اسید سیتریک چیست و آیا مضر است؟
نوشیدنی های انرژی زا شما مفید هستند یا مضر؟,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون,webgardoon
نوشیدنی های انرژی زا شما مفید هستند یا مضر؟
۱۴۰۰-۰۷-۱۰
9 روش طبیعی برای افزایش انرژی,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون,webgardoon
9 روش طبیعی برای افزایش انرژی
۱۴۰۰-۰۷-۱۰

اسید سیتریک چیست و آیا مضر است؟

اسید سیتریک به طور طبیعی در مرکبات به ویژه لیمو یافت می شود. این چیزی است که به آنها طعم ترش و ترش می دهد. یک فرم تولید شده از اسید سیتریک معمولاً به عنوان یک افزودنی در غذا، مواد پاک کننده و مکمل های غذایی استفاده می شود.

با این حال، این فرم تولید شده با آنچه به طور طبیعی در مرکبات وجود دارد متفاوت است. به همین دلیل، ممکن است از خود بپرسید که آیا برای شما خوب است یا بد. این مقاله از بخش تغذیه مجله اینترنتی وبگردون تفاوت بین اسید سیتریک طبیعی و تولید شده را توضیح می دهد و مزایا، موارد استفاده و ایمنی آن را بررسی می کند.

اسید سیتریک چیست؟

اسید سیتریک برای اولین بار توسط یک محقق سوئدی در سال 1784 از آب لیمو گرفته شد. این ترکیب بی بو و بی رنگ از آب لیمو تا اوایل دهه 1900 تولید شد، زمانی که محققان دریافتند که می تواند از کپک سیاه Aspergillus niger نیز تهیه شود ، که هنگام تغذیه با شکر اسید سیتریک ایجاد می کند.

اسید سیتریک به دلیل خاصیت اسیدی و طعم ترش، عمدتا به عنوان طعم دهنده و نگهدارنده، به ویژه در نوشابه ها و آب نبات ها استفاده می شود. همچنین برای تثبیت یا حفظ داروها و به عنوان ضد عفونی کننده استفاده می شود.

خلاصه: اسید سیتریک ترکیبی است که در اصل از آب لیمو گرفته شده است. امروزه از نوع خاصی از قالب تولید می شود و در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

 

منابع غذایی طبیعی

مرکبات و آب آنها بهترین منابع طبیعی اسید سیتریک هستند. در حقیقت، کلمه سیتریک از کلمه لاتین citrus مشتق شده است. نمونه هایی از مرکبات عبارتند از:

  • لیمو
  • لیموترش سبز
  • پرتقال ها
  • گریپ فروت
  • نارنگی
  • pomelos

سایر میوه ها نیز حاوی اسید سیتریک هستند اما در مقادیر کمتری. این شامل:

  • آناناس
  • توت فرنگی
  • تمشک
  • کران بری
  • گیلاس
  • گوجه فرنگیها

نوشیدنی ها یا محصولات غذایی حاوی این میوه ها – مانند کچاپ در مورد گوجه فرنگی – همچنین حاوی اسید سیتریک هستند. اسید سیتریک در حالی که به طور طبیعی وجود ندارد ، محصول جانبی پنیر ، شراب و تولید نان ترش است. اسید سیتریک ذکر شده در مواد غذایی و مکمل ها تولید می شود – نه آنچه به طور طبیعی در مرکبات یافت می شود. این به این دلیل است که تولید این افزودنی از مرکبات بسیار گران است و تقاضا بسیار بیشتر از عرضه است.

خلاصه: لیمو ، پرتقال و دیگر مرکبات منابع طبیعی غالب اسید سیتریک هستند. میوه های دیگری که حاوی مقادیر بسیار کمتری از آن هستند عبارتند از انواع توت ها ، گیلاس و گوجه فرنگی.

 

منابع و مصارف مصنوعی

ویژگی های اسید سیتریک آن را به یک افزودنی مهم برای صنایع مختلف تبدیل کرده است. تخمین زده می شود که 70 درصد اسید سیتریک تولید شده در مواد غذایی و نوشیدنی ها استفاده می شود ، 20 درصد از مکمل های دارویی و رژیمی استفاده می شود و 10 درصد باقی مانده به مواد پاک کننده اختصاص می یابد.

صنایع غذایی

اسید سیتریک تولید شده یکی از رایج ترین افزودنی های غذایی در جهان است. برای افزایش اسیدیته ، افزایش طعم و حفظ مواد مورد استفاده قرار می گیرد. نوشابه ها ، آب میوه ها ، نوشابه های پودر شده ، آب نبات ، غذاهای منجمد و برخی از محصولات لبنی اغلب حاوی اسید سیتریک ساخته شده هستند.

همچنین گاهی اوقات برای محافظت در برابر بوتولیسم، بیماری نادر اما جدی ناشی از باکتری Clostridium botulinum تولید کننده سم، به کنسرو میوه ها و سبزیجات اضافه می شود.

 

داروها و مکمل های غذایی

اسید سیتریک جزء اصلی صنعتی در داروها و مکمل های غذایی است. این دارو برای کمک به تثبیت و حفظ مواد فعال به داروها اضافه می شود و برای تقویت یا پنهان کردن طعم داروهای جویدنی و مبتنی بر شربت استفاده می شود.

مکمل های معدنی مانند منیزیم و کلسیم نیز ممکن است حاوی اسید سیتریک (به شکل سیترات) برای افزایش جذب باشند.

 

ضدعفونی و تمیز کردن

اسید سیتریک یک ضد عفونی کننده مفید در برابر انواع باکتری ها و ویروس ها است. یک مطالعه لوله آزمایش نشان داد که ممکن است درمان یا پیشگیری از نورو ویروس بشر، یکی از علل اصلی بیماری ناشی از مواد غذایی .

اسید سیتریک به عنوان یک ضدعفونی کننده و تمیز کننده عمومی برای از بین بردن کف صابون ، لکه های آب سخت ، آهک و زنگ به صورت تجاری فروخته می شود. به عنوان جایگزین ایمن تری برای محصولات ضدعفونی کننده و تمیز کننده معمولی مانند سفید کننده سفید و کلر در نظر گرفته می شود.

خلاصهاسید سیتریک یک افزودنی همه کاره برای غذا ، نوشیدنی ها ، داروها و مکمل های غذایی و همچنین محصولات تمیز کننده و ضد عفونی کننده است.

 

مزایای سلامتی و موارد استفاده بدن

اسید سیتریک دارای مزایا و عملکردهای چشمگیر سلامتی است.

انرژی را متابولیزه می کند!

سیترات – مولکول نزدیک اسید سیتریک – اولین مولکولی است که طی فرآیندی به نام چرخه اسید سیتریک تشکیل می شود. این واکنش های شیمیایی در بدن شما که به عنوان اسید سه کربوکسیلیک (TCA) یا چرخه کربس نیز شناخته می شود ، به تبدیل غذا به انرژی قابل استفاده کمک می کند. انسان و سایر موجودات زنده بیشتر انرژی خود را از این چرخه به دست می آورند.

جذب مواد مغذی را افزایش می دهد!

مواد معدنی تکمیلی در اشکال مختلف موجود است. اما همه اشکال برابر نیستند ، زیرا بدن شما از برخی از آنها به طور مثرتری استفاده می کند. اسید سیتریک فراهمی زیستی مواد معدنی را افزایش می دهد و به بدن شما اجازه می دهد آنها را بهتر جذب کند.

به عنوان مثال، سیترات کلسیم برای جذب نیاز به اسید معده ندارد. همچنین عوارض جانبی کمتری دارد – مانند گاز، نفخ یا یبوست – نسبت به شکل دیگری به نام کربنات کلسیم دارد. بنابراین، سیترات کلسیم برای افرادی که اسید معده کمتری دارند، مانند افراد مسن، گزینه بهتری است.

به طور مشابه، منیزیم به شکل سیترات نسبت به اکسید منیزیم و سولفات منیزیم به طور کامل و فراهمی زیستی جذب می شود.

 

ممکن است در برابر سنگ کلیه محافظت کند!

اسید سیتریک – به شکل سیترات پتاسیم – از تشکیل سنگ جدید کلیه جلوگیری کرده و آنهایی که قبلاً تشکیل شده اند را از هم جدا می کند. سنگ کلیه توده های جامد ساخته شده از کریستال ها هستند که به طور معمول از کلیه های شما سرچشمه می گیرند. اسید سیتریک با کاهش مطلوب ادرار برای تشکیل سنگ ها از سنگ کلیه محافظت می کند.

سنگ کلیه اغلب با اسید سیتریک به عنوان سیترات پتاسیم درمان می شود. با این حال ، مصرف غذاهای سرشار از این اسید طبیعی-مانند مرکبات-می تواند مزایای مشابه پیشگیری از سنگ کلیه را ارائه دهد.

خلاصه: اسید سیتریک به متابولیسم انرژی، جذب مواد معدنی و پیشگیری یا درمان سنگ کلیه کمک می کند.

 

ایمنی و خطرات

به طور کلی اسید سیتریک تولید شده توسط سازمان غذا و دارو (FDA) به عنوان (GRAS) بی خطر شناخته می شود. هیچ مطالعه علمی در مورد ایمنی اسید سیتریک تولید شده در صورت مصرف زیاد به مدت طولانی وجود ندارد. با این وجود، گزارش هایی مبنی بر بیماری و واکنش های آلرژیک به این افزودنی گزارش شده است.

یک گزارش نشان داد که درد مفاصل همراه با تورم و سفتی، درد عضلانی و معده و همچنین تنگی نفس در چهار نفر پس از مصرف غذاهای حاوی اسید سیتریک ساخته شده. این علائم مشابه در افرادی که از اشکال طبیعی اسید مانند لیمو و لیمو استفاده می کردند مشاهده نشد.

محققان اذعان کردند که آنها نمی توانند ثابت کنند که اسید سیتریک تولید شده مسئول این علائم است، اما توصیه کردند که استفاده از آن در غذاها و نوشیدنی ها بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد. در هر صورت، دانشمندان پیشنهاد کردند که علائم به احتمال زیاد مربوط به قالب مورد استفاده برای تولید اسید سیتریک است تا خود ترکیب.

خلاصه: یک گزارش کوچک نشان می دهد که بقایای قالب از اسید سیتریک تولید شده ممکن است منجر به آلرژی و بیماری های دیگر شود، اما این هنوز ثابت نشده است.

 

جمع بندی

اسید سیتریک به طور طبیعی در مرکبات یافت می شود، اما نسخه های مصنوعی که از نوعی قالب تولید می شوند، معمولاً به غذاها، داروها، مکمل ها و مواد پاک کننده اضافه می شوند.

در حالی که بقایای قالب از فرآیند تولید ممکن است در موارد نادر باعث ایجاد حساسیت شود، اسید سیتریک به طور کلی بی خطر تلقی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *