آیا به تأخیر انداختن یائسگی امکان پذیر است؟
6 علامت طبیعی و رایج یائسگی
۱۴۰۰-۰۴-۲۸
یائسگی,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
میانگین سن یائسگی چیست؟ چه انتظاراتی باید داشت؟
۱۴۰۰-۰۴-۲۸
آیا به تأخیر انداختن یائسگی امکان پذیر است؟,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون

آیا به تأخیر انداختن یائسگی امکان پذیر است؟

آیا به تأخیر انداختن یائسگی امکان پذیر است؟

از نظر پزشکی، یائسگی به این معنی است که حداقل 12 ماه متوالی پریود نشده اید. انتقال از داشتن دوره های قاعدگی منظم یا نامنظم به نداشتن قاعدگی می تواند خیلی بیشتر از یک سال طول بکشد. برای برخی از زنان، این 8 سال یا بیشتر است. بنابراین، چه عواملی در شروع این انتقال تأثیر دارند؟ آیا می توانید با شروع یائسگی کاری برای تغییر آن انجام دهید؟ در این مقاله از بخش سلامت مجله اینترنتی وبگردون به بررسی پاسخ این سوال می پردازیم که آیا به تأخیر انداختن یائسگی امکان پذیر است؟

در حالی که ژنتیک در تعیین سن شروع یائسگی نقش زیادی دارد، دانشمندان فکر می کنند رژیم غذایی، عادات ورزشی، وضعیت اقتصادی اجتماعی و سایر عوامل سبک زندگی شما نیز می توانند تأثیرگذار باشند.

اگرچه یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی بهترین منبع اطلاعاتی در مورد بهداشت باروری شما و هر گونه نگرانی در مورد یائسگی است  برای مطالعه عواملی که ممکن است در هنگام شروع آن موثر باشد ادامه مطلب را بخوانید.

بیشتر بخوانید: نکاتی درباره یائسگی و تغییرات خلقی که باید بدانید!

 

یائسگی برای بیشتر خانم ها از چه زمانی شروع می شود؟

وقتی صحبت از یائسگی طبیعی و یائسگی می شود، یک دامنه عادی “طبیعی” وجود دارد. متخصصان بهداشت می گویند این ممکن است از 40 سالگی آغاز شود، اما میانگین سنی در ایالات متحده 51 سال است.

سابقه خانوادگی و قومیت شما ممکن است بر برنامه کلی تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، مطالعات منابع معتبر نشان می دهد که زنان سیاه پوست و لاتین معمولاً یائسگی را حدود دو سال کمتر از زنان سفیدپوست و آسیایی تجربه می کنند.

 

آیا کاری می توانید برای به تعویق انداختن آن انجام دهید؟

اگر به سنی نزدیک می شوید که انتظار دارید پریودهایتان به پایان برسد، منبع معتبر محقق فکر می کنند برای تغییر زمان بندی احتمالاً نمی توان کاری کرد. اما در طول زندگی، عوامل مختلفی ممکن است در شروع بعدی یائسگی طبیعی نقش داشته باشند. اگرچه لازم است تحقیقات بیشتری در مورد عادات و خصوصیاتی که باعث افزایش عمر باروری می شوند، انجام شود، در اینجا چیزی است که اکنون می دانیم.

بیشتر بخوانید: رابطه جنسی و یائسگی

 

سابقه بارداری و شیردهی

اگر در طی نوزادی هفت تا دوازده ماه به نوزادان خود شیر داده اید، احتمال شروع یائسگی قبل از 45 سالگی را کاهش داده اید.

هنگامی که برای مدت زمان شیردهی تنظیم شد، محققان دریافتند که یک بارداری تمام مدت خطر یائسگی زودرس را 8 درصد، دو بارداری را 16 درصد و بارداری سوم را 22 درصد کاهش می دهد. شیردهی در مجموع 25 ماه خطر را 27 درصد کاهش می دهد (در مقایسه با زنانی که کمتر از یک ماه از شیر مادر تغذیه می کنند).

 

پیشگیری از بارداری خوراکی

مطالعات معتبر نشان می دهد، استفاده از قرص های جلوگیری از بارداری در طی سالهای باروری با شروع یائسگی بعد از آن همراه است، به ویژه برای زنان سیاه پوست. برای درک این که چرا قرص های ضد بارداری یائسگی را به تعویق می اندازند، تحقیقات بیشتری باید انجام شود.

برخی از محققان منبع معتبر این نظریه را مطرح می کنند که با جلوگیری از ترشح تخمک ها، قرص های ضد بارداری عمر تولید مثل را افزایش می دهند زیرا یائسگی پس از تخلیه تخمک شروع می شود. محققان دیگر می گویند تعداد تخمک ها نیست بلکه عملکرد فولیکول های تخمدان است که باعث یائسگی می شود.

بیشتر بخوانید: 6 علامت طبیعی و رایج یائسگی

 

تحصیلات

طبق یک مطالعه منبع معتبر که حدود 2200 زن را مورد بررسی قرار داده است، زنان تحصیل کرده در اواخر زندگی یائسه می شوند تا زنان تحصیل نکرده. در یک بررسی پژوهشی که 46 مطالعه شامل 24 کشور را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، محققان ارتباط روشنی بین سطح تحصیلات و سن بعدی یائسگی طبیعی یافتند. دلایل این ارتباط کاملاً روشن نیست.

 

مصرف متوسط ​​الکل

در هنگام بررسی اثرات مصرف الکل و یائسگی، تحقیقات با برخی مطالعات که هیچ تأثیری نداشته اند، برخی دیگر یائسگی زودرس را نشان می دهند و برخی دیگر نیز می دانند که مصرف الکل ممکن است شروع یائسگی را به تأخیر بیندازد.

یک متاآنالیز 2016 از 20 مطالعه که شامل بیش از 10000 زن در کل بود، هنگام مقایسه مصرف الکل کم تا متوسط ، زنانی که گزارش کرده اند 1-3 نوشیدنی در هفته مصرف می کنند با افراد غیر الکلی، بین کمبود رابطه وجود دارد – مصرف متوسط ​​الکل و بعداً یائسگی. با این حال، این ارتباط قوی نبود و محققان نتیجه گرفتند که تحقیقات بیشتری لازم است.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری منبع معتبر (CDC) “متوسط” را نوشیدن یک نوشیدنی در روز برای زنان و دو نوشیدنی در روز برای مردان تعریف می کند. اگرچه از قبل الکل مصرف نمی کنید، CDC توصیه می کند که از هم اکنون شروع نکنید، و احتمالاً نوشیدن الکل روش موثری برای به تأخیر انداختن یائسگی نیست.

بیشتر بخوانید: بهترین دمنوش ها برای تسکین علائم یائسگی

 

رژیم های غذایی با کالری، میوه و پروتئین بالا

ازجمله مقدار زیادی میوه و پروتئین در رژیم غذایی شما با یک منبع یائسگی طبیعی همراه است. بنابراین به طور کلی کالری بیشتری مصرف می شود. در حقیقت، محققان دریافته اند که داشتن شاخص توده بدنی بالاتر (BMI) یائسگی بعدی را پیش بینی می کند. یک مطالعه بزرگ انگلیسی، نشان داد که خوردن ماهی روغنی و حبوبات تازه یائسگی را چند سال به تأخیر می اندازد.

مطالعه دیگر منبع معتبر دریافت که مصرف ویتامین D در محصولات لبنی خطر ابتلا به یائسگی زودرس را تا 17 درصد نسبت به زنانی که مصرف کمتری دارند کاهش می دهد. نیازهای کلی تغذیه ای بدن شما ممکن است متفاوت باشد، بنابراین بهتر است شما در مورد هرگونه تغییر بزرگ در رژیم خود با ارائه دهنده خدمات بهداشتی صحبت کنید.

 

یائسگی برای سلامت کلی شما معنی دارد؟

از طرف مثبت، یائسگی بعدی با کاهش خطر پوکی استخوان و شکستگی همراه است. هنگامی که افراد در سنین بالاتر به یائسگی می رسند، خطر مرگ و میر آنها در نتیجه بیماری های قلبی عروقی و تصلب شرایین نیز کمتر است.

هرچند خبر همه گلگون نیست. تأخیر در یائسگی خطر بالاتری برای سرطان پستان، آندومتر (رحم) و تخمدان دارد.

 

چه چیزی باعث شروع یائسگی می شود؟

علاوه بر سابقه خانوادگی و قومیت، چندین عامل می تواند احتمال یائسگی 1-3 ساله را بیشتر کند:

  • خودداری از الکل منبع معتمد
  • رژیم گیاهخواری منبع معتبر
  • رژیم های غذایی سرشار از چربی اشباع نشده چند منبع منبع معتبر، ماکارونی تصفیه شده و برنج منبع معتبر
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب در طول عمر کم
  • سطح درآمد پایین و سطح تحصیلات منبع معتبر

 

با رسیدن یائسگی چه انتظاری باید داشته باشم؟

این انتقال مهم برای هر شخصی که آن را تجربه می کند متفاوت است، اما برخی علائم نسبتاً شایع هستند. با ورود به دوران یائسگی و ادامه مسیر یائسگی، احتمالاً چندین مورد از این علائم جسمی و عاطفی را تجربه خواهید کرد:

  • دوره های مکرر یا کمتر قابل پیش بینی
  • علائم وازوموتور (در غیر این صورت گرگرفتگی و تعریق شبانه شناخته می شود)
  • خشکی واژن
  • بیخوابی
  • مشکل در تمرکز
  • اضطراب یا افسردگی
  • افزایش وزن
  • میل جنسی پایین
  • کاهش عضله و توده استخوان
  • موهای کم پشت

اگر علائم یائسگی مانع از زندگی موثر زندگی شما می شود، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی در مورد اینکه آیا این روش های درمانی می تواند برای شما مفید باشد صحبت کنید:

  • درمان جایگزینی هورمونداروهایی برای کمک به افسردگی، اضطراب، بی خوابی یا علائم وازوموتور
  • داروهای طبیعی مانند کوهوش سیاه و روغن گل مغربی
  • طب سوزنی

هر یک از این روش های درمانی دارای مزایا و خطراتی است که باید در هنگام تصمیم گیری برای بدن مناسب در نظر بگیرید.

 

جمع بندی

سن شروع یائسگی طبیعی تا حد زیادی توسط ژن ها و سابقه خانوادگی شما تعیین می شود. با این حال عوامل دیگری نیز وجود دارند، به ویژه رژیم غذایی، وضعیت اقتصادی اجتماعی و عادت های سیگار کشیدن – که تاثیری در زمان قطع قاعدگی دارند.

هرچه سن شما بیشتر باشد، احتمال تغییر در عادت های شما باعث کاهش یائسگی طبیعی می شود. اما، اگر نگران طول عمر باروری خود هستید یا می خواهید از برخی از مسائل بهداشتی که با یائسگی خیلی زود یا خیلی دیررس همراه است اجتناب کنید، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود در مورد تغییراتی که می توانید از قبل برای ایجاد یک سالم تر ایجاد کنید صحبت کنید زندگی و انتقال آسان تر.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *