آشنایی با بیماری آلزایمر

آشنایی با بیماری آلزایمر

در این مقاله از بخش سلامت جسمی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی و آشنایی با بیماری آلزایمر میپردازیم.

بیماری آلزایمر چیست؟

آلزایمر بیماری است که حافظه افراد را از بین می برد. در ابتدا، افراد به سختی می توانند وقایع اخیر را به خاطر بسپارند، اگرچه ممکن است به راحتی چیزهایی را که سالها پیش اتفاق افتاده به خاطر بیاورند.

با گذشت زمان، علائم دیگری نیز ظاهر می شود، از جمله:

  • مشکل در تمرکز
  • زمان سختی برای انجام فعالیتهای معمولی
  • احساس گیجی یا سرخوردگی، به ویژه در شب
  • نوسانات خلقی چشمگیر – طغیان خشم، اضطراب و افسردگی
  • احساس بی نظمی و گم شدن به راحتی
  • مشکلات جسمی، مانند پیاده روی عجیب و غریب یا هماهنگی ضعیف
  • مشکل در برقراری ارتباط

افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است عزیزان خود را فراموش کنند. آنها ممکن است نحوه لباس پوشیدن، تغذیه و استفاده از توالت را فراموش کنند.

این بیماری باعث می شود بافت مغز با گذشت زمان تجزیه شود. معمولاً برای افراد بالای 65 سال اتفاق می افتد.

یک فرد می تواند فقط چند سال یا چند دهه با بیماری آلزایمر زندگی کند. اما بیشتر اوقات، مردم حدود 9 سال با آن زندگی می کنند. از هر 8 فرد 65 ساله و بالاتر 1 نفر به این بیماری مبتلا است. زنان بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می شوند.

 

علت بیماری آلزایمر چیست؟

افرادی که به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند معمولاً سن بیشتری دارند، اما این بیماری جزء طبیعی پیری نیست. دانشمندان مطمئن نیستند که چرا برخی از افراد به آن مبتلا می شوند و برخی دیگر نمی دانند. اما آنها می دانند که علایم ناشی از آن از دو نوع اصلی آسیب عصبی ناشی می شوند:

  • سلولهای عصبی درهم پیچیده می شوند که به آنها گره های عصبی فیبری گفته می شود.
  • رسوبات پروتئینی به نام پلاک های بتا آمیلوئید در مغز ایجاد می شود.

آلزایمر-سلولهای مغزی

محققان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث این آسیب می شود یا چگونه اتفاق می افتد، اما می تواند پروتئینی در خون به نام ApoE (برای آپولیپوپروتئین E) باشد که بدن از آن برای انتقال کلسترول در خون استفاده می کند.

چند نوع ApoE وجود دارد که ممکن است با خطر بالای آلزایمر مرتبط باشد. ممکن است اشکال خاصی از آن باعث آسیب مغزی شود. برخی دانشمندان تصور می کنند که این ماده در ساخت پلاک در مغز افراد مبتلا به آلزایمر نقش دارد.

 

این که ApoE تا حدی باعث آلزایمر شود یا خیر، تقریباً ژن ها در این بیماری نقش دارند. افرادی که والدینی دارند که به این بیماری مبتلا هستند نیز به احتمال زیاد به این بیماری مبتلا می شوند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد افراد مبتلا به فشار خون بالا و کلسترول بالا شانس بیشتری برای ابتلا به آلزایمر دارند. به ندرت، صدمات به سر نیز ممکن است دلیلی باشد – هرچه شدیدتر باشد، خطر آلزایمر در مراحل بعدی زندگی بیشتر می شود.

دانشمندان هنوز در حال مطالعه بسیاری از این نظریه ها هستند، اما واضح است که بزرگترین خطرات مرتبط با بیماری آلزایمر، سن بالا و ابتلا به آلزایمر در خانواده شما است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *