آشنایی با خواص گیاه شاه پسند
راهنمای پرورش گل صدتومانی ایتو
۱۴۰۰-۰۱-۲۳
معجزه گری به نام کاکوتی
۱۴۰۰-۰۱-۲۹

آشنایی با خواص گیاه شاه پسند

 

 

 

نام علمی
Verbena
نام عمومی
شاه پسند
گونه گیاه
نعناسانان
طبع
گرم
قسمت های قابل مصرف
 ریشه، ساقه، برگ و گل
طریقه مصرف
بیشتر به صورت دمنوش مصرف می شود
مزایا گل شاه پسند دارای خواص ضد التهاب ، ضد اضطراب ، افزایش سلامت لثه ، اثر ضد میکروبی و محافظت از قلب می باشد
معایب
  • مصرف عصاره این گیاه در دوران بارداری می تواند به اختلال در افزایش وزن و ناهنجاری های استخوانی در جنین منجر شود به همین دلیل توصیه می شود خانم های باردار از شاه پسند و همه محصولات حاوی این گیاه اجتناب کنند.
  • به نظر می رسد نوشیدن دمنوش شاه پسند به همراه وعده غذایی ممکن است جذب آهن را تا 59 درصد کاهش دهد، بنابراین افراد مبتلا به کم خونی یا کمبود آهن نباید از آن استفاده کنند.

ضد تومور

به نظر می رسد گلیکوزیدها، تری ترپنوئیدها و روغن های ضروری موجود در شاه پسند به کاهش رشد تومورها کمک کرده و باعث مرگ سلول های سرطانی می شوند.

از جمله روغن های ضروری موجود در این گیاه می توان به سیترال اشاره کرده که خاصیت ضد سرطانی دارد.

 

2. محافظت از سلول های عصبی

گفته شده عصاره شاه پسند می تواند به کاهش علائم برخی مشکلات عصبی و مغزی کمک کند و مانع از بین رفتن سلول های عصبی در بیماری آلزایمر شود.

شاه پسند حاوی نوعی گلوکوزید به نام وربنالین یا کورنین است که به بهبود آسیب مغزی بعد از سکته کمک کرده،  با رشد عروق خونی جدید در مغز باعث اکسیژن رسانی بهتر شده و عملکرد میتوکندری را بهبود می بخشد.

میتوکندری مسئول تولید انرژی در سلول ها می باشد و برای این منظور به اکسیژن نیاز دارد، بدون اکسیژن کافی تولید انرژی کاهش یافته و باعث بروز مشکلات در فعالیت سلولی شده که می تواند به بیماری های سیستم عصبی منجر شود در حالی که وربنالین با تامین انرژی و خون کافی برای مغز به بهبود عملکرد میتوکندری و مغز کمک می کند.

 

3. کاهش اضطراب و تشنج

شاه پسند از دیرباز به عنوان یک تونیک اعصاب یا آرامش بخش در طب سنتی استفاده شده و به نظر می رسد تاثیر خوبی در کاهش اضطراب داشته باشد که با داروهایی همچون دیازپام نیز قابل مقایسه است و از فلاونوئیدها و تانن های موجود در آن نشات گرفته است.

علاوه بر این گفته شده مصرف شاه پسند با به تاخیر انداختن زمان شروع حملات تشنج و کاهش مدت آن به کنترل تشنج در بیماران مبتلا به بیماری های عصبی مانند صرع کمک می کند.

4. ضد میکروب

شاه پسند احتمالا از بدن در برابر باکتری ها و قارچ هایی که در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم شده اند محافظت کرده و خاصیت ضد باکتریایی عصاره آن با باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس، ای کولای و سالمونلا تیفی که عامل برخی بیماری های عفونی هستند مقابله می کند.

خاصیت ضد میکروبی این گیاه به روغن ضروری سیترال موجود در آن بر می گردد و ترکیباتی همچون فلاونوئیدها نیز اثر آن را افزایش می دهند زیرا اتصال باکتری به میزبان را مهار کرده و سمیّت آن ها را خنثی می کنند.

 

5. خاصیت ضد التهابی

به نظر می رسد استفاده موضعی از عصاره گیاه شاه پسند دارای اثر ضد التهابی بوده و به کاهش ورم ناشی از احتباس مایعات در بدن کمک می کند.

6. سلامت لثه

استفاده از جوشانده گیاه شاه پسند برای سلامت لثه مفید بوده و احتمالا اثر مثبت در کاهش علائم التهاب لثه مزمن داشته باشد.

7. سلامت قلب

به نظر می رسد ماده وربنالین موجود در شاه پسند می تواند به کاهش آسیب و مرگ بافت قلبی ناشی از کمبود خون رسانی کمک کند.

 

8. درمان اسهال

گفته شده عصاره ریشه گیاه شاه پسند میزان و دفعات اسهال را کاهش داده و به درمان اسهال کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *