چگونه دیزی آفریقایی را رشد و پرورش دهیم؟
چگونه گیاه شمعدانی را پرورش دهیم؟
۱۴۰۰-۰۱-۲۰
راهنمای نگهداری و پرورش ژربرا دیزی
۱۴۰۰-۰۱-۲۰

چگونه دیزی آفریقایی را رشد و پرورش دهیم؟

اگرچه اغلب آنها را شمعدانی می نامند ، اما گلهای آشنای یک ساله با شکوفه های قرمز ، صورتی ، بنفش یا سفید و برگهای ضخیم و چین دار اصلاً شمعدانی نیستند بلکه بیشتر از اعضای سرده Pelargonium هستند. اعضای واقعی جنس شمعدانی اغلب به عنوان جرثقیل یا شمعدانی مقاوم شناخته می شوند. در اصل ، هر دو نوع گیاه قبل از تعیین پالارگونیوم در سال 1789 جز part تیره شمعدانی بودند. با این وجود نام شمعدانی به عنوان برچسب رایج بسیاری از گونه های پالارگونیوم تا امروز ادامه دارد.

 

این گیاه چند ساله گرمسیری از آفریقای جنوبی معمولاً به صورت یکساله پرورش داده می شوند ، اگرچه زمستان گذرانی آنها در مناطق بسیار گرم امکان پذیر است. شمعدانی های یک ساله مورد علاقه گیاهان کاشت کانتینر و سبدهای آویز هستند و همچنین برای گیاهان ملافه نیز به خوبی کار می کنند.

 

نام علمی
Pelargonium spp. and hybrids
نام عمومی
Annual geranium, zonal geranium, regal geranium, Martha Washington geranium, ivy-leaved geranium
گونه گیاه
Herbaceous perennial flower, usually grown as an annual
اندازه عمومی
5 to 36 inches tall, depending on variety
نیاز به نور خورشید
Full sun; tolerates light shade
نوع خاک
Rich, medium-moisture, well-drained soil
خاک pH 5.8 to 6.5; slightly acidic
فصل گل دهی
Flowers freely throughout season
رنگ گل
Red, purple, pink, magenta orange, salmon, white, bicolors
سختی 9 to 12; grown as an annual elsewhere
ناحیه بومی
Species are from Southern Africa; most are now cultivated hybrids
سمی بودن
Toxic to humans and animals

 

مراقبت از دیزی آفریقایی

گلهای مروارید آفریقایی به همان اندازه در زمین یا ظروف کار می کنند. شکوفه ها در اواخر بهار تا اوایل تابستان و دوباره در اواخر تابستان تا اوایل پاییز به اوج خود می رسند. از آنجا که گلهای مروارید آفریقایی در هنگام طلسم از شکوفه دادن متوقف می شوند ، بهتر است در ترکیب با گیاهان دیگری رشد کنند که در اوج تابستان علاقه بصری دارند.

این گلها در محیطی که دوست دارند رشد می کنند نسبتاً کم نگهداری می شوند. اطمینان حاصل کنید که آنها دارای مقدار زیادی آفتاب و خاک با زهکشی مناسب هستند. برنامه ریزی برای آبیاری و کوددهی منظم در تمام طول فصل رشد (بهار تا پاییز). همچنین ، گیاهان را از بین ببرید (شکوفه های خراب شده را از بین ببرید) تا گیاهان دوباره شکوفا شوند.

 

سبک

گلهای مروارید آفریقایی در آفتاب کامل شکوفا می شوند. آنها می توانند سایه جزئی را تحمل کنند ، اما این امر احتمالاً باعث می شود گل کمتری تولید کنند. علاوه بر این ، شکوفه ها به طور کلی در پاسخ به نور باز می شوند و در شب و در هوای پوشیده بسته می شوند. با این حال ، برخی ارقام جدیدتر ، از جمله “4D Pink” ، “4D Silver” و “4D Berry” ، شبها باز می مانند.

 

خاک

دیزی های آفریقایی خاک غنی از ارگانیک را با زهکشی شدید و PH خاک کمی اسیدی ترجیح می دهند. در زمان کاشت کمپوست یا سایر مواد آلی به خاک اضافه کنید تا زهکشی بهتر شود و مواد مغذی به آن اضافه شود.

 

آبیاری

اگرچه گل مرواریدهای آفریقایی اگرچه تا حدی تحمل خشکسالی داشتند ، برای رشد بهتر خود حداقل به 1 اینچ آب در هفته نیاز دارند. در دوره های خشکسالی یا گرمای شدید ، گیاهان سرعت خود را کم کرده و به حالت خواب می روند. با هدف مرطوب نگه داشتن خاک انجام شود. اما زیاد آب ندهید ، زیرا خاک مرطوب می تواند بیماری هایی مانند پوسیدگی ریشه را تشویق کند.

 

دما و رطوبت

دیزی های آفریقایی هوای معتدل را ترجیح می دهند ، این زمانی است که بیشتر شکوفا می شوند. آنها می توانند دمای شب را تا حدود 40 درجه فارنهایت کنترل کنند ، هرچند که یخ زدگی می تواند به آنها آسیب برساند یا آنها را از بین ببرد. رطوبت معمولاً مشکلی برای آنها ایجاد نمی کند ، به شرطی که گردش هوا مناسب و آبیاری مناسب و تخلیه خاک داشته باشند.

 

کود دهی

این گلها مواد غذایی زیادی را برای رشد و شکوفایی در بهترین حالت دوست دارند. علاوه بر مخلوط کردن کمپوست در خاک ، در طول فصل رشد ماهانه کودی برای گیاهان گلدار استفاده کنید.

 

انواع دیزی آفریقایی

ده ها گونه و گونه گل دیواری آفریقایی وجود دارد ، از جمله:

  • Osteospermum ‘Passion Mix’: این گیاه جمع و جور به ارتفاع یک پا می رسد و در رنگهای مختلف (صورتی ، بنفش ، گل رز و سفید) وجود دارد که همگی دارای مراکز آبی هستند. این یک نوع آسان برای رشد از دانه است و به دلیل تحمل گرما شناخته شده است.
  • Osteospermum ‘4D’: این گلها را به دلیل مراکز کرکی و پرزدار خود می شناسند ، حتی در هوای گرم نیز تمام روز باز می مانند. گیاهان تا 14 اینچ ارتفاع رشد می کنند.
  • Osteospermum ‘Flower Power Spider White’: این شکوفه ها گلبرگهای عجیب ، قاشق شکل ، سفید و اسطوخودوس با مرکز طلایی دارند. طول گیاهان تقریباً 14 اینچ است.
  • Osteospermum ‘Lemon Symphony’: گلبرگهای زرد کره ای این گیاه دارای مرکز بنفش و چشم نارنجی هستند. تنوع در حدود 14 اینچ ارتفاع رشد می کند.
  • Osteospermum ‘Sideshow Copper Apricot’: این گونه دارای گلهای زردآلو کم رنگ و برجسته با یک دیسک وسط بنفش است. ارتفاع آن تا 12 اینچ می رسد.

 

اکثر ارقام گل مروارید آفریقایی ترکیبی هستند و از بذرهای ذخیره شده در گیاهان رشد نمی کنند. اما می توانید گیاهان خود را با قلمه زدن به راحتی تکثیر کنید.

برای انجام این کار ، ابتدا یک سینی کم عمق را با یک مخلوط شروع بذر استریل پر کنید. مخلوط را کمی مرطوب کنید. سپس قلمه های گیاهی به طول 2 تا 3 اینچ بگیرید که حداقل دارای دو مجموعه گره برگ باشد. جوانه های گل موجود را خراب کنید و برگهای پایین آن را بردارید. انتهای برش را به هورمون ریشه آغشته کنید و سپس انتهای برش را در مخلوط شروع بذر بکارید. سینی را با یک گنبد پلاستیکی بپوشانید و آن را در مکانی با نور غیر مستقیم روشن و دمای بین 60 تا 68 درجه فارنهایت قرار دهید. در طی چهار تا شش هفته ، گیاهان باید به اندازه کافی ریشه داشته باشند تا بتوانند در گلدان ها یا در مکان بیرونی باغچه پیوند بزنند.

 

آفات / بیماری های شایع

اگر گیاهان بدون استرس در محیط مناسب نگهداری شوند ، آفات یا بیماری های زیادی به گل مروارید آفریقایی حمله نمی کنند. با این حال ، در شرایط مرطوب یا مرطوب مراقب بیماری های قارچی مانند کپک خاکستری باشید. چنین بیماری هایی با شاخ و برگ آسیب دیده یا تغییر رنگ یافته ظاهر می شوند. سعی کنید گردش هوا در اطراف گیاه خود را که می تواند با بیماری های قارچی مقابله کند ، بهبود بخشید و در صورت لزوم از قارچ کش استفاده کنید. علاوه بر این ، برخی از آفات گیاهی رایج ، از جمله مگس سفید و شته ، می توانند به ویژه برای گیاهان تحت تنش مشکل ساز شوند. اما در صورت زود گرفتن با یک صابون حشره کش یا اسپری شیمیایی قابل کنترل هستند.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *