با خارمریم بیشتر آشنا شوید!
فواید شگفت انگیز میوه گل نسترن
۱۴۰۰-۰۱-۳۱
گزنه گیاهی پر خاصیت
۱۴۰۰-۰۱-۳۱

با خارمریم بیشتر آشنا شوید!

احتمالا شما هم خواص خارمریم برای کبد را شنیده اید. این خار دوست داشتنی فقط حامی کبد نیست! خواص بسیاری دارد. در این مقاله از بخش طب سنتی مجله اینترنتی وبگردون خواص شگفت انگیز خارمریم را بررسی میکنیم.

 

 

نام علمی
Silybum marianum
نام عمومی
خارمریم
گونه گیاه
گل مینا (کاسنیان)
طبع
گرم
قسمت های قابل مصرف
گل و برگ
طریقه مصرف
بیشتر به صورت دمنوش مصرف می شود
مزایا
  • درمان بیماری‌های کبد و مقابله با سرطان
  • درمان بیماری هپاتیتC
  • سم زدا
  • پایین آوردن سطح قند خون
معایب
  • حساسیت پوستی،
  • اگزما،
  • سردرد و تهوع،
  • ضعیف شدن قوه چشایی،
  • عرق کردن و ضعف
  • این گیاه برای زنان باردار یا در دوران شیردهی باید با احتیاط همراه باشد.

 

خارمریم دوست کبد شماست!

به خاطر فلاونوئیدی به نام سیلی مارین خار مریم مشهور به اثرات سم زدایی درکبد شناخته می شود. مطالعه ای در سال 2017 تایید می کند که می تواند به تسریع فرآیند التیام در کبد کمک کند، مقدار زیادی از آسیب ناشی از نوشیدن بیش از حد و یا دیگر رفتارهای آسیب رسان در کبد، از جمله سیروز را خنثی کند. هم چنین ممکن است از بیماری هایی مثل سندرم کبد چرب، یرقان و هپاتیت جلوگیری کند؛ با این حال، تحقیقات بیشتری برای مطالعه پتانسیل درمانی گیاه دارویی لازم است.

قند خونتان را خار مریم کنترل کنید!

ترکیب آنتی اکسیدان ها، اسیدهای چرب و سیلیمارین در عصاره خار مریم می تواند در راستای تنظیم مقادیر انسولین و حفظ سطح قند خون حتی برای افراد مبتلا به دیابت مناسب باشد.

خار مریم حامی قلب شماست!

عصاره ی خارمریم حاوی مقادیر زیاد اسیدهای چرب مفید و امگا 3 است که برای حفظ سلامت قلب ضروری است اسیدهای چرب امگا 3 می توانند سطح کلسترول بدن را متعادل نگه دارند، که می تواند از ابتلا به آترواسکلروز جلوگیری کند، بنابراین خطر ابتلا به سکته مغزی یا حمله قلبی را کاهش می دهد.

پتانسیل ضد سرطان:

به نظر می رسد عصاره خار مریم می تواند اثر مهاری بر رشد سلول های سرطانی و تومورهای پوست داشته باشد و همچنین می تواند به جلوگیری از رشد سرطانی پروستات، پستان و کبد کمک کند.

خار مریم برای تنظیم کلسترول:

این یک ضد التهاب است، به کاهش سطح کلسترول در بدن کمک می کند، خون را پاک می کند و از استرس اکسیداتیو جلوگیری می کند. سیلیمارین موجود در عصاره لیپوپروتئین با چگالی کم ( یا کلسترول بد)، کلسترول کل و تری گلیسرید در بدن را بهبود می بخشد.

خار مریم برای جلوگیری از سنگ صفرا :

با تمیز کردن بدن از متابولیک، خار مریم به بهبود عملکرد کیسه صفرا، کلیه ها و طحال کمک می کند و از خطر جلوگیری سنگ صفرا می کند.

خار مریم برای مراقبت از پوست:

خارمریم به کاهش التهاب ناشی از مقدار آنتی اکسیدان غنی آن کمک می کند هم چنین از پیری پوست جلوگیری می کند و درخشندگی طبیعی آن را نمایان می کند.

با خارمریم لاغر شوید!

در تحقیقی که در سال 2016 بر روی موش ها انجام شد، سیلیمارین موجود در خارمریم مشهور است که کاهش وزن را ترویج می کند.

خار مریم برای بهبود سلامت استخوان:

خارمریم به جلوگیری از آسیب استخوان به دلیل کمبود استروژن کمک می کنند هم چنین سلامت استخوان را بهبود می بخشد و از خطر پوکی استخوان جلوگیری می کند.

خار مریم برای درمان آسم:

خارمریم با کاهش تورم در مجاری هوایی، سیلمارین درخارمریم به منظور جلوگیری از علایم آسم آلرژی نشان داده شده است.

خار مریم برای بالا بردن ایمنی:

خارمریم ایمنی کلی را افزایش داده و با عفونت ها مبارزه می کند. هم چنین سیلیمارین در آن، تشکیل گلوتاتیون در بدن را افزایش می دهد که به مبارزه با استرس اکسیداتیو و در نتیجه بهبود سلامت کلی بدن کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *