آشنایی با کابوس و وحشت شبانه
کابوس در بزرگسالان
کابوس در بزرگسالان
۱۴۰۰-۰۶-۰۱
وحشت شبانه چیست؟
وحشت شبانه چیست؟
۱۴۰۰-۰۶-۰۱

آشنایی با کابوس و وحشت شبانه

در این مقاله از بخش سلامت جسمی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی آشنایی با کابوس و وحشت شبانه میپردازیم.

مقالات درکابوس و وحشت شبانه

کابوس ها گاه به گاه در بسیاری از کودکان اتفاق می افتد، اما بیشتر در کودکان پیش دبستانی (کودکان 3 تا 6 سال) اتفاق می افتد زیرا در این سنی است که ترس های عادی ایجاد می شود و تخیلات کودک بسیار فعال است. برخی مطالعات تخمین می زنند که حدود 50 درصد از کودکان این گروه سنی کابوس می بینند. کابوس شامل خواب های ترسناک یا ناخوشایند است که در موارد متعددی خواب کودک را مختل می کند و باعث ناراحتی یا مشکلات زندگی روزمره می شود. وقتی کودکان به دلیل یک کابوس از خواب بیدار می شوند، از محیط اطراف خود آگاه می شوند و معمولاً به آرامش نیاز دارند. در نتیجه، این کودکان اغلب والدین خود را نیز بیدار می کنند.

 

چه زمانی کابوس ها رخ می دهد؟

خواب: به دو نوع تقسیم می شود حرکت سریع چشم (REM) و nonrapid چشم جنبش (غیر REM). خواب REM و غیر REM در چرخه های 90 تا 100 دقیقه متناوب هستند. بیشتر خواب دیدن در طول خواب REM رخ می دهد. کابوس ها معمولاً در نیمه های شب یا صبح زود رخ می دهند، زمانی که خواب REM و رویا دیدن بیشتر رایج است.

 

کابوس چیست؟

یک کابوس یک خواب بد است که معمولاً شامل خطر یا تهدیدی تصور شده برای فرد مبتلا است. کودک ممکن است در مورد خطر یا موقعیتی ترسناک خواب ببیند. کابوس ها ممکن است شامل موضوعات، تصاویر یا چهره های مزاحم مانند هیولا، ارواح، حیوانات یا افراد بد باشد. از دست دادن کنترل و ترس از آسیب موضوعات رایج است. کودکان معمولاً در حالی که کابوس می بینند فریاد نمی زنند و حرکت نمی کنند. وقتی کودک از خواب بیدار می شود و آرام می شود، اغلب اوقات به یاد می آورند که این خواب چه بود.

 

کابوس ها با ترس های شبانه متفاوت است. کودکان مبتلا به وحشت شبانه قسمت هایی از وحشت شدید را تجربه می کنند. آنها گیج هستند و اغلب فریاد می زنند و در اطراف حرکت می کنند. در طول وحشت شبانه، بیدار کردن کودک دشوار است و کودک اغلب خوابی را که باعث وحشت شده بود به خاطر نمی آورد.

 

چه چیزی باعث کابوس می شود؟

دقیقاً چگونگی و علت بروز کابوس ها مشخص نیست. با این حال، خستگی بیش از حد، نداشتن خواب کافی، داشتن روال نامنظم برای خواب و داشتن استرس یا اضطراب ممکن است خطر دیدن کابوس را افزایش دهد. کابوس می تواند مربوط به مرحله رشد کودک باشد. اکثر کابوس ها بخشی عادی از مقابله با تغییرات زندگی ما هستند. برای کودکان، کابوس می تواند مربوط به رویدادهایی مانند شروع مدرسه، نقل مکان به محله جدید یا زندگی از طریق طلاق خانوادگی یا ازدواج مجدد باشد.

 

برخی عوامل ژنتیکی و روانی نیز می توانند منجر به کابوس شوند. حدود 7 درصد از کودکانی که کابوس می بینند سابقه خانوادگی کابوس دارند (برادر یا خواهر یا والدین آنها کابوس دیده اند). کابوس ها در برخی از کودکان شایع تر است، از جمله کودکان دارای معلولیت ذهنی، افسردگی و بیماری های خاصی که بر مغز تأثیر می گذارد. کابوس ها همچنین ممکن است با تب همراه باشند. برخی از داروها می توانند رویاهای ترسناک ایجاد کنند، چه در طول درمان و چه بعد از قطع درمان. درگیری ها و استرس هایی که در طول روز اتفاق می افتد می تواند بر خواب کودک تأثیر بگذارد و منجر به کابوس شود. کابوس ها همچنین می توانند پس از یک رویداد آسیب زا رخ دهند. این کابوس ها ممکن است نشانه ای از اختلال استرس پس از سانحه باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *