آیا ویتامین ها می توانند موهای سفید را سیاه کنند؟

آیا ویتامین ها می توانند موهای سفید را سیاه کنند؟

نه. مکمل های ویتامین نمی توانند موهای خاکستری را معکوس کنند. با این حال ، آنها می توانند از سفید شدن زودرس جلوگیری کنند. گرچه خاکستری بخشی از روند پیری است و اجتناب ناپذیر است، اما خاکستری زودرس مسئله ای است.

شما نمی توانید رنگ اصلی رشته های خاکستری را بازیابی کنید، اما می توانید با استفاده از مکمل های ویتامین مناسب و چند تغییر در شیوه زندگی از سفید شدن زودرس جلوگیری کنید. در این مقاله، ما لیستی از ویتامین ها و مکمل های برتر برای جلوگیری از خاکستری شدن زودرس را به اشتراک گذاشته ایم. مقاله را بخوانید تا بیشتر بدانید!

چه عواملی باعث سفیدی مو می شوند؟

فولیکول های مو حاوی ملانین هستند که به مو رنگ می دهند. با افزایش سن، مو می تواند ملانین خود را از دست بدهد ، و رشته ها را نقره ای یا سفید کند. اگرچه این مسئله در سنین پیری معمول است، اما اگر در اوایل دهه 20 و 30 سالگی متوجه موهای خاکستری شدید ، در اینجا دلایل عمده آن ذکر شده است:

1. کمبود ویتامین

کمبود ویتامین می تواند روی رنگدانه های مو تأثیر بگذارد و باعث سفیدی زودرس شود. کمبود عناصر کمیاب مانند ویتامین های B12 ، D3 ، E ، مس، آهن، روی و بیوتین می تواند به خاکستری شدن زودرس کمک کند. یک مطالعه نشان داد که سطح پایین فریتین، ویتامین B12 و HDL-C (کلسترول خوب) سرم باعث ایجاد خاکستری زودرس در افراد زیر 25 سال می شود.

2. ژنتیک

شما ممکن است نوجوانان بی قاعده یا کار استرس زا را بخاطر موهای سفید خود مقصر بدانید. اما خاکستری مو می تواند یک ویژگی ارثی باشد. ژنتیک می تواند سلول های بنیادی فولیکول مو و ملانوسیت ها را تحت تأثیر قرار داده و باعث سفیدی زودرس شود.

اگر والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شما سفید زودرس داشته باشند، احتمالاً در سنین پایین موهای شما سفید خواهد شد. ژن IRF4 (فاکتور تنظیم کننده 4 اینترفرون) نقشی اساسی در رنگ مو دارد. این به تنظیم تولید ملانین کمک می کند و همچنین مسئول سفید شدن مو است.

آیا ویتامین ها می توانند موهای سفید را سیاه کنند؟
آیا ویتامین ها می توانند موهای سفید را سیاه کنند؟

3. شرایط پزشکی

برخی شرایط پزشکی به طور مستقیم عملکرد فولیکول موی انسان را تغییر داده و باعث سفیدی می شود. اختلال عملکرد تیروئید با ناهنجاری های مو مرتبط است. این چرخه فولیکول مو و رنگدانه ها را تحت تأثیر قرار می دهد.

آلوپسی آره آتا ، یک بیماری خود ایمنی ، باعث ریزش مو و پولیوز (رنگ آمیزی مو) می شود. یک مطالعه موردی نشان داد که فلج اطفال می تواند به دلیل شرایط خود ایمنی، عفونت ها، سندرم های ژنتیکی، ضایعات پوستی ، ضربه و استفاده از دارو ایجاد شود.

4. استرس

استرس حاد می تواند مو را خاکستری کند. یک مطالعه موش نشان داد که درد (استرس فیزیولوژیکی) و استرس روانی می تواند باعث از بین رفتن ملانوسیت در سلول های بنیادی شود و باعث خاکستری شود.

محققان همچنین دریافتند که تحت استرس ، سیستم عصبی سمپاتیک نورآدرنالین آزاد می کند و سلولهای بنیادی را که به ملانوسیت تغییر می کنند فعال می کند. این ملانوسیت ها از فولیکول های مو دور شده و موها را خاکستری و سفید می کنند

5. سیگار کشیدن

سیگار کشیدن نه تنها برای سلامت جسمی بلکه برای سلامت موها نیز مضر است. سیگار کشیدن باعث کاهش جریان خون در فولیکول های مو می شود و سموم موجود در سیگار می توانند روی آنها تأثیر بگذارند و باعث خاکستری زودرس می شوند. در مقایسه با افراد غیر سیگاری ، افراد سیگاری قبل از رسیدن به سن 30 سالگی دو برابر احتمال خاکستری زودرس دارند.

6. رنگها و محصولات شیمیایی مو

آیا رنگ های شیمیایی مو فقط خاکستری های شما را پنهان می کنند؟ نه واقعا! استفاده بیش از حد از رنگ های شیمیایی مو باعث سفیدی زودرس می شود. رنگهای شیمیایی مو و محصولات سخت مراقبت از مو مانند شامپوها حاوی مواد شیمیایی هستند که ممکن است روی سطح ملانین در رشته ها تأثیر بگذارد. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مواد شیمیایی مانند پراکسید هیدروژن ممکن است رنگ مو را کمرنگ کرده و باعث سفیدی شود.

آیا ویتامین ها می توانند موهای سفید را سیاه کنند؟
آیا ویتامین ها می توانند موهای سفید را سیاه کنند؟

7. آلودگی و قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش

قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش بیش از حد و عوامل محیطی مانند آلودگی ممکن است باعث خاکستری شود. آلاینده های موجود در هوا رادیکال های آزاد تولید می کنند که به ملانین در تارهای مو آسیب می رسانند و باعث سفید شدن موها می شوند.

اگر در ژن شما باشد ، نمی توانید خاکستری را کنترل کنید. با این حال ، می توانید سایر عوامل خارجی را کنترل کنید تا خاکستری را به حداقل برسانید. تغییر رنگ خاکستری در رشته هایی که قبلاً خاکستری شده اند غیرممکن است. اما افزودن مواد مغذی مناسب به رژیم غذایی ممکن است رنگدانه های رنگی موجود را حفظ کرده و روند خاکستری را کند کند.

ویتامین هایی برای بازگرداندن موهای تیره

رژیم غذایی خود را با ویتامین ها و مواد مغذی زیر غنی کنید تا از سفیدی زودرس جلوگیری کند:

ویتامین دی

ویتامین D نه تنها برای سلامت استخوان بلکه برای سلامت مو نیز ضروری است. مطالعات کمبود ویتامین D را یکی از دلایل خاکستری زودرس دانست. ویتامین D بر تولید ملانین در فولیکول های مو تأثیر می گذارد. از این رو ، برای مقابله با کمبود ویتامین D ، از مواد غذایی مانند تخم مرغ ، قارچ ، ماهی های چرب ، گوشت و لبنیات استفاده کنید. همچنین ممکن است از مکمل های ویتامین D استفاده کنید.

ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 شایعترین علت خاکستری زودرس است. افزایش سطح هموسیستئین در بدن باعث تولید پراکسید هیدروژن می شود که باعث سفید شدن مو می شود و باعث خاکستری شدن مو می شود. مصرف مکمل های ویتامین B12 سطح هموسیستئین را کاهش می دهد و از سفیدی زودرس مو جلوگیری می کند. مصرف غذاهای غنی از ویتامین B12 مانند گوشت ، تخم مرغ ، شیر و ماهی می تواند به تغییر رنگ موهای سفید کمک کند. دوز روزانه 2.4 میکروگرم برای بیشتر بزرگسالان توصیه می شود.

اسید فولیک

ویتامین B9 یا فولات اغلب برای افزایش رشد مو استفاده می شود و نقش مهمی در حفظ رنگدانه های مو دارد. کمبود اسید فولیک در رژیم غذایی شما باعث سفیدی مو و تغییر رنگ در ناخن ها و پوست می شود. غذاهای غنی از اسید فولیک مانند کلم پیچ ، لوبیا ، نخود سبز ، سبزیجات برگ دار ، مرکبات ، تخم مرغ و مرغ مصرف کنید. مصرف روزانه اسید فولیک در رژیم غذایی برای بزرگسالان توصیه شده 400 میکروگرم است.

ویتامین B5

شواهد حکایتی نشان می دهد که ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک می تواند از سفیدی زودرس مو جلوگیری کند. گفته می شود که در تولید ملانین نقش اساسی دارد و می تواند رنگ طبیعی موی شما را بازیابی کند. ویتامین B5 را می توانید از منابع غذایی مانند سبزیجات برگ دار ، قارچ ، ماست ، غلات کامل ، تخم مرغ ، لوبیا ، ماهی ، جگر و گوشت گاو دریافت کنید.

آهن

سطح پایین آهن در بدن می تواند منجر به کم پشتی مو و سفیدی زودرس شود. برای به حداقل رساندن کمبود ، غذاهایی مانند کلم پیچ ، تخم مرغ ، اسفناج ، فلفل قرمز و هلو مصرف کنید. همچنین ، غذاهایی که غنی از ویتامین C هستند به جذب آهن بیشتر کمک می کنند.

کلسیم

کلسیم یک ماده معدنی کلیدی برای حفظ استحکام استخوان و رنگ مو است. مصرف غذاهای غنی از کلسیم ، مانند سبزیجات برگ دار ، کلم پیچ ، شیر ، ماهی ، گردو ، کلم و غلات غنی شده ، ممکن است از سفید شدن زودرس جلوگیری کند.

فلز روی

روی ممکن است روی تولید ملانین تأثیر بگذارد و باعث خاکستری زودرس شود. مصرف گوشت ، لوبیا ، غلات سبوس دار ، دانه کدو تنبل ، گوشت قرمز و ماهی ممکن است به مقابله با کمبود روی کمک کرده و از سفید شدن مو جلوگیری کند.

اگر از طریق رژیم غذایی به میزان کافی ویتامین دریافت نمی کنید ، با یک پزشک مشورت کنید و برای جلوگیری از خاکستری شدن، مکمل هایی را در نظر بگیرید. ممکن است مکمل هایی برای ویتامین های ذکر شده در بالا مصرف کنید یا موارد زیر را انتخاب کنید.

مکمل هایی برای برگشت موهای خاکستری

ویتامین B6: کمبود ویتامین B6 در افرادی که گوشت نمی خورند بیشتر دیده می شود. مکمل های خوراکی ویتامین B6 ممکن است باعث پیشرفت ملانین در مو شوند. مصرف روزانه 1.3 میلی گرم ویتامین B6 در رژیم غذایی برای بزرگسالان توصیه می شود.
بیوتین: ممکن است از مکمل های بیوتین برای جلوگیری از خاکستری شدن زودرس استفاده کنید. مصرف روزانه بیوتین برای بزرگسالان 30 میکروگرم است
مس: این آنتی اکسیدان یکی از اجزای اصلی ملانین است و کمبود مس باعث خاکستری زودرس می شود.

غذای آماده

نمی توانید خاکستری را برگردانید. با این حال ، می توانید با مصرف ویتامین ها و مکمل های مناسب ، از ریزش طبیعی ملانین از تارهای مو جلوگیری کرده و روند خاکستری را کند کنید. اگر موهای شما خاکستری شده است ، برای بررسی کمبودهای تغذیه ای یا شرایط زمینه ای سلامتی با یک پزشک مشورت کنید. برای حفظ سلامت مو و جلوگیری از سفید شدن زودرس ، از دستورالعمل های تجویز شده و رژیم های غذایی پیروی کنید.

 

منبع