آیا یائسگی بر روی میل جنسی تأثیرگذار است؟
یائسگی,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
نکاتی درباره تیروئید و یائسگی که باید بدانید!
۱۴۰۰-۰۴-۲۸
پریود- قاعدگی,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
باید و نباید های غذایی در طول پریود
۱۴۰۰-۰۴-۲۹
آیا یائسگی بر روی میل جنسی تأثیرگذار است؟,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون

آیا یائسگی بر روی میل جنسی تأثیرگذار است؟

آیا یائسگی بر روی میل جنسی تأثیرگذار است؟

هنگامی که یائسگی را طی می کنید، ممکن است متوجه شوید که میل جنسی شما در حال تغییر است. برخی از زنان ممکن است افزایش میل جنسی را تجربه کنند، در حالی که برخی دیگر کاهش را تجربه می کنند.
همه زنان این میزان میل جنسی را کاهش نمی دهند، گرچه بسیار شایع است. در بیشتر موارد، میل جنسی پایین در دوران یائسگی به دلیل کاهش سطح هورمون است. در این مقاله از بخش سلامت جسمی مجله اینترنتی وبگردون به این سوال پاسخ میدهیم که آیا یائسگی بر روی میل جنسی تأثیرگذار است؟

این کاهش سطح هورمون ها می تواند منجر به خشکی و تنگی واژن شود، که می تواند باعث درد در هنگام رابطه جنسی شود. علائم یائسگی همچنین می تواند علاقه شما را کمتر به رابطه جنسی کاهش دهد. این علائم عبارتند از:

  • افسردگی
  • نوسانات خلقی
  • افزایش وزن
  • گرگرفتگی

اگر دچار از دست دادن میل جنسی هستید، می توانید با تغییر سبک زندگی یا کمکهای جنسی، مانند مواد روان کننده، میل جنسی خود را افزایش دهید. اگر درمان های خانگی به درد شما نمی خورد، پزشک می تواند به شما در یافتن درمان مناسب کمک کند.

 

یائسگی و میل جنسی

یائسگی از چند طریق می تواند روی میل جنسی تأثیر منفی بگذارد. در دوران یائسگی، سطح تستوسترون و استروژن شما کاهش می یابد، که ممکن است تحریک شدن را برای شما دشوارتر کند.

کاهش استروژن همچنین می تواند منجر به خشکی واژن شود. مقادیر کمتری از استروژن منجر به کاهش خونرسانی در واژن می شود، که می تواند بر روی روانکاری واژن تأثیر منفی بگذارد. همچنین می تواند منجر به نازک شدن دیواره واژن شود، معروف به آتروفی واژن. خشکی واژن و آتروفی اغلب منجر به ناراحتی در هنگام رابطه جنسی می شود.

سایر تغییرات جسمی در دوران یائسگی نیز ممکن است روی میل جنسی شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، بسیاری از زنان در دوران یائسگی وزن خود را افزایش می دهند و ناراحتی از بدن جدید شما می تواند میل شما به رابطه جنسی را کاهش دهد. گرگرفتگی و تعریق شبانه نیز از علائم رایج آن است. این علائم می تواند برای جنسیت بیش از حد احساس خستگی کند. علائم دیگر شامل علائم خلقی مانند افسردگی و تحریک پذیری است که می تواند شما را از رابطه جنسی منصرف کند.

بیشتر بخوانید: نکاتی درباره یائسگی و تغییرات خلقی که باید بدانید!

 

11 نکته ای که هر زنی باید در مورد یائسگی بداند :

اگر در دوران یائسگی به سر می برید و متوجه تغییراتی در میل جنسی خود می شوید، پزشک می تواند به شما در تعیین علت اصلی این تغییرات کمک کند. این می تواند به آنها در پیشنهاد درمان کمک کند، از جمله:

  • درمانهای خانگی
  • داروهای بدون نسخه (OTC)
  • داروهای تجویزی

بسته به اینکه چرا میل جنسی شما کاهش یافته است، ممکن است پزشک شما را برای کمک به متخصص دیگری ارجاع دهد. به عنوان مثال، اگر دلیل جسمی در کاهش میل جنسی شما وجود نداشته باشد، یا اگر شما و همسرتان می خواهید به بهبود رابطه کمک کنید، ممکن است یک مشاور جنسی را توصیه کنند.

بیشتر بخوانید: رابطه جنسی و یائسگی

 

نکاتی برای صحبت با پزشک

صحبت در مورد رابطه جنسی با پزشک ممکن است شما را ناراحت کند، اما به یاد داشته باشید که وظیفه آنها این است که بدون قضاوت از همه جنبه های سلامتی و سلامتی شما مراقبت کنند. اگر از این موضوع راحت نیستید، در اینجا چند نکته برای کمک به شما آورده شده است:

یادداشت کنید. در مورد نگرانی های خود مشخص باشید. اگر در مورد علائم خود یادداشت داشته باشید، از جمله مواردی که باعث بهبود یا بدتر شدن آنها می شود و همچنین احساس شما در هنگام بروز، به پزشک کمک می کند.

سوالاتی را بنویسید تا در وقت ملاقات با خود بیاورید. هنگامی که در اتاق امتحان قرار گرفتید، ممکن است یادآوری هر آنچه می خواستید بپرسید دشوار باشد. نوشتن سوالات از قبل به شما اطمینان می دهد که تمام اطلاعات مورد نیاز را به دست آورده و به راهنمایی مکالمه کمک می کنید.

بدانید که ممکن است پزشک از شما بپرسد. در حالی که هر شرایط متفاوت است، درک آنچه پزشک ممکن است بپرسد می تواند به آرامش اعصاب شما کمک کند. آنها احتمالاً از شما می پرسند که علائم شما چه مدت ادامه دارد، چقدر درد یا پریشانی برای شما ایجاد می کند، چه روش های درمانی را امتحان کرده اید و آیا علاقه شما به رابطه جنسی تغییر کرده است.

به پرستار بگویید. معمولاً قبل از پزشک به یک پرستار مراجعه خواهید کرد. اگر به پرستار بگویید که می خواهید در مورد مسائل جنسی با پزشک صحبت کنید، پرستار می تواند پزشک را در جریان بگذارد. سپس آنها می توانند آن را با شما مطرح کنند، که ممکن است راحت تر از خودتان باشد.

فراموش نکنید روش های زیادی برای درمان تغییرات میل جنسی به دلیل یائسگی وجود دارد.

 

درمان جایگزینی هورمون (HRT)

یک راه درمان تغییرات هورمونی زمینه ای با هورمون درمانی (HRT) است. قرص های استروژن با جایگزینی هورمون هایی که بدن شما دیگر تولید نمی کند، می توانند به کاهش خشکی واژن و آتروفی واژن کمک کنند. خطرات جدی بالقوه استروژن درمانی از جمله لخته شدن خون، حمله های قلبی و سرطان پستان وجود دارد. اگر فقط علائم واژن دارید، کرم استروژن یا حلقه واژن می تواند انتخاب بهتری برای شما باشد.

بیشتر بخوانید: یائسگی: 11 نکته ای که همه خانم ها باید بدانند!

 

همچنین برخی شواهد نشان می دهد که دوزهای متوسط ​​هورمون تستوسترون می تواند به زنان معتبر منبع یائسگی کمک کند تا میل جنسی خود را افزایش دهند. تستوسترون درمانی همچنین دارای عوارض جانبی منفی بالقوه ای است، از جمله خطر کلسترول بالاتر و افزایش رشد مو و آکنه.

روان کننده

روان کننده ای مانند K-Y Jelly یا Astroglide می تواند خشکی واژن را کاهش دهد و به راحتی جنسیت کمک کند. اگر درد یا ناراحتی در حین رابطه بر روی میل جنسی شما تأثیر بگذارد، ممکن است به افزایش میل جنسی کمک کند.

بیشتر بخوانید: آیا به تأخیر انداختن یائسگی امکان پذیر است؟

 

ورزش را دست کم نگیرید!

ورزش نه تنها به مبارزه با افزایش وزن کمک می کند، بلکه می تواند روحیه شما را نیز بهبود بخشد. به این دلیل که ورزش آزاد می شود. اندورفین، که می تواند استرس را کاهش دهد و احساسات مثبت را تحریک کند. اگر تازه شروع به ورزش می کنید یا مدتی است که ورزش نکرده اید، آهسته شروع کنید و حداقل 30 دقیقه در روز به ورزش بپردازید. در ابتدا، این ممکن است به معنای ورزش روزانه 10 دقیقه باشد تا زمانی که مقاومت خود را بالا ببرید.

همچنین ممکن است بخواهید فعالیتی را امتحان کنید که همیشه به آن علاقه داشته اید اما قبلاً آن را امتحان نکرده اید. هدف این است که کاری انجام دهید که از آن لذت ببرید تا ورزش احساس کار نکند.

 

با شریک زندگی خود ارتباط برقرار کنید!

از دست دادن میل جنسی در دوران یائسگی اغلب به دلیل علائم جسمی است، اما احساس ارتباط بیشتر با شریک زندگی خود نیز ممکن است به شما کمک کند تا روحیه جنسی داشته باشید. خطوط ارتباطی را باز نگه دارید و در مورد روابط خود و آنچه که از نظر جسمی و روحی طی می کنید صادق باشید.

بیشتر بخوانید: میانگین سن یائسگی چیست؟ چه انتظاراتی باید داشت؟

 

روی صمیمیت تمرکز کنید!

رابطه جنسی تنها راه احساس نزدیکی با شریک زندگی شما نیست. بوسیدن، نوازش و دیگر روابط غیر جنسی صمیمیت در واقع می تواند با ایجاد پیوندی بین شما و همسرتان، انگیزه جنسی شما را تقویت کند.

تمرینات کگل

تمرینات کگل می تواند به سفت شدن عضلات لگن و تقویت احساسات در هنگام رابطه جنسی کمک کند. برای انجام این تمرین، ابتدا باید عضلات صحیح را پیدا کنید. ساده ترین راه برای انجام این کار متوقف کردن چشم پوشی در میانه جریان است. عضلاتی که فعال می کنید عضلات کف لگن شما هستند.

برای انجام Kegels: عضلات کف لگن خود را منقبض کنید و انقباض را به مدت پنج ثانیه نگه دارید. سپس به مدت پنج ثانیه به آرامی رها کنید.
برای تکرار این حرکت 10 بار و 3 بار در روز تلاش کنید.

درمان، چه به تنهایی و چه با شریک زندگی شما ، می تواند به شما در مدیریت برخی از علائم خلقی یائسگی کمک کند و نحوه کنترل کاهش میل جنسی را درک کند.

 

جمع بندی

از دست دادن میل جنسی در دوران یائسگی به طور کلی به دلیل کاهش سطح هورمون است. در دوران یائسگی و بعد از آن، تولید هورمون به سطح بسیار پایینی کاهش می یابد. این بدان معناست که برخی از علائم، مانند خشکی واژن، بدون درمان بهبود نمی یابند. علائم دیگری که منجر به از دست دادن میل جنسی می شود، مانند تعریق شبانه، در نهایت برای اکثر خانم ها از بین می رود. روش های درمانی وجود دارد که می تواند به بیشتر دلایل کاهش میل جنسی در دوران یائسگی کمک کند.

بیشتر بخوانید: نکاتی درباره تیروئید و یائسگی که باید بدانید!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *