آشنایی با انواع صرع

آشنایی با انواع صرع

انواع مختلفی از صرع با علائم و الگوهای مختلف وجود دارد. مهم این است که بدانید چه نوع خاصی دارید. این می تواند به شما و پزشک شما کمک کند تا درمان مورد نیاز خود، محرک هایی که باید از آنها اجتناب کنید و آنچه در آینده انتظار دارید را درک کنید. در این مقاله از بخش سلامت جسمی مجله اینترنتی وبگردون به معرفی و آشنایی با انواع صرع می پردازیم.

شرایط جدید برای صرع

اگر مدتی مبتلا به صرع بوده اید، ممکن است از پزشک خود بشنوید که از اصطلاحاتی متفاوت با آنچه قبلاً استفاده می کردید استفاده می کند. به این دلیل که لیگ بین المللی مبارزه با صرع (ILAE)، سازمان اصلی که این بیماری را مطالعه می کند، در سال 2017 روش جدیدی برای سازماندهی و توصیف انواع تشنج و صرع ارائه داد. دستورالعمل ها اصطلاحات جدیدی را معرفی کردند و برخی از اصطلاحات قدیمی را از بین بردند.

در درازمدت، کارشناسان امیدوارند این روش جدید طبقه بندی صرع راحت تر باشد. اما در حال حاضر، تغییرات ممکن است کمی گیج کننده باشد. در ملاقات بعدی خود، با پزشک خود در مورد نحوه طبقه بندی صرع خود در حال حاضر مشورت کنید. ممکن است نوع صرع شما دارای نام جدیدی باشد.

بیشتر بخوانید: فواید رویا برای سلامتی

 

نحوه تشخیص انواع صرع توسط پزشکان

همه انواع صرع به عنوان علامت تشنج دارند. اینها افزایش الکتریسیته در مغز شما هستند. آنها مانند طوفان های الکتریکی هستند که به طور مختصر سلول های مغزی شما را از عملکرد عادی باز می دارند.

اگر دچار تشنج ناشی از صرع شده اید، پزشک شما سه مرحله را برای تشخیص صحیح انجام می دهد.

  1. انواع تشنج هایی که داشته اید را مشخص کنید
  2. بر اساس نوع تشنج ، نوع صرع خود را مشخص کنید
  3. تصمیم بگیرید که آیا سندرم صرع خاصی دارید یا خیر

برای رسیدن به پاسخ، پزشک از شما سوالاتی می پرسد و آزمایش هایی مانند EEG ( الکتروانسفالوگرام ) برای بررسی امواج مغزی شما یا MRI ( تصویربرداری رزونانس مغناطیسی ) برای بررسی ساختار مغز شما انجام می دهد. همچنین آوردن فردی که شاهد تشنج بوده است، یا تهیه فیلمی از تشنج ها برای طبقه بندی نوع تشنج مفید است.

اکنون متخصصان بر اساس تشنج هایی که دارید صرع را به چهار نوع اصلی تقسیم می کنند:

  • صرع عمومی
  • صرع کانونی
  • صرع عمومی و کانونی
  • مشخص نیست صرع عمومی یا کانونی باشد.

 

صرع عمومی

اگر مبتلا به این نوع صرع هستید، تشنج از دو طرف مغز شروع می شود (یا به سرعت روی شبکه های سلول های مغزی در هر دو طرف تأثیر می گذارد). این نوع صرع دارای دو نوع اصلی تشنج است:

تشنج های حرکتی عمومی قبلاً تشنج “grand mal” نامیده می شد. گاهی اوقات به طور چشمگیری آنها باعث می شوند بدن شما به گونه ای حرکت کند که نمی توانید کنترل کنید. تشنج های تونیک-کلونیک یک مثال است. وقتی ضربه می زند، هوشیاری خود را از دست می دهید و ماهیچه های شما سفت و تکان می خورند. انواع دیگری که ممکن است پزشک در مورد آنها صحبت کنید عبارتند از کلونیک، تونیک و میوکلونیک.

تشنج های عمومی غیرحرکتی (یا غیابی). آنها قبلاً تشنج “petit mal” نامیده می شدند. برخی از انواع خاصی که ممکن است پزشک از آنها بشنوید معمولی، غیر معمول و میوکلونیک هستند.

در طول این نوع تشنج، ممکن است کار خود را متوقف کرده و به فضا خیره شوید. همچنین ممکن است همان حرکات را بارها و بارها انجام دهید، مانند تکان شدید لب ها. این نوع تشنج ها عموماً تشنج های “غیابی” نامیده می شوند، زیرا انگار شخص واقعاً آنجا نیست.

بیشتر بخوانید: بهبود روابط خانوادگی با هوش هیجانی

 

صرع کانونی

در این نوع صرع، تشنج در یک ناحیه خاص (یا شبکه سلول های مغزی) در یک طرف مغز ایجاد می شود. اینها قبلاً “تشنج جزئی” نامیده می شد.

تشنج های صرع کانونی در چهار دسته تقسیم می شوند:

  1. تشنج های آگاه کانونی اگر می دانید در طول تشنج چه اتفاقی می افتد، این یک تشنج “آگاه” است. اینها قبلاً “تشنج جزئی جزئی” نامیده می شد.
  2. تشنج های هوشیاری با اختلال کانونی اگر گیج شده اید یا نمی دانید در طول تشنج شما چه اتفاقی می افتد – یا آن را به خاطر نمی آورید – این یک تشنج آگاهی ضعیف است. اینها قبلاً “تشنج جزئی پیچیده” نامیده می شدند.
  3. تشنج حرکتی کانونی در این نوع تشنج، شما تا حدی حرکت خواهید کرد – هر چیزی از کشش، اسپاسم، مالش دست ها، راه رفتن. برخی از انواع که ممکن است پزشک در مورد آن بشنوید ، آتونیک ، کلونیک، اسپاسم صرعی، میوکلونیک و تونیک است.
  4. تشنج های غیرحرکتی کانونی. این نوع تشنج منجر به لرزش یا حرکات دیگر نمی شود. در عوض، باعث تغییر در احساس یا فکر شما می شود. ممکن است احساسات شدید، احساسات عجیب یا علائمی مانند تپش قلب، برآمدگی غاز یا امواج گرما یا سرما داشته باشید.

 

صرع عمومی و کانونی

همانطور که از نامش پیداست، این نوعی صرع است که در آن افراد دارای تشنج عمومی و مرکزی هستند.

 

 

صرع عمومی یا کانونی مشخص نیست

گاهی اوقات، پزشکان مطمئن هستند که فرد مبتلا به صرع است ، اما نمی دانند که تشنج ها کانونی هستند یا عمومی. این می تواند در صورتی رخ دهد که هنگام تشنج تنها بودید، بنابراین هیچ کس نمی تواند آنچه اتفاق افتاده را توصیف کند. اگر نتایج آزمایش شما واضح نباشد، پزشک ممکن است نوع صرع شما را به عنوان “ناشناخته در صورت صرع عمومی یا کانونی” طبقه بندی کند.

 

 

سندرم های صرع

علاوه بر نوعی صرع، ممکن است سندرم صرع نیز داشته باشید. اینها نسبت به نوع آن خاص تر هستند. پزشکان سندرم ها را بر اساس مجموعه ای از علائم یا نشانه ها که تمایل به تجمع دارند و همچنین نتایج آزمایش (MRI و EEG)، که به طبقه بندی سندرم کمک می کند، تشخیص می دهند.

برخی از این ویژگی ها شامل سن شروع تشنج، نوع تشنج شما، عوامل تحریک کننده، زمان بروز تشنج در روز و موارد دیگر است. ده ها سندرم تشنج صرع وجود دارد. برخی شامل سندرم وست، سندرم دوز، سندرم راسموسن و سندرم لنوکس-گاستوت است.

بیشتر بخوانید: هر آنچه در مورد افسردگی باید بدانید!

 

درمان انواع مختلف صرع

پس از تشخیص بیماری، شما و پزشک خود در مورد بهترین درمان تصمیم می گیرید. موارد زیادی برای انتخاب وجود دارد. بسته به نوع صرع شما، برخی از درمانها ممکن است بهتر از بقیه عمل کنند.

به عنوان مثال، افراد مبتلا به صرع فراگیر ممکن است با داروهای وسیع تر مانند لاموتریژین، لوتیراستام یا توپیرامات بهتر عمل کنند. جراحی ممکن است در برخی از افراد مبتلا به تشنج های کانونی که به سختی درمان می شوند و با دارو کمک نشده اند، بهتر عمل کند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با فیستول واژن

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *