آنچه باید درباره سروتونین بدانید!
فواید نور خورشید برای سلامت روانی
فواید نور خورشید برای سلامت روانی
۱۴۰۰-۰۲-۲۲
7 ماده غذایی که هورمون سروتونین شما را تقویت میکند!
7 ماده غذایی که هورمون سروتونین شما را تقویت میکند!
۱۴۰۰-۰۲-۲۲

آنچه باید درباره سروتونین بدانید!

حتما شما هم نام سرتونین را شنیده اید. هورمون شاید و خوشحالی انسان! در این مقاله از بخش سلامت مجله اینترنتی وبگردون به بررسی آنچه باید درباره سروتونین بدانید، میپردازیم.

سروتونین چیست؟

آنچه باید درباره سروتونین بدانید!

آنچه باید درباره سروتونین بدانید!

سروتونین یک ماده شیمیایی سلولهای عصبی است. سیگنال هایی را بین سلول های عصبی شما ارسال می کند. سروتونین بیشتر در سیستم هضم یافت می شود، اگرچه در پلاکت خون و در کل سیستم عصبی مرکزی نیز وجود دارد.

سروتونین از اسید آمینه ضروری تریپتوفان ساخته می شود. این اسید آمینه باید از طریق رژیم غذایی وارد بدن شود و معمولاً در غذاهایی مانند آجیل، پنیر و گوشت قرمز یافت می شود. کمبود تریپتوفان می تواند منجر به کاهش سطح سروتونین شود. این می تواند منجر به اختلالات خلقی، مانند اضطراب یا افسردگی شود.

 

سروتونین چه کاری انجام می دهد؟

سروتونین از قسمت عواطف گرفته تا مهارت های حرکتی شما روی هر قسمت از بدن تأثیر می گذارد. سروتونین یک تثبیت کننده طبیعی خلق و خو محسوب می شود. این ماده شیمیایی است که به خواب ، غذا خوردن و هضم غذا کمک می کند. سروتونین همچنین به موارد زیر کمک می کند:

در اینجا نحوه عملکرد سروتونین در عملکردهای مختلف در بدن وجود دارد:

حرکات روده: سروتونین در درجه اول در معده و روده بدن یافت می شود. به کنترل حرکات و عملکرد روده کمک می کند.

خلق و خوی: تصور می شود سروتونین در مغز باعث تنظیم اضطراب، خوشبختی و خلق و خو می شود. مقادیر کم این ماده شیمیایی با افسردگی در ارتباط است و تصور بر این است که افزایش سطح سروتونین که توسط دارو ایجاد می شود تحریک را کاهش می دهد.

حالت تهوع: سروتونین بخشی از دلیل تهوع شما است. تولید سروتونین افزایش می یابد تا غذای مضر یا ناراحت کننده را در اسهال سریعتر از بدن خارج کنید. این ماده شیمیایی همچنین در خون افزایش می یابد که بخشی از مغز را کنترل می کند که حالت تهوع را کنترل می کند.

خواب: این ماده شیمیایی مسئول تحریک قسمتهایی از مغز است که خواب و بیداری را کنترل می کنند. خواب یا بیدار بودن به این بستگی دارد که چه ناحیه ای تحریک شده باشد و از کدام گیرنده سروتونین استفاده شود.

لخته شدن خون: پلاکت های خون برای بهبود زخم ها سروتونین آزاد می کنند. سروتونین باعث تنگ شدن رگهای کوچک می شود و به تشکیل لخته های خون کمک می کند.

سلامت استخوان: سروتونین در سلامت استخوان نقش دارد. سطح قابل توجهی از سروتونین در استخوان ها می تواند منجر به پوکی استخوان شود، که باعث ضعیف شدن استخوان ها می شود.

عملکرد جنسی: سطح پایین سروتونین با افزایش میل جنسی مرتبط است، در حالی که افزایش سطح سروتونین با کاهش میل جنسی مرتبط است.

بیشتر بخوانید: 7 ماده غذایی که هورمون سروتونین شما را تقویت میکند!

 

سروتونین و سلامت روان

سروتونین به تنظیم خلق و خوی شما به طور طبیعی کمک می کند. وقتی سطح سروتونین طبیعی است ، احساس می کنید:

  • خوشحال تر
  • آرام تر
  • بیشتر متمرکز
  • کمتر مضطرب
  • از نظر عاطفی پایدارتر است

مطالعه ای در سال 2007 نشان داد که افراد مبتلا به افسردگی غالباً سطح سروتونین کمی دارند. کمبود سروتونین همچنین با اضطراب و بی خوابی ارتباط دارد.

اختلافات جزئی در مورد نقش سروتونین در سلامت روان رخ داده است. برخی از محققان در مطالعات قدیمی منبع معتبر س questionال کرده اند که آیا افزایش یا کاهش سروتونین می تواند بر افسردگی تأثیر بگذارد. تحقیقات جدید ادعا می کند که چنین است. به عنوان مثال، یک مطالعه حیوانی 2016 Trust Source موش هایی را فاقد گیرنده های گیرنده سروتونین بررسی کرد که ترشح سروتونین را مهار می کنند. بدون این گیرنده های گیرنده ، موش ها سطح بالاتری از سروتونین در مغز خود داشتند. محققان دریافتند که این موشها کمتر مربوط به اضطراب و رفتارهای مربوط به افسردگی هستند.

 

یک برنامه کاهش وزن سفارشی شروع کنید!

برنامه های لاغری و رژیم موبایل به شما کمک می کند تا عادت های سالمی را اتخاذ کنید، بنابراین می توانید وزن خود را کاهش داده و آن را حفظ کنید. برنامه شما متناسب با اهداف و نیازهای تناسب اندام شما تنظیم شده است. فقط یک ارزیابی سریع انجام دهید و امروز شروع کنید.

 

محدوده طبیعی برای سطح سروتونین

به طور کلی، محدوده طبیعی سطح سروتونین در خون شما 101–283 نانوگرم در میلی لیتر (ng / mL) است. این معیار ، بسته به اندازه گیری ها و نمونه های آزمایش شده، ممکن است کمی متفاوت باشد، بنابراین در مورد نتایج آزمایش خاص با پزشک خود صحبت کنید.

مقادیر بالای سروتونین ممکن است نشانه ای از سندرم کارسینوئید باشد. این شامل گروهی از علائم مربوط به تومورهای زیر است:

  • روده کوچک
  • ضمیمه
  • روده بزرگ
  • لوله های برونش

یک پزشک آزمایش خون برای اندازه گیری سطح سروتونین در خون شما را برای تشخیص بیماری یا رد آن انجام می دهد.
چگونه کمبود سروتونین را درمان کنیم

شما می توانید از طریق دارو و گزینه های طبیعی تر، سطح سروتونین خود را افزایش دهید.

SSRI ها

سطح پایین سروتونین در مغز ممکن است باعث افسردگی، اضطراب و خواب شود. بسیاری از پزشکان برای درمان افسردگی یک مهار کننده انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) را تجویز می کنند. آنها متداول ترین نوع ضد افسردگی هستند.

SSRI ها با مهار جذب مجدد ماده شیمیایی ، سطح سروتونین را در مغز افزایش می دهند ، بنابراین مقدار بیشتری از آن همچنان فعال است. SSRI ها از جمله Prozac و Zoloft هستند.

هنگامی که داروهای سروتونین مصرف می کنید ، بدون صحبت قبلی با پزشک، نباید از داروهای دیگر استفاده کنید. مخلوط کردن داروها ممکن است شما را در معرض خطر سندرم سروتونین قرار دهد.

 

آنچه باید درباره سروتونین بدانید!

آنچه باید درباره سروتونین بدانید!

تقویت کننده های طبیعی سروتونین

بر اساس مقاله منتشر شده در مجله روانپزشکی و علوم اعصاب ، خارج از SSRI ها، عوامل زیر می توانند سطح سروتونین را افزایش دهند:

قرار گرفتن در معرض نور شدید: آفتاب یا نور درمانی معمولاً روش های درمانی برای درمان افسردگی فصلی هستند. انتخاب بسیار خوبی از محصولات نور درمانی را در اینجا پیدا کنید.
ورزش: ورزش منظم می تواند اثرات تقویت روحیه داشته باشد. (بیشتر بخوانید:7 ورزش عالی برای کاهش وزن در خانه )

یک رژیم غذایی سالم: غذاهایی که می توانند سطح سروتونین را افزایش دهند شامل تخم مرغ، پنیر، بوقلمون، آجیل ، ماهی آزاد، توفو و آناناس هستند.
مدیتیشن: مدیتیشن می تواند به کاهش استرس کمک کرده و باعث ایجاد نگرش مثبت به زندگی شود که می تواند سطح سروتونین را تا حد زیادی بالا ببرد.

 

برای کمک به شما در جلوگیری و مدیریت قسمت ها، راهنمایی های تخصصی، داستان های شخصی دلسوزانه و نکاتی را برای شما ارسال می کنیم.

حریم خصوصی شما برای ما مهم است. هر اطلاعاتی که از طریق این وب سایت به ما ارائه می دهید ممکن است توسط ما در سرورهای واقع در کشورهای خارج از اتحادیه اروپا قرار گیرد. اگر موافق چنین جایگاهی نیستید ، اطلاعات را ارائه ندهید.

 

درباره سندرم سروتونین

داروهایی که باعث بالا رفتن و جمع شدن سطح سروتونین در بدن می شوند، می توانند منجر به سندرم سروتونین شوند. این سندرم به طور معمول می تواند پس از شروع مصرف داروی جدید یا افزایش دوز داروی موجود بروز کند.

علائم سندرم سروتونین عبارتند از:

  • لرزیدن
  • اسهال
  • سردرد
  • گیجی
  • مردمک چشم گشاد
  • برجستگی غاز

علائم شدید می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • عضلات منقبض
  • از دست دادن چابکی عضلات
  • سفتی عضله
  • تب شدید
  • ضربان قلب سریع
  • فشار خون بالا
  • ضربان قلب نامنظم
  • تشنج

هیچ آزمایشی وجود ندارد که بتواند سندرم سروتونین را تشخیص دهد. در عوض، پزشک معاینه جسمی را انجام می دهد تا تشخیص دهد شما این آزمایش را دارید یا خیر.

در صورت استفاده از داروی مسدود کننده سروتونین یا جایگزینی داروی عامل بیماری، اغلب علائم سندرم سروتونین ظرف یک روز ناپدید می شوند.

سندرم سروتونین در صورت عدم درمان می تواند زندگی را تهدید کند.

نکته

سروتونین بر روی هر قسمت از بدن شما تأثیر می گذارد. این مسئول بسیاری از عملکردهای مهمی است که روزانه ما را به خود مشغول می کنند. اگر سطح شما متعادل نباشد، می تواند بر سلامت روحی، جسمی و عاطفی شما تأثیر بگذارد. گاهی اوقات، عدم تعادل سروتونین می تواند معنای جدی تری داشته باشد. توجه به بدن و صحبت در مورد هرگونه نگرانی با پزشک مهم است.

 

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *