چگونه به خود انگیزه دهیم؟
نحوه برخورد با شایعات
نحوه برخورد با شایعات
۱۴۰۰-۰۸-۲۳
چگونه میتوان از نو شروع کرد؟
چگونه میتوان از نو شروع کرد؟
۱۴۰۰-۰۸-۲۳

چگونه به خود انگیزه دهیم؟

انگیزه می تواند آن فشار اضافی را برای انجام کار به شما بدهد، اما همیشه در زمان نیاز به آن نمی آید. اگر برای شروع یا تکمیل یک کار مشکل دارید، کمی به خود تشویق کنید که ادامه دهد. کمی فشار می تواند کمک کند، بنابراین از یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا گروه بخواهید تا شما را پاسخگو نگه دارد. اگر در تلاش برای دستیابی به برنامه های بلند مدت هستید، مطمئن شوید که اهداف روشن و قابل مدیریتی دارید تا بتوانید انگیزه خود را در طول این فرآیند حفظ کنید.

روش 1

ایجاد اشتیاق

چگونه به خود انگیزه دهیم؟

1 به خودتان یادآوری کنید که چرا می خواهید کاری را انجام دهید. گاهی اوقات ، ما به کمی تقویت نیاز داریم تا به ما در انجام یک کار یا پروژه کمک کند. با صدای بلند بگویید یا دلیل نیاز به انجام کاری را بنویسید. مزایای انجام این کار را به خود بگویید.

  • به عنوان مثال، ممکن است بگویید: “من در حال حاضر برای دویدن می روم زیرا می خواهم خوش اندام شوم” یا “من باید این تکالیف را انجام دهم تا بتوانم A بگیرم.”
  • خطرات اهمال کاری را به خود یادآوری کنید. به خودتان قول بدهید که «اگر الان این کار را انجام دهم، می‌توانم امروز زودتر از موعد کار را ترک کنم» یا «اگر بتوانم این کار را کنار بگذارم، می‌توانم روی چیز سرگرم‌کننده‌تری کار کنم».
  • یک تابلوی چشم انداز با تصاویری بسازید که نشان دهنده آنچه می خواهید در زندگی خود به انجام برسانید. این به عنوان یادآوری از آنچه واقعاً به آن اهمیت می دهید کمک خواهد کرد.

2 کار خود را به تکه های کوچکتر تقسیم کنید. ممکن است از ساعات کاری وحشت داشته باشید، اما اگر روز خود را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید، کار راحت‌تر می‌شود. با کارهای ساده‌تری شروع کنید که می‌توانید به سرعت آن‌ها را انجام دهید تا شتاب ایجاد کنید. به عنوان مثال، به جای اینکه بگویید «من باید تمام صبح کار کنم»، بگویید: «می‌خواهم این گزارش را 1 ساعت دیگر بنویسم، سپس ساعت 11 به جلسه می‌روم و بعد وقت ناهار می‌شود». 

  • بخش‌ها و وظایف را در برنامه‌ریزی یا تقویم مسدود کنید. از رنگ های مختلف برای مشخص کردن وظایف مختلف و بلوک های زمانی استفاده کنید. این می تواند روز شما را خراب کند و رویارویی با آن را آسان تر کند.

چگونه به خود انگیزه دهیم؟

3 فعالیت های خود را سرگرم کننده کنید. اگر از کار یا فعالیتی می ترسید، شروع کردن آن ممکن است دشوار باشد. در این صورت راهی برای هیجان انگیزتر کردن کار پیدا کنید. ممکن است افراد دیگری را نیز درگیر کنید یا خود را به روشی جدید به چالش بکشید. اختلاط همه چیز همچنین می تواند به شما در انجام کارها کمک کند.

  • به عنوان مثال، اگر می‌خواهید خوش اندام شوید، اما از رفتن به باشگاه متنفرید، در یک کلاس ورزشی مانند کیک بوکسینگ، زومبا یا باری شرکت کنید.
  • اگر برای امتحان درس می خوانید، با یک دوست رقابت کنید. ببینید چه کسی می تواند به بیشتر سؤالات پاسخ صحیح دهد یا مشکل را سریعتر حل کند.

چگونه به خود انگیزه دهیم؟

4 وقتی کاری را انجام دادید به خودتان قول پاداش بدهید. حتی اگر این فقط یک دستاورد کوچک است، به پشت خود دست بزنید. می توانید استراحت کوتاهی از محل کار خود داشته باشید، خود را با یک میان وعده یا لاته پذیرایی کنید، ماساژ بگیرید یا با دوستان جشن بگیرید. این می تواند شما را برای قدم بعدی هیجان زده و با انگیزه نگه دارد.

چگونه به خود انگیزه دهیم؟

5 برای جلوگیری از فرسودگی، هر از گاهی به خود استراحت دهید. در حالی که اجتناب از حواس پرتی مهم است، کار زیاد می تواند بهره وری شما را کاهش دهد. گاه به گاه برای استراحت در طول روز خود برنامه ریزی کنید. مطمئن شوید که در تعطیلات آخر هفته نیز استراحت های طولانی تری برای استراحت و شادابی خود داشته باشید.

  • برای مثال، ممکن است هر ساعت 5 دقیقه به دستشویی بروید یا حرکات کششی انجام دهید.
  • این استراحت ها را طوری برنامه ریزی کنید که منتظر چیزی باشید. برای مثال، ممکن است به خودتان بگویید: «اگر بتوانم این گزارش‌ها را تا ساعت ۲ بعد از ظهر انجام دهم، می‌توانم یک استراحت سریع داشته باشم.»
  • با بررسی ایمیل ها و تلفن خود از انجام چند کار و حواس پرتی خودداری کنید. بهره وری شما فقط آسیب خواهد دید.

چگونه به خود انگیزه دهیم؟

6 به خود بگویید که می توانید هر کاری را انجام دهید. وقتی صحبت از انگیزه می شود، می توانید بدترین منتقد خود باشید. برای اینکه خودتان را وادار کنید تا کاری را که نیاز دارید انجام دهید، به خودتان جملات تاکیدی مثبت بدهید. به یاد داشته باشید که اگر ذهن خود را روی آن متمرکز کنید، می توانید این کار را انجام دهید.

  • اگر متوجه شدید که در مورد کاری منفی فکر می کنید، خود را مجبور کنید آن را به عنوان یک نظر مثبت دوباره بیان کنید. برای مثال، اگر متوجه شدید که فکر می‌کنید، «امروز کارم خیلی زیاد است. من هرگز آن را انجام نمی‌دهم، به جای آن بگویید، «اگر همین الان شروع کنم، همه چیز قبل از پایان ضرب الاجل انجام خواهد شد.»

روش 2

پاسخگو  باشید

چگونه به خود انگیزه دهیم؟

1 یک شریک مسئولیت پذیر پیدا کنید. شریک مسئولیت پذیر کسی است که هر از چند گاهی شما را بررسی می کند تا ببیند چگونه با اهداف خود پیش می روید. از یک دوست، مربی یا همکار بپرسید که آیا مایلند شریک مسئولیت پذیری شما باشند.

  • جلسات یا تماس های تلفنی را از قبل برنامه ریزی کنید تا تاریخ مشخصی برای تکمیل یک هدف داشته باشید. این می تواند به شما انگیزه دهد که کاری را تا آن تاریخ تکمیل کنید.
  • کار را برای بازخورد به شریک مسئولیت پذیری خود ارسال کنید. به آنها اجازه دهید با این بازخورد صادقانه و کامل باشند.
  • شریک مسئولیت پذیری شما همچنین می تواند یادآورهای گاه به گاه برای شما ارسال کند، مانند “به یاد داشته باشید که می خواهید پیشنهاد را تا پایان هفته ارسال کنید” یا “آیا هنوز برای بودجه درخواست داده اید؟”

چگونه به خود انگیزه دهیم؟

2 لیستی از وظایف را برای خود ایجاد کنید. لیست را در جایی که قابل مشاهده است، مانند میز یا مانیتور کامپیوتر خود نگه دارید. با تکمیل هر کار، آن را از لیست خط بزنید. این می تواند انگیزه کمی به شما بدهد. وقتی همه چیز را تمام کردید، احساس رضایت زیادی خواهید داشت که باعث می شود پروژه بعدی خود را ادامه دهید.

  • چندین برنامه لیست کارهایی مانند Apple Reminders، Microsoft To-Do و Google Tasks برای گوشی شما وجود دارد. حتی می توانید یادآورهایی را تنظیم کنید تا شما را در مسیر نگه دارند.
  • از یک لیست وظایف روزانه استفاده کنید تا همه کارها را در روز انجام دهید. برای پروژه های بزرگتر، از یک لیست جداگانه برای مشخص کردن اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود استفاده کنید.

چگونه به خود انگیزه دهیم؟

3 به یک گروه کاری بپیوندید که بر روی همان فعالیت متمرکز است. یک گروه می تواند به شما کمک کند تا در مسیر خود بمانید و در عین حال از شما حمایت، بازخورد و تمجید می کند تا شما را به جلو نگه دارد. از طریق رسانه های اجتماعی به دنبال گروه های آنلاین بگردید یا با مرکز اجتماعی، کتابخانه یا تالار شهر خود تماس بگیرید.

  • چه در حال نوشتن یک رمان یا پایان نامه هستید، گروه های نویسندگی محلی را در منطقه خود بررسی کنید. آنها را در دانشگاه ها، کتابخانه ها، کافی شاپ ها یا کتاب فروشی ها جستجو کنید.
  • دویدن، پیاده‌روی یا سایر گروه‌های ورزشی راهی عالی برای ملاقات با مردم در عین حفظ اهداف تناسب اندام شماست.
  • گروه های مطالعه به شما کمک می کنند مطالب کلاس را یاد بگیرید. همکلاسی های شما می توانند به شما در درک موضوعات دشوار کمک کنند و کار با هم ممکن است مطالعه را سرگرم کننده تر کند.
  • اگر می خواهید مهارت جدیدی یاد بگیرید، در کلاس شرکت کنید. بقیه در کلاس می توانند به شما کمک کنند تا زمانی که همه با هم یاد می گیرید انگیزه داشته باشید.

چگونه به خود انگیزه دهیم؟

4 برای خودت روتین درست کن برنامه ای بسازید که برای شما مناسب باشد، اما آن را روز به روز ثابت نگه دارید. سعی کنید هر روز همان فعالیت ها یا کارهای مشابه را در زمان مشخصی انجام دهید. حتی اگر احساس نمی‌کنید که از عهده این کار برآیید، یک روال می‌تواند به شما کمک کند در فضای مناسب سر برای انجام آن قرار بگیرید.

  • به عنوان مثال، اگر می خواهید وب سایت خود را بسازید، ممکن است هر روز بعدازظهر یک ساعت وقت بگذارید تا روی کد کار کنید.
  • ببینید چه زمانی از روز بهتر کار می کنید. به عنوان مثال، اگر در صبح بیشترین کار را انجام می دهید، کارهای سخت تر خود را برای صبح برنامه ریزی کنید.
  • هر کاری که در روال خود دارید، صرف نظر از اینکه چه احساسی دارید، باید انجام شود. حتی اگر در خلق و خوی ضعیفی هستید، باید سعی کنید برنامه خود را در مسیر خود حفظ کنید.

چگونه به خود انگیزه دهیم؟

از قبل تصمیم بگیرید که چگونه با شکست مواجه خواهید شد. برای مشکلات و موانع قبل از وقوع برنامه ریزی کنید. این باعث می شود به جای اینکه اجازه دهید آنها در مسیر کار شما قرار بگیرند، آمادگی بیشتری برای مقابله با آنها داشته باشید.

  • اگر در مورد پروژه ای بازخورد منفی دریافت کنید، ممکن است دلسرد شوید. فعالیتی را پیدا کنید که به شما آرامش دهد. برای مثال، ممکن است قدم بزنید، روی کاغذی ابله بزنید یا با یکی از عزیزانتان تماس بگیرید.
  • اگر رایانه شما اغلب خراب می شود و نیاز به نوشتن گزارش دارید، شماره تلفن IT یا فروشگاه رایانه را در دسترس داشته باشید. محل هایی را که می توانید لپ تاپ قرض بگیرید یا از رایانه عمومی در کتابخانه استفاده کنید، مشخص کنید. اگر کامپیوتر خراب شد، آماده خواهید بود.

روش 3

دستیابی به اهداف بلند مدت

چگونه به خود انگیزه دهیم؟

1 یک هدف نهایی مشخص و واضح برای خود تعریف کنید. گاهی اوقات وقتی نمی دانیم به کجا می خواهیم برویم، ایجاد انگیزه در خودمان سخت است. یک هدف نهایی روشن و عملی ایجاد کنید که بتوانید به آن برسید.

  • برای مثال، اگر در مدرسه هستید، هدف نهایی شما ممکن است ورود به یک کالج خاص یا گرفتن یک دوره کارآموزی خاص باشد.
  • اگر می خواهید صاحب شرکت خود شوید، تصمیم بگیرید که چه نوع شرکتی باشد. آیا می خواهید محصولی را بفروشید، با شرکت های دیگر مشورت کنید یا به جامعه خدمات ارائه دهید؟
  • هدف خود را مشخص کنید. به عنوان مثال، اگر می خواهید به دور دنیا سفر کنید، ابتدا کجا می خواهید بروید؟ آیا کوله‌پشتی را ترجیح می‌دهید یا می‌خواهید سفر دریایی داشته باشید؟ آیا می خواهید جهان را به یکباره ببینید یا می خواهید آن را به چندین سفر کوچکتر تقسیم کنید؟
  • اجازه ندهید اهداف شما را از سایر جنبه های مهم زندگیتان منحرف کنند. مطمئن شوید که برای خود روشن کرده اید که برای هر هدفی که ایجاد می کنید چقدر باید تلاش کنید.

چگونه به خود انگیزه دهیم؟

2 هدف خود را به اهداف کوچکتر تقسیم کنید. هنگامی که مشخصاً می‌دانید به کجا می‌خواهید برسید، معیارهای کوچک‌تری را به خود بدهید تا در طول مسیر به آن برسید. یک سری مراحل را بنویسید که به شما در رسیدن به هدفتان کمک می کند. این باعث می شود هدف بسیار قابل کنترل تر باشد، بنابراین به شما در انجام هر کار کمک می کند.

  • به عنوان مثال، اگر رویای شما داشتن خانه است، ممکن است اهداف کوچکتری برای پس انداز پول، ایجاد اعتبار خوب، درخواست وام مسکن و یافتن خانه در یک محله خاص داشته باشید.
  • اگر می خواهید شغل خود را برای فروش آنلاین کالاهای دست ساز کنار بگذارید، ممکن است لازم باشد یک فروشگاه آنلاین راه اندازی کنید، موجودی کافی برای فروش ایجاد کنید و کالاهای خود را تبلیغ کنید.

چگونه به خود انگیزه دهیم؟

3 الگویی را پیدا کنید که قبلاً به هدف خود رسیده است. اگر کسی را می شناسید که قبلاً به همان هدف رسیده است، سعی کنید از او الگو بگیرید. از داستان آنها استفاده کنید تا به شما انگیزه بیشتری برای ادامه راه بدهد.

  • یک الگو می تواند فردی باشد که در زندگی واقعی می شناسید، مانند یکی از اعضای خانواده، رئیس، استاد یا مربی. همچنین می تواند یک فرد مشهور، مانند یک رهبر تجاری یا دانشمند باشد.
  • اگر شخصاً آنها را می شناسید، از آنها بپرسید که برای رسیدن به آنجا چه کرده اند. اگر آنها شخصیت مشهوری هستند، سعی کنید مصاحبه ها یا بیوگرافی هایی را پیدا کنید که می توانند راه را به شما نشان دهند.

چگونه به خود انگیزه دهیم؟

نقل قول های انگیزشی را در مناطق قابل مشاهده ارسال کنید. ممکن است پوستری را روی دیوار دفتر خود نگه دارید، یادداشتی را به آینه حمام خود بچسبانید یا یادداشتی را روی یخچال خود قرار دهید. هر جا که برای ادامه دادن به انگیزه بیشتری نیاز دارید، یک نقل قول آرزویی یا مثبت را در آنجا قرار دهید تا ادامه دهید.

  • نقل قول را در جایی مرتبط با اهداف خود نگه دارید. برای مثال اگر به دنبال کاهش وزن هستید، آن را نزدیک ترازو یا آینه حمام خود قرار دهید. اگر در حال اتمام یک پروژه بزرگ در محل کار هستید، آن را در کشو یا کامپیوتر خود بچسبانید.
  • به دنبال نقل قول ها در کتاب ها، وب سایت ها و ویدیوهای انگیزشی باشید. شما می توانید پوستر را به صورت آنلاین خریداری کنید یا با استفاده از کاغذ و خودکار پوستر را خودتان بسازید.

چگونه به خود انگیزه دهیم؟

اهداف یا رویاهای خود را تجسم کنید. هر روز برای چند دقیقه بنشینید و رسیدن به هدف خود را تجسم کنید. داشتن آن، انجام آن، دستیابی به آن یا بودن آن را مجسم کنید. این حس شبیه چیه؟ بعد از گذشت چند دقیقه، چه احساسی دارید؟ از این انرژی برای شروع قدم بعدی خود استفاده کنید.

  • در جزئیات کار کنید تا آن را تا حد امکان واضح کنید. شما کجا هستید؟ چه کار می کنی؟ چی پوشیدی؟ چه طور به نظر می رسی؟ چه کسی با شماست؟
  • یک تابلوی چشم انداز می تواند به شما در تلاش برای رسیدن به اهدافتان کمک کند. از اهداف یا رویاهای خود یک کلاژ یا تصویر بسازید. در مکانی قرار دهید که باید هر روز آن را ببینید، مانند دفتر کار یا یخچال. این می تواند هر روز کمی به شما انگیزه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *