آیا میتوان از تشنج جلوگیری کرد؟
آشنایی با انواع صرع
آشنایی با انواع صرع
۱۴۰۰-۰۷-۲۵
آشنایی با انواع تشنج
آشنایی با انواع تشنج
۱۴۰۰-۰۷-۲۵

آیا میتوان از تشنج جلوگیری کرد؟

تب ، یک مغز آسیب ناشی از یک حادثه، یک وضعیت پزشکی – هر چیزی که الگوی طبیعی فعالیت در مغز شما را تغییر می تواند موجب تشنج شود. این می تواند ترسناک باشد، به ویژه هنگامی که نمی دانید چرا این اتفاق افتاده است. در این مقاله از بخش سلامت مجله اینترنتی وبگردون به این سوال پاسخ میدهیم که آیا میتوان از تشنج جلوگیری کرد؟

علت آن هر چه باشد، معمولاً می توانید برای پیشگیری یا محدود کردن تعداد دفعات ابتلا به آن اقداماتی انجام دهید. تشخیص اینکه چه چیزی می تواند باعث تشنج شود بسیار مهم است، به خصوص اگر شما جزء معدود افرادی هستید که با دارو به آنها کمک نشده یا به اندازه کافی به آنها کمک نشده است. یک گزارش دقیق از تشنج خود داشته باشید که می توانید با پزشک خود برای پیدا کردن الگوها به آنها مراجعه کنید.

 

علل احتمالی

اگر دیابت دارید، زمانی که قند خون شما بسیار پایین بیاید، ممکن است دچار تشنج شوید. این بسیار نادر است، اما افراد مبتلا به اختلال خود ایمنی، مانند MS، لوپوس، یا بیماری سلیاک یا تیروئید، ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

گاهی اوقات به دلیل سیم کشی معیوب یا عدم تعادل شیمیایی در مغز است. اگر بیش از دو مورد بدون توضیح واضح دیگری دارید، احتمالاً صرع دارید. در اکثر مواقع، پزشکان دلیل خاصی پیدا نمی کنند. به این موارد تشنج ایدیوپاتیک گفته می شود.

 

رفتار

هنگامی که یک علت پزشکی وجود دارد ، مانند کاهش قند خون ناشی از دیابت، شما باید شرایط را کنترل کنید تا تشنج ها در کنترل باشند. برای صرع، مصرف داروهای تجویز شده شما کلیدی است. گاهی اوقات یافتن روش مناسب یک فرآیند حذف است. ممکن است چند تلاش طول بکشد. داروها در مورد 4 نفر از 5 بزرگسال مبتلا به صرع موثر است. برنامه دارویی خود را تغییر ندهید – یا به نسخه عمومی دارو تغییر ندهید – مگر اینکه از پزشک خود تایید کنید.

انواع مختلفی از ایمپلنت ها که در طول عمل جراحی به مغز شما وارد می شوند، می توانند سیگنال هایی برای توقف تشنج ارسال کنند. اگر مبتلا به صرع هستید و داروهای شما به اندازه کافی خوب عمل نمی کند، یکی از این موارد ممکن است یک گزینه باشد.

 

هورمون ها

برخی از زنان مبتلا به صرع در وسط چرخه ماهانه خود ، یا درست قبل یا در شروع قاعدگی، انواع بیشتری یا انواع تشنج دارند. در صورت امکان، از عوامل دیگر محرک در این مواقع خودداری کنید تا احتمال تشنج را کاهش دهید.

هنگام شروع قرص های ضد بارداری و جایگزینی هورمون درمانی، با پزشک خود همکاری نزدیک داشته باشید، زیرا این موارد می تواند الگوی تشنج شما را تغییر دهد.

بیشتر بخوانید: آیا یائسگی بر روی میل جنسی تأثیرگذار است؟

 

آسیب مغزی

گام های ساده ای بردارید تا از ضربه زدن به ساق پا خودداری کنید، که می تواند احتمال تشنج را افزایش دهد. ابتدا با بستن کمربند ایمنی شروع کنید. هنگام دوچرخه سواری، روروک مخصوص بچه ها، موتور سیکلت یا اتومبیل برفی از سر خود محافظت کنید. همچنین برای ورزش هایی مانند فوتبال، بوکس و بیس بال در مواقعی که می توانید ضربه بزنید یا ضربه بزنید، و برای ورزش هایی که می توانید مانند اسکیت بورد، اسنوبورد و اسب سواری سقوط کنید، از کلاه ایمنی استفاده کنید.

 

 

چراغهای روشن و سر و صدا

کودکان و نوجوانان شانس کمی دارند که انواع خاصی از چراغهای چشمک زن یا الگوها باعث تشنج شوند. اگر حساس هستید، می توانید:

  • از عینک های آفتابی قطبی استفاده کنید ، به ویژه در اطراف نور خورشید که روی آب می درخشد و در میان درختان برق می زند.
  • روشنایی صفحه تلویزیون و کامپیوتر را کم کنید ، مطمئن شوید که اتاق به خوبی روشن شده است و نزدیک صفحه نمایش ننشینید.
  • استراحت مکرر از نگاه کردن به صفحه نمایش داشته باشید.
  • هنگام انجام بازی های ویدئویی یک چشم خود را (نه هر دو) را بپوشانید و آن را تغییر دهید. وقتی خسته هستید بازی نکنید .

سر و صدا نیز می تواند محرکی برای برخی افراد باشد. تا جایی که می توانید از گوشواره های پرسرو صدا  و یا در مکان های پرتردد و شلوغ استفاده نکنید. موسیقی نسبتاً سریع با حجم نسبتاً ثابت – به خصوص موتزارت – ممکن است به امواج مغزی شما کمک کند.

بیشتر بخوانید: میزان نیاز روزانه منیزیم

 

مراقب خودت باش

کمبود خواب و احساس استرس از عوامل محرک رایج هستند. تنش روزمره به علاوه ترس از تشنج حتی می تواند یک چرخه ایجاد کند. به برنامه منظم خواب پایبند باشید و راه هایی برای مقابله با نگرانی ها و احساسات خود بیابید.

ورزش و فعالیت بدنی ممکن است به کاهش تشنج، تسکین استرس و افزایش روحیه شما کمک کند. یوگا و تنفس عمیق راههای خوبی برای آرامش است. اگر مشکلی با الکل یا مواد مخدر دارید، با پزشک خود برای کاهش مصرف دارو همکاری کنید. خوردن بوقلمون سرد به تنهایی می تواند باعث تشنج شود.

بیشتر بخوانید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *