آیا افسردگی ژنتیکی است؟
اثرات کافئین بر بدن شما
۱۴۰۰-۰۷-۱۰
علائم اولیه بارداری,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون,webgardoon
علائم اولیه بارداری
۱۴۰۰-۰۷-۱۰

آیا افسردگی ژنتیکی است؟

در این مقاله از بخش سلامت روانی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی پاسخ این سوال میپردازیم که آیا افسردگی ژنتیکی است؟

آیا افسردگی ژنتیکی است؟

شاید مادرتان افسردگی داشته است. یا عمو یا خواهرتان. مشاهده افسردگی یکی از اعضای خانواده می تواند دشوار باشد. اما آیا این بدان معناست که شما نیز این شرایط را دارید؟ افسردگی بالینی، که به عنوان اختلال افسردگی اساسی نیز شناخته می شود، شایع ترین نوع افسردگی است. دانشکده پزشکی استنفورد تخمین می زند که 10 درصد از آمریکایی ها این نوع از افسردگی در برخی از نقطه در زندگی خود تجربه می کنند.

خواهر و برادر و فرزندان نیز بیشتر از این نوع استفاده می کنند. فردی که یکی از بستگانش مبتلا به افسردگی است، تقریباً پنج برابر بیشتر از فردی که فامیل مبتلا به افسردگی ندارد ، به آن مبتلا می شود.

تحقیقات ارتباط بالقوه بین ژن ها و افسردگی را بررسی کرده اند. آیا افسردگی ارثی است یا عوامل دیگری در آن دخیل هستند؟

 

ژن افسردگی

یک تیم تحقیقاتی بریتانیایی ژنی را که به نظر می رسد در بسیاری از اعضای خانواده مبتلا به افسردگی شایع است ، جدا کردند. کروموزوم 3p25-26 در بیش از 800 خانواده مبتلا به افسردگی مکرر یافت شد.

دانشمندان معتقدند که تا 40 درصد مبتلایان به افسردگی می توانند آن را از طریق ارتباط ژنتیکی ردیابی کنند. عوامل محیطی و عوامل دیگر ممکن است 60 درصد دیگر را تشکیل دهند.

 

عوامل دیگر

فردی که با فرد افسرده بزرگ می شود ممکن است مستعد ابتلا به این بیماری باشد. کودکی که والدین یا خواهر و برادر افسرده را تماشا می کند، ممکن است یاد بگیرد در شرایط خاصی رفتار آن شخص را تقلید می کند. به عنوان مثال، کودکی که می بیند والدینش روزها را در رختخواب می گذراند ممکن است این امر غیرعادی به نظر نرسد.

جنسیت نیز ممکن است یک عامل باشد. یک مطالعه نشان داد که زنان 42 درصد احتمال افسردگی ارثی را دارند، در حالی که مردان تنها 29 درصد.

 

پیوند سروتونین

سطح سروتونین و افسردگی نیز در ارتباط هستند. سروتونین ماده شیمیایی “احساس خوبی است” است که امکان برقراری ارتباط بین نورون های مغزی را فراهم می کند.

این احتمال وجود دارد که عدم تعادل سروتونین منجر به اختلالات خلقی و مسائل دیگر مانند اختلال وسواس اجباری و حملات پانیک شود.

نظریه های زیادی در مورد ارتباط سروتونین با افسردگی وجود دارد. محققان به مطالعه سروتونین به عنوان کلید ارتباط ژنتیکی ادامه می دهند.

 

 

آیا افسردگی قابل درمان است؟

اگر شما یا یکی از عزیزانتان افسردگی دارید ، ممکن است فکر کنید که آیا این بیماری قابل درمان است یا خیر. اما در اینجا هیچ پاسخ مشخصی وجود ندارد. همانطور که خود افسردگی پیچیده است، جدول زمانی آن نیز پیچیده است. ممکن است در اعضای خانواده خود که دچار افسردگی هستند، تفاوت مشاهده کنید. برخی ممکن است افسردگی بالینی موقت را تجربه کرده و داروها را تا 12 ماه مصرف کنند.

برای دیگران، افسردگی یک تجربه مادام العمر است که در آن علائم هر از گاهی به اوج خود می رسد. در این موارد، درمان رفتاری شناختی یک گزینه طولانی مدت است که می تواند به شما در مدیریت علائم و بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

سایر روشهای درمانی مانند درمان سایکودینامیک و درمان پذیرش و تعهد نیز می توانند برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار گیرند.

افسردگی قابل درمان است. نکته اصلی این است که از علائم خود آگاه باشید و اگر فکر نمی کنید برنامه درمانی فعلی شما موثر است، پزشک خود را مطلع کنید. همچنین مهم است که از علائمی که پس از تجربه هر گونه بهبودی ظاهر می شود آگاه باشید.

 

 

غذای آماده

بسیاری از محققان معتقدند هیچ ژنی وجود ندارد که فرد را در معرض افسردگی قرار دهد. به احتمال زیاد ترکیبی از ژن ها هستند که منجر به این اختلال می شوند. علل اختلال دوقطبی و اختلالات اضطرابی نیز ممکن است در ترکیبی از عوامل ژنتیکی جستجو شود.

این سوال باقی می ماند: آیا کسی که والدین یا خواهر یا برادرش دچار افسردگی هستند باید نگران باشد؟ پاسخ: نه لزوما.

افسردگی موقعیتی اغلب فقط موقتی است و توسط رویدادهای مهم زندگی ایجاد می شود. انواع دیگر افسردگی می توانند مادام العمر باشند. در هر صورت، درمان های زیادی وجود دارد که می تواند به شما در مدیریت زندگی روزمره کمک کند. با پزشک خود یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی صحبت کنید تا گزینه های درمانی را بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *