چگونه برنامه ریزی مالی استراتژیک برای خود ایجاد کنیم؟
7 توصیه مالی برای خانم های مجرد
7 توصیه مالی برای خانم های مجرد
۱۴۰۱-۱۱-۲۵
نحوه صحیح براشینگ موی آقایان
نحوه صحیح براشینگ موی آقایان
۱۴۰۱-۱۲-۰۱

چگونه برنامه ریزی مالی استراتژیک برای خود ایجاد کنیم؟

داشتن یک فرآیند برنامه ریزی مالی شخصی قوی اولین گام در دستیابی به اهداف مالی شماست. خبر عالی این است که شما مجبور نیستید به تنهایی یک فرآیند را کشف کنید. در عوض، می‌توانید از همان مراحلی استفاده کنید که مشاوران مالی و برنامه‌ریزان مالی معتبر (CFP) برای ایجاد برنامه‌های مالی برای مشتریان خود استفاده می‌کنند.

قبل از اینکه در مورد ایجاد فرآیند برنامه ریزی مالی استراتژیک خود صحبت کنیم، باید بدانید که یک برنامه مالی در واقع چیست.

یک طرح مالی چیست؟

برنامه مالی سندی است که استراتژی را برای رسیدن به اهداف مالی آینده شما شرح می دهد. برنامه های مالی همچنین اطلاعات مربوط به دارایی ها، بدهی ها و سایر داده های مرتبط را برای ارزیابی وضعیت مالی فعلی شما در نظر می گیرند. با این اطلاعات، شما یا یک برنامه ریز مالی می توانید برنامه ای برای رسیدن به جایی که می خواهید در آینده داشته باشید، ایجاد کنید. برای رسیدن به آن می توانید از 7 مرحله برنامه ریزی مالی استفاده کنید.

چرا داشتن یک برنامه مالی مهم است؟

یک برنامه مالی مسیر روشنی را پیش روی شما قرار می دهد تا به اهداف مالی و زندگی آینده خود برسید. این نه تنها یک برنامه را ارائه می دهد، بلکه برای پیگیری پیشرفت شما و شناسایی تنظیمات لازم برای انجام استفاده می شود.

اساساً داشتن یک برنامه مدون احتمال دستیابی به اهداف را افزایش می دهد و به شما کمک می کند تا برای آینده آماده شوید . می توانید طرح خود را با کمک یک متخصص ایجاد کنید یا به جای آن خودتان آن را انجام دهید.

فرآیند برنامه ریزی مالی چیست؟

اگر خودتان تصمیم به ایجاد یک طرح دارید، توصیه می‌کنم از فرآیند برنامه‌ریزی مالی ۷ مرحله‌ای که توسط برنامه‌ریزان مالی معتبر (CFPs) و مشاوران استفاده می‌شود، استفاده کنید. این فرآیند برنامه ریزی مالی یک روش استاندارد برای ایجاد یک برنامه مالی است. این فرآیند به شما کمک می کند تا وضعیت مالی خود را ارزیابی کنید، اهداف خود را شناسایی کنید، استراتژی ایجاد کنید و همچنین پیشرفت خود را نظارت کنید.

مراحل برنامه ریزی مالی

در اینجا 7 مرحله برنامه ریزی مالی وجود دارد که می توانید از آنها برای ایجاد برنامه خود استفاده کنید.

1. وضعیت مالی خود را درک کنید

قبل از اینکه بتوانید برای آینده خود برنامه ریزی کنید، باید بدانید که امروز کجا هستید و وضعیت فردی خود را. برای انجام این کار، با جمع آوری اطلاعات مالی فعلی شروع می کنید. بنابراین در ادامه آنچه باید جمع آوری کنید تا یک تحلیل موثر از وضعیت مالی و شرایط شخصی خود انجام دهید:

  • اطلاعات درآمد و مالیات
  • فهرست دارایی‌های مالی و ارزش آنها (مثلاً حساب‌های پس‌انداز ، صندوق اضطراری ، حساب‌های بازنشستگی و سایر سرمایه‌گذاری‌ها، پس‌انداز تحصیلی ، املاک و مستغلات و غیره)
  • لیست بدهی و مبالغ (مثلاً وام مسکن، وام خودرو، وام دانشجویی، بدهی کارت اعتباری و غیره)
  • طرح های بیمه
  • گزارش اعتباری و امتیاز

همه اینها می تواند اطلاعات کلی زیادی برای جمع آوری باشد، بنابراین سازماندهی آن مهم است. یک راه عالی برای سازماندهی سوابق مالی خود قرار دادن آنها در یک پوشه دیجیتالی یا فیزیکی است.

2. تعیین و تصمیم گیری در مورد اهداف

گام بعدی در فرآیند برنامه ریزی مالی شخصی، تعیین اهداف مالی است . می خواهید شرایط مالی شما در آینده چگونه باشد؟ اهداف شما باید به اهداف کوتاه مدت، میان مدت و اهداف بلند مدت تقسیم شوند. اینها چیزهایی هستند که شما دوست دارید به ترتیب در عرض 12 ماه، 1 تا 3 سال و بیش از 3 سال انجام دهید.

در نهایت، هنگام انتخاب اهداف، باید آنها را با آنچه می خواهید زندگی تان به نظر برسد، هماهنگ کنید. زیرا بدون شفافیت در مورد آنچه واقعاً می خواهید، نمی توانید اهداف مرتبط یا ارزشمند ایجاد کنید.

برای اینکه بفهمید چه می خواهید، این سوالات را از خود بپرسید:

  • در چه سنی می خواهم بازنشسته شوم ؟
  • چقدر دوست دارم سفر کنم؟
  • آیا من می خواهم ازدواج کنم؟
  • آیا من (بیشتر) بچه می خواهم؟
  • آیا باید از والدین مسن مراقبت کنم؟
  • چه چیزی می خواهم بتوانم به خیریه ها/موسسه های خیریه بدهم؟
  • آیا می خواهم یک کسب و کار راه اندازی کنم؟
  • با چقدر ریسک راحت هستم؟

این سوالات فقط نقطه شروعی برای درک آنچه واقعاً می خواهید در زندگی به دست آورید هستند.

هنگام توسعه اهداف خود، مهم است که ترجیحات شخصی خود را نیز در نظر بگیرید، مانند تحمل ریسک. زیرا این در برنامه ای که شما ایجاد می کنید نقش خواهد داشت.

هنگامی که به این سوالات پاسخ دادید، می توانید شروع به نوشتن اهدافی کنید که به شما در رسیدن به سبک زندگی دلخواهتان کمک می کند.

چند نمونه از اهدافی که ممکن است برای فرآیند برنامه ریزی مالی خود تعیین کنید عبارتند از:

  • پرداخت بدهی
  • ایجاد صندوق اضطراری
  • پس انداز برای بازنشستگی
  • گرفتن بیمه عمر
  • تهیه پیش نویس طرح املاک

در مراحل بعدی، جدول زمانی و آیتم های اقدامی را برای دستیابی به این اهداف اختصاص خواهید داد.

3. اطلاعات و داده های خود را تجزیه و تحلیل کنید

با در دست داشتن اطلاعات مالی، گام بعدی شما تجزیه و تحلیل داده هایتان است.

هنگام بررسی اطلاعات خود، باید به دنبال پاسخ به سوالات زیر باشید:

  1. ارزش خالص من چقدر است ؟ آیا من بیانیه ارزش خالص دارم؟
  2. در حال حاضر در مورد مدیریت پول خود چگونه عمل می کنید؟ (مثلاً بودجه‌بندی، پس‌انداز/سرمایه‌گذاری خودکار، استراتژی‌های مالیاتی و غیره)
  3. چه پول نقد، پس انداز، منابع مالی و سرمایه گذاری دارید؟
  4. بیمه عمر داری ؟
  5. آیا طرح ملکی دارید ؟

پاسخ به این سوالات بینش و راهنمایی بیشتری در مورد امور مالی شما و کارهایی که در حال حاضر برای رسیدن به اهداف خود انجام می دهید، می دهد. همچنین شکاف هایی را که باید هنگام ایجاد طرح خود برطرف کنید، آشکار می کند. حتی می‌توانید راه‌های عمل جایگزین بالقوه ایجاد کنید تا به خودتان گزینه‌هایی بدهید.

چگونه برنامه ریزی مالی استراتژیک برای خود ایجاد کنیم؟

4. یک طرح ایجاد کنید

کارهای مقدماتی که تاکنون انجام داده اید، همگی به این مرحله منجر می شود – ایجاد یک برنامه مالی. اینجاست که شما دقیقاً آنچه را که برای دستیابی به اهدافی که در مرحله 2 تعیین کرده اید، باید انجام دهید، با جزئیات توضیح می دهید. چند فرض برای ایجاد فرآیند برنامه ریزی مالی شخصی شما ضروری است. به عنوان مثال، شما باید نرخ بازدهی را برای اهداف سرمایه گذاری خود در نظر بگیرید و در مورد درآمد آینده خود فرضیاتی داشته باشید.

اگرچه فرضیاتی برای توسعه برنامه اولیه شما ضروری است، اما با گذشت زمان و جمع آوری اطلاعات بیشتر، تنظیمات را انجام خواهید داد. ماشین حساب های مالی ابزارهایی با کاربرد آسان هستند که می توانند اهداف شما را به اقدامات ماهانه یا سالانه تقسیم کنند. بنابراین می توان از آنها برای تعیین میزان پس انداز در هر ماه برای رسیدن به اهداف پس انداز، بازنشستگی و حتی پرداخت بدهی استفاده کرد.

علاوه بر این، برنامه شما نباید پیچیده باشد . به سادگی آنچه را که باید به صورت هفتگی، ماهانه و سالانه انجام دهید تا به اهداف خود برسید بنویسید.

5. ارائه توصیه های خود (به خودتان!)

اگر با یک متخصص مالی کار می کردید، در این مرحله، توصیه های برنامه ریزی مالی شما به شما ارائه می شود. در طول این بحث، نحوه توسعه طرح را یاد خواهید گرفت. اگر به تنهایی طرح خود را ایجاد می کنید، این هنوز هم قدمی است که می توانید با مرور طرحی که ایجاد کرده اید قبل از شروع اقدام بردارید.

بنابراین می‌خواهید مطمئن شوید که آنچه از برنامه مالی خود برای اجرای آن برنامه‌ریزی می‌کنید با اهداف و مقاصد مالی شما مطابقت دارد. شما باید اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خود را در نظر بگیرید.

6. شروع به استفاده از برنامه مالی خود کنید

پس از ایجاد فرآیند برنامه ریزی مالی شخصی، اجرای برنامه مالی شما یکی از مهم ترین مراحل برنامه ریزی مالی است. شما باید مسیر فعلی خود را تغییر دهید و روی برنامه خود کار کنید تا به اهداف خود برسید. اگرچه این مهم‌ترین بخش فرآیند است، اما می‌تواند سخت‌ترین هم باشد. به این دلیل که اجرا مستلزم نظم و انضباط و ثبات است.

اینجاست که خودکارسازی امور مالی به نفع شماست. این می تواند به آسان تر کردن مسئولیت های اجرایی شما کمک کند. از انتقال خودکار استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که طبق برنامه خود پس انداز و سرمایه گذاری می کنید. همچنین می توانید پرداخت قبض را برای مدیریت روزانه پول به صورت خودکار انجام دهید.

7. برنامه خود را بررسی، نظارت و به روز کنید

برنامه مالی یک سند پویا است. بنابراین شما به طور مداوم پیشرفت خود را ارزیابی می کنید و بر اساس شرایط زندگی و تغییرات در اولویت های خود تغییراتی ایجاد می کنید. تغییرات زندگی می تواند شامل ازدواج یا طلاق، بچه دار شدن، تغییر شغل یا شاید مرگ در خانواده باشد. هر یک از این موارد دلیلی است برای ارزیابی مجدد اهداف مالی و تنظیم مجدد استراتژی.

همچنین، باید یک تمرین ماهانه، سه ماهه و سالانه برای بررسی پیشرفت و اطلاعات شخصی شما در برابر اهدافتان باشد. انجام این کار به شما این امکان را می دهد که تغییراتی را در زمان واقعی ایجاد کنید تا از از دست دادن شتاب جلوگیری کنید و این یکی از مهم ترین مراحل در برنامه ریزی مالی است.

از این 7 مرحله برنامه ریزی مالی استفاده کنید!

از این همه اطلاعات نترسید. فقط این مراحل از فرآیند برنامه ریزی استراتژیک مالی را دنبال کنید، و می توانید سیستمی ایجاد کنید تا در کوتاه ترین زمان به اهداف خود برسید.

1 Comment

  1. سوده گفت:

    اینا تو ایران نمیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *