آنچه باید درباره روی بدانید!
اجاره خودرو به صورت آنلاین از سپریس
اجاره خودرو به صورت آنلاین از سپریس
۱۴۰۰-۰۷-۲۰
کمبود روی و تاثیر آن بر سلامتی
کمبود روی و تاثیر آن بر سلامتی
۱۴۰۰-۰۷-۲۱

آنچه باید درباره روی بدانید!

روی یک ماده مغذی است که نقشهای حیاتی زیادی در بدن شما ایفا می کند. از آنجا که بدن شما به طور طبیعی روی تولید نمی کند، باید آن را از طریق غذا یا مکمل ها دریافت کنید. این مقاله از بخش تغذیه مجله اینترنتی وبگردون همه چیزهایی را که باید در مورد روی بدانید، از جمله عملکرد آن، مزایای سلامتی، توصیه های دوز و عوارض جانبی احتمالی توضیح می دهد.

روی چیست؟

روی یک ماده مغذی ضروری محسوب می شود، به این معنی که بدن شما نمی تواند آن را تولید یا ذخیره کند. به همین دلیل، شما باید یک منبع ثابت از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنید. روی برای فرآیندهای متعددی در بدن شما مورد نیاز است، از جمله:

  • بیان ژن
  • واکنشهای آنزیمی
  • عملکرد سیستم ایمنی
  • سنتز پروتئین
  • سنتز DNA
  • التیام زخم
  • رشد و توسعه

روی به طور طبیعی در طیف گسترده ای از غذاهای گیاهی و حیوانی یافت می شود. غذاهایی که به طور طبیعی حاوی این ماده معدنی نیستند، مانند غلات صبحانه، میان وعده ها و آرد پخت، اغلب با اشکال مصنوعی روی غنی شده اند. همچنین می توانید از مکمل های روی یا مکمل های چند ماده مغذی که روی را تأمین می کنند، استفاده کنید.

به دلیل نقش آن در عملکرد سیستم ایمنی، روی نیز به برخی از اسپری های بینی، قرص ها و سایر درمان های طبیعی سرماخوردگی اضافه می شود.

خلاصه: روی یک ماده معدنی ضروری است که بدن شما به تنهایی آن را تولید نمی کند. این به رشد، سنتز DNA، عملکرد ایمنی و موارد دیگر کمک می کند.

 

 

 نقش در بدن شما

روی یک ماده معدنی حیاتی است که بدن شما به طرق بیشماری از آن استفاده می کند. در واقع، روی دومین ماده معدنی فراوان در بدن شما-پس از آهن -است و در هر سلول وجود دارد. روی برای فعالیت بیش از 300 آنزیم ضروری است که به متابولیسم، هضم، عملکرد عصبی و بسیاری از فرایندهای دیگر کمک می کند.

علاوه بر این، برای توسعه و عملکرد سلولهای ایمنی بسیار مهم است. این ماده معدنی همچنین برای سلامت پوست، سنتز DNA و تولید پروتئین ضروری است. همچینین، رشد و نمو بدن به دلیل نقش آن در رشد و تقسیم سلولی به زینک وابسته است.

روی نیز برای حس چشایی و بویایی شما مورد نیاز است. از آنجا که یکی از آنزیم های مهم برای طعم و بوی مناسب وابسته به این ماده مغذی است، کمبود روی می تواند توانایی چشایی یا بویایی شما را کاهش دهد.

خلاصه: روی برای رشد و تقسیم سلولی ، عملکرد سیستم ایمنی، واکنش های آنزیمی، سنتز DNA و تولید پروتئین ضروری است.

 

 

 فواید روی برای سلامتی

تحقیقات نشان می دهد که روی دارای فواید بیشماری برای سلامتی است.

سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند!

روی به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند. از آنجا که برای عملکرد سلول های ایمنی و سیگنالینگ سلولی ضروری است، کمبود می تواند منجر به ضعف پاسخ ایمنی شود.

مکمل های روی باعث تحریک سلول های ایمنی خاص و کاهش استرس اکسیداتیو می شوند. به عنوان مثال، مرور هفت مطالعه نشان داد که 80-92 میلی گرم روی در روز ممکن است طول سرماخوردگی را تا 33 درصد کاهش دهد.

علاوه بر این ، مکمل های روی خطر عفونت ها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند و پاسخ ایمنی را در افراد مسن افزایش می دهند.

 

 

التیام زخم را تسریع می کند!

روی معمولاً در بیمارستان ها به عنوان درمانی برای سوختگی، زخم معده و سایر آسیب های پوستی استفاده می شود. از آنجا که این ماده معدنی نقش مهمی در سنتز کلاژن ، عملکرد سیستم ایمنی و پاسخ التهابی دارد، برای درمان مناسب ضروری است.

در حقیقت ، پوست شما مقدار نسبتاً بالایی – حدود 5 – از میزان روی بدن شما را در خود دارد. در حالی که کمبود روی می تواند روند بهبود زخم را کند کند ، مکمل روی می تواند بهبودی را در افراد دارای زخم تسریع کند.

به عنوان مثال ، در یک مطالعه 12 هفته ای روی 60 فرد مبتلا به زخم پای دیابتی، افرادی که روزانه 200 میلی گرم روی مصرف می کردند ، در مقایسه با گروه دارونما ، کاهش قابل توجهی در اندازه زخم را تجربه کردند.

 

 

ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری های مرتبط با سن را کاهش دهد!

روی ممکن است خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با سن مانند ذات الریه، عفونت و دژنراسیون ماکولا (AMD) را کاهش دهد. روی ممکن است با افزایش فعالیت سلول های T و سلول های کشنده طبیعی، که به محافظت از بدن در برابر عفونت کمک می کند، استرس اکسیداتیو را تسکین داده و پاسخ ایمنی را بهبود بخشد.

افراد مسن که مکمل روی مصرف می کنند ، واکنش واکسیناسیون آنفلوانزا را بهبود می بخشند، خطر ابتلا به ذات الریه را کاهش می دهند و عملکرد ذهنی را افزایش می دهند.

در واقع ، یک مطالعه نشان داد که 45 میلی گرم روی در روز ممکن است میزان عفونت را در افراد مسن تقریبا 66 درصد کاهش دهد.

علاوه بر این ، در یک مطالعه بزرگ در بیش از 4200 نفر ، مصرف مکمل های آنتی اکسیدانی روزانه -ویتامین E ، ویتامین C و بتاکاروتن-به علاوه 80 میلی گرم روی، کاهش بینایی را کاهش می دهد و خطر ابتلا به AMD پیشرفته را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

 

 

ممکن است به درمان آکنه کمک کند!

آکنه یک بیماری شایع پوستی است که تخمین زده می شود تا 9.4 درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار دهد. آکنه ناشی از انسداد غدد تولید کننده روغن، باکتری ها و التهاب است. مطالعات نشان می دهد که درمان موضعی و خوراکی روی می تواند آکنه را با کاهش التهاب، جلوگیری از رشد باکتری P. acnes و سرکوب فعالیت غدد چرب به طور موثری درمان کند.

افراد مبتلا به آکنه تمایل دارند سطح روی کمتری داشته باشند. بنابراین ، مکمل ها می توانند به کاهش علائم کمک کنند.

 

 

التهاب را کاهش می دهد!

روی استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد و سطح برخی پروتئین های التهابی را در بدن شما کاهش می دهد. استرس اکسیداتیو منجر به التهاب مزمن می شود، یک عامل موثر در طیف وسیعی از بیماری های مزمن، مانند بیماری های قلبی، سرطان و زوال روانی.

در تحقیقی که روی 40 فرد مسن انجام شد، افرادی که روزانه 45 میلی گرم روی مصرف می کردند، نسبت به گروه دارونما، میزان نشانگرهای التهابی را کاهش دادند.

خلاصه: روی ممکن است به طور موثر التهاب را کاهش داده، سلامت سیستم ایمنی بدن را افزایش دهد، خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با سن را کاهش دهد، روند بهبود زخم را تسریع کرده و علائم آکنه را بهبود بخشد.

 

 

 علائم کمبود روی

اگرچه کمبود شدید روی نادر است، اما می تواند در افرادی با جهش های ژنتیکی نادر، نوزادان شیرده که مادران آنها روی کافی ندارند، افراد مبتلا به اعتیاد به الکل و هر کسی که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی خاصی استفاده می کند، رخ دهد.

علائم کمبود شدید روی شامل اختلال در رشد و نمو، تاخیر در بلوغ جنسی، بثورات پوستی، اسهال مزمن، اختلال در بهبود زخم و مسائل رفتاری است.

اشکال خفیف کمبود روی شایع تر است، به ویژه در کودکان کشورهای در حال توسعه که رژیم های غذایی اغلب فاقد مواد مغذی مهم هستند.

تخمین زده می شود که حدود 2 میلیارد نفر در سراسر جهان به دلیل مصرف ناکافی رژیم غذایی دچار کمبود روی هستند.

از آنجا که کمبود روی سیستم ایمنی بدن شما را مختل می کند – احتمال عفونت را افزایش می دهد – تصور می شود که کمبود روی سالانه باعث مرگ بیش از 450،000 نفر در کودکان زیر 5 سال می شود.

کسانی که در معرض کمبود روی هستند شامل:

  • افراد مبتلا به بیماری های گوارشی مانند بیماری کرون
  • گیاهخواران و گیاهخواران
  • زنان باردار و شیرده
  • نوزادان مسن تر که منحصراً از شیر مادر تغذیه می کنند
  • افراد مبتلا به کم خونی داسی شکل
  • افرادی که دچار سوءتغذیه هستند ، از جمله افراد مبتلا به بی اشتهایی یا پرخوری عصبی
  • افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه
  • کسانی که از الکل سوء استفاده می کنند

علائم کمبود خفیف روی شامل اسهال، کاهش ایمنی، نازک شدن موها، کاهش اشتها، اختلالات خلقی، خشکی پوست، مشکلات باروری و اختلال در ترمیم زخم است.

تشخیص کمبود روی با استفاده از آزمایشات آزمایشگاهی به دلیل کنترل شدید بدن بر سطح روی دشوار است. بنابراین، حتی اگر آزمایشات سطح نرمال را نشان دهد، ممکن است هنوز دچار کمبود باشید.

پزشکان هنگام تعیین نیاز به مکمل ها، سایر عوامل خطر را – مانند رژیم غذایی ضعیف و ژنتیک – همراه با نتایج خون در نظر می گیرند.

خلاصه: عوامل خطر کمبود روی عبارتند از: عدم دریافت رژیم غذایی کافی، جذب ضعیف، الکلیسم، جهش های ژنتیکی و کهولت سن.

 

 

 منابع غذایی

بسیاری از غذاهای حیوانی و گیاهی به طور طبیعی سرشار از روی هستند، بنابراین برای اکثر مردم مصرف مقادیر کافی آسان است.

غذاهای دارای بیشترین روی شامل:

  • صدف: صدف ، خرچنگ ، ​​صدف ، خرچنگ و صدف
  • گوشت: گوشت گاو ، خوک ، بره و گاومیش
  • مرغ: بوقلمون و مرغ
  • ماهی: ماهی قزل آلا ، ساردین ، ​​ماهی آزاد و کفی
  • حبوبات: نخود ، عدس ، لوبیا سیاه ، لوبیا قرمز و غیره.
  • آجیل و دانه ها: تخمه کدو ، بادام زمینی ، دانه شاهدانه و غیره.
  • محصولات لبنی: شیر ، ماست و پنیر
  • تخم مرغ
  • غلات کامل: جو دوسر ، کینوا ، برنج قهوه ای و غیره.
  • برخی سبزیجات: قارچ ، کلم پیچ ، نخود فرنگی ، مارچوبه و سبزیجات چغندر

محصولات حیوانی مانند گوشت و صدف حاوی مقادیر زیادی روی به شکلی است که بدن شما به راحتی آن را جذب می کند. به خاطر داشته باشید که روی موجود در منابع گیاهی مانند حبوبات و غلات سبوس دار به دلیل سایر ترکیبات گیاهی که مانع جذب می شوند، به میزان کمتری جذب می شود.

در حالی که بسیاری از غذاها به طور طبیعی سرشار از روی هستند، برخی از غذاها-مانند غلات آماده صبحانه، میان وعده ها و آردهای پخت-با روی غنی شده اند.

خلاصه: روی به طور طبیعی در غذاهایی مانند صدف، گوشت، مرغ و لبنیات وجود دارد و به غذاهای دیگر مانند غلات صبحانه و آرد گندم اضافه می شود.

 

 

 توصیه های سمیت و دوز

همانطور که کمبود روی می تواند عوارضی برای سلامتی ایجاد کند ، مصرف بیش از حد نیز می تواند عوارض جانبی منفی ایجاد کند.

شایع ترین علت مسمومیت با روی، مصرف بیش از حد مکمل روی است که می تواند علائم حاد و مزمن ایجاد کند.

علائم مسمومیت شامل:

  • تهوع و استفراغ
  • از دست دادن اشتها
  • اسهال
  • گرفتگی شکم
  • سردرد
  • کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن
  • سطح کلسترول HDL “خوب” کاهش می یابد

مصرف زیاد روی نیز می تواند باعث کمبود سایر مواد مغذی شود. به عنوان مثال، خوردن مزمن بالای روی می تواند در جذب مس و آهن شما اختلال ایجاد کند. کاهش میزان مس حتی در افرادی که فقط دوزهای نسبتاً زیاد روی – 60 میلی گرم در روز – به مدت 10 هفته مصرف می کنند، گزارش شده است.

 

 

دوزهای توصیه شده

به منظور جلوگیری از مصرف بیش از حد، از مکمل های روی با دوز بالا خودداری کنید مگر اینکه توسط پزشک توصیه شده باشد.

میزان توصیه شده روزانه (RDI) برای مردان بالغ 11 میلی گرم و برای زنان بزرگسال 8 میلی گرم است.

زنان باردار و شیرده باید به ترتیب 11 و 12 میلی گرم در روز مصرف کنند. مگر اینکه شرایط پزشکی مانع جذب شود، شما باید به راحتی از طریق رژیم غذایی به RDI برای روی برسید.

سطح بالای قابل تحمل روی 40 میلی گرم در روز است. با این حال، این در مورد افرادی که کمبود روی دارند، که ممکن است نیاز به مصرف مکمل های دوز بالا داشته باشند ، صدق نمی کند.

اگر مکمل مصرف می کنید ، فرم های قابل جذب مانند سیترات روی یا گلوکونات روی را انتخاب کنید. از اکسید روی، که ضعیف جذب می شود، دوری کنید.

خلاصه: سمیت روی ممکن است باعث اسهال، سردرد، گرفتگی شکم و کاهش ایمنی شود. اکثر مردم می توانند دوز روزانه روی خود را تنها از طریق رژیم غذایی دریافت کنند.

 

 

جمع بندی

روی برای سنتز DNA، عملکرد سیستم ایمنی، متابولیسم و رشد مورد نیاز است. ممکن است التهاب و خطر ابتلا به برخی بیماریهای مرتبط با سن را کاهش دهد.

اکثر مردم از RDI برای مردان 11 میلی گرم و برای زنان 8 میلی گرم از طریق رژیم غذایی استفاده می کنند، اما افراد مسن و افراد مبتلا به بیماریهایی که مانع جذب روی می شوند ممکن است نیاز به مکمل داشته باشند.

از آنجا که مکمل های روی با دوز بالا می تواند منجر به عوارض جانبی خطرناکی شود ، مهم است که به توصیه ها پایبند باشید و فقط در مواقع ضروری مکمل ها را مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *