آشنایی با انواع مختلف سکته مغزی
سکته مغزی,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
هر آنچه در مورد سکته مغزی باید بدانید!
۱۴۰۰-۰۵-۰۴
دیابت و سکته مغزی,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
سکته مغزی: دیابت و سایر عوامل خطر
۱۴۰۰-۰۵-۰۴
انواع سکته مغزی,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون

انواع سکته مغزی,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون

آشنایی با انواع مختلف سکته مغزی

در این مقاله از بخش سلامت جسمی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی انواع مختلف سکته مغزی میپردازیم.

سکته مغزی چیست؟

سکته مغزی یک فوریت پزشکی است که وقتی جریان خون در مغز شما قطع شود اتفاق می افتد. بدون خون، سلول های مغز شما شروع به مردن می کنند. این می تواند علائم جدی، معلولیت پایدار و حتی مرگ ایجاد کند.

بیش از یک نوع سکته مغزی وجود دارد. به مطالعه ادامه دهید تا با سه نوع اصلی سکته مغزی، علائم و روش های درمانی آن آشنا شوید.

 

انواع مختلف سکته مغزی کدامند؟

سه نوع سکته اصلی وجود دارد: حمله ایسکمیک گذرا، سکته مغزی ایسکمیک و سکته مغزی خونریزی دهنده. تخمین زده شده است که 87 درصد سکته های مغزی ایسکمیک هستند.

 

حمله ایسکمی گذرا

پزشکان همچنین حمله ایسکمیک گذرا (TIA) را هشدار یا سکته مغزی می نامند. هر چیزی که به طور موقت جریان خون در مغز شما را مسدود کند باعث ایجاد TIA می شود. علائم لخته خون و TIA برای مدت کوتاهی ادامه دارد.

 

سکته مغزی ایسکمیک

سکته مغزی ایسکمیک زمانی اتفاق می افتد که لخته خون مانع جریان خون به مغز شما شود. لخته خون غالباً به علت تصلب شرایین است که تجمع رسوبات چربی در لایه داخلی رگ است. بخشی از این رسوبات چربی می تواند از بین رفته و جریان خون در مغز شما را مسدود کند. این مفهوم شبیه به حمله قلبی است، جایی که لخته خون مانع جریان خون در بخشی از قلب شما می شود.

سکته ایسکمیک می تواند آمبولیک باشد، به این معنی که لخته خون از قسمت دیگری از بدن به مغز شما منتقل می شود. تخمین زده می شود که 15 درصد از سکته های آمبولی به علت بیماری به نام فیبریلاسیون دهلیزی باشد ، جایی که قلب شما به طور نامنظمی می زند.

سکته ترومبوتیک سکته ایسکمیک است که در اثر تشکیل لخته در رگ خونی مغز ایجاد می شود. برخلاف TIA ، لخته خونی که باعث سکته مغزی ایسکمیک می شود بدون درمان از بین نمی رود.

 

سکته هموراژیک

وقتی رگ خونی مغز شما پاره یا شکسته می شود و خون را به بافت های اطراف می ریزد، سکته ی خونریزی دهنده ایجاد می شود.

سه نوع سکته مغزی خونریزی دهنده وجود دارد:

  1. نوع اول آنوریسم است که باعث بالون شدن بخشی از رگ خونی به سمت خارج و گاهی پاره شدن آن می شود.
  2. دیگری ناهنجاری شریانی است که رگهای خونی غیرطبیعی تشکیل شده را درگیر می کند. اگر چنین رگ خونی پاره شود، می تواند باعث سکته مغزی خونریزی دهنده شود.
  3. در آخر، فشار خون بسیار بالا می تواند باعث ضعیف شدن رگ های خونی کوچک در مغز شود و همچنین منجر به خونریزی در مغز شود.

 

علائم سکته مغزی چیست؟

انواع مختلف سکته مغزی علائم مشابهی را ایجاد می کنند زیرا هر یک بر جریان خون در مغز شما تأثیر می گذارد. تنها راه برای تعیین نوع سکته مغزی شما مراجعه به پزشکی است. یک پزشک آزمایشات تصویربرداری را برای مشاهده مغز شما تجویز می کند.

انجمن ملی سکته مغزی روش FAST را برای کمک به شناسایی علائم هشدار دهنده سکته مغزی توصیه می کند:

صورت: آیا هنگام لبخند زدن، یک طرف صورت شما افتاده است؟
بازوها: وقتی هر دو بازو را بالا می آورید، آیا یک بازو پایین می رود؟
گفتار: آیا صحبت شما نامرتب است؟ آیا در گفتگو مشکل دارید؟
زمان: اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، بلافاصله با 911 تماس بگیرید.

علائم اضافی که در شرح FAST نمی گنجند عبارتند از:

  • گیجی ناگهانی ، مانند مشکل در درک صحبت های شخص
  • مشکل در راه رفتن ، سرگیجه ناگهانی، یا از دست دادن هماهنگی
  • سردرد ناگهانی و شدید که دلیل مشخص دیگری ندارد
  • مشکل در دیدن یک یا هر دو چشم

TIA باعث ایجاد این علائم برای مدت کوتاهی، معمولاً از یک تا پنج دقیقه می شود. با این حال، شما نباید علائم سکته مغزی را نادیده بگیرید، حتی اگر این علائم به سرعت برطرف شوند.
سالم ترین زندگی خود. وقت خود را داوطلب کنید تا جامعه خود را متحول کرده و با ما در ایجاد جهانی سالم – برای همه همراه باشید.

 

سکته مغزی چه عوارضی را ایجاد می کند؟

سکته مغزی به یک دلیل یک فوریت پزشکی است – می تواند عواقب تهدید کننده زندگی داشته باشد. مغز عمده عملکردهای زندگی انسان را کنترل می کند. بدون جریان خون، مغز شما نمی تواند تنفس، فشار خون و موارد دیگر را کنترل کند. اگر بتوانید با موفقیت درمان شوید، عوارض ممکن است متفاوت باشد. نمونه هایی از عوارض عبارتند از:

تغییر رفتار: سکته مغزی می تواند به افسردگی یا اضطراب کمک کند. همچنین ممکن است تغییراتی را در رفتار خود تجربه کنید، مانند اینکه بیشتر از زندگی معاشرت با دیگران احساس تکانه کنید یا بیشتر کنار بروید.

مشکلات گفتاری: سکته مغزی می تواند مناطقی از مغز شما را که با گفتار و بلع ارتباط دارد تحت تأثیر قرار دهد. در نتیجه، ممکن است هنگام خواندن، نوشتن یا درک دیگران با دیگران مشکل داشته باشید.

بی حسی یا درد: سکته مغزی می تواند باعث بی حسی و کاهش احساس در قسمت های بدن شما شود. این می تواند دردناک باشد. گاهی آسیب به مغز نیز می تواند بر توانایی شما در احساس دما تأثیر بگذارد. این وضعیت به عنوان درد سکته مغزی مرکزی شناخته می شود و درمان آن دشوار است.

فلج: به دلیل نحوه کار مغز برای هدایت حرکت، سکته در سمت راست مغز می تواند بر حرکت در سمت چپ بدن و بالعکس تأثیر بگذارد. کسانی که سکته کرده اند ممکن است.

قادر به استفاده از عضلات صورت یا حرکت بازو در یک طرف هستید. ممکن است پس از سکته مغزی از طریق توانبخشی بتوانید عملکرد حرکتی، گفتاری یا توانایی های بلع از دست رفته را بازیابید. با این حال، بازیابی این موارد ممکن است زمان بر باشد.

 

سکته مغزی چگونه درمان می شود؟

درمان سکته مغزی به عوامل زیادی بستگی دارد. اینها شامل نوع و مدت دوام آن است. هرچه زودتر بتوانید پس از سکته مغزی به دنبال کمک باشید، احتمال بهبودی شما بهتر است.

TIA

درمان های TIA شامل مصرف داروهایی است که به جلوگیری از سکته های مغزی در آینده کمک می کند. این داروها شامل پلاکت و ضد انعقاد خون هستند.

ضد پلاکت احتمال چسبندگی اجزای خون به نام پلاکت را کاهش داده و باعث ایجاد لخته می شود. آسپرین و کلوپیدوگرل (پلاویکس) داروهای ضد پلاکت هستند.

داروهای ضد انعقاد داروهایی هستند که تجمع پروتئین های لخته کننده را کاهش می دهند. چندین نوع مختلف از این داروها وجود دارد ، از جمله وارفارین (کومادین) و دابیگاتران (پراداکسا).

پزشک همچنین ممکن است جراحی را به نام آندارترکتومی کاروتید توصیه کند. این باعث تجمع پلاک در شریان کاروتید گردن شما می شود که دلیل اصلی سکته مغزی است.

سکته مغزی ایسکمیک

درمان های سکته مغزی ایسکمیک به سرعت مراجعه شما به بیمارستان بستگی دارد. آنها همچنین به سابقه پزشکی فردی شما بستگی دارند.

اگر در طی سه ساعت به دنبال درمان این نوع سکته مغزی باشید، پزشک ممکن است بتواند دارویی به شما بدهد که به عنوان فعال کننده پلاسمینوژن بافت (tPA) شناخته می شود. این دارو که از طریق IV تزریق می شود ، می تواند لخته را حل کند. با این حال، همه افراد به دلیل خطرات خونریزی نمی توانند tPA دریافت کنند. پزشک شما باید قبل از استفاده از tPA سابقه پزشکی شما را به دقت بررسی کند.

پزشکان می توانند با استفاده از روش هایی به طور فیزیکی لخته را برطرف کنند یا داروهای تجمع دهنده لخته را به مغز شما برسانند.

سکته هموراژیک

درمان های سکته مغزی هموراژیک شامل تلاش برای جلوگیری از خونریزی در مغز شما و کاهش عوارض جانبی مرتبط با خونریزی مغزی است. عوارض جانبی ممکن است شامل افزایش فشار داخل جمجمه باشد. روش های جراحی شامل بریدگی یا کلاف جراحی است. اینها برای جلوگیری از خونریزی بیشتر رگ خونی طراحی شده اند.

ممکن است به شما داروهایی برای کاهش فشار داخل جمجمه داده شود. همچنین ممکن است برای افزایش خونریزی جهت افزایش خون، به انتقال خون نیاز داشته باشید.

 

چشم انداز هر نوع سکته مغزی چیست؟

تقریباً یک سوم افرادی که TIA را تجربه می کنند، طی یک سال دچار سکته مغزی ایسکمیک کامل می شوند. جستجوی درمان احتمال وقوع این امر را کاهش می دهد.

اگر فردی سکته کرده باشد، خطر ابتلا به آن دوباره افزایش می یابد. تخمین زده می شود که یک چهارم افرادی که سکته کرده اند ، در عرض پنج سال دچار مشکل دیگری می شوند.

تغییرات زیادی در سبک زندگی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر سکته مغزی یا عود مجدد، اتخاذ کنید. مثالها عبارتند از:

  • افزایش فعالیت بدنی
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم برای حفظ وزن طبیعی برای قد و وزن بدن
  • کاهش نوشیدن بیش از حد و محدود کردن نوشیدنی به بیش از یک بار در روز برای زنان و یک تا دو بار در روز برای مردان
  • خودداری از استفاده از داروهای غیرقانونی که به عنوان سهم مغزی در آنها مثر است، مانند کوکائین و مت آمفتامین ها
  • مصرف داروهایی که برای کاهش فشار خون و تشویق کنترل قند خون تجویز شده است
  • اگر دچار آپنه خواب هستید برای کاهش خواسته های قلب خود، از ماسک فشار هوای مثبت مداوم استفاده کنید

با پزشک خود در مورد راه هایی که می توانید خطر فردی شما برای سکته را کاهش دهد صحبت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *