برنامه تغذیه کودک: راهنمای سال اول

برنامه تغذیه کودک: راهنمای سال اول

در این مقاله از بخش فرزند مجله اینترنتی وبگردون به بررسی برنامه تغذیه کودک در سال اول می پردازیم.

بررسی اجمالی

خوردن، خوابیدن، ادرار ، مدفوع ، تکرار  این فرایند. اینها نکات برجسته در یک روز از زندگی یک نوزاد جدید است.

و اگر تازه پدر یا مادر شدید، این قسمت غذا خوردن است که ممکن است منشأ بسیاری از سوالات و نگرانی های شما باشد. کودک شما چند اونس باید مصرف کند؟ آیا نوزاد خوابیده را برای خوردن بیدار می کنید؟ چرا آنها همیشه گرسنه به نظر می رسند ؟ چه زمانی کودک شما می تواند مواد جامد را شروع کند؟

سوالات فراوان است – و، علیرغم اصرار مادربزرگ، پاسخها از زمان کودکی شما تغییر کرده است. در حال حاضر توصیه می شود که نوزادان تازه متولد شده، حتی نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می کنند، در صورت نیاز غذا بخورند (این را برای سالهای نوجوانی آماده کنید) و نوزادان تا 4 تا 6 ماهگی منتظر شروع غذاهای جامد بمانند.

 

برنامه تغذیه نوزادان بر اساس سن

در روز اول زندگی، معده نوزاد شما به اندازه یک سنگ مرمر است و فقط می تواند 1 تا 1.4 قاشق چای خوری مایع را در یک زمان نگه دارد. با بزرگ شدن کودک، شکم او کشیده و بزرگ می شود.

سخت است (یا واقعاً غیرممکن است) بدانید کودک شما در دوران شیردهی چقدر شیر مصرف می کند. اما اگر به دلایل معتبر به شیشه شیر می دهید، اندازه گیری آن کمی ساده تر است.

در زیر، از آکادمی اطفال آمریکا (AAP)، یک برنامه معمول تغذیه برای نوزادان تغذیه شده با بطری است.

سن اونس در هر وعده غذایی غذاهای جامد
تا 2 هفته زندگی .5 اونس در روزهای اول، سپس 1-3 اونس. خیر
2 هفته تا 2 ماه 2-4 اونس خیر
2-4 ماه 4-6 اونس خیر
4-6 ماه 4-8 اونس احتمالاً اگر کودک شما بتواند سر خود را بالا نگه دارد و حداقل 13 پوند وزن داشته باشد. اما هنوز نیازی به معرفی غذاهای جامد ندارید.
6 تا 12 ماهگی 8 اونس آره. با غذاهای نرم مانند غلات یک دانه و سبزیجات پوره شده ، گوشت و میوه ها شروع کنید و به غذاهای انگشتی پوره شده و خوب خرد شده بروید. به کودک خود هربار یک غذای جدید بدهید. تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک را ادامه دهید.

 

کودک شما چند وقت یکبار باید غذا بخورد؟

هر نوزاد منحصر به فرد است-اما یک چیز بسیار ثابت این است که نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند بیشتر از نوزادانی که از بطری تغذیه می کنند غذا می خورند. این به این دلیل است که شیر مادر به راحتی هضم می شود و خیلی سریعتر از شیر خشک از معده تخلیه می شود.

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند

استراحتی برای افراد خسته وجود ندارد. طبق گزارش La Leche League International ، شما باید در مدت 1 ساعت از تولد ، پرستاری از نوزاد خود را آغاز کرده و روزانه در هفته های اول زندگی روزانه بین 8 تا 12 مورد تغذیه کنید (بله ، ما برای شما خسته شده ایم).

در ابتدا ، مهم است که اجازه ندهید کودک شما بیش از 4 ساعت بدون تغذیه بگذرد. در صورت لزوم ، شما باید آنها را از خواب بیدار کنید، حداقل تا زمانی که تغذیه با شیر مادر به خوبی برقرار شود و آنها به طور مناسب وزن خود را افزایش دهند.

با رشد کودک و افزایش میزان شیر ، کودک شما می تواند در یک وعده غذایی شیر بیشتری را در زمان کمتری مصرف کند. آن زمان است که ممکن است متوجه الگوی قابل پیش بینی تری شوید.

  • 1 تا 3 ماهگی: نوزاد شما در هر 24 ساعت 7 تا 9 بار غذا می دهد.
  • 3 ماه: تغذیه 6 تا 8 بار در 24 ساعت انجام می شود.
  • 6 ماهگی: نوزاد شما حدود 6 بار در روز تغذیه می کند.
  • 12 ماهگی: پرستاری ممکن است به 4 بار در روز کاهش یابد. معرفی مواد جامد در حدود 6 ماهگی به تامین نیازهای تغذیه ای نوزاد شما کمک می کند.

به خاطر داشته باشید که این الگو فقط یک مثال است. نوزادان مختلف قدم ها و ترجیحات متفاوتی دارند ، به همراه عوامل دیگری که بر دفعات تغذیه تأثیر می گذارد.

نوزادانی که از بطری تغذیه می کنند

نوزادان شیردهی نیز مانند نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند باید در صورت نیاز غذا بخورند. به طور متوسط ​​، تقریباً هر 2 تا 3 ساعت. یک برنامه معمول تغذیه ممکن است به این شکل باشد:

  • نوزاد تازه متولد شده: هر 2 تا 3 ساعت
  • در 2 ماهگی: هر 3 تا 4 ساعت
  • در 4 تا 6 ماهگی: هر 4 تا 5 ساعت
  • در 6+ ماهگی: هر 4 تا 5 ساعت

هم برای نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند و هم از شیر مادر تغذیه می کنند

  • به نوزادان زیر یک سال مایعاتی غیر از شیر خشک یا شیر مادر ندهید. این شامل آب میوه و شیر گاو است. آنها مواد مغذی مناسب (در صورت وجود) را ارائه نمی دهند و می توانند برای شکم کودک شما ناراحت کننده باشند. هنگامی که شروع به ارائه یک فنجان می کنید ، آب می تواند در حدود 6 ماه معرفی شود.
  • غلات کودک را به بطری اضافه نکنید.
    • می تواند خطر خفگی ایجاد کند.
    • سیستم گوارش نوزاد تا 4 تا 6 ماهگی به اندازه کافی بالغ نیست که بتواند غلات را مصرف کند.
    • می توانید به نوزاد خود بیش از حد غذا بدهید.
  • تا قبل از اولین تولد به کودک خود هیچ نوع عسل ندهید . عسل می تواند برای نوزاد خطرناک باشد ، و گاهی اوقات باعث چیزی می شود که بوتولیسم نوزاد نامیده می شود.
  • انتظارات خود را بر اساس نوزاد و نیازهای منحصر به فرد او تنظیم کنید. نوزادان نارس به احتمال زیاد با توجه به سن خود از الگوهای تغذیه پیروی می کنند. اگر کودک شما دچار مشکلاتی مانند رفلاکس یا عدم رشد می شود ، ممکن است لازم باشد با پزشک خود در برنامه تغذیه مناسب و میزان تغذیه او کار کنید.

نحوه قرار گرفتن در برنامه تغذیه

برنامه ها جام مقدس هر پدر و مادری است. کودک شما به طور طبیعی با بزرگ شدن شکم خود شروع به تغذیه می کند و می تواند شیر مادر یا شیر خشک بیشتری را در یک نوبت مصرف کند. این ممکن است بین 2 تا 4 ماهگی شروع شود.

اما در حال حاضر ، بر یادگیری علائم گرسنگی نوزاد خود تمرکز کنید ، مانند:

  • در اطراف قفسه سینه خود ریشه می زنید و به دنبال نوک سینه هستید.
  • مشت خود را در دهان خود قرار می دهند
  • لب هایشان را می لمس یا لیس می زنند
  • سر و صدا که می تواند به سرعت تشدید شود (منتظر نباشید تا گرسنه کودک شما به او غذا دهد)

هنگامی که کودک شما چند ماهه می شود ، ممکن است بتوانید برنامه خواب/تغذیه ای را که برای شما مناسب است معرفی کنید.

برای مثال ، فرض کنید کودک 4 ماهه شما هر 5 ساعت یکبار برای تغذیه بیدار می شود. این بدان معناست که اگر ساعت 9 شب غذا می خورید ، نوزاد شما حدود ساعت 2 صبح بیدار می شود، اما اگر شما در ساعت 11 شب بیدار شوید و به نوزاد غذا بدهید، درست قبل از خواب ، ممکن است تا ساعت 4 صبح بیدار نشوند، و یک چشمک چشم مناسب در شب به شما می دهد.

اگر کودک شما هنوز گرسنه است چه؟

به طور کلی ، اگر کودک شما گرسنه به نظر می رسد ، به او غذا بدهید. به طور طبیعی کودک شما در طول جهش رشد، که معمولاً در حدود 3 هفته ، 3 ماه و 6 ماهگی اتفاق می افتد ، بیشتر غذا می خورد .

برخی از نوزادان همچنین “خوشه خوشه ای” می کنند، به این معنی که در دوره های خاص بیشتر و در برخی دیگر کمتر تغذیه می کنند. به عنوان مثال ، کودک شما ممکن است در اواخر بعدازظهر و عصر غذا بخورد و سپس شب ها بیشتر بخوابد (بله!). این مورد در نوزادان شیرده بیشتر از نوزادانی که از شیشه شیر تغذیه می کنند شایع است.

نگران تغذیه بیش از حد هستید؟ در حالی که این امر در مورد نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند واقعاً امکان پذیر نیست، می توانید به نوزادانی که شیشه شیر می خورند ، بیش از حد غذا دهید – مخصوصاً اگر آنها برای راحتی بطری را می مکند. علائم گرسنگی آنها را دنبال کنید، اما اگر نگران هستید که ممکن است کودک شما بیش از حد غذا بخورد ، با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید.

نحوه شروع جامدات

اگر کودک شما 4 تا 6 ماهه باشد احتمالاً آماده مواد جامد است و:

  • کنترل سر خوب داشته باشد
  • به نظر می رسد به آنچه می خورید علاقه مند هستید
  • دستیابی به غذا
  • وزن 13 یا بیشتر پوند

با کدام غذا شروع کنیم؟ AAP اکنون می گوید که چندان اهمیتی ندارد که غذاها را به چه ترتیبی معرفی کنید. تنها قانون واقعی: قبل از ارائه غذای دیگر ، 3 تا 5 روز با یک غذا بمانید. اگر یک واکنش آلرژیک وجود داشته باشد (بثورات پوستی ، اسهال ، استفراغ اولین علائم رایج هستند) ، می دانید کدام غذا باعث ایجاد آن شده است.

همانطور که کودک شما رشد می کند، از غذای پوره شده کودک به غذاهایی که بافت بیشتری دارند (برای مثال، موز له شده ، تخم مرغ پخته شده  یا پاستای خوب پخته و خرد شده) بروید. این به طور کلی در حدود 8 تا 10 ماهگی اتفاق می افتد.

سوپر مارکت شما انواع محصولات غذایی کودک را ارائه می دهد ، اما اگر می خواهید خودتان آن را تهیه کنید، آن را بدون قند و نمک نگه دارید. علاوه بر این ، در این مرحله ، به کودک خود چیزی ندهید که می تواند باعث خفگی شود ، از جمله:

  • غذاهای سخت ، مانند ذرت بوداده یا آجیل
  • میوه های سخت و تازه مانند سیب ؛ بپزید تا نرم شود یا به قطعات بسیار کوچک خرد شود
  • هر گوشتی که خوب پخته نشده و خیلی خوب خرد شده باشد (این شامل هات داگ نیز می شود)
  • مکعب های پنیر
  • کره بادام زمینی (اگرچه در مورد این مورد با متخصص اطفال خود صحبت کنید – و مزایای استفاده از کره بادام زمینی رقیق شده قبل از سن 1 سالگی)

با نزدیک شدن به اولین تولد نوزاد، باید غذاهای متنوع بخورد و در هر وعده غذایی حدود 4 اونس مواد جامد مصرف کند . به شیر مادر یا شیر خشک ادامه دهید. در 8 ماهگی، نوزادان حدود 30 اونس در روز شیر می نوشند.

نگرانی های دیگر

نوزادان کوکی برش نیستند برخی به راحتی وزن خود را افزایش می دهند ، در حالی که برخی دیگر مشکلاتی خواهند داشت. مواردی که می توانند بر افزایش وزن نوزاد تأثیر بگذارند عبارتند از:

  • داشتن یک نقص مادرزادی مانند شکاف لب یا کام ، که در تغذیه مشکل ایجاد می کند
  • عدم تحمل پروتئین شیر
  • زودرس بودن
  • تغذیه با بطری در مقابل سینه

در مطالعه 2012منبع معتبر بیش از 1800 نوزاد دریافتند که نوزادانی که با بطری تغذیه می شدند – صرف نظر از این که در شیشه شیر یا شیرخشک وجود داشت – در سال اول وزن بیشتری نسبت به نوزادانی که به طور انحصاری شیر می دادند ، افزایش یافتند.

پزشک کودک شما بهترین کسی است که به شما در مورد محدوده وزن مناسب برای کودک شما توصیه می کند.

جمع بندی

اینکه چگونه، چه موقع و چه چیزی به کودک غذا بدهیم ، نگرانی اصلی هر والدین است – اما خبرهای خوبی هم وجود دارد: اکثر نوزادان در مورد گرسنه بودن و سیری سنجش بسیار خوبی می کنند – و به شما اطلاع می دهند.

شما فقط باید انتخاب های مناسب را در زمان مناسب به آنها ارائه دهید و به نشانه های آنها توجه کنید. اگر سوال یا نگرانی دارید، متخصص اطفال شما در این راه به شما کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *