آشنایی با آلزایمر زودرس
آشنایی با فیستول واژن
آشنایی با فیستول واژن
۱۴۰۰-۰۶-۰۴
10 نشانه اولیه آلزایمر
آلزایمر با بدن شما چه میکند؟!
۱۴۰۰-۰۶-۰۴

آشنایی با آلزایمر زودرس

در این مقاله از بخش سلامت جسمی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی و آشنایی با آلزایمر زودرس میپردازیم.

بیماری آلزایمر زودرس چیست؟

بیماری زودرس آلزایمر یک شکل از مترقی، حافظه سرقت است مغز بیماری است که به نظر می رسد در افراد قبل از سن 65. این اغلب نشان می دهد تا زمانی که شما در 40 و 50 سالگی خود هستید. اما این امر بی سابقه ای نیست که افراد آن را در سن 30 سالگی به دست آورند.

تشخیص معمولاً تکان دهنده است و به این معنی است که شما باید برای تغییرات بزرگ پیش رو برنامه ریزی کنید تا در امنیت باشید و با گذشت زمان مراقبت های لازم را دریافت کنید.

از آنجا که آلزایمر حافظه و توانایی تفکر واضح شما را از بین می برد و در نهایت برای مراقبت از خود، به یک سیستم پشتیبانی قوی نیاز خواهید داشت. برای شروع برنامه ریزی برای بقیه زندگی خود به خانواده، دوستان و بخشهای محلی انجمن آلزایمر و گروههای دیگر مراجعه کنید.

 

علائم زودهنگام بیماری آلزایمر

علائم آلزایمر زودهنگام تا حد زیادی با نسخه های دیررس این بیماری یکسان است. این با نقص های کوچک حافظه و مشکلات عملکرد مغز شما شروع می شود که بدتر می شوند تا زمانی که بر توانایی شما در مدیریت زندگی روزمره تأثیر بگذارند. تغییرات قابل مشاهده عبارتند از:

  • فراموشی، مانند قرار دادن موارد اشتباه، از دست دادن زمان روز، یا پرسیدن سوالات یکسان بارها و بارها
  • مشکل در فراخوانی کلمات خاص یا استفاده از کلمه اشتباه
  • مشکلات پردازش بصری ، مانند درک آنچه می خوانید یا قضاوت فاصله
  • ناتوانی در انجام کارهای پیچیده اما آشنا، مانند پیروی از دستورالعمل یا متعادل کردن دفترچه چک
  • در کار عادی یا فعالیت های خانگی خود دچار مشکل شوید
  • گم شدن
  • قضاوت بد
  • تغییر روحیه و شخصیت
  • مشکلات جسمی در صحبت کردن، بلعیدن یا راه رفتن

 

علل زودهنگام بیماری آلزایمر

اکثر متخصصان معتقدند که بیماری آلزایمر در اثر تجمع دو پروتئین در مغز به نام amyloid anmd tau ایجاد می شود. خیلی روی طرز فکر شما تاثیر می گذارد.

هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که دانشمندان باید در مورد علت شروع زودهنگام این بیماری در برخی افراد بیاموزند. در برخی موارد در خانواده ها ایجاد می شود و ممکن است به دلیل تغییر ژن هایی باشد که از والدین شما به شما منتقل می شود.

 

 

تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر

هیچ آزمایشی وجود ندارد که تایید کند شما مبتلا به آلزایمر زودرس هستید. اما روش های مختلفی وجود دارد که پزشک شما بررسی می کند که آیا به آن مبتلا هستید یا خیر.

ابتدا، آنها از شما در مورد سابقه پزشکی شما، از جمله علائم که اکنون شما را آزار می دهد، می پرسند. شما همچنین آزمایش هایی را انجام می دهید که حافظه شما را بررسی می کند و می بیند که چگونه مشکلات را به خوبی حل می کنید.

همچنین ممکن است آزمایشات تصویربرداری را انجام دهید که به دنبال تغییرات در مغز شما هستند و می تواند علل دیگر علائم شما را رد کند. آنها ممکن است شامل سی تی اسکن باشند ، که یک اشعه ایکس قوی است که تصاویر دقیقی از بدن شما ایجاد می کند. یا ممکن است MRI بگیرید که از آهن ربا و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر استفاده می کند. اسکن PET از ردیاب هایی مانند فلورتوسیپیر (Tauvid) برای نقشه برداری از مغز و تشخیص پروتئین های مرتبط با آلزایمر استفاده می کند، اما گران هستند و معمولاً تحت پوشش Medicare یا بیمه نیستند.

آزمایش جدیدی به نام Precivity ADT به  بررسی میزان پروتئین هایی مانند بتا آمیلوئید و Apo E در خون می پردازد. وجود یا نبودن به تعیین احتمال اینکه آیا یک تصویربرداری (مانند اسکن PET) می تواند پلاک ها را در مغز تشخیص دهد، کمک می کند.

همچنین ممکن است پزشک آزمایشاتی را برای تغییر ژن های مرتبط با آلزایمر زودرس پیشنهاد کند.

 

چگونه آلزایمر زودرس را درمان کنم؟

بخش مهمی از مدیریت شرایط شما این است که تا جایی که می توانید مثبت باشید. فعالیتهایی را که هنوز از آنها لذت می برید ادامه دهید. راههای مختلفی را برای آرامش مانند یوگا یا تنفس عمیق امتحان کنید. بدن خود را نیز در فرم خوب نگه دارید. مطمئن شوید که غذای سالم می خورید و به طور منظم ورزش می کنید.

داروها می توانند به برخی علائم آلزایمر زودرس کمک کنند. پزشک ممکن است داروهایی را برای کاهش حافظه تجویز کند، مانند:

  • دانپزیل ( Aricept )
  • گالانتامین ( Razadyne )
  • ممانتین ( Namenda )
  • ممانتین دونپزیل ( نامزاریک )
  • ریواستیگمین ( Exelon )

این داروها می توانند علائم شما را برای چند ماه تا چند سال به تاخیر بیاندازند یا بهبود دهند. آنها ممکن است به شما زمان بیشتری برای زندگی مستقل بدهند.

همچنین ممکن است پزشک قرص های خواب آور، داروهای ضدافسردگی یا آرامبخش را برای مدیریت سایر مشکلات مربوط به آلزایمر مانند بی خوابی، وحشت شبانه و اضطراب پیشنهاد کند.

 

آماده سازی زودهنگام بیماری آلزایمر

برنامه هایی وجود دارد که می توانید از همین حالا شروع کنید و بعداً کمک بزرگی خواهد بود. به عنوان مثال، با یک وکیل ملاقات کنید تا از ترتیبات مورد نیاز خود مطلع شوید. دادن “وکالتنامه” به افراد اجازه می دهد تا افرادی که دوستشان دارید برای شما سلامت و پول تصمیم گیری کنند در حالی که دیگر نمی توانید به تنهایی این کار را انجام دهید.

همچنین ایده خوبی است که در مورد نحوه پرداخت برخی از هزینه های سلامتی خود در آینده فکر کنید. برخی از مواردی که باید در نظر بگیرید تجهیزات ایمنی مورد نیاز در خانه یا کمک گرفتن از یک مراقب حرفه ای است. خانواده خود را دور هم جمع کنید تا در مورد امور مالی خود و اینکه چقدر پول برای مراقبت مناسب نیاز دارید صحبت کنید.

اکنون زمان آن است که شروع به ساختن تیم خود کنید. افراد مختلف زیادی روی آن حضور خواهند داشت. اقوام، دوستان، همسایگان و متخصصان بهداشت و درمان شما همه نقش دارند. خانواده و پزشک شما می توانند به شما در جمع آوری گروه کمک کنند.

نکته مهم این است که بدانید چه می خواهید، یک برنامه مشخص و واقع بینانه تهیه کنید و به اطرافیان خود اطلاع دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *