با خواص کیوی بیشتر آشنا شوید!
انبه,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
فواید شگفت انگیز انبه برای سلامت
۱۴۰۰-۰۵-۰۹
هندوانه,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
9 خاصیت هندوانه که نمیدانستید!
۱۴۰۰-۰۵-۰۹

با خواص کیوی بیشتر آشنا شوید!

کیوی – که از نام کامل آن، کیوی کوتاه شده است – در واقع یک توت بزرگ است که روی گونه ای از انگور چوبی در جنس Actinidia رشد می کند. کیوی در نیوزلند به طور مشهور کشت شده است، اما این توت جسورانه در واقع در شرق چین بوجود آمده است. این مقاله از بخش تغذیه مجله اینترنتی وبگردون حقایق تغذیه ای، فواید و کاربردهای لوبیای چشم بلبلی را مرور می کند.

کیوی معمولاً به شکل بیضی رشد می کند و تقریباً به اندازه یک تخم مرغ معمولی است. پوست آن شتر رنگ، فیبری و پوشیده از یک لکه روشن است. با وجود پوشش مبهم، پوست کیوی خوراکی و ترش است. گوشت کیوی سبز روشن با بافت منحصر به فرد اما دلپذیر و ردیف هایی از دانه های سیاه و کوچک متمایز است که می توان آنها را نیز خورد. کیوی دارای طعم شیرین، تند و جسورانه است – آنها را به یک افزودنی محبوب برای صبحانه یا ناهار سالم تبدیل می کند.

کیوی سرشار از ویتامین C و فیبر غذایی است و مزایای مختلفی را برای سلامتی ارائه می دهد. این میوه ترش می تواند از سلامت قلب، سلامت دستگاه گوارش و ایمنی بدن پشتیبانی کند. کیوی یک میوه سالم است و سرشار از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها است. طعم ترش، بافت دلپذیر و تعداد کم کالری آن را به یک گزینه خوشمزه و سالم برای میان وعده، کنار غذا یا یک دسر منحصر به فرد تبدیل می کند.

فواید سلامتی

ویتامین ها ، فیبر و آنتی اکسیدان ها می توانند مزایای ضروری سلامتی را ارائه دهند. گوشت غنی از ویتامین است که ایمنی را تحریک می کند و خطر بیماری را کاهش می دهد.

فیبر محلول غذایی موجود در کیوی می تواند به تحریک هضم منظم و سالم کمک کند. کیوی می تواند سایر مزایای سلامتی را ارائه دهد:

مصونیت

کیوی حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است که پاسخ ایمنی بدن را تحریک می کند. در واقع ، کیوی حاوی تقریباً 230 of از میزان توصیه شده روزانه ویتامین C است. این میوه غلیظ ، مواد مغذی تقویت کننده ایمنی را در هر لقمه تأمین می کند.

کیوی همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها به حذف رادیکال های آزاد در بدن و کاهش استرس اکسیداتیو کمک می کنند. در نهایت، این ممکن است بدن را از التهاب و بیماری محافظت کند.

سلامت قلب

کیوی دارای خواصی است که فشار خون را کاهش می دهد. کیوی با حفظ فشار خون سالم و افزایش ویتامین C می تواند خطر سکته مغزی و بیماری های قلبی را کاهش دهد.

علاوه بر این، کیوی همچنین دارای سطح بالایی از فیبر غذایی است. فیبر با کاهش LDL یا کلسترول بد می تواند عوامل خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. کلسترول اضافی می تواند منجر به تصلب شرایین شود که سخت شدن شریان های داخل قلب است.

کیوی,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون

سلامت دستگاه گوارش

کیوی هم از نظر پوست و هم از نظر گوشتی حاوی مقادیر بالایی فیبر غذایی است. فیبر می تواند به کاهش یبوست و انواع دیگر مشکلات گوارشی و ناراحتی کمک کند.

درمان آسم

وجود ویتامین C در کیوی با کاهش علائم خس خس سینه در برخی از بیماران مبتلا به آسم ارتباط دارد. این امر به ویژه در مورد کودکانی صادق است که به نظر می رسد بیشترین بهره را از مصرف کیوی می برند.

سلامت چشم

هنگامی که با میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین و مواد معدنی سالم مصرف می شود، سطح بالای ویتامین آنتی اکسیدان و کاروتنوئیدهای موجود در کیوی می تواند به جلوگیری از بیماری های چشمی کمک کرده و سلامت کلی چشم را ارتقا دهد.

ارزش غذایی

کیوی یک منبع عالی برای موارد زیر است:

  • ویتامین سی
  • فیبر رژیمی
  • اهن
  • کاروتنوئیدها
  • آنتی اکسیدان ها

مواد مغذی در هر وعده

یک وعده 140 گرم کیوی حاوی موارد زیر است:

کالری: 90
پروتئین: 1 گرم
چربی: 1 گرم
کربوهیدرات: 21 گرم
فیبر: 5 گرم
شکر: 15 گرم

اندازه قسمت ها

کیوی یک میان وعده خوشمزه و سالم است، اما مانند همه میوه ها، هنوز حاوی قند طبیعی است. به همین دلیل، شما باید کیوی را در حد اعتدال مصرف کنید. محدود کردن مصرف کیوی به 140 گرم یا کمتر برای حفظ رژیم متعادل ضروری است.

 

مواردی که باید مراقب آنها باشید!

کیوی یک میوه لذت بخش است، اما بسیاری از افراد تحت تأثیر حساسیت به کیوی قرار می گیرند. شدت علائم می تواند از بسیار خفیف تا شدیدتر باشد. علائم خفیف ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. خارش یا ناراحتی زبان، لب ها یا دهان پس از خوردن کیوی.
  2. بثورات پوستی قابل مشاهده.

در صورت مشاهده هر یک از علائم شدید زیر ، با اورژانس تماس بگیرید:

  • مشکل در تنفس یا علائم دیگر آسم
  • تورم گلو ، لب یا دهان
  • درد شکم
  • سرگیجه
  • استفراغ

طرز استفاده از کیوی

کیوی به دلیل طعم متمایز خود طعم جسورانه ای به هر چیزی که با آن جفت شود می بخشد. برای حفظ این طعم منحصر به فرد و حفظ محتوای مفید ویتامین کیوی کیوی، بهتر است کیوی را به صورت خام سرو کنید.

کیوی را می توان به عنوان پودر مکمل استفاده کرد، اما اکثر آنها ترجیح می دهند کیوی را به صورت خام مصرف کنند. در اینجا چند روش برای سرو کیوی وجود دارد:

  • کیوی های تازه و هم دمای اتاق را برای خوردن صبحانه لذت ببرید.
  • کیوی را در اسموتی کیوی توت فرنگی مخلوط کنید.
  • کیوی خرد شده را در یک سالاد میوه جسور کیوی و موز سرو کنید.
  • برای یک دسر سبک و طراوت با ماست یونانی ترکیب کنید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *