بهترین روش های درمان علائم HIV

بهترین روش های درمان علائم HIV

شما HIV دارید. در حال حاضر ، علائمی را تجربه می کنید که قبلاً نداشته اید. شاید شما بدون دلیل وزن خود را کاهش می دهید یا به نظر نمی رسد یک سرفه مزاحم را تکان دهید.

 

چرا احساس مریضی می کنید؟

ممکن است HIV شما تحت کنترل نباشد. اگر از داروهای ضد رتروویروسی (ART) استفاده نمی کنید ، داروهایی که با ویروس مبارزه می کنند، به احتمال زیاد این اتفاق می افتد. با این حال، اگر شما ART را به درستی مصرف نمی کنید ، یا اگر داروها برای شما کار نمی کنند، ممکن است رخ دهد.

هنگامی که HIV به طور غیرقابل کنترل رشد می کند، مقدار ویروس در خون شما افزایش می یابد و به سیستم ایمنی بدن شما آسیب می رساند. سلولهای موسوم به CD4 را از بین می برد. بدون مقدار کافی از این موارد ، بدن شما در مبارزه با عفونت های شایع و سایر مشکلات سلامتی که به طور معمول می تواند به راحتی از عهده آنها برآید ، مشکل دارد.

در صورت بروز علائم جدید با پزشک خود تماس بگیرید. آنها می توانند به اشتباهات خود برسند و راه هایی را برای کمک به شما احساس می کنند.

 

علائم و درمان HIV

کاهش وزن:  کاهش وزن بدون تلاش نشانه بارزی است که نشان می دهد HIV شما در مسیر اشتباه پیش می رود. خود HIV درمان نشده یا عفونت هایی که به خاطر آن ایجاد می شود می تواند باعث کاهش وزن شود. به علاوه، اگر بیمار هستید، ممکن است حوصله غذا خوردن را نداشته باشید.

اگر 10 or یا بیشتر از وزن بدن خود را از دست بدهید (مانند 15 پوند در صورتی که 150 پوند وزن داشته باشید)، ممکن است دچار سندرم اتلاف شوید. شما همچنین حدود یک ماه اسهال، ضعف و تب دارید. این بیشتر افراد مبتلا به HIV پیشرفته را تحت تأثیر قرار می دهد.

مهم این است که سعی کنید وزن خود را دوباره افزایش دهید. علاوه بر مصرف داروهای HIV ، چند مورد می تواند به شما کمک کند:

  • با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا مطمئن شوید رژیم غذایی شما متعادل است و کالری مورد نیاز شما را تامین می کند.
  • توده عضلانی خود را با تمریناتی مانند وزنه برداری یا تمرینات مقاومتی ، مانند فشار ، پلانک و اسکوات تقویت کنید.
  • مکمل های حاوی پروتئین بالا را امتحان کنید. (ابتدا ، در صورت نیاز به پزشک یا متخصص تغذیه بپرسید.)
  • درمان عفونت هایی که ممکن است باعث اسهال یا از دست دادن اشتها شوند.
  • دکتر شما ممکن است داروهایی برای کمک به سندرم اتلاف، به نام تجویز مجسترول استات ( Megace ) و dronabinol ( مارینول ).

 

مشکلات پوستی : خشکی و خارش پوست یک مشکل رایج برای افرادی است که سیستم ایمنی بدن آنها از HIV آسیب می بیند. عفونت های پوستی مانند impetigo یا tinea نیز می توانند مشکل ساز باشند.درمانها عبارتند از:

  • کرم های ضد قارچ یا ضد باکتری
  • استروئیدها و آنتی هیستامین ها
  • مرطوب کننده ها

Molluscum contagiosum یک عفونت ویروسی است که برآمدگی های کوچک رنگ گوشتی روی پوست ایجاد می کند. این ویروس می تواند در افراد مبتلا به HIV غیرقابل کنترل رشد کند، بنابراین فوراً برای درمان به متخصص پوست مراجعه کنید.

بثورات دردناک و تاول زا: اگر تا به حال آبله مرغان داشته اید، ممکن است زونا ایجاد شود – ویروس یکسانی باعث ایجاد هر دو می شود. معمولا ، زونا افراد بالای 60 سال را تحت تاثیر قرار می دهد. اما اگر HIV دارید، حتی در سنین پایین تر نیز می توانید به آن مبتلا شوید.

اگر فکر می کنید زونا دارید به پزشک خود مراجعه کنید. داروهای ضد ویروسی می توانند به شما کمک کنند تا سریعتر آن را کنار بگذارید – اما باید در اسرع وقت مصرف آنها را شروع کنید.

سایر درمانها عبارتند از:

  • داروی درد
  • لوسیون کالامین ، حمام بلغور جو دوسر کلوئیدی یا کمپرس های مرطوب برای از بین بردن خارش

تب: دمای بدن معمولاً به این معنی است که بدن شما در حال مبارزه با عفونت است. پزشک شما ممکن است آزمایشاتی را انجام دهد تا بفهمد چه چیزی باعث تب شما شده است تا بتواند نحوه درمان مشکل را تعیین کند.

علاوه بر پیروی از توصیه پزشک، برای کاهش تب، این موارد را نیز انجام دهید:

  • نگاهی استامینوفن  یا  ایبوپروفن
  • از کمپرس سرد استفاده کنید

سرفه خسته کننده: سرفه همیشه نشانه چیزی جدی نیست. اما یکی که هفته ها در اطراف می ماند می تواند باشد.

افرادی که تعداد CD4 آنها پایین است، بیشتر به عفونت ریه موسوم به پنومونی پنوموسیستیس (PCP) مبتلا می شوند. این می تواند باعث سرفه خشک، تنگی نفس شود و احساس خستگی زیادی در شما ایجاد کند.

اگر علائم این عفونت را دارید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید – بدون درمان، می تواند کشنده باشد. ممکن است برای تشخیص و درمان نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشید.

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر به سل (TB) مبتلا می شوند. هنگام سرفه ممکن است دچار بلغم زیادی شوید و درد قفسه سینه، تب و کاهش وزن نیز داشته باشید. اگر آزمایشات نشان دهد که شما مبتلا به سل هستید، باید چندین ماه آنتی بیوتیک مصرف کنید.

آزمایش HIV چیست؟

تعریق شبانه:  آیا نیمه شب خیس عرق می شوید؟ این می تواند نشانه ای از خود HIV یا سایر عفونت ها (مانند سل) باشد. زمانی که پزشک تشخیص دهد که چه چیزی باعث ایجاد مشکل شده و آن را درمان کند، تعریق متوقف می شود.

 

چه کار دیگری می توانید انجام دهید؟

  • با کاهش دما و کار با پنکه ها اتاق خواب خود را تا حد ممکن خنک کنید.
  • لباس خواب و ملحفه های جذب کننده رطوبت بخرید.

مشکلات دهانی: برای افراد مبتلا به HIV غیر معمول نیست که در دهان خود زخم داشته باشند. عفونت ها می توانند مشکلاتی مانند برفک یا زخم های سرد را با تشدید بیماری ایجاد کنند.

این شرایط می تواند جویدن و بلعیدن غذا را دردناک کند. پزشک شما ممکن است داروهایی را برای مبارزه با عفونت و درد پیشنهاد کند.

اسهال طولانی مدت: افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند می توانند دچار عفونت هایی شوند که باعث اسهال می شوند. می تواند چند هفته طول بکشد. پزشک شما یک مشکل کامل را برای تشخیص مشکل انجام می دهد.

برای کنترل علائم، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

  • داروهای ضد اسهال باعث کند شدن زباله های روده می شود و شما را از دفعات زیاد جلوگیری می کند.
  • غذاهای نرم و هضم آسان مانند موز، برنج و سیب زمینی
  • مقدار زیادی آب، چای و سایر نوشیدنی های سالم برای هیدراته ماندن

در صورت بدتر شدن اسهال یا تب، استفراغ یا درد به پزشک خود اطلاع دهید.

 

 

برای پیشگیری از علائم درمان شوید

علائم و بیماریهایی که در بالا توضیح داده شد احتمالاً نتیجه HIV پیشرفته است، به این معنی که این ویروس ماهها تا سالها بدون کنترل در بدن شما در حال رشد است.

اگر از ART استفاده نمی کنید یا دقیقاً آنطور که باید استفاده نمی کنید، اکنون زمان شروع استفاده صحیح از آن است. این داروها میزان ویروس را در خون شما کاهش می دهند تا سیستم ایمنی بدن شما بتواند بهبود یابد. حتی افراد مبتلا به HIV کنترل نشده می توانند درمان مناسب را دریافت کرده و به زندگی سالم ادامه دهند. اطمینان حاصل کنید که توصیه های پزشک خود را در مورد داروهای HIV و سایر داروهای تجویز شده برای شرایط خاص خود رعایت کنید.

اگر نمی توانید عوارض جانبی را تحمل کنید یا اگر بیماری شما را به خوبی کنترل نمی کنند ، ممکن است نیاز به تغییر داروهای خود داشته باشید. اما قبل از صحبت با پزشک، مصرف آنها را متوقف نکنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *