بهداشت دندان  کج و نامرتب
بهترین تمرینات یوگا برای بعد از زایمان
بهترین تمرینات یوگا برای بعد از زایمان
۱۴۰۰-۰۷-۲۱
غذاهای عالی حاوی روی
غذاهای عالی حاوی روی
۱۴۰۰-۰۷-۲۱

بهداشت دندان  کج و نامرتب

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود دندان های برخی افراد در حالت کج، همپوشان یا پیچ خورده رشد کند. دهان برخی از افراد برای دندان هایشان بسیار کوچک است که باعث جمع شدن دندان ها و تغییر مکان آنها می شود. در موارد دیگر، فک بالا و پایین فرد یکسان نیست یا بدشکل است، در نتیجه اوربایت، هنگامی که بیرون زدگی بیش از حد فک بالا وجود دارد، یا زیر نیش، هنگامی که فک پایین به بیرون بیرون زده و باعث ایجاد فک پایین می شود. فک و دندان به خارج از دندانهای فوقانی گسترش یابد. در این مقاله از بخش بهداشت و آرایش مجله اینترنتی وبگردون به بررسی بهداشت دندان کج و نامرتب می پردازیم.

 

بیشتر اوقات دندانهای کج، اوربایت و آندربایت دقیقاً رنگ چشم ها یا اندازه دستان شما هستند. از دیگر علل گزش نامناسب، از دست دادن زود هنگام دندان های شیری یا بزرگسالان است. تناسب نامناسب ترمیم های دندان (به عنوان مثال، پر کردن یا روکش)؛ التهاب لثه ( بیماری لثه )؛ فشار بی مورد بر روی دندان ها و لثه ها؛ ناهماهنگی فک پس از آسیب؛ تومورهای دهان یا فک؛ یا مشکلات شایع دهان و دندان در کودکان مانند مکیدن انگشت شست، فشار دادن زبان، استفاده از پستانک بیش از سه سالگی، یا استفاده طولانی مدت از شیشه پستانک.

بیشتر بخوانید: درمان های اثربخش بوی بد دهان

 

دندان های کج و نیش های نامرتب چه مشکلاتی را به دنبال دارد؟

دندان های کج و نیش های نامرتب می توانند:

  • با جویدن مناسب تداخل داشته باشید.
  • تمیز نگه داشتن دندان ها را به یک چالش تبدیل کنید، خطر پوسیدگی دندان، حفره و التهاب لثه را افزایش دهید.
  • دندان ها ، فک ها و ماهیچه ها را فشار دهید و خطر شکستن دندان را افزایش دهید.
  • باعث می شود افراد نسبت به ظاهر خودآگاه باشند و بر عزت نفس آنها تأثیر بگذارند.

 

چگونه می توانم بفهمم که دندان های من کج هستند یا نیش من نامرتب است؟

در حالی که خودتان فقط می توانید ببینید دندان ها کج هستند، دندانپزشک شما می تواند تشخیص دهد که آیا این مشکل نیاز به درمان دارد یا خیر. دندانپزشک شما به دنبال علائم زیر است:

  • هم ترازی غیر طبیعی دندان ها
  • ظاهر غیر طبیعی صورت
  • مشکل یا ناراحتی هنگام جویدن یا گاز گرفتن
  • مشکلات گفتاری ، از جمله یک لیسپ

دندانپزشک شما معمولاً شما را به متخصص ارتودنسی ارجاع می دهد – دندانپزشکی که در تشخیص و درمان دندان های کج و فک های نامرتب تخصص دارد.

بیشتر بخوانید: مراقبت از دندان های کودک

 

چه آزمایشاتی را می توان در ارتودنتیست انتظار داشت؟

متخصص ارتودنسی به احتمال زیاد از اشعه ایکس، عکس هایی از صورت شما و علامت دندان استفاده می کند تا تعیین کند که آیا به چه نوع درمانی نیاز است یا خیر. اشعه ایکس اطلاعاتی در مورد موقعیت دندان ها و ریشه ها و اینکه هنوز هیچ دندان از لثه ها بیرون نیامده است، ارائه می دهد. سفالومتری مخصوص یا اشعه ایکس پانوراما ارتباط دندان ها با فک با سر را نشان می دهد. ارتودنتیست شما همچنین ممکن است بخواهد از صورت شما عکس های منظمی بگیرد تا رابطه بین دندان ها، فک و سر را بیشتر بررسی کند. سرانجام، ممکن است از دندان های شما تأثیرگذاری شود. این کار با مجبور کردن شما روی یک ماده نرم که بعداً برای ایجاد یک نسخه دقیق از دندان های شما استفاده می شود، انجام می شود.

 

 

دندان های کج و نیش های نامرتب چگونه درمان می شوند؟

هنگامی که تشخیص داده شد، متخصص ارتودنسی می تواند بهترین درمان برای دندان ها یا نیش نامناسب را تعیین کند. برای برخی افراد، نگهدارنده قابل جابجایی (برای تثبیت موقعیت جدید دندان ها) تنها چیزی است که برای رفع مشکل مورد نیاز است. در موارد بسیار نادر، در صورتی که شلوغی مشکل اصلی باشد، ممکن است نیاز به برداشتن یک یا چند دندان باشد. برای اکثر افراد، بریس برای رفع مشکل ضروری است. در موارد نادر و شدید، مانند اوربایت شدید یا آندربایت، ممکن است یک عمل ضروری باشد. درباره اصلاح اوربایت  بدون بریس بیشتر بدانید.

بیشتر بخوانید: 10 نکته برای داشتن دندانهای سالم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *