تعامل با احساس ناراحتی پس از رسیدن به هدف
چگونه از زحمت و توجه دیگران قدردانی کنیم؟
چگونه از زحمت و توجه دیگران قدردانی کنیم؟
۱۴۰۰-۰۸-۲۳
نحوه برخورد با شایعات
نحوه برخورد با شایعات
۱۴۰۰-۰۸-۲۳

تعامل با احساس ناراحتی پس از رسیدن به هدف

شما ماه ها یا حتی سالها برنامه ریزی کرده اید که آن ارتقا را دریافت کنید یا این 50 پوند را از دست بدهید. در نهایت ، شما از خط پایان عبور کرده اید. به جز رسیدن به هدف ، آنطور که تصور می کردید احساس نمی شود. اگر رسیدن به هدفتان طاقت فرسا است، احتمالاً احساس سردرگمی یا حتی گناه می کنید. شما زمان و تلاش و پول زیادی را برای رسیدن به رویاهایتان صرف می کنید تا از آن به طور کامل لذت نبرید. در حقیقت، احساس ناراحتی پس از گل یک واکنش بسیار رایج است. بیاموزید چگونه با تغییر دیدگاه خود در مورد شادی ، تغییر تعریف خود از موفقیت و یادگیری لذت بردن از فرایند دستیابی به اهداف به جای تمرکز بر روی نتیجه ، با ناراحتی کنار بیایید.

 

 

روش 1

غلبه بر نارضایتی شما

1 در نظر بگیرید که چرا برای شاد بودن مبارزه می کنید. نارضایتی می‌تواند از مکان‌های مختلفی از جمله عزت نفس پایین، مبارزه مداوم با تجربیات منفی، یا تربیتی که در آن بر نظم و انضباط بیش از حد تأکید شده است، ناشی شود. از خود بپرسید: “چه چیزی در زندگی من را از احساس خوشحالی باز می دارد؟” پاسخ‌های خود را یادداشت کنید و از آن‌ها برای کمک به درک آنچه برای حرکت رو به جلو نیاز دارید استفاده کنید.

  • همچنین اگر در شناسایی علل نارضایتی خود مشکل دارید، ممکن است بخواهید با یک درمانگر صحبت کنید. آنها می توانند به شما در بازتاب ساختاریافته کمک کنند تا بتوانید با سهولت بیشتری تشخیص دهید که چه چیزی شما را عقب نگه می دارد.

 

تعامل با احساس ناراحتی پس از رسیدن به هدف

2 به خودتان اجازه شاد بودن بدهید. اگرچه به نظر غیرقابل تصور می رسد، ممکن است به سادگی نیاز داشته باشید که باور داشته باشید که سزاوار خوشبختی هستید. وقتی اهداف بزرگی برای خود تعیین می کنید، تمایل دارید که شادی را تا رسیدن به هدف به تاخیر بیندازید. برای جلوگیری از رضایت، ممکن است احساس خوبی نسبت به خودتان را قربانی کرده باشید تا سرتان را پایین نگه دارید و به تلاش برای رویاهایتان ادامه دهید.

  • این تاکتیک ممکن است در طول فرآیند رسیدن به هدف به شما کمک کرده باشد، اما دیگر ضروری نیست.
  • به خودتان بگویید: “من لایق خوشبختی هستم.” در آینه نگاه کنید، به خودتان لبخند بزنید و این عبارت را تا زمانی که شروع به باور کنید تکرار کنید.
  • همچنین ممکن است یک ژست جشن را به عنوان نمادی در نظر بگیرید که به آنچه می خواستید رسیده اید. گرفتن یک هدیه برای خود، گرفتن یک سفر کوچک، یا جشن گرفتن با دوستان و خانواده ممکن است به شما کمک کند تا احساس شادی بیشتری داشته باشید.

 

 

تعامل با احساس ناراحتی پس از رسیدن به هدف

3بدانید که خوشبختی یک هدف است، نه یک مقصد. ممکن است از موفقیت خود احساس ناراحتی کنید زیرا به این باور رسیده اید که یک گلدان طلا در انتهای رنگین کمان وجود دارد. در حقیقت، بیشتر مردم می دانند که زندگی مجموعه ای از فراز و نشیب هاست. حتی پس از مدتی که برای رسیدن به هدفی سخت کار کرده اید، زندگی شما همچنان با چالش ها و ناامیدی ها روبرو خواهد شد.

  • شما می توانید سطح شادی خود را با درک اینکه این یک انتخاب روزانه است، نه مقصدی که به آن می رسید، بهبود بخشید. می‌توانید رضایت خود را از خود سلب کنید، یا می‌توانید هر روز آن را در آغوش بگیرید – مهم نیست به چه چیزی رسیده‌اید.
  • با دادن پاداش به خود برای انجام بخش کوچکی از یک کار مرتبط با یک هدف بزرگتر، آن را امتحان کنید. انجام این کار به شما کمک می کند این ایده را تقویت کنید که شادی چیزی است که می توانید هر روز انتخاب کنید. برای صرف ساعت معینی برای انجام یک کار، یک جایزه تعیین کنید، یا آن کار را به مراحل کوچک تقسیم کنید و با تکمیل هر مرحله به خود پاداش دهید.

 

 

تعامل با احساس ناراحتی پس از رسیدن به هدف

4 توقعات خود را پایین بیاورید اگر استانداردهای زندگی شما بسیار بالا باشد، ممکن است شادی خود را خراب کنید. وقتی میله را به طور غیر منطقی بالا می گذارید، خود را برای شکست و ناراحتی آماده می کنید. در نظر بگیرید که چه نوع انتظاراتی از خود و دیگران داشته اید.

  • لحظه ای به این فکر کنید که انتظار داشتید با رسیدن به هدفتان چه اتفاقی بیفتد. انتظارات خود را بنویسید و در نظر بگیرید که آیا هر کدام معقول هستند یا خیر. این می تواند به شما کمک کند بفهمید که آیا انتظارات خاصی داشته اید که محقق نشده اند یا خیر.
  • انتظارات بالا ممکن است زمانی که در تلاش برای پیشرفت هستید مفید باشد، اما وقتی به دنبال رضایت هستید می توانند شادی را خراب کنند. به همین دلیل است که باید انتظارات خود را به دقت مدیریت کنید.
  • از دیگران یا کائنات انتظار کمی داشته باشید، بدون توجه به نتیجه، خود را خشنود خواهید دید. برعکس، زمانی که به سمت اهداف حرکت می کنید، از خود انتظار زیادی داشته باشید، اما زمانی که همیشه به هدف خود نمی رسید، انعطاف پذیر باشید. 

 

 

 

روش 2

تعریف مجدد موفقیت شما

تعامل با احساس ناراحتی پس از رسیدن به هدف

1 بهترین تمرین ممکن آینده را کامل کنید. اگر رسیدن به یک هدف رضایت بخش به نظر نمی رسد، ممکن است به کشف چگونگی تطبیق این دستاورد با تصویر بزرگتر آینده شما کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که انجام بهترین تمرین ممکن در آینده می‌تواند انگیزه‌ای برای تلاش برای رسیدن به اهداف جدید ایجاد کند و به شما کمک کند در زمان حال شادتر باشید.

  • 10 تا 15 دقیقه را به این فکر کنید که چگونه زندگی خود را در آینده تصور می کنید. به تمام جنبه‌های مهم زندگی‌تان فکر کنید: حرفه‌تان، روابطتان، سرگرمی‌هایتان، سلامتی‌تان، و غیره. آن را با جزئیات واضح بنویسید.
  • این تمرین می تواند برای کسانی که پس از موفقیت دچار ضعف هستند الهام بخش باشد، زیرا می تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید، اگرچه دقیقاً در جایی که می خواهید نیستید، ممکن است در مسیر درستی باشید. در واقع، انجام این تمرین ممکن است به شما کمک کند تا متوجه شوید که تقریباً همه متغیرها را در حال حاضر برای بهترین آینده ممکن در اختیار دارید.

 

 

تعامل با احساس ناراحتی پس از رسیدن به هدف

2 اهداف جدید تعیین کنید. برخی از مردم از چالش دستیابی به هدف لذت می برند. اگر این شما هستید، ممکن است نارضایتی را تجربه کنید، زیرا جرقه ای که هنگام حرکت به سمت هدف خود احساس کردید، پس از تکمیل آن از بین رفت. از نتایج بهترین تمرین ممکن آینده خود برای تعیین اهداف جدیدی که می خواهید برای خود تعیین کنید استفاده کنید. سپس، برای احساس هدفمندی و احتمالاً شادتر حرکت کنید! 

  • اهداف SMART را مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، واقع بینانه و محدود به زمان تعیین کنید. به عنوان مثال، بهترین آینده ممکن شما شامل خرید خانه است و شما به تازگی در شغل خود ارتقاء پیدا کرده اید. در این مرحله، ممکن است یک هدف جدید برای پس انداز پول برای پیش پرداخت تعیین کنید. این هدف جدید با چشم انداز آینده شما هماهنگ است و می تواند رضایت شما را از اینکه در مسیر درست حرکت می کنید، افزایش دهد.
  • همانطور که برای رسیدن به اهداف جدید خود کار می کنید به خود یادآوری کنید که لحظه حال نیز لذت بخش است. هر بخش از زندگی شما با دستاوردهای متفاوتی همراه خواهد بود که ممکن است یک هدف تعیین شده باشد یا نباشد. به یاد داشته باشید که همه آن لحظات را جشن بگیرید، نه فقط برای رسیدن به اهدافی که تعیین کرده اید.

 

 

تعامل با احساس ناراحتی پس از رسیدن به هدف

3 شروع به جشن گرفتن از خود کنید. از آنجایی که برخی از ناامیدی شما ممکن است ناشی از عدم شناخت شما از سوی دیگران باشد، می توانید با شناخت خود با این معضل مقابله کنید. اغلب، مردم از شادی دوری می کنند، زیرا فکر می کنند شخص دیگری باید به آنها اجازه دهد تا احساس خوبی نسبت به خود داشته باشند. فقط تو میتونی خوشحالت کنی پس منتظر نمانید تا دیگران شما را تحسین کنند و شروع به تمجید از خودتان کنید.

  • فهرستی از دستاوردهای خود تهیه کنید و مرتباً آن را مطالعه کنید.
  • با احساس غرور نسبت به کارهایی که تاکنون انجام داده اید، از دستاوردهای خود غرور کنید.
  • تعارف را با مهربانی بپذیرید. دستاوردهای خود را کوچک نکنید تا متواضع به نظر برسید.

 

تعامل با احساس ناراحتی پس از رسیدن به هدف

4 موفقیت خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. یکی از راه‌های فوق‌العاده برای احساس شادی بیشتر در مورد موفقیت‌های جزئی این است که هیجان خود را به دیگران منتقل کنید. راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید این کار را انجام دهید، اما انجام این کار باعث می‌شود که شما مستحق خوشبختی باشید و به کسانی که از شما حمایت می‌کنند اجازه می‌دهد تا در موفقیت‌هایتان با شما لذت ببرند.

  • شاید در مسیر رسیدن به هدف کاهش وزن 50 پوندی 20 پوند از دست داده باشید. وقتی به این نقطه عطف رسیدید، یک مهمانی کوچک با غذاهای سالم ترتیب دهید. این به شما و عزیزانتان کمک می‌کند از پیشرفت‌تان قدردانی کنید و به همه می‌آموزد که می‌توانید با انتخاب‌های سالم، اوقات خوبی را سپری کنید.
  • یکی دیگر از راه های بالقوه برای به اشتراک گذاشتن موفقیت خود، کمک به شخص دیگری است. تحقیقات نشان می دهد که وقتی به دیگران کمک می کنید خوشحال تر می شوید. بنابراین، چرا وقتی آن تبلیغ بزرگ را دریافت می‌کنید، کمک مالی سخاوتمندانه‌ای به خیریه نکنید، یا شاید برنامه‌ریزی کنید و هزینه سفری را بپردازید تا دوستان یا خانواده خود را برای جشن گرفتن به یک مکان عجیب و غریب ببرید.
  • به یاد داشته باشید که انتظارات خود را برای واکنش دیگران بررسی کنید. شما بهتر از هرکسی می دانید که چقدر سخت کار کرده اید و دیگران ممکن است با همان میزان اشتیاق یا هیجان واکنش نشان ندهند. به یاد داشته باشید که احساسات شما مهم هستند. با کسانی که به آنها اهمیت می دهید جشن بگیرید، اما از هیجان آنها به عنوان معیاری برای شادی خود استفاده نکنید.

 

 

تعامل با احساس ناراحتی پس از رسیدن به هدف

5 اجازه ندهید استانداردهای اجتماعی بر نسخه موفقیت شما تأثیر بگذارد. تعریف مجدد موفقیت به این معنی است که بر اساس آنچه در زندگی برای شما ارزش قائل هستید، تعریف خود را از آن ارائه دهید. شادی شما هرگز از جانب دیگران نمی آید، بنابراین باید خود را از تلاش برای مطابقت با استانداردهای دیگران رها کنید.

  • اگر والدین، همسالان یا حتی شریک زندگی شما به رویاهای شما اعتقاد ندارند، نباید از اشتیاق شما کم کند. به جای دفاع از رویاهای خود در برابر آنها، روی چیزهای مشترکی که با این افراد دارید تمرکز کنید و در صورت مطرح کردن آنها با مهربانی از بحث در مورد موضوعات بحث برانگیز خودداری کنید.
  • شما همچنین می توانید قبیله خود را از حامیان همفکر خود پیدا کنید. در اینترنت، در جامعه محلی خود یا در محل کار، افرادی را پیدا کنید که دیدگاه ها و اهدافی مشابه شما دارند و با آنها وقت بگذرانید.

 

 

روش 3

یافتن شادی در سفر

تعامل با احساس ناراحتی پس از رسیدن به هدف

1 رشد خود را ارزیابی کنید بخشی از ناراحتی شما می تواند از ارتباط موفقیت و شادی با یک نتیجه نهایی ناشی شود. در حقیقت، شادی و موفقیت سیال هستند. در سفر پیدا می شوند. گام‌هایی که بین اهداف برمی‌دارید همان چیزی است که باعث رشد قدرتمند می‌شود. وقتی برای مشاهده منظم پیشرفت خود وقت بگذارید، می توانید از این موضوع بیشتر آگاه شوید.

  • یک ماه (یا هفته) را در تمرین مرور شروع کنید. در پایان هر ماه مدتی را به قدردانی از چالش ها و نقاط عطفی که بر آن ها غلبه کرده اید، اختصاص دهید و در مورد درس هایی که آموخته اید فکر کنید. همچنین می‌توانید اهداف بزرگ‌تر خود را مجدداً مرور کنید تا مطمئن شوید که هر روز برای رسیدن به آنها گام برمی‌دارید.
  • مرور منظم پیشرفت شما می تواند رضایت بیشتری را از روند کلی به همراه داشته باشد و شما را برای ادامه دادن به جلو ترغیب کند.

 

 

تعامل با احساس ناراحتی پس از رسیدن به هدف

2 ذهن آگاهی را بیاموزید. اگر آینده نگر هستید، یافتن شادی در سفر دشوار است. با این حال، اگر با خود صادق باشید، متوجه خواهید شد که لحظه حال تنها چیزی است که دارید. شروع تمرین تمرکز حواس می تواند به شما کمک کند تا یاد بگیرید به جای اینکه همیشه درگیر اهداف و موفقیت های آینده باشید، در اینجا و اکنون باشید.

  • یک راه آسان برای اتخاذ ذهن آگاهی، پیاده سازی این تمرین در فعالیت های یکنواخت روزمره است. به عنوان مثال، یک فعالیت روزانه مانند شستن ظروف را انتخاب کنید و تمرکز بیشتری روی آن داشته باشید. در مورد اقدامات انجام شده در انجام این کار فکر کنید. به بوها، مناظر، احساسات یا صداها توجه کنید. هنگام شستن ظروف به افکار خود توجه کنید. این کار را با درگیر شدن کامل انجام دهید. اگر ذهن خود را در حال سرگردانی می بینید، توجه خود را دوباره بر روی کارهای روزمره متمرکز کنید. 
  • کلاس‌های ذهن‌آگاهی یا مدیتیشن نیز می‌تواند به شما در شروع تمرین ذهن‌آگاهی کمک کند. چنین تمرین‌هایی با گذشت زمان آسان‌تر می‌شوند، اما شرکت در کلاس در ابتدا می‌تواند به شما کمک کند عادت‌های ذهنی ایجاد کنید و در اوایل با انگیزه بمانید.

 

 

تعامل با احساس ناراحتی پس از رسیدن به هدف

3 از محل اکتشاف به زندگی نزدیک شوید. نارضایتی پس از رسیدن به هدف نیز ممکن است ناشی از تلاش ناامیدانه برای کنترل همه چیز باشد. وقتی یک چیز آنطور که فکر می کنید پیش نمی رود، باید رضایت شما از کل فرآیند کاهش یابد. رهایی خود از قضاوت های سخت و نیاز به کنترل می تواند فرصت ها و لذت بیشتری را در زندگی به شما باز کند.

  • با تغییر نحوه انجام فعالیت های روزانه خود، بیشتر در زندگی کاوش کنید. مسیری متفاوت از محل کار را برای خانه انتخاب کنید. در شهر خود توریست باشید و از موزه ها و مغازه هایی بازدید کنید که هرگز کاوش نکرده اید. یک روز تعطیل را بدون یک برنامه سفت و سخت شروع کنید و ببینید چگونه پیش می رود.
  • اجرای استراتژی‌های کوچکی مانند این می‌تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که چیزها کمتر لذت‌بخش نیستند، زیرا دقیقاً آنطور که ما می‌خواهیم اتفاق نمی‌افتند. شادی در چیزهای آشنا یا غیرمنتظره نیز وجود دارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *