چگونه زندگی را دوست داشته باشیم؟
چگونه بدون بی حوصلگی درس بخوانیم؟
چگونه بدون بی حوصلگی درس بخوانیم؟
۱۴۰۰-۰۸-۱۱
چطور با وجود صداهای محیط تمرکز کنیم؟
۱۴۰۰-۰۸-۱۴

چگونه زندگی را دوست داشته باشیم؟

شما فقط یک زندگی به دست می آورید، بنابراین مهم است که بهترین استفاده را از آن ببرید. این به این معنی نیست که همیشه آسان است. گاهی اوقات، شاد بودن از زندگی تان نیازمند تلاش عمدی است تا به جنبه های مثبت نگاه کنید. خوشبختانه، بدون توجه به شرایط شما، چیزهای زیادی وجود دارد که می توانید برای بهبود دیدگاه خود در روز انجام دهید.

روش 1 داشتن ذهنیت مثبت

1 هر روز را با لبخند شروع کنید. هر روز صبح با این نگرش از خواب بیدار شوید که یک روز کاملاً جدید است. هر چیزی را که ممکن است روز قبل اتفاق افتاده را رها کنید و با این ایده به امروز نزدیک شوید که هر چیزی ممکن است اتفاق بیفتد.  

  • قرار دادن یک یادآور روی تلفن یا یادداشتی در کنار تختتان ممکن است کمک کند تا بتوانید در اولین بیدار شدن از خواب آن را ببینید. ممکن است چیزی مانند “خوشبخت باش!” یا “این یک روز جدید است!” حتی می تواند چیزی به سادگی یک صورتک باشد.

 

چگونه زندگی را دوست داشته باشیم؟

2 بیشتر بخند. خندیدن می تواند به شما کمک کند خلق و خوی بهتری داشته باشید، بنابراین به دنبال هر فرصتی برای خندیدن باشید. این ممکن است به معنای گذراندن وقت با خنده دارترین دوستانتان، تماشای فیلم ها یا برنامه های تلویزیونی باشد که به استخوان خنده دار شما ضربه می زند، یا گروه های میم را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید. اگر چیزی برای خندیدن پیدا نکردید، سعی کنید به سادگی با صدای بلند بخندید. حتی اگر در ابتدا مجبور شوید آن را جعل کنید، احتمالاً طولی نخواهد کشید که متوجه واقعی بودن قهقهه های خود شوید.  

  • خنده یک تسکین دهنده عالی استرس است و در واقع از نظر فیزیکی برای بدن شما مفید است، به خصوص قلب، ریه ها و ماهیچه ها.

 

 

چگونه زندگی را دوست داشته باشیم؟

3 هر روز زمانی را برای مراقبت از خود اختصاص دهید. مراقبت از خود فقط به معنای مراقبت از جسم و ذهن است. به عنوان مثال، هر روز سعی کنید وعده های غذایی سالم و مغذی بخورید که سوخت مورد نیاز بدن شما را تامین می کند و حدود 30 دقیقه چندین روز در هفته ورزش کنید تا خود را سالم و قوی نگه دارید. علاوه بر این، سعی کنید به یک برنامه منظم پایبند باشید و هر شب به اندازه کافی بخوابید—در هنگام کم خوابی احساس مثبت و سلامتی سخت است.  

  • علاوه بر داشتن یک سبک زندگی کلی سالم، خودمراقبتی میتواند شامل استراحت کردن، گذراندن وقت با دوستانتان، شرکت در سرگرمی های مورد علاقه تان، گوش دادن به موسیقی یا هر چیز دیگری باشد که به شما احساس می کند بهترین زندگی خود را دارید.

 

 

چگونه زندگی را دوست داشته باشیم؟

4 افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنید. طبیعی و طبیعی است که گاهی اوقات به خود شک کنید – همه این کار را انجام می دهند. با این حال، این بدان معنا نیست که شما باید افکار منفی در مورد خود را بپذیرید. در طول هر روز توقف کنید و افکار خود را در مورد خودتان ارزیابی کنید. اگر افکار شما نامهربان هستند، سعی کنید آنها را به چیزهای مثبت تغییر دهید.

  • به عنوان مثال، اگر با چیز دشواری روبرو هستید، به جای اینکه فکر کنید “من نمی توانم این کار را انجام دهم”، ممکن است فکر کنید “من هیجان زده هستم که چیز جدیدی را امتحان کنم.”
  • اگر احساس تنهایی می کنید، ممکن است این فکر را جایگزین کنید که “هیچ کس مرا دوست ندارد” با چیزی مانند “امشب وقت خود را صرف ارتباط با دوستان قدیمی خواهم کرد.”

 

چگونه زندگی را دوست داشته باشیم؟

 

5 تمرین قدردانی روزانه را شروع کنید تا به خاطر داشته باشید که برای چه چیزی سپاسگزار هستید. عمداً هر روز زمان کمی را به فکر کردن در مورد چیزهایی که در زندگی برای آنها سپاسگزار هستید اختصاص دهید. شما به سادگی می توانید این چیزها را با خود فکر کنید، می توانید آنها را با صدای بلند بگویید، یا می توانید آنها را در یک روزنامه شکرگزاری روزانه بنویسید. اگر چیز کوچکی باشد اشکالی ندارد—ایده این است که با تمرکز بر داشتن روحیه قدردانی، یافتن چیزهای جدید برای شکرگزاری آسان تر خواهد بود.

  • به عنوان مثال، وقتی یک گل زیبا را وقتی بو می‌کنید سپاسگزار باشید، و روز بعد، ممکن است برای منظره زیبای بیرون از پنجره اتاق خوابتان سپاسگزار باشید.
  • یکی از مزایای نگه داشتن دفترچه سپاس این است که اگر روز بدی را سپری می کنید، می توانید دفترچه یادداشت خود را بردارید و آن را مطالعه کنید. دیدن چیزهایی که باعث لبخند زدن شما می شود به روشن شدن روحیه شما کمک می کند و به شما یادآوری می شود که چشمان خود را باز نگه دارید تا برای آن روز شکرگزار باشید.

 

 

6 برای علایق خود وقت بگذارید. صرف تمام وقت خود در محل کار یا انجام کارهای خانه باعث نمی شود که احساس رضایت زیادی داشته باشید. به همین دلیل مهم است که زمانی را برای چیزهایی که واقعاً دوست دارید اختصاص دهید – استرس کمتری خواهید داشت و بیشتر بر زندگی خود کنترل خواهید داشت. علاوه بر این، لذت بردن از سرگرمی‌هایتان می‌تواند به شما کمک کند دوستان جدیدی پیدا کنید، و زمانی که در اطراف افراد دیگر هستید می‌توانید درباره آن صحبت کنید.

  • به عنوان مثال، ممکن است زمانی را صرف گوش دادن به موسیقی، خواندن، روزنامه نگاری، ورزش کردن، ساختن صنایع دستی یا کاشت گل و گیاه کنید.
  • گاهی اوقات خودمراقبتی فقط به این معنی است که تشخیص دهید چه زمانی احساس غرق شدن دارید و بدانید چه زمانی باید استراحت کنید.
  • از امتحان کردن چیز جدیدی نترسید – علایق شما ممکن است هر چند ماه یکبار تغییر کند، و این کاملاً خوب است!

 

 

7 ذهن آگاهی را تمرین کنید تا به زمان حال متصل بمانید. گاهی اوقات می توان به راحتی گرفتار افکار گذشته یا نگرانی های آینده شد. تمرینات تمرکز حواس به مغز شما کمک می کند تا در مورد آنچه در اطراف شما می گذرد ثابت بماند. در اینجا چند تمرین تمرکز حواس وجود دارد که می توانید امتحان کنید:

  • به چیزی توجه کنید که می توانید با هر یک از حواس 5 گانه خود تجربه کنید. به عنوان مثال، ممکن است احساس پاهای خود را روی فرش، صدای ترافیک در خارج از پنجره، بوی شمعی که در حال سوختن است، طعم نوشیدنی خود، و مشاهده تصویری بر روی دیوار خود مشاهده کنید.
  • وقتی غذا می خورید، سرعت خود را کم کنید و واقعاً هر لقمه ای را بچشید. به طعم غذا و نحوه ترکیب آنها هنگام خوردن عناصر مختلف غذا با هم توجه کنید. همچنین هنگام غذا خوردن به بافت غذا توجه کنید.
  • به آرامی و عمیق از طریق بینی نفس بکشید و به احساس هوا در هنگام پر کردن قفسه سینه و شکم توجه کنید. سپس، به آرامی از طریق دهان خود بازدم کنید و به احساس بدن خود توجه کنید که هوا از ریه های شما تخلیه می شود.

 

 

8 در موقعیت های چالش برانگیز به دنبال پوشش نقره ای باشید. مهم نیست چقدر برای مثبت اندیشی تلاش می کنید، در نهایت احتمالاً با سختی هایی روبرو خواهید شد. اشکالی ندارد! شما نمی توانید از وقوع آنها جلوگیری کنید، اما می توانید نحوه نگاه خود را به آنها کنترل کنید. حتی اگر موقعیتی کاملاً وحشتناک به نظر می رسد، سعی کنید ذره ای از امید را بیابید – حتی اگر فقط روی این تمرکز کنید که وقتی همه چیز تمام شد چقدر خوشحال خواهید شد. 

  • این می تواند به شما کمک کند که آمادگی بیشتری برای مقابله با مشکلات داشته باشید. اگر بتوانید به جای فرار از آنها با چالش ها روبرو شوید، معمولاً متوجه می شوید که می توانید آن مسائل را خیلی سریع تر حل کنید.

 

 

 

روش 2 یافتن هدف خود

 

چگونه زندگی را دوست داشته باشیم؟

1 ارزش های خود و آنچه واقعا شما را هدایت می کند را شناسایی کنید. اگر ندانید هدفتان از زندگی چیست، ممکن است سخت باشد که احساس کنید بهترین زندگی خود را دارید. برای کمک به تعیین آن، مدتی را صرف فکر کردن در مورد آنچه در زندگی برای شما مهم است بگذرانید. سپس، می‌توانید از این پاسخ‌ها برای کمک به تعیین اینکه آیا طبق ارزش‌های خود زندگی می‌کنید یا باید تغییراتی برای همسویی بهتر با آن ارزش‌ها ایجاد کنید، استفاده کنید. سعی کنید از خود سوالاتی بپرسید:

  • چه دردی را می خواهم در دنیا برطرف کنم؟
  • چه چیزی باعث می شود من واقعاً احساس انرژی و روشنایی کنم؟
  • برای چه می خواهم به خاطر بسپارم؟
  • فکر می کنم چه راهی واقعاً سرگرم کننده برای گذراندن وقت من است؟

 

چگونه زندگی را دوست داشته باشیم؟

2 اهداف جدیدی برای خود تعیین کنید و به آنها برسید. همانطور که شروع به کشف مسیری می کنید که ممکن است دوست داشته باشید زندگی تان پیش برود، شروع به تعیین اهدافی کنید که چگونه می خواهید به آنجا برسید. آنها می توانند اهداف شخصی یا حرفه ای باشند – نکته مهم این است که شما فقط برای بهتر شدن خود به جلو فشار می آورید. این به شما کمک می‌کند تا احساس کنید که برای رسیدن به هدف خود کار می‌کنید، و همچنین احساس می‌کنید که موفق‌تر هستید.

  • سعی کنید اهداف بزرگ‌تر خود را به مراحل کوچک‌تر و آسان‌تر تقسیم کنید. به عنوان مثال، اگر تناسب اندام ندارید، اما یکی از اهداف شما دویدن ماراتن است، ممکن است با تعیین هدفی که هر روز به مدت یک هفته 30 دقیقه پیاده روی کنید، شروع کنید. سپس، هنگامی که به آن هدف رسیدید، ممکن است یک هدف جدید برای دویدن به مدت 5 دقیقه در هر بار پیاده روی تعیین کنید. تا زمانی که از خط پایان عبور کنید، به هدف گذاری و تعیین اهداف ادامه دهید!
  • به یاد داشته باشید، ارزش های شما ممکن است در طول زمان تغییر کند، بنابراین اهداف شما نیز ممکن است تغییر کنند. هر از گاهی چک کنید تا مطمئن شوید هنوز در مسیری هستید که احساس می کنید درست است.

 

 

3 از اینکه از منطقه امن خود خارج شوید نترسید. گاهی اوقات به راحتی می توان به یک روال عادت کرد، و انجام هر کاری خارج از این روال می تواند ترسناک به نظر برسد. با این حال، اگر می خواهید به هدف خود در زندگی دست یابید، باید مایل باشید که کمی ناراحت شوید. دقیقاً آنچه که به نظر می رسد بسته به موقعیت شما متفاوت است، اما به احتمال زیاد، فرصتی را برای فشار دادن به خود در زمانی که پیش آمد تشخیص دهید.

  • به عنوان مثال، اگر رویای شغلی متفاوت را در سر می پرورانید، ممکن است راهی برای کار کردن در کلاس های شبانه در برنامه فعلی خود بیابید، حتی اگر در حال حاضر احساس مشغله زیادی می کنید.

 

 

چگونه زندگی را دوست داشته باشیم؟

4 هر روز چیزی جدید بیاموز. زمانی که به طور مداوم به یادگیری و رشد خود فشار می آورید، به احتمال زیاد احساس می کنید که بهترین استفاده را از زندگی خود می کنید. هر روز برای خواندن مطالبی مانند کتاب، مجلات، روزنامه ها و وب سایت های آموزنده تلاش کنید. علاوه بر این، ممکن است از آخرین انتشارات در زمینه خود مطلع شوید تا از پیشرفت های جدید مطلع شوید.

  • راه‌های دیگر یادگیری ممکن است شامل گذراندن دوره‌های آنلاین، پختن چیزی از یک دستور غذای جدید یا شروع به یک سرگرمی جدید باشد.
  • به دنبال فرصت های یادگیری در موقعیت های زندگی خود نیز باشید. به عنوان مثال، اگر یک دوستی به پایان می رسد، نقش خود را بررسی کنید تا ببینید آیا کاری وجود دارد که می توانستید متفاوت انجام دهید، یا آیا کاری وجود دارد که ممکن است در آینده از انجام آن اجتناب کنید.

 

 

چگونه زندگی را دوست داشته باشیم؟

5 وقت خود را داوطلبانه برای کمک به افراد نیازمند اختصاص دهید. بازپرداخت به جامعه می تواند به شما کمک کند که با افراد دیگر ارتباط بیشتری داشته باشید و همچنین می تواند زندگی شما را معنادار کند. به راهی فکر کنید که ممکن است دوست داشته باشید روی جهان تأثیر بگذارید. سپس، فرصت های داوطلبانه در منطقه خود را به صورت آنلاین جستجو کنید تا ببینید آیا کاری برای کمک به شما وجود دارد یا خیر.

  • برای مثال، اگر وقتی به قربانیان آزار خانگی فکر می‌کنید قلبتان درد می‌کند، ممکن است وقت خود را برای سرو غذا در یک پناهگاه برای افرادی که از آن موقعیت‌ها فرار کرده‌اند صرف کنید.
  • اگر تحمل دیدن رنج حیوانات را ندارید، ممکن است زمانی را صرف کمک به نجات حیوانات محلی کنید.

 

چگونه زندگی را دوست داشته باشیم؟

 

6 اگر روحانی هستید به ایمان خود روی آورید. بسیاری از مردم از باورشان به قدرتی بالاتر آرامش زیادی می‌گیرند. ایمان و معنویت تجربیاتی عمیقاً شخصی هستند، بنابراین اجازه ندهید کسی به شما بگوید که چگونه باید عبادت کنید. در عوض، هر روز زمانی را صرف تفکر، مراقبه یا دعا کنید تا با ایده خود از خدا ارتباط برقرار کنید.

  • اگر اعتقاد شما با ایمان دیگری مانند مسیحیت، یهودیت یا اسلام مطابقت دارد، به دنبال خدمات عبادی در منطقه خود باشید. این می تواند یک راه عالی برای ملاقات با سایر مؤمنان همفکر باشد که می تواند باعث شود شما حتی بیشتر به ایمان خود متصل شوید.

 

 

 

روش 3 ایجاد روابط

 

چگونه زندگی را دوست داشته باشیم؟

اطراف خود را با افرادی احاطه کنید که شما را بالا می برند. وقتی در کنار افرادی هستید که شما را پایین می آورند، احساس خوشبختی سخت است. ممکن است نتوانید افراد منفی را به طور کامل از زندگی خود حذف کنید، اما می توانید سعی کنید مدت زمانی را که در اطراف آنها می گذرانید محدود کنید. تا جایی که ممکن است، انتخاب کنید تا زمانی را در کنار افرادی بگذرانید که به شما احساس خوبی نسبت به خودتان می دهند.

  • اگر شبکه اجتماعی قوی ندارید، سعی کنید دوستان جدیدی در کلاس ها، محل کار یا آنلاین پیدا کنید. همچنین می توانید با دوستانی که ارتباط خود را با آنها قطع کرده اید تماس بگیرید.
  • برای ملاقات با افراد جدید، سعی کنید در رویدادهایی در جامعه خود شرکت کنید، مانند کنسرت ها، جمع آوری کمک های مالی، و گردهمایی های اجتماعی که برای عموم آزاد است.

 

 

چگونه زندگی را دوست داشته باشیم؟

مردم را همان گونه که هستند بپذیرید. بخش بزرگی از ایجاد روابط سالم به این معنی است که مردم را همان طور که واقعا هستند ببینید، نه برای آنچه که می خواهید باشند. مردم اغلب پیچیده هستند و به ندرت همگی خوب یا بد هستند. افراد زندگی تان را همان طور که هستند، عیب ها و همه چیز را بپذیرید.

  • این بدان معنا نیست که باید رفتارهای ناسالم را بپذیرید یا روابط سمی را حفظ کنید. با این حال، وقتی دیدی واقع بینانه نسبت به دیگران داشته باشید، درک اینکه چگونه با آنها مرزهای سالمی داشته باشید، آسان تر می شود.
  • سعی کنید خوبی ها را در افراد پیدا کنید، اما نه به قیمت داشتن یک دیدگاه ساده لوحانه. برای مثال، اگر کسی سخاوتمند است و همیشه به شما احساس خوبی نسبت به خودتان می‌دهد، اما می‌دانید که او عادت دارد که صداقت نداشته باشد، ممکن است حرف‌هایی را که می‌گوید، با وجود قدردانی از دیگر چیزهای خوب او در نظر بگیرید. 

 

 

چگونه زندگی را دوست داشته باشیم؟

به روی افرادی که به آنها اعتماد دارید باز کنید. از اینکه گاهی اوقات کمی آسیب پذیر باشید نترسید. این بخش مهمی از پرورش روابط سالم است. تکیه بر دوستان و عزیزان می تواند به شما کمک کند احساس کنید متعلق به خود هستید. باز بودن همچنین می‌تواند کنار آمدن با مشکلات زندگی را آسان‌تر کند، زیرا عزیزانتان می‌توانند به شما کمک کنند.

  • روی دیگر این سکه این است که وقتی با دیگران دوستی نزدیک دارید، افرادی را خواهید داشت که وقتی هر اتفاق خوبی در زندگی شما رخ می دهد، با شما جشن بگیرند!
  • وقتی دوستانتان هم به شما نیاز دارند حتما شنونده خوبی باشید.

 

چگونه زندگی را دوست داشته باشیم؟

اختلافات را با ذهنی باز دنبال کنید. گاهی اوقات شما با دیگران درگیری خواهید داشت، مهم نیست چقدر دوستانه هستید. چه با یکی از عزیزانتان مشاجره داشته باشید و چه با همکارتان اختلاف نظر دارید، سعی کنید یک نگرش بالغانه داشته باشید تا به کنترل اوضاع کمک کنید. از سرزنش یا تحقیر دیگران بپرهیزید و سعی کنید خود را بر اساس احساسی که موقعیت در شما ایجاد می کند، به جای آنچه که طرف مقابل مرتکب اشتباه شده است، بیان کنید.

  • سعی کنید در اختلاف نظر ذهنیت برد یا باخت نداشته باشید. این یک رقابت نیست – بهترین حالت این است که هر دوی شما احساس کنید که دیگری در حال گوش دادن است.
  • اگر احساسات شما شروع به شعله ور شدن کرد، بپرسید که آیا می توانید قبل از ادامه صحبت در مورد موضوع، حدود 5 دقیقه استراحت کنید تا آرام شوید.
  • درک کنید که ممکن است نتوانید با همه رابطه سالمی داشته باشید. اگر زمانی که در کنار او هستید، شخصی مرتباً احساس بدی نسبت به خودتان در شما ایجاد می کند، ممکن است بهتر باشد در آن رابطه فاصله ایجاد کنید یا حتی به طور کامل به آن پایان دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *