آب گازدار خوبه یا بد؟
پیرسینگ ناحیه تناسلی,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
پیرسینگ ناحیه تناسلی
۱۴۰۰-۰۴-۲۲
13 فایده قهوه برای سلامتی که نمیدانستید!,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
13 فایده قهوه برای سلامتی که نمیدانستید!
۱۴۰۰-۰۴-۲۳
آب گازدار خوبه یا بد؟,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون

آب گازدار خوبه یا بد؟

آب گازدار خوبه یا بد؟

آب گازدار نوشیدنی تازه کننده و جایگزین مناسبی برای نوشابه های شیرین است. با این حال، برخی از افراد نگران هستند که ممکن است برای سلامتی شما مضر باشد. این مقاله نگاهی دقیق به اثرات آب گازدار در سلامتی دارد. در این مقاله از بخش نوشیدنی ها مجله اینترنتی وبگردون به سوال پاسخ میدهیم که سودا یا آب گازدار خوبه یا بد؟ پس با ما همراه باشید.

آب گازدار چیست؟

آب گازدار آبی است که تحت فشار با گاز دی اکسید کربن تزریق شده باشد. آب گازدار یا سودا یک نوشیدنی حباب دار تولید می کند که به آن آب گازدار، جوش شیرین، آب سلزر و آب گازدار نیز گفته می شود.

در آبهای گازدار به غیر از آب سلزر، نمک افزوده می شود تا طعم آنها بهتر شود. بعضی اوقات مقدار کمی مواد معدنی دیگر نیز در آن گنجانده می شود.

آبهای معدنی گازدار طبیعی مانند Perrier و San Pellegrino متفاوت هستند.این آبها از یک چشمه معدنی گرفته می شوند و تمایل به داشتن مواد معدنی و ترکیبات گوگردی دارند. آنها اغلب گازدار نیز هستند.

آب تونیک نوعی آب گازدار است که حاوی یک ترکیب تلخ به نام کینین به همراه قند یا شربت ذرت با فروکتوز بالا است.

 

خلاصه

آب گازدار تحت فشار آب و دی اکسید کربن را ترکیب می کند. سدیم و سایر مواد معدنی غالباً اضافه می شوند.

 

آب گازدار اسیدی است!

دی اکسید کربن و آب واکنش شیمیایی می دهند و اسید کربنیک تولید می کنند ، اسید ضعیفی که نشان داده شده همان گیرنده های عصبی خردل را در دهان شما تحریک می کند.

PH آب گازدار 3-4 است، به این معنی که کمی اسیدی است. با این حال، نوشیدن یک نوشیدنی اسیدی مانند آب گازدار باعث اسیدی شدن بدن نمی شود.

کلیه ها و ریه های شما دی اکسید کربن اضافی را از بین می برند. این بدون در نظر گرفتن آنچه می خورید یا می نوشید، خون شما را در pH کمی قلیایی 7.35-7.45 نگه می دارد.

خلاصه

آب گازدار اسیدی است، اما بدن شما بدون توجه به آنچه مصرف می کنید، باید یک PH پایدار و کمی قلیایی را حفظ کند.

 

آیا روی سلامت دندان تأثیر دارد؟

یکی از بزرگترین نگرانی ها در مورد آب گازدار تأثیر آن بر روی دندان ها است ، زیرا مینای دندان شما مستقیماً در معرض اسید قرار دارد.

تحقیقات بسیار کمی در مورد این موضوع وجود دارد، اما یک مطالعه نشان داد که آب معدنی گازدار فقط کمی بیشتر از آب ساکن به مینای دندان آسیب می رساند. علاوه بر این، آب معدنی 100 برابر کمتر از یک نوشیدنی غیر الکلی شیرین آسیب دید.

در یک مطالعه، نوشیدنی های گازدار پتانسیل بالایی را برای از بین بردن مینای دندان نشان دادند – اما فقط در صورت داشتن قند. در واقع، یک نوشیدنی شیرین غیر گازدار از یک نوشیدنی بدون قند گازدار مضرتر بود.

مطالعه دیگر نمونه هایی از مینای دندان را در نوشیدنی های مختلف تا 24 ساعت قرار داد. نوشیدنی های گازدار و غیر گازدار شیرین شده با شکر منجر به از دست دادن مینای دندان به طور قابل توجهی بیشتر از نمونه های رژیم غذایی خود. بررسی چندین مطالعه نشان داد که ترکیب قند و کربناسیون ممکن است منجر به پوسیدگی شدید دندان شود.

با این حال، به نظر می رسد آب گازدار بدون افزودنی خطر کمی برای سلامت دندان ها دارد. فقط انواع قندی مضر هستند. اگر نگران سلامت دندان هستید، سعی کنید آب گازدار را با یک وعده غذایی بنوشید یا دهان خود را با آب معمولی بشویید.

خلاصه

نوشیدنی های گازدار شیرین شده با شکر می توانند مینای دندان را فرسایش دهند، اما آب گازدار ساده نسبتاً بی ضرر به نظر می رسد.

 

آیا آب گازدار یا سودا روی هضم غذا تأثیر دارد؟

آب گازدار از چند طریق ممکن است برای سلامت دستگاه گوارش شما مفید باشد.

تاثیر روی بلع

مطالعات نشان می دهد که آب گازدار ممکن است توانایی بلع را در بزرگسالان جوان و مسن بهبود بخشد. در یک مطالعه، از 16 فرد سالم خواسته شد که به طور مکرر مایعات مختلف را قورت دهند. آب گازدار قوی ترین توانایی را برای تحریک اعصاب مسئول بلع از خود نشان داد.

مطالعه دیگر نشان داد که ترکیب دمای سرما و کربناسیون این اثرات مفید را تقویت می کند. در مطالعه ای روی 72 نفر که احساس نیاز مداوم برای پاکسازی گلو داشتند، نوشیدن آب گازدار یخ زده باعث بهبود 63٪ از شرکت کنندگان شد. افرادی که بیشترین علائم شدید را داشتند بیشترین تسکین را داشتند.

 احساس سیری را افزایش میدهد!

آب گازدار همچنین ممکن است احساس سیری بعد از غذا را به میزان بیشتری نسبت به آب ساده افزایش دهد. آب گازدار ممکن است به غذا کمک کند تا مدت بیشتری در معده شما باقی بماند، که می تواند احساس سیری بیشتری ایجاد کند.

در یک مطالعه کنترل شده بر روی 19 زن جوان سالم، امتیاز سیری بعد از نوشیدن 8 اونس (250 میلی لیتر) آب نوشابه، در مقایسه با بعد از نوشیدن آب آرام، بالاتر بود.

آب گازدار یا سودا به رفع یبوست کمک کند!

افرادی که از یبوست رنج میبرند ممکن است دریابد که نوشیدن آب گازدار به تسکین علائم آنها کمک می کند. در یک مطالعه 2 هفته ای بر روی 40 فرد مسن که سکته مغزی را تجربه کرده بودند، متوسط ​​فرکانس حرکات روده در گروهی که آب گازدار می نوشید تقریباً دو برابر می شود، در مقایسه با گروهی که آب لوله کشی می نوشند.

علاوه بر این، شرکت کنندگان کاهش 58 درصدی علائم یبوست را گزارش کردند. همچنین شواهدی وجود دارد که آب گازدار ممکن است علائم دیگر سو هاضمه را بهبود بخشد، از جمله درد معده.

در یک مطالعه کنترل شده 21 فرد با مشکلات مزمن هضم مورد بررسی قرار گرفت. بعد از 15 روز، کسانی که آب گازدار نوشیدند، در علائم گوارشی، یبوست و تخلیه کیسه صفرا پیشرفت قابل توجهی داشتند.

خلاصه

آب گازدار فوایدی برای هضم غذا دارد. این ممکن است باعث بهبود بلع، افزایش احساس سیری و کاهش یبوست شود.

آیا آب گازدار بر سلامت استخوان تأثیر می گذارد؟

بسیاری از مردم معتقدند که نوشیدنی های گازدار به دلیل داشتن اسید زیاد برای استخوان ها مضر هستند. با این حال ، تحقیقات نشان می دهد که کربناسیون مقصر نیست.

یک مطالعه مشاهده ای بزرگ بر روی بیش از 2500 نفر نشان داد که کولا تنها نوشیدنی است که با تراکم مواد معدنی استخوان به طور قابل توجهی پایین تر است. به نظر می رسد آب گازدار هیچ تاثیری بر سلامت استخوان ها ندارد. برخلاف آب گازدار و سودای شفاف، نوشیدنی های کولا حاوی فسفر زیادی هستند.

محققان مطرح کردند که نوشابه های کولا ممکن است مقدار زیادی فسفر و کلسیم کافی مصرف نکنند و یک عامل خطر بالقوه برای از دست دادن استخوان را فراهم می کند.

در مطالعه دیگری مشخص شد که تراکم مواد معدنی استخوان در دختران نوجوان که نوشیدنی های گازدار مصرف می کنند، نیست. این به نوشیدنی هایی نسبت داده می شد که جایگزین شیر در رژیم غذایی آنها بودند، و در نتیجه مصرف ناکافی کلسیم منجر می شود.

در یک مطالعه کنترل شده بر روی 18 زن یائسه، نوشیدن 34 اونس (1 لیتر) آب گازدار غنی از سدیم روزانه به مدت 8 هفته منجر به احتباس کلسیم بهتر از نوشیدن آب معدنی ساده شد.

علاوه بر این، هیچ اثر منفی بر سلامت استخوان در گروه آب گازدار مشاهده نشد. تحقیقات حیوانی نشان می دهد آب گازدار حتی ممکن است سلامت استخوان را بهبود بخشد. مکمل رژیم های غذایی مرغ ها با آب گازدار به مدت 6 هفته منجر به افزایش قدرت استخوان پا در مقایسه با آب لوله کشی شد.

خلاصه

نوشیدن نوشیدنی های گازدار کولا ممکن است به سلامت استخوان آسیب برساند، اما به نظر می رسد آب گازدار ساده تأثیر خنثی یا مثبتی دارد.

آیا بر سلامت قلب تأثیر دارد؟

تحقیقات نشان می دهد آب گازدار ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد، اگرچه شواهد بسیار محدود است. یک مطالعه در 18 زن یائسه نشان داد که نوشیدن آب گازدار غنی از سدیم باعث کاهش کلسترول LDL (بد)، مارکرهای التهابی و قند خون می شود. علاوه بر این، آنها همچنین افزایش کلسترول HDL (خوب) را تجربه کردند.

بعلاوه، خطر تخمینی ابتلا به بیماری قلبی طی 10 سال در بین کسانی که آب گازدار می نوشند 35٪ کمتر از کسانی است که آب کنترل می نوشند. با این حال، از آنجا که این تنها یک مطالعه کوچک بود، قبل از رسیدن به نتیجه گیری، تحقیقات بیشتری لازم است.

خلاصه

آب گازدار ممکن است اثرات مفیدی بر کلسترول، التهاب و سطح قند خون شما داشته باشد، به طور بالقوه خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد. با این حال، مطالعات بیشتر لازم است.

 

جمع بندی

هیچ مدرکی نشان نمی دهد که آب گازدار یا گازدار برای شما مضر است. این برای سلامتی دندان مضر نیست و به نظر می رسد هیچ تاثیری بر سلامت استخوان ندارد. جالب اینجاست که یک نوشیدنی گازدار حتی با بهبود توانایی بلع و کاهش یبوست حتی ممکن است باعث هضم غذا شود.

همچنین یک نوشیدنی بدون کالری است که باعث ایجاد حباب دلپذیر می شود. بسیاری از افراد آن را به آب ساکن ترجیح می دهند. در صورت لذت بردن از این نوشیدنی هیچ دلیلی وجود ندارد. در واقع، حتی ممکن است سلامت کلی شما را بهبود بخشد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *