ساعت یک بار استراحت کنید.

 

چگونه بر تکالیف خود تمرکز کنیم؟
 

اگر در یادآوری توقف مشکل دارید تایمر تنظیم کنید. کار کردن برای مدت طولانی در یک جلسه، تمرکز را سخت تر می کند. در طول استراحت، حدود 15 دقیقه را به حرکات کششی، رقصیدن در کنار موسیقی، خوردن میان وعده، یا حتی تماشای یک ویدیوی خنده دار اختصاص دهید.

  • همچنین می‌توانید از یک تایمر استفاده کنید تا مطمئن شوید که استراحت‌های شما زیاد طول نمی‌کشد. به یاد داشته باشید، هر چه زودتر به سر کار بازگردید، زودتر می توانید آن را انجام دهید!
  • اگر واقعاً احساس بی قراری، سرخوردگی یا حواس پرتی می کنید، اشکالی ندارد که زودتر از موعد استراحت کنید. چند دقیقه به خود فرصت دهید تا آرام شوید، سپس دوباره تلاش کنید.

روش 12

زمانی را انتخاب کنید که در صورت امکان احساس بیداری و استراحت کنید.

 

چگونه بر تکالیف خود تمرکز کنیم؟

وقتی در بهترین حالت خود باشید، بهتر تمرکز خواهید کرد. به عنوان مثال، ممکن است بیشتر احساس بیداری در بعد از ظهر، عصر، یا حتی صبح زود، قبل از شروع مدرسه داشته باشید. اگر در یکی از این مواقع کار خود را انجام دهید، تمرکز بهتری خواهید داشت!

  • انجام تکالیف خود را هر روز در زمان مشخصی به یک روال تبدیل کنید. برای مثال، اگر اهل عصر هستید، سعی کنید این کار را هر شب بعد از شام انجام دهید. داشتن یک برنامه زمان‌بندی باعث می‌شود کار شما کمتر احساس شود.
  • شما همیشه نمی توانید زمان مناسبی را برای انجام تکالیف خود انتخاب کنید، اما داشتن یک روال همچنان می تواند به شما کمک کند تا زمانی که زمان کار فرا می رسد در منطقه قرار بگیرید! وقتی زمانی را انتخاب کردید، سعی کنید به آن پایبند باشید.

روش 13

در مکانی آرام و راحت مطالعه کنید.

 

چگونه بر تکالیف خود تمرکز کنیم؟

سعی کنید فضایی با نور زیاد و فضایی برای گسترش پیدا کنید. اگر می‌توانید، منطقه‌ای را انتخاب کنید که در آن مزاحمت‌های زیاد، مانند تلویزیون با صدای بلند یا خواهر و برادر پر سر و صدا، آزارتان ندهد. فضایی را روی میز یا میز که بتوانید وسایل خود را در آن قرار دهید خالی کنید و یک صندلی راحت بردارید.

  • اگر با خانواده خود در خانه درس می خوانید، از آنها بخواهید که در حین کار این کار را حفظ کنند.
  • مراقب مطالعه در اتاق خود باشید – اگر از فضایی استفاده می کنید که معمولاً در آن می خوابید یا استراحت می کنید، وارد شدن به حالت تکلیف سخت خواهد بود! مکانی را فقط برای تکالیف در نظر بگیرید و کارهایتان را در رختخواب انجام ندهید.
  • پیدا کردن یک فضای مطالعه خوب می تواند دشوار باشد، به خصوص اگر افراد دیگری در اطراف باشند. اگر نمی توانید یک مکان آرام پیدا کنید، هدفون های حذف نویز را به کار ببرید. به نویز سفید یا موسیقی آرام بدون آواز گوش دهید تا به شما در تنظیم صداهای پس‌زمینه کمک کند.

روش 14

وسایل مطالعه خود را مرتب کنید.

 

چگونه بر تکالیف خود تمرکز کنیم؟

وقتی چیزهای شما به راحتی پیدا می شوند، تمرکز کردن آسان تر است. لوازم تحریر خود را در یک جعبه مداد یا سازمان دهنده میز نگه دارید و اوراق خود را بر اساس موضوع در پوشه ها مرتب کنید تا بتوانید آنها را پیگیری کنید.

  • اگر دوست دارید هنگام مطالعه غذا بخورید، قبل از شروع، تنقلات خود را تنظیم کنید.
  • اگر چیزهایی در فضای مطالعه شما وجود دارد که نیازی به آن ندارید، چند دقیقه وقت بگذارید و آن را تمیز کنید یا قبل از شروع کار کنار بگذارید. تکالیف تکمیل شده را در پوشه های آنها قرار دهید و هر گونه زباله را دور بریزید.

روش 15

اگر احساس بی حوصلگی می کنید به یک مکان مطالعه جدید بروید.

چگونه بر تکالیف خود تمرکز کنیم؟

تغییر منظره می تواند مغز شما را بیدار کند و به تمرکز مجدد شما کمک کند. سعی کنید به اتاق دیگری بروید، بیرون بروید یا حتی تکالیف خود را در مکانی کاملاً متفاوت انجام دهید (مانند اتاق مطالعه در کتابخانه). ممکن است متوجه شوید که بودن در یک محیط متفاوت به شما کمک می کند هوشیارتر و سرحال تر شوید.

  • حتی تغییر کمی فضای مطالعه معمولی می تواند کمک کننده باشد. برای مثال، چند تزیین جدید بچینید یا به طرف دیگر میز ناهارخوری بروید.
  • عجیب به نظر می رسد، اما فقط مقدار مناسب صدای پس زمینه می تواند به شما در تمرکز کمک کند! این یکی از دلایلی است که برخی افراد در کافی شاپ ها یا سالن های مطالعه بهتر کار می کنند.

روش 16

وقتی کارتان تمام شد به خودتان با یک چیز سرگرم کننده پاداش دهید.

چیز خوبی را انتخاب کنید تا انگیزه تمام کردن داشته باشید. قبل از اینکه حتی شروع به کار کنید، یک دقیقه وقت بگذارید و تصمیم بگیرید که قرار است چه کاری انجام دهید. وقتی هر بار که کارتان را انجام می دهید با خودتان رفتار می کنید، ممکن است کمی بیشتر منتظر کار باشید!

  • به عنوان مثال، می توانید یک قسمت از برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود را تماشا کنید، بازی مورد علاقه خود را انجام دهید یا با یک دوست تماس بگیرید.

نکات

  • مراقبه ذهنی را امتحان کنید تا به تمرکز و آرامش شما کمک کند. به دنبال ویدیوهای مراقبه آگاهانه به صورت آنلاین باشید یا از برنامه ای مانند Calm یا Smiling Mind برای کمک به تمرین استفاده کنید. هرچه بیشتر تمرین کنید، استفاده از مهارت‌های تمرکز حواس در زمانی که به آن‌ها نیاز دارید آسان‌تر خواهد بود – مانند زمانی که در حال انجام تکالیف هستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *