تشخیص درد مزمن لگن
درمان افتادگی اندامهای لگن
درمان افتادگی اندامهای لگن
۱۴۰۰-۰۶-۰۲
6 راه برای تسکین درد مزمن لگن
6 راه برای تسکین درد مزمن لگن
۱۴۰۰-۰۶-۰۳

تشخیص درد مزمن لگن

درد لگن شما ممکن است دلیل واضحی نداشته باشد. ممکن است زمان و تلاش برای پی بردن به آن نیاز باشد. اما با تشخیص درست، می توانید تسکین پیدا کنید. متخصصانی وجود دارند که می توانید به آنها مراجعه کنید و آزمایشاتی را می توان انجام داد تا مشخص شود که چرا درد دارید و چه کاری می توانید در مورد آن انجام دهید. در این مقاله از بخش سلامت جسمی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی نحوه تشخیص درد مزمن لگن میپردازیم.

ابتدا فهرستی دقیق از علائم خود، چه جسمی و چه احساسی، تهیه کنید تا با پزشک به اشتراک گذاشته شود. همچنین به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • وقتی شروع به داشتن هر علامتی کردید
  • هر چیزی را که امتحان کرده اید به کاهش درد کمک کرده است
  • این که آیا درد در زمان های خاصی بهتر یا بدتر است
  • اگر درد مربوط به چرخه قاعدگی یا فعالیت جنسی شما باشد
  • هرگونه آسیب ، بیماری یا جراحی که داشته اید

از آنجا که درد مزمن لگن اغلب بیش از یک علت دارد، ممکن است لازم باشد به بیش از یک متخصص مراجعه کنید. متخصص زنان شما برای معاینه ابتدا بهتر است. برای برخی از زنان، درد لگن مربوط به مشکل در سیستم تولید مثل است. سایر علل احتمالی شامل مشکلات ماهیچه های دیواره شکم، مثانه یا روده است.

 

آزمایش درد مزمن لگن

ابتدا معاینه لگن را انجام می دهید. سپس پزشک می گوید:

  • به نحوه نشستن و ایستادن خود نگاه کنید
  • نقاط مختلف را در سراسر شکم و ناحیه لگن فشار دهید و از شما بخواهید که اگر چیزی درد می کند بگویید
  • آیا باید ماهیچه های لگن خود را منقبض کرده و شل کنید
  • هر چیزی غیرعادی را در داخل واژن، رحم و راست روده احساس کنید

آزمایشاتی که ممکن است انجام شود شامل شمارش خون، آزمایش بارداری و آزمایش عفونت مانند کلامیدیا و سوزاک است. علاوه بر این، آزمایش ادرار می تواند به تشخیص اینکه آیا عفونت ادراری ممکن است علت درد لگن شما باشد کمک کند.

ممکن است معاینه لگن برای تشخیص مشکل شما یا حداقل بخشی از آن کافی باشد. اما ممکن است پزشک بخواهد یک تصویربرداری مانند سونوگرافی واژینال، سی تی اسکن یا MRI از شکم و لگن برای تصویر کاملتر انجام دهد.

آزمایشات رادیولوژی ممکن است برای تشخیص مفید باشد:

  • اندومتریوز
  • احتقان لگن
  • چسبندگی ها
  • فیبروم
  • بیماری التهابی لگن

 

روشهای مورد استفاده برای تشخیص درد مزمن لگن

اگر آزمایشات تصویربرداری علت درد لگن شما را نشان نمی دهد، ممکن است روشی به نام لاپاراسکوپی توصیه شود. این شامل قرار دادن یک دوربین یا محدوده از طریق یک برش کوچک برای مشاهده اندام های لگن یا گرفتن نمونه های بافتی است. همچنین، هیستروسکوپی، یک دوربین کوچک که از طریق واژن داخل رحم قرار می گیرد، ممکن است برای تشخیص ناهنجاری هایی که ممکن است باعث ایجاد درد در داخل رحم شوند، مفید باشد.

“نگاشت درد” تکنیکی است که برخی پزشکان از آن استفاده می کنند. در حالی که آرام هستید اما بیدار هستید، پزشک از لاپاراسکوپ و کاوشگر برای تحریک نقاط داخل لگن استفاده می کند. شما به هر دردی که احساس می کنید امتیاز می دهید و می گویید آیا مانند دردی است که معمولاً تجربه می کنید. این یک “نقشه” از مناطق حساس ایجاد می کند.

 

نقش اورولوژیست

متخصص اورولوژی متخصص دیگری است که اگر درد مربوط به دستگاه ادراری شما باشد، می توانید به او مراجعه کنید. به عنوان مثال، اگر علائم و معاینه لگنی شما نشان دهنده سیستیت بینابینی (IC) باشد، آزمایشاتی وجود دارد که متخصص اورولوژی می تواند انجام دهد. IC التهاب دردناک مثانه است که توسط عفونت ایجاد نمی شود.

 

سیستوسکوپی یکی از راه های تشخیص سیستیت بینابینی است. پزشک با استفاده از یک محدوده خاص، داخل مثانه شما را برای خونریزی یا زخم معاینه می کند. در صورت داشتن علائم IC و عدم وجود مشکلات لگن دیگر، پزشکان ممکن است بدون این آزمایش، سیستیت بینابینی را تشخیص دهند.

 

نقش متخصص گوارش

برخی از زنان مبتلا به درد لگن ممکن است نیاز به مراجعه به متخصص گوارش، پزشک متخصص بیماری های گوارشی داشته باشند. این به این دلیل است که سندرم روده تحریک پذیر ( IBS ) علت شایع درد لگن است. ممکن است تنها علت باشد یا ممکن است با علل دیگر وجود داشته باشد.

معمولاً پزشکان IBS را بر اساس علائمی که توصیف می کنید تشخیص می دهند. اگر پزشک فکر کند که ممکن است مشکل دیگری وجود داشته باشد، آزمایشات می توانند سایر بیماری ها را رد کنند.

 

نقش یک متخصص درد

متخصصان درد معمولاً متخصصان بیهوشی هستند که آموزش های تخصصی در زمینه مدیریت درد دارند. برخی از زنان مبتلا به درد مزمن لگن می توانند از این پزشکان برای تکمیل درمان ارائه شده توسط مراقبت های اولیه یا متخصص زنان خود استفاده کنند. متخصصان درد ممکن است برای آزمایش مناسب بلوک های عصبی، استفاده از واحدهای تحریک الکتریکی عصبی از طریق پوست (TENS) یا مدیریت داروهای مورد استفاده برای درد مزمن ضروری باشند.

 

نقش درمانگر فیزیوتراپی

درمانگران فیزیوتراپی می توانند به توسعه برنامه ورزشی و تکنیک های آرام سازی برای تقویت عضلات کف لگن، کاهش درد و مدیریت استرس و اضطراب در زنانی که از درد مزمن لگن رنج می برند، کمک کنند.

نقش درمانگر

روانپزشکان و روانشناسان نیز می توانند کمک کنند – حتی اگر منبع فیزیکی درد لگن وجود داشته باشد. ذهن نقش مهمی در درک درد دارد. و افسردگی ، استرس و اضطراب می تواند هر دردی را بدتر نشان دهد.

 

صرف نظر از اینکه چه متخصصانی را ملاقات می کنید، مهم است که یک ارائه دهنده خدمات درمانی را انتخاب کنید که اطلاعات زیادی در مورد درد مزمن لگن دارد. بسیاری از انواع مختلف پزشکان می توانند علاقه خاصی به کمک افراد مبتلا به درد داشته باشند. اگر پزشک معمولی شما با علل درد لگن آشنا نیست، از یک مراجعه کننده خارجی درخواست کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *