از دست دادن شغل و استرس بیکاری

از دست دادن شغل و استرس بیکاری

گرچه استرس از دست دادن شغل بسیار طاقت فرسا به نظر می رسد، اما کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کنترل اوضاع، حفظ روحیه و یافتن حس جدیدی از هدف انجام دهید. در این مقاله از بخش سلامت روانی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی استرس از دست دادن شغل و بیکاری و روشهای مقابله با آن می پردازیم.

استرس از دست دادن شغل

خواه از کار بیکار شوید، برای کاهش نیرو، مجبور به بازنشستگی پیش از موعد شوید یا ببینید که کار پیمانی خشک شده است، از دست دادن شغل یکی از استرس زا ترین تجربه های زندگی است. گذشته از دردسرهای آشکاری که می تواند ایجاد کند، استرس ناشی از از دست دادن شغل می تواند خسارت زیادی به روحیه، روابط و سلامت کلی روحی و روانی شما وارد کند.

مشاغل ما غالباً چیزی بیش از شیوه تأمین معاش نیستند. آنها بر چگونگی دیدن خود و همچنین در دید دیگران تأثیر می گذارند. حتی اگر شغل خود را دوست نداشتید، به احتمال زیاد یک فضای اجتماعی برای شما فراهم می کند و یک ساختار، هدف و معنی به زندگی شما می بخشد. به طور ناگهانی پیدا کردن خود در خارج از کار می تواند احساس صدمه، عصبانیت یا افسردگی در شما ایجاد کند. ممکن است هویت خود را زیر سال ببرید، همه آنچه را از دست داده اید غمگین شوید یا از آنچه در آینده انتظار دارید مضطرب شوید.

بسته به شرایط بیکاری، ممکن است احساس کنید توسط کارفرمای خود خیانت می کنید، نسبت به مسیر زندگی خود ناتوان هستید، یا خود را بخاطر برخی از کاستی ها یا اشتباهات درک شده سرزنش کنید. استرس و نگرانی می تواند احساس طاقت فرسایی کند. اما هر چقدر هم اکنون اوضاع تیره به نظر برسد، امید وجود دارد. با گذشت زمان و تکنیک های صحیح کنار آمدن، می توانید با این عقب نشینی ها کنار بیایید، استرس و اضطراب خود را کاهش داده و زندگی کاری خود را ادامه دهید.

 

اگر به دلیل شیوع ویروس کرونا شغل خود را از دست داده اید!

به دلیل همه گیری COVID-19، بسیاری از مردم در سراسر جهان شغل یا منابع درآمد خود را از دست داده اند. در حالی که ماهیت گسترده و بی سابقه بحران به این معنی است که شما نباید هیچ سرزنشی برای وضعیت خود احساس کنید، هنگامی که از پرداخت قبوض و گذاشتن غذا روی میز استرس دارید ، ممکن است آرامش کمی داشته باشد.

احساس عدم اطمینان در مورد چگونگی بهبود اقتصاد یا اینکه چه زمانی می توانید کار پیدا کنید، تحت تأثیر قرار گرفته است. مهم است که بدانید شما تنها نیستید. بسیاری از ما در حال حاضر با همان ناامنی روبرو هستیم. علاوه بر نکات زیر برای کنار آمدن با استرس ناشی از از دست دادن شغل، مراحلی نیز وجود دارد که می توانید برای کنار آمدن بهتر با شرایط غیرقابل کنترل و آینده نامعلوم انجام دهید.

در ادامه به نکاتی برای کنار آمدن با استرس از دست دادن شغل می پردازیم:

نکته 1: به خودتان اجازه دهید غمگین شوید!

غم و اندوه پاسخی طبیعی به از دست دادن است و از جمله از دست دادن شغل است. علاوه بر از دست دادن درآمد، بیکار بودن با ضررهای عمده دیگری نیز همراه است که مواجهه با برخی از آنها ممکن است به همان سختی باشد:

  • احساس کنترل بر زندگی شما.
  • هویت حرفه ای شما
  • عزت نفس و اعتماد به نفس شما.
  • یک برنامه روزمره
  • فعالیت هدفمند.
  • دوستی ها و یک شبکه اجتماعی مبتنی بر کار.
  • احساس امنیت شما و خانواده تان.

 

مواجهه با احساسات شما

در حالی که همه غمگینی متفاوت دارند، اما روش های سالم و ناسالم برای عزاداری از دست دادن شغل شما وجود دارد. به راحتی می توان به راحتی به عادت هایی مانند نوشیدن بیش از حد یا پرهیز از غذای ناخواسته روی آورد. اما اینها فقط یک تسکین زودگذر را فراهم می کنند و در طولانی مدت باعث می شوند که شما حتی بدتر شوید. از طرف دیگر، پذیرفتن احساسات و به چالش کشیدن افکار منفی، به شما کمک می کند تا با ضرر کنار بیایید و ادامه دهید.

به خودتان وقت بدهید تا خود را تنظیم کنید. ناراحتی از دست دادن شغل و سازگاری با بیکاری می تواند زمان ببرد. به راحتی خودتان را پیش ببرید و سعی نکنید احساسات خود را پر کنید. اگر به خود اجازه دهید آنچه را احساس می کنید احساس کنید، ناخوشایندترین و منفی ترین احساسات نیز از بین می رود.

درباره احساسات خود بنویسید. هر آنچه از بیکار شدن یا بیکاری احساس می کنید، از جمله مواردی که آرزو می کنید به رئیس سابق خود گفته باشید (یا نمی گفتید)، بیان کنید. این امر خصوصاً در صورتی که فسخ شما به روشی غیر حساس انجام شود، کاتارتیک است.

واقعیت را بپذیرید. اگرچه مهم است که تصدیق کنید که از دست دادن شغل و بیکاری چقدر دشوار است، اما جلوگیری از غرق شدن نیز به همان اندازه مهم است. به جای اینکه به از دست دادن شغل خود بپردازید – بی انصافی، میزان ضعیف بودن آن، راه هایی که می توانید از آن جلوگیری کنید، یا اگر این اتفاق نیفتاده بود زندگی چقدر بهتر بود – سعی کنید شرایط را بپذیرید. هرچه زودتر این کار را انجام دهید، زودتر می توانید مرحله بعدی زندگی خود را ادامه دهید.

از کتک زدن خودداری کنید. وقتی بیکار هستید می توانید شروع به انتقاد یا سرزنش کنید. اما مهم است که از پایین کشیدن خودداری کنید. هنگامی که به دنبال کار جدید هستید، به اعتماد به نفس خود برای دست نخورده نیاز خواهید داشت. هر فکر منفی را که از ذهن شما عبور می کند به چالش بکشید. اگر شروع به فکر کردن کردید، “من یک بازنده هستم”، شواهد مخالف آن را بنویسید: “من کار خود را به دلیل قفل کردن از دست دادم، نه به این دلیل که در کارم بد بودم.”

از دست دادن شغل خود را یک عقب گرد موقت بدانید. اکثر افراد موفق در حرفه خود شکست های بزرگی را تجربه کرده اند اما با برداشتن خود و آموختن از تجارب، و دوباره امتحان کنید. شما نیز می توانید همین کار را انجام دهید.

به دنبال هر نوع پوشش نقره ای باشید. احساساتی که در اثر از دست دادن شغل ایجاد می شود، آسان تر است اگر بتوانید درس از دست دادن خود را پیدا کنید. این می تواند در چنین مرحله پایین زندگی شما بسیار دشوار باشد، اما از خود بپرسید آیا چیزی وجود دارد که بتوانید از این تجربه یاد بگیرید. شاید بیکاری شما به شما فرصتی داده است تا در مورد آنچه از زندگی می خواهید تأمل کنید و در اولویت های شغلی خود تجدید نظر کنید. شاید این شما را قوی تر کرده باشد. اگر نگاه کنید، ممکن است بتوانید چیزی با ارزش پیدا کنید.

 

نکته 2: برای قوی ماندن دست به کار شوید

واکنش طبیعی شما در این زمان دشوار ممکن است کنار کشیدن از دوستان و خانواده به دلیل شرم و خجالت باشد. اما وقتی با استرس از دست دادن شغل و بیکاری روبرو شدید اهمیت افراد دیگر را دست کم نگیرید. تماس اجتماعی پادزهر طبیعت در برابر استرس است. هیچ چیز در آرامش سیستم عصبی شما بهتر از مکالمه رو در رو با شنونده خوب نیست.

شخصی که با او صحبت می کنید لازم نیست بتواند راه حل ارائه دهد. آنها فقط باید شنونده خوبی باشند، کسی که بدون توجه به حواس پرتی یا قضاوت کردن، با دقت گوش خواهد داد.

علاوه بر ایجاد تفاوت فاحش در احساس خود، ارتباط با دیگران می تواند به شما کمک کند تا کنترل بیشتری بر وضعیت خود داشته باشید و هرگز نمی دانید چه فرصت هایی پیش خواهد آمد.
ممکن است بخاطر غرور بخواهید در مقابل درخواست حمایت مقاومت کنید اما باز کردن باعث نمی شود که دیگران را به دوش بکشید. در واقع، بیشتر مردم از اینکه شما به آنها اعتماد کافی دارید و به آنها اعتماد می کنید، متملق می شوند و این تنها باعث تقویت روابط شما می شود.

 

ایجاد روابط جدید پس از از دست دادن شغل خود

وقتی شغل خود را از دست می دهیم، بسیاری از ما دوستی و شبکه های اجتماعی را که در محل کار ساخته شده اند نیز از دست می دهیم. اما گسترش شبکه اجتماعی خود در خارج از کار هرگز دیر نیست. این کار می تواند در کمک به شما در کنار آمدن با استرس از دست دادن شغل – و همچنین یافتن شغل جدید بسیار مهم باشد.

ایجاد دوستی های جدید. با شرکت در یک کلاس یا پیوستن به گروهی مانند باشگاه کتاب، باشگاه شام ​​یا تیم ورزشی با افراد جدید با علایق مشترک آشنا شوید.

به یک باشگاه کاریابی بپیوندید. سایر افراد جویای کار می توانند منابع ارزشمند تشویق، پشتیبانی و راهنمایی های شغلی باشند. قرار گرفتن در کنار دیگران که با چالش های مشابهی روبرو هستند می تواند در هنگام جستجوی شغل به شما انرژی و انگیزه دهد.

شبکه ای برای اشتغال جدید. اکثریت قریب به اتفاق مشاغل آزاد هرگز تبلیغ نمی شوند. آنها با شبکه پر شده اند. شبکه سازی ممکن است ترسناک یا دشوار به نظر برسد، خصوصاً در مورد یافتن شغل، اما لازم نیست، حتی اگر درون گرا باشید یا احساس کنید افراد زیادی را نمی شناسید.

وارد جامعه خود شوید. سعی کنید در یک مراسم محلی شرکت کنید، به جوانان مشاوره دهید، از کلیسا یا معبد خود حمایت کنید یا از نظر سیاسی فعال شوید.

بیشتر بخوانید: کار داوطلبانه و مزایای شگفت آور آن

 

نکته 3: خانواده خود را برای پشتیبانی درگیر کنید!

بیکاری کل خانواده را تحت تأثیر قرار می دهد، بنابراین سعی نکنید مشکلات خود را به تنهایی تحمل کنید. مخفی نگه داشتن شغل خود فقط اوضاع را بدتر می کند. حمایت خانواده شما می تواند حتی در این دوران سخت به شما کمک کند تا زنده بمانید و رشد کنید.

با خانواده خود روبرو شوید. چه برای کاهش استرس و چه برای مقابله با غم از دست دادن شغل، اکنون وقت آن است که به افرادی که به شما اهمیت می دهند متکی باشید، حتی اگر به قوی بودن و خودکفا بودن خود افتخار کنید. آنها را در جریان جستجوی شغل خود قرار دهید و به آنها بگویید که چگونه می توانند از شما حمایت کنند.

به نگرانی های آنها گوش فرا دهید. اعضای خانواده نگران شما و همچنین ثبات و آینده خود هستند. به آنها فرصت دهید در مورد نگرانی های خود صحبت کنند و در مورد جستجوی استخدام خود پیشنهادهایی را ارائه دهند.

برای تفریح ​​خانوادگی وقت بگذارید. اوقات فراغت خانوادگی منظم را که می توانید در آن از همراهی یکدیگر لذت ببرید، بخارپوش کنید و مشکلات بیکاری خود را فراموش کنید. این به مثبت ماندن کل خانواده کمک می کند.

 


کمک به کودکان در کنار آمدن با از دست دادن شغل والدین

فرزندان می توانند تحت تأثیر بیکاری والدین قرار بگیرند. برای آنها مهم است که بدانند چه اتفاقی افتاده و چگونه بر خانواده تأثیر می گذارد. با این حال ، سعی کنید با جزئیات عاطفی یا مالی بیش از حد آنها را سنگین نکنید.

با فرزندان خود گفتگوی آزاد داشته باشید. کودکان هنگام نوشتن “متن” خود راهی برای تصور بدترین حالت دارند، بنابراین حقیقت در واقع می تواند بسیار ویرانگرتر از آنچه تصور می کنند باشد.

اطمینان حاصل کنید که فرزندان شما می دانند تقصیر کسی نیست. ممکن است کودکان در مورد از دست دادن شغل درک نکنند و فوراً فکر کنند که شما برای ایجاد آن کار اشتباهی انجام داده اید. یا ممکن است احساس کنند به نوعی مسئولیت پذیر هستند یا از نظر مالی سنگین هستند. آنها بدون توجه به سنشان در این موارد به اطمینان خاطر نیاز دارند.

کودکان باید احساس کنند انگار دارند کمک می کنند. آنها می خواهند کمک کنند و به آنها اجازه می دهد تا از راه هایی مانند کاهش کمک هزینه، به تعویق انداختن خریدهای گران قیمت یا گرفتن شغل بعد از مدرسه کمک کنند تا احساس کنند عضوی از تیم هستند.


 

نکته 4: روشهای دیگری برای تعریف خود پیدا کنید!

برای بسیاری از ما، کار ما هویت ما را شکل می دهد و مشخص می کند که چه کسی هستیم. از این گذشته ، وقتی با شخص جدیدی ملاقات می کنید، یکی از اولین سوالاتی که او می پرسد این است که “شما چه کاری انجام می دهید؟” زمانی که ما شغل خود را از دست می دهیم، احساس از دست دادن خود می کنیم. اما مهم است که به یاد داشته باشید که بیکار بودن لازم نیست شما را به عنوان یک شخص مشخص کنید. این به خود شما بستگی دارد ، نه وضعیت اقتصاد یا تصمیم یک شرکت برای اخراج شما.

فعالیت هایی را دنبال کنید که به زندگی شما هدف و لذت می بخشد. با پیگیری سرگرمی ها ، فعالیت ها و روابط معنادار، می توانید دوباره تأیید کنید که این موارد شما را به عنوان یک فرد تعریف می کنند، نه وضعیت شغلی شما. همه ما روش های مختلفی برای تجربه معنا و لذت داریم، بنابراین چیزی را انتخاب کنید که برای شما مهم است.

یک سرگرمی جدید را امتحان کنید که روح شما را غنی می کند یا یک سرگرمی را که مدتهاست از آن غفلت شده انتخاب کنید. اگر به نفع کار از فعالیت های بیرونی غافل شده اید، اکنون زمان شرکت در یک کلاس، عضویت در یک باشگاه یا یادگیری چیزی مانند زبان خارجی یا مهارت جدید مربوط به کار است. در زمانی که ممکن است پول تنگ باشد، به دنبال رویدادها و فعالیت هایی باشید که حضور در آنها ارزان نیست.

خود را خلاق ابراز کنید. خاطرات خود را بنویسید، یک وبلاگ راه اندازی کنید، نقاشی یا عکاسی کنید.

اوقات خود را در طبیعت بگذرانید. در حیاط خود کار کنید، یک پیاده روی دیدنی انجام دهید، یک سگ تمرین کنید یا به ماهیگیری یا کمپ بروید. گذراندن اوقات در طبیعت نیز یک ضد استرس عالی است.

داوطلب کمک به دیگران یا حمایت از هدفی که برای شما مهم است راهی عالی برای حفظ حس معنا و هدف در زندگی شماست. داوطلب شدن همچنین می تواند تجربه شغلی، پشتیبانی اجتماعی و فرصت های شبکه را فراهم کند.

 

نکته 5: برای رفع استرس حرکت کنید!

اگر قبلاً تعهدات کاری مانع ورزش منظم شده بود، مهم است که اکنون وقت بگذارید. ورزش پادزهر قدرتمندی در برابر استرس است. علاوه بر شل شدن عضلات متشنج و از بین بردن تنش در بدن، ورزش باعث ترشح اندورفین های قدرتمند برای بهبود روحیه می شود. کوتاه کردن خط کمر و بهبود هیکل نیز ممکن است باعث افزایش اعتماد به نفس شما شود.

هدف شما این است که روزانه 30 دقیقه یا بیشتر ورزش کنید، یا این کار را به صورت انفجارهای کوتاه مدت و 10 دقیقه ای انجام دهید. 10 دقیقه پیاده روی می تواند روحیه شما را به مدت دو ساعت بالا ببرد.

ورزش ریتمیک ، جایی که شما هر دو دست و پایتان را حرکت می دهید، یک روش بسیار موثر برای بالا بردن روحیه، افزایش انرژی، تیز کردن تمرکز و آرامش ذهن و بدن است. پیاده روی، دویدن، تمرین با وزنه، شنا، ورزش های رزمی یا حتی رقصیدن را امتحان کنید.
برای به حداکثر رساندن تسکین استرس، به جای اینکه تمرکز خود را بر روی افکار خود بگذارید، بر روی بدن خود و احساس آن هنگام حرکت تمرکز کنید: احساس برخورد پاها به زمین، به عنوان مثال، یا باد روی پوست.

بیشتر بخوانید: مدیریت استرس

 

نکته 6: خوب بخورید تا تمرکز خود را حفظ کنید!

رژیم شما ممکن است آخرین چیزی باشد که باید هنگام نگرانی از دست دادن شغل و تلاش برای تأمین مخارج زندگی خود نگران باشید. اما آنچه در بدن خود قرار می دهید می تواند تأثیر زیادی در سطح انرژی و مثبت شما داشته باشد.

شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده را به حداقل برسانید. ممکن است هوس تنقلات شیرین یا غذاهای راحتی مانند ماکارونی، نان سفید ، سیب زمینی یا سیب زمینی سرخ کرده داشته باشید، اما این غذاهای پر کربوهیدرات به سرعت منجر به از بین رفتن روحیه و انرژی می شود.

مصرف غذاهایی را که می توانند بر روحیه شما تأثیر منفی بگذارند مانند کافئین و مواد نگهدارنده شیمیایی یا هورمون ها کاهش دهید.

اسیدهای چرب امگا 3 بیشتری بخورید تا روحیه شما تقویت شود. بهترین منابع ماهی های چرب (ماهی قزل آلا، شاه ماهی، ماهی خال مخالی ، آنچوی ، ساردین)، جلبک دریایی، بذر کتان و گردو هستند.

از مصرف نیکوتین خودداری کنید. سیگار کشیدن در هنگام استرس ممکن است آرامش آور به نظر برسد، اما نیکوتین یک محرک قوی است، که منجر به بالاتر، نه پایین آمدن استرس و اضطراب می شود.

نوشیدن الکل در حد متوسط. الکل ممکن است به طور موقت نگرانی را کاهش دهد، اما مصرف بیش از حد آن با از بین رفتن باعث اضطراب بیشتر می شود.

 

نکته 7: مراقب خود باشید!

استرس از دست دادن شغل و بیکاری می تواند به سلامتی شما آسیب برساند و شما را در برابر مشکلات بهداشت روان آسیب پذیر کند. اکنون بیش از هر زمان دیگری، مهم است که از خود مراقبت کنید.

تعادل خود را در زندگی حفظ کنید. اجازه ندهید جستجوی شغل شما را بگیرد. برای تفریح، استراحت و آرامش وقت بگذارید، هر آنچه که شما را دوباره زنده کند. اگر از نظر ذهنی، عاطفی و جسمی در بهترین وضعیت خود باشید، جستجوی شغل شما موثرتر خواهد بود.

باندازه کافی بخواب. خواب تأثیر زیادی بر روحیه و بهره وری شما دارد. اطمینان حاصل کنید که هر شب بین 7 تا 8 ساعت می خوابید. این به شما کمک می کند تا سطح استرس خود را کنترل کنید و تمرکز خود را در طول جستجوی کار حفظ کنید.

تکنیک های آرام سازی را تمرین کنید. روش های آرام سازی مانند تنفس عمیق، مراقبه و یوگا پادزهر قدرتمندی برای استرس است. آنها همچنین احساس آرامش و شادی شما را تقویت می کنند و به شما یاد می دهند چگونه در شرایط چالش برانگیز، از جمله مصاحبه های شغلی، آرام و جمع باشید.

 

نکته 8: مثبت باشید تا انرژی خود را حفظ کنید!

اگر یافتن کار بیشتر از آنچه پیش بینی شده است طول می کشد، نکات زیر می تواند به شما در حفظ تمرکز و خوشحالی کمک کند.

یک برنامه روزمره منظم داشته باشید. وقتی دیگر کاری برای گزارش دادن هر روز ندارید، به راحتی می توانید انگیزه خود را از دست دهید. با جستجوی شغل خود مانند یک شغل، با زمان “شروع” و “پایان” روزانه ، با اوقات منظم برای ورزش و شبکه رفتار کنید. پیروی از یک برنامه مشخص به شما کمک می کند ماه باشید.

 

دوباره کارآمد و سازنده

طرح جستجوی شغل ایجاد کنید. با شکستن اهداف بزرگ در گام های کوچک و قابل کنترل، از خسته شدن خودداری کنید. به جای تلاش برای انجام همه کارها یک باره، اولویت ها را تعیین کنید. اگر در جستجوی شغل خود شانس ندارید، کمی وقت بگذارید تا در مورد اهداف خود تجدید نظر کنید.

بیشتر بخوانید:

نکات مثبت خود را ذکر کنید. لیستی از تمام مواردی که در مورد خود دوست دارید، شامل مهارت ها، ویژگی های شخصیتی، موفقیت ها و موفقیت ها تهیه کنید. پروژه هایی را که به آنها افتخار می کنید، شرایطی که در آن برتر هستید و مهارتهایی را که ایجاد کرده اید، بنویسید. این لیست را اغلب مرور کنید تا نقاط قوت خود را یادآوری کنید.

روی آنچه می توانید کنترل کنید تمرکز کنید. شما نمی توانید کنترل کنید که یک کارفرمای بالقوه به سرعت با شما تماس می گیرد یا اینکه آیا آنها تصمیم به استخدام شما دارند یا نه. به جای هدر دادن انرژی گرانبها و نگرانی در مورد شرایطی که از دست شما خارج است، توجه خود را به آنچه می توانید در هنگام بیکاری کنترل کنید مانند یادگیری مهارت های جدید، نوشتن یک جلد نامه و رزومه عالی و تنظیم جلسات با مخاطبین شبکه خود معطوف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *