بهبود هوش هیجانی (EQ)

بهبود هوش هیجانی (EQ)

وقتی نوبت به خوشبختی و موفقیت می رسد، EQ به همان اندازه ضریب هوشی اهمیت دارد. بیاموزید که چگونه می توانید هوش هیجانی خود را تقویت کنید، روابط محکم تری ایجاد کنید و به اهداف خود برسید. در این مقاله از بخش سلامت روانی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی روشهای بهبود هوش هیجانی یا همان EQ می پردازیم.

هوش هیجانی یا EQ چیست؟

هوش هیجانی (در غیر این صورت به عنوان ضریب احساسی یا EQ شناخته می شود) توانایی درک ، استفاده و مدیریت احساسات خود از طریق روش های مثبت برای از بین بردن استرس، برقراری ارتباط موثر، همدلی با دیگران، غلبه بر چالش ها و خنثی کردن تعارض است. هوش هیجانی به شما کمک می کند روابط قوی تری برقرار کنید، در مدرسه و کار موفق شوید و اهداف شغلی و شخصی خود را بدست آورید. همچنین می تواند به شما کمک کند تا با احساسات خود ارتباط برقرار کنید، قصد را به عمل تبدیل کرده و درباره آنچه بیشتر از همه برای شما مهم است تصمیمات آگاهانه بگیرید.

 

هوش هیجانی معمولاً توسط چهار ویژگی تعریف می شود:

خود مدیریتی – شما قادر هستید احساسات و رفتارهای تکانشی را کنترل کنید، احساسات خود را به روش های سالم مدیریت کنید، ابتکار عمل را دنبال کنید ، تعهدات را دنبال کنید و با شرایط تغییر یافته سازگار شوید.
خودآگاهی – شما احساسات خود و چگونگی تأثیر آنها بر افکار و رفتار خود را می شناسید. نقاط قوت و ضعف خود را می دانید و اعتماد به نفس دارید.
آگاهی اجتماعی – شما همدلی دارید. شما می توانید احساسات ، نیازها و نگرانی های افراد دیگر را درک کنید، نشانه های احساسی را انتخاب کنید، از نظر اجتماعی احساس راحتی کنید و پویایی قدرت را در یک گروه یا سازمان بشناسید.
مدیریت روابط – شما می دانید که چگونه می توانید روابط خوب را برقرار کرده و حفظ کنید، برقراری ارتباط واضح، الهام بخشیدن و تأثیرگذاری بر دیگران، به خوبی در یک تیم کار کنید و تعارضات را مدیریت کنید.

 

چرا هوش هیجانی اینقدر مهم است؟

همانطور که می دانیم ، باهوش ترین افراد نیستند که در زندگی موفق ترین یا موفق ترین هستند. شما احتمالاً افرادی را می شناسید که از نظر تحصیلی درخشان هستند و در عین حال از نظر اجتماعی در کار یا روابط شخصی خود ناکام هستند و موفق نیستند. توانایی ذهنی یا ضریب هوشی شما (IQ) به تنهایی برای دستیابی به موفقیت در زندگی کافی نیست. بله، ضریب هوشی شما می تواند به شما کمک کند وارد دانشگاه شوید، اما این ضریب هوشی شما است که به شما کمک می کند استرس و احساسات را هنگام مواجه شدن با امتحانات نهایی خود مدیریت کنید. ضریب هوشی و ضریب هوشی به طور هم زمان وجود دارند و وقتی از یکدیگر تأثیر می گیرند بسیار موثر هستند.

 

هوش هیجانی بر:

عملکرد شما در مدرسه یا محل کار. هوش هیجانی بالا می تواند به شما کمک کند تا از پیچیدگی های اجتماعی محل کار استفاده کنید، دیگران را هدایت و انگیزه دهید و در حرفه خود سرآمد باشید. در حقیقت، وقتی نوبت به ارزیابی کاندیداهای مهم شغلی می رسد، اکنون بسیاری از شرکت ها هوش هیجانی را به اندازه توانایی فنی مهم ارزیابی می کنند و قبل از استخدام از آزمون EQ استفاده می کنند.

سلامتی جسمی شما اگر قادر به کنترل احساسات خود نیستید، احتمالاً استرس خود را نیز کنترل نمی کنید. این می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود. استرس کنترل نشده فشار خون را بالا می برد، سیستم ایمنی را سرکوب می کند، خطر حملات قلبی و مغزی را افزایش می دهد ، به ناباروری کمک می کند و روند پیری را تسریع می کند. اولین قدم برای بهبود هوش هیجانی یادگیری نحوه کنترل استرس است.

سلامت روان شما احساسات و استرس کنترل نشده همچنین می تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد و شما را در برابر اضطراب و افسردگی آسیب پذیر کند. اگر قادر به درک، احساس راحتی و مدیریت احساسات خود نیستید، برای ایجاد روابط قوی نیز تلاش خواهید کرد. این به نوبه خود می تواند احساس تنهایی و انزوا را در شما ایجاد کند و مشکلات روانی را بیشتر تشدید کند.

بیشتر بخوانید: مدیریت خشم

روابط شما با درک احساسات و چگونگی کنترل آنها، بهتر می توانید احساس خود را بیان کرده و احساس دیگران را درک کنید. این به شما امکان می دهد که چه در محل کار و چه در زندگی شخصی خود ارتباط موثرتری برقرار کرده و روابط قوی تری برقرار کنید.

هوش اجتماعی شما. همسو بودن با احساسات خود در جهت یک هدف اجتماعی است و شما را به سایر افراد و دنیای اطراف متصل می کند. هوش اجتماعی به شما امکان می دهد دوست خود را از دشمن تشخیص دهید، میزان علاقه فرد دیگر به خود را بسنجید، استرس را کاهش دهید، سیستم عصبی خود را از طریق ارتباطات اجتماعی متعادل کنید و احساس دوست داشته شدن و خوشبختی کنید.

ایجاد هوش هیجانی: چهار مهارت اصلی برای افزایش EQ شما

مهارت های تشکیل دهنده هوش هیجانی را می توان در هر زمان یاد گرفت. با این حال ، مهم است که به یاد داشته باشید که بین یادگیری ساده EQ و استفاده از این دانش در زندگی شما تفاوت وجود دارد. فقط به این دلیل که می دانید باید کاری انجام دهید، به معنای انجام این کار نیست – به ویژه هنگامی که دچار استرس شدید شوید، که می تواند بهترین اهداف شما را نادیده بگیرد. به منظور تغییر دائمی رفتار از راههایی که تحت فشار ایستاده اند، باید یاد بگیرید که چگونه در لحظه و در روابط خود بر استرس غلبه کنید تا از نظر احساسی آگاه باشید.

مهارت های کلیدی برای ایجاد EQ و بهبود توانایی شما در مدیریت احساسات و ارتباط با دیگران عبارتند از:

  • خودمدیریتی
  • خودآگاهی
  • آگاهی اجتماعی
  • مدیریت روابط
  • ایجاد احساسات

 

هوش اصلی، مهارت کلیدی 1: خود مدیریتی

برای اینکه بتوانید EQ خود را درگیر کنید، باید بتوانید از احساسات خود برای تصمیم گیری سازنده در مورد رفتار خود استفاده کنید. وقتی بیش از حد دچار استرس می شوید، می توانید کنترل احساسات و توانایی عمل متفکرانه و مناسب را از دست دهید.

به زمانی فکر کنید که استرس شما را تحت فشار قرار داده است. آیا آسان فکر کردن یا تصمیم گیری منطقی آسان بود؟ احتمالا نه. وقتی بیش از حد تحت فشار قرار می گیرید، توانایی شما برای تفکر روشن و ارزیابی دقیق احساسات – خود و دیگران – به خطر می افتد.

بیشتر بخوانید: چطور ارتباط موثر داشته باشیم؟

احساسات اطلاعات مهمی هستند که در مورد خود و دیگران به شما می گویند ، اما در برابر استرسی که ما را از منطقه راحتی خارج می کند، می توانیم بیش از حد تحت فشار قرار بگیریم و کنترل خود را از دست بدهیم. با توانایی مدیریت استرس و حضور عاطفی ، می توانید بدون ناراحتی از افکار و کنترل خود، اطلاعات ناراحت کننده را دریافت کنید. شما قادر خواهید بود انتخاب هایی را انجام دهید که به شما امکان کنترل احساسات و رفتارهای تکانشی، مدیریت احساسات خود را به روش های سالم ، ابتکار عمل ، پیگیری تعهدات و سازگار شدن با شرایط متغیر داشته باشید.

 

مهارت کلیدی 2: خودآگاهی

مدیریت استرس فقط اولین قدم برای ایجاد هوش هیجانی است. علم دلبستگی نشان می دهد که تجربه عاطفی فعلی شما احتمالاً بازتابی از تجربه اولیه زندگی شما است. توانایی شما در مدیریت احساسات اصلی مانند خشم ، غم ، ترس و شادی اغلب به کیفیت و قوام تجربیات عاطفی اولیه زندگی شما بستگی دارد. اگر سرپرست اصلی شما به عنوان یک کودک احساسات شما را درک کرده و برای آنها ارزش قائل است ، احتمالاً احساسات شما به سرمایه های ارزشمندی در زندگی بزرگسالان تبدیل شده اند. اما ، اگر تجربیات عاطفی شما در دوران کودکی گیج کننده، تهدید کننده یا دردناک بود ، به احتمال زیاد سعی کرده اید از احساسات خود فاصله بگیرید.

اما اینکه بتوانید به احساسات خود متصل شوید – داشتن یک ارتباط لحظه به لحظه با تغییر تغییر عاطفی – نکته کلیدی در درک چگونگی تأثیر احساسات بر افکار و اعمال شما است.

آیا با تغییر لحظه به لحظه تجربیات خود ، احساساتی را تجربه می کنید که با یک احساس روبرو می شوند؟

آیا احساسات شما با احساسات جسمی همراه است که در مکان هایی مانند معده ، گلو یا سینه تجربه می کنید؟

آیا احساسات و عواطف فردی مانند خشم ، غم ، ترس و شادی را تجربه می کنید که هر یک از آنها در حالت های ظریف صورت مشهود است؟

آیا می توانید احساسات شدیدی را تجربه کنید که به اندازه کافی قوی باشد تا بتواند توجه شما و دیگران را به خود جلب کند؟

آیا به احساسات خود توجه می کنید؟ آیا آنها در تصمیم گیری شما نقش دارند؟

اگر هر یک از این تجارب ناشناخته باشد ، ممکن است احساسات خود را “رد” کرده یا “خاموش” کرده باشید. برای ایجاد EQ – و از نظر عاطفی سالم – باید دوباره به احساسات اصلی خود متصل شوید ، آنها را بپذیرید و با آنها راحت باشید. با تمرین ذهن آگاهی می توانید به این مهم دست پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی روشهای آرام سازی برای کاهش استرس

ذهن آگاهی عملی است که می تواند توجه شما را به لحظه فعلی متمرکز کند – و بدون قضاوت. پرورش ذهن آگاهی ریشه در آیین بودا دارد، اما اکثر آیین ها نوعی از روش های مشابه دعا یا مراقبه را شامل می شوند. ذهن آگاهی به شما کمک می کند تا مشغله فکر خود را به سمت درک لحظه ای ، احساسات جسمی و عاطفی خود سوق دهید و دیدگاه وسیع تری از زندگی ایجاد می کند. ذهن آگاهی باعث آرامش و تمرکز شما می شود و باعث می شود در روند کار از خود آگاهی بیشتری کسب کنید.

 

ایجاد آگاهی عاطفی

مهم این است که شما یاد بگیرید چگونه ابتدا استرس را کنترل کنید ، بنابراین با برقراری ارتباط مجدد با احساسات شدید یا ناخوشایند و تغییر نحوه تجربه و پاسخ به احساسات، احساس راحتی بیشتری خواهید داشت.

 

مهارت کلیدی 3: آگاهی اجتماعی

آگاهی اجتماعی شما را قادر می سازد نشانه های غیرکلامی که دیگران بطور مداوم برای برقراری ارتباط با شما استفاده می کنند را تشخیص و تفسیر کنید. این نشانه ها به شما اطلاع می دهند که دیگران واقعاً چگونه احساس می کنند ، چگونه حالت عاطفی آنها لحظه به لحظه تغییر می کند و آنچه واقعاً برای آنها مهم است.

بیشتر بخوانید: تعامل با تنهایی و خجالتی بودن

هنگامی که گروه هایی از افراد نشانه های غیرکلامی مشابهی را ارسال می کنند ، شما می توانید پویایی قدرت و تجربیات عاطفی مشترک گروه را بخوانید و درک کنید. به طور خلاصه، شما همدل هستید و از نظر اجتماعی راحت هستید.
ذهن آگاهی متحد آگاهی عاطفی و اجتماعی است

برای ایجاد آگاهی اجتماعی ، باید اهمیت ذهن آگاهی در روند اجتماعی را درک کنید. از این گذشته ، وقتی در ذهن خود هستید ، به چیزهای دیگر فکر می کنید یا به سادگی در تلفن خود منطقه بندی می کنید ، نمی توانید نشانه های غیرکلامی ظریف را انتخاب کنید. آگاهی اجتماعی نیاز به حضور شما در لحظه دارد. در حالی که بسیاری از ما به توانایی چند وظیفه ای خود افتخار می کنیم ، این بدان معنی است که تغییرات عاطفی ظریف رخ داده در افراد دیگر را که به شما در درک کامل آنها کمک می کند ، از دست خواهید داد.

شما در واقع بیشتر احتمال دارد که به پیشرفت خود بپردازید

اهداف اجتماعی با کنار گذاشتن افکار دیگر و تمرکز بر تعامل خود.
پیروی از جریان پاسخهای عاطفی شخص دیگر ، فرایند دادن و گرفتن است که شما را ملزم می کند به تغییرات تجربه احساسی خود نیز توجه کنید.
توجه به دیگران از خودآگاهی شما نمی کاهد. با صرف وقت و تلاش برای توجه واقعی به دیگران ، در واقع از وضعیت احساسی خود و همچنین ارزش ها و اعتقادات خود بینشی خواهید یافت. به عنوان مثال، اگر از شنیدن نظرات خاص دیگران احساس ناراحتی می کنید ، چیز مهمی درباره خود یاد گرفته اید.

 

مهارت کلیدی 4: مدیریت رابطه

کار خوب با دیگران روندی است که با آگاهی عاطفی و توانایی شما در شناخت و درک آنچه دیگران تجربه می کنند آغاز می شود. هنگامی که آگاهی عاطفی بازی شود ، می توانید مهارتهای اجتماعی / عاطفی اضافی را ایجاد کنید که روابط شما را موثرتر ، مثمر ثمر و رضایت بخش تر می کند.

از میزان موثر استفاده شما از ارتباطات غیرکلامی آگاه شوید. جلوگیری از ارسال پیام های غیرکلامی به دیگران در مورد آنچه فکر می کنید و احساس می کنید غیرممکن است. بسیاری از ماهیچه های صورت، به ویژه عضلات اطراف چشم، بینی، دهان و پیشانی، به شما کمک می کنند تا احساسات خود را بدون کلام انتقال داده و همچنین قصد عاطفی افراد دیگر را بخوانید. قسمت احساسی مغز شما همیشه روشن است – و حتی اگر پیام های آن را نادیده بگیرید – دیگران این کار را نمی کنند. شناخت پیام های غیرکلامی که برای دیگران ارسال می کنید می تواند سهم بزرگی در بهبود روابط شما داشته باشد.

برای رفع استرس از شوخ طبعی و بازی استفاده کنید. شوخ طبعی، خنده و بازی پادزهر طبیعی استرس است. اینها بارهای شما را کم می کنند و به شما کمک می کنند تا مسائل را در چشم داشته باشید. خنده سیستم عصبی شما را به تعادل می رساند، استرس را کاهش می دهد، شما را آرام می کند، ذهن شما را تیزتر می کند و احساس همدلی بیشتری می کند.

یاد بگیرید که درگیری را فرصتی برای نزدیک شدن به دیگران بدانید. درگیری و اختلاف در روابط انسانی اجتناب ناپذیر است. دو نفر احتمالاً نمی توانند هر زمان نیاز، نظر و انتظار یکسانی داشته باشند. با این حال، این چیز بدی نیست حل تعارض به روش های سالم و سازنده می تواند اعتماد افراد را تقویت کند. وقتی تعارض به عنوان تهدید یا مجازات تلقی نشود، باعث ایجاد آزادی، خلاقیت و ایمنی در روابط می شود.

بیشتر بخوانید: استرس کاری، علائم و درمان آن

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *