اثرات کافئین بر بدن شما
8 علت برآمدگی پشت گوش,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون,webgardoon
8 علت برآمدگی پشت گوش
۱۴۰۰-۰۷-۱۰
آیا افسردگی ژنتیکی است؟,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون,webgardoon
آیا افسردگی ژنتیکی است؟
۱۴۰۰-۰۷-۱۰

اثرات کافئین بر بدن شما

بسیاری از ما به یک فنجان قهوه صبحگاهی یا یک نوشیدنی کافئین در بعد از ظهر تکیه می کنیم تا به ما در گذراندن روز کمک کند. کافئین به قدری در دسترس است که اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) می گوید حدود 80 درصد از بزرگسالان آمریکایی هر روز نوعی کافئین مصرف می کنند. اما کافئین بسیار بیشتر از بیدار نگه داشتن شما عمل می کند. این یک محرک سیستم عصبی مرکزی است که به طرق مختلف بر بدن شما تأثیر می گذارد.

آگاهی از علائم کافئین و اثرات طولانی مدت آن بر بدن شما ممکن است شما را در مورد خوردن چهارمین فنجان قهوه تامل کند. برای آشنایی بیشتر با این اثرات ، این مقاله از بخش سلامت مجله اینترنتی وبگردون را بخوانید.

کافئین به تنهایی هیچ ارزش غذایی ندارد. بی مزه است، بنابراین لزوما نمی دانید که آیا در غذای شما نیز وجود دارد یا خیر. حتی برخی از داروها ممکن است بدون اطلاع شما حاوی کافئین باشند.

این ماده تقریباً همیشه برخی علائم را ایجاد می کند. حداقل، ممکن است احساس انرژی بیشتری داشته باشید، اما با گذشت زمان، کافئین زیاد ممکن است باعث علائم ترک شود. طبق گفته کلینیک مایو، مصرف حداکثر 400 میلی گرم کافئین در روز برای اکثر بزرگسالان سالم. به خاطر داشته باشید که یک فنجان قهوه با اندازه استاندارد هشت اونس است. اگر از یک لیوان استفاده می کنید یا در قهوه خانه رفع مشکل می کنید، احتمالاً 16 اونس یا بیشتر می نوشید، بنابراین خواندن برچسب ها مهم است.

از آنجا که شما به همان میزان کافئین به طور روزانه مصرف می کنید، بدن شما نسبت به آن تحمل ایجاد می کند. عوامل دیگری مانند سن، توده بدنی و سلامت کلی شما نیز می تواند میزان تحمل شما را نسبت به کافئین تعیین کند. اگر می خواهید میزان مصرف کافئین را کاهش دهید، بهتر است مصرف خود را به آرامی کاهش دهید.

سیستم عصبی مرکزی

کافئین به عنوان یک محرک سیستم عصبی مرکزی عمل می کند. وقتی به مغز شما می رسد، قابل توجه ترین اثر، هوشیاری است. احساس بیداری بیشتری خواهید کرد و خستگی کمتری خواهید داشت، بنابراین این یک جزء رایج در داروها برای درمان یا مدیریت خواب آلودگی، سردرد و میگرن است.

مطالعات همچنین نشان داده است افرادی که به طور منظم قهوه می نوشند، کمتر در معرض ابتلا به آلزایمر و زوال عقل هستند و خطر خودکشی را تا 45 درصد کاهش می دهند. این مزایا به افرادی که قهوه می نوشند اکتان بالا، نه محدود کافئین زدایی شده. برخی افراد قهوه را یک نوشیدنی سالم می دانند، اما مانند بیشتر غذاها، افراط در خوردن می تواند عوارض جانبی ایجاد کند.

به عنوان مثال، کافئین زیاد می تواند باعث سردرد شما شود. این در درجه اول با ترک کافئین مرتبط است. رگ های خونی مغز شما برای اثرات کافئین عادت می کنند، بنابراین اگر مصرف کافئین را ناگهان قطع کنید، می تواند باعث سردرد شود.

علائم دیگر ترک کافئین عبارتند از:

  • اضطراب
  • تحریک پذیری
  • خواب آلودگی

در برخی افراد، ترک ناگهانی ممکن است باعث لرزش شود.

اگرچه بسیار نادر است، اما مصرف بیش از حد کافئین نیز ممکن است. علائم مصرف بیش از حد شامل موارد زیر است:

  • گیجی
  • توهم
  • استفراغ

مصرف بیش از حد می تواند به دلیل تشنج منجر به مرگ شود. مصرف بیش از حد با مصرف مقادیر زیاد کافئین، بیشتر در نوشیدنی های انرژی زا یا قرص های رژیمی اتفاق می افتد. طبق گفته کلینیک مایو ، حداکثر 400 میلی گرم کافئین بی خطر تلقی می شود. این مقدار برابر با 4 فنجان قهوه است، اگرچه میزان کافئین در نوشیدنی ها بسیار متفاوت است.

سیستم های گوارشی و دفع کننده

کافئین میزان اسید معده را افزایش می دهد و ممکن است باعث سوزش سر دل یا ناراحتی معده شود. کافئین اضافی نیز در بدن شما ذخیره نمی شود. در کبد پردازش می شود و از طریق ادرار خارج می شود. به همین دلیل است که شما ممکن است مدت کوتاهی پس از مصرف کافئین، ادرار خود را افزایش دهید.

اگر مشکلات معده مانند رفلاکس اسید یا زخم معده را تجربه کرده اید، از پزشک خود بپرسید که آیا کافئین مصرفی شما مناسب است یا خیر.

سیستم های گردش خون و تنفس

کافئین از معده شما جذب می شود. طی یک یا دو ساعت به بالاترین سطح خود در جریان خون شما می رسد.

کافئین می تواند فشار خون شما را برای مدت کوتاهی بالا ببرد. تصور می شود که این اثر یا ناشی از افزایش آدرنالین یا انسداد موقت بر هورمون هایی است که به طور طبیعی عروق شما را گسترش می دهند. در بیشتر افراد، هیچ تاثیری درازمدت بر فشار خون وجود ندارد، اما اگر ریتم نامنظم قلب دارید، کافئین ممکن است قلب شما را بیشتر کار کند. اگر فشار خون بالا ( فشار خون بالا ) یا مشکلات مربوط به قلب دارید، از پزشک خود بپرسید که آیا مصرف کافئین برای شما بی خطر است.

مصرف بیش از حد کافئین ممکن است باعث ضربان قلب سریع و نامنظم و مشکلات تنفسی شود. در موارد نادر، مصرف بیش از حد کافئین می تواند به علت تشنج یا ضربان نامنظم قلب منجر به مرگ شود.

سیستم های اسکلتی و عضلانی

کافئین در مقادیر زیاد ممکن است در جذب و متابولیسم کلسیم اختلال ایجاد کند. این می تواند به نازک شدن استخوان ( پوکی استخوان ) کمک کند. اگر بیش از حد مصرف کنید، کافئین ممکن است باعث لرزش ماهیچه ها نیز شود.

در صورت تجربه ترک کافئین، یک علامت ممکن است شامل درد عضلات باشد.

سیستم تناسلی

کافئین در جریان خون حرکت کرده و وارد جفت می شود. از آنجا که این ماده محرک است، می تواند باعث افزایش ضربان قلب و متابولیسم نوزاد شود. کافئین زیاد همچنین می تواند باعث کند شدن رشد جنین و افزایش خطر سقط جنین شود. در بیشتر موارد، کمی کافئین در دوران بارداری بی خطر است.

طبق گفته کلینیک مایو، اگر قصد بارداری دارید، باید مصرف کافئین را بین 200 تا 300 میلی گرم در روز محدود کنید. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مقادیر زیاد کافئین می تواند در تولید استروژن و متابولیسم مورد نیاز برای بارداری اختلال ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *