جاذبه های گردشگری دهلی نو

جاذبه های گردشگری دهلی نو

دهلی هم یک قلمرو اتحادیه در هند است و هم یک شهر و دارای دو دنیای بسیار متفاوت است: دهلی نو و دهلی قدیم. اولی، که توسط بریتانیا در سال 1931 افتتاح شد تا به عنوان پایتخت امپراتوری خدمت کند، پایتخت مدرن کشور و مقر حکومت است، در حالی که دهلی قدیم توسط بسیاری به عنوان قلب نمادین منطقه بزرگ شهری در نظر گرفته می شود.

یکی از پرجمعیت ترین مناطق جهان – دارای جمعیتی نزدیک به 20 میلیون نفر – دهلی ترکیبی پر سر و صدا از سنت و مدرنیته است و هم به عنوان یک مرکز مذهبی و هم به عنوان شلوغ ترین دروازه بین المللی هند مهم است. تاریخچه آن به قدمت رودخانه باستانی یامونا، یکی از مقدس ترین رودخانه های هندوئیسم و ​​یک خط جداکننده طبیعی بین دهلی نو در غرب و دهلی قدیم در شرق است.

چیزهایی که در دهلی و دهلی نو باید ببینید و انجام دهید فراوان است و شامل تجربه هنرها و صنایع دستی متنوع آن، بناهای تاریخی بسیار باشکوه و مکان‌های هنرهای نمایشی بی‌شماری است. این منطقه همچنین به خاطر غذاهای عالی خود که شامل غذاهای لذیذ از هر گوشه هند است، به خوبی شناخته شده است. دهلی همچنین بهشت ​​خریداران با بازارها و بازارهای متعدد، از جمله Chandni Chowk، معروف ترین منطقه تجاری کشور است.

1. قلعه سرخ

جاذبه های گردشگری دهلی نو

قلعه سرخ

قلعه سرخ زیبا (لال قیلا) توسط شاه جهان در سال 1648 ساخته شد و تا سال 1857 به عنوان مقر قدرت مغول بود. که به شکل هلالی است و توسط خندقی احاطه شده است.

ورودی اصلی چشمگیر، دروازه لاهور، به این نام خوانده می شود که رو به لاهور در پاکستان است، در حالی که دروازه دهلی حتی بزرگتر توسط امپراتور برای مراسم تشریفات استفاده می شد. با ورود از دروازه لاهور، بازدیدکنندگان به Chhatta Chowk، یک بازار سرپوشیده قرن هفدهمی می رسند که در آن می توان اقلامی مانند ابریشم، جواهرات، جواهرات، و ظروف نقره را به همراه سوغاتی و مواد غذایی خریداری کرد.

Naubat Khana در قلعه سرخ زمانی محل نوازندگانی بود که برای امپراتور می نواختند و گالری های خوب آن هنوز حاوی بسیاری از آلات موسیقی جالب مانند طبل کتری، گونگ و سنج است. Diwan-i-Am، تالار مخاطبان عمومی، جایی که امپراتور از رعایای خود پذیرایی می کرد، نیز به دلیل سنگ مرمر سفید خیره کننده اش ارزش دیدن دارد.

یک راه عالی برای دیدن قلعه سرخ و دیگر جاذبه های محبوب دهلی، رزرو تور خصوصی تمام روز دهلی قدیم و نو است. نکات برجسته این ماجراجویی شهری نه ساعته شامل یک راهنمای حرفه ای و راننده شخصی است که شما را به نقاط دیدنی مانند مقبره همایون، قطب منار، و همچنین مسجد جامع، دروازه هند و معبد معروف نیلوفر آبی می برد. همراه با تور شما، وانت هتل و سواری با ریکشا است.

سایت رسمی: www.indiaculture.nic.in/red-fort-complex

 

 

 

2. قطب منار

 

 

 

قطب منار

مناره زیبای قطب منار که در قرن دوازدهم تکمیل شد، بلندترین مناره هند است. همچنین در حال حاضر یک سایت میراث جهانی یونسکو است که بازدیدکنندگان بین‌المللی زیادی را که مشتاق صعود به قله هستند به خاطر مناظر خیره‌کننده‌اش از منطقه اطراف جذب می‌کند.

این برج پنج طبقه پر زرق و برق بیش از 70 متر ارتفاع دارد و با کنده کاری های پیچیده ای که تاریخ قطب را به همراه کتیبه هایی از قرآن نشان می دهد پوشیده شده است. همچنین به دلیل ساخته شدن از تعدادی انواع مختلف سنگ (سه طبقه اول از ماسه سنگ قرمز ساخته شده است، در حالی که طبقه چهارم و پنجم با سنگ مرمر و ماسه سنگ ساخته شده است) قابل توجه است.

این مجموعه همچنین شامل مسجد قوت الاسلام، مسجدی در پایه برج است. دروازه ساخته شده در سال 1310; و مقبره آلتامیش، علاءالدین خلجی و امام زمین. همچنین ستون آهنی 2000 ساله، Alai Minar، ارزش دیدن دارد.

سایت رسمی: www.qutubminar.org

 

 

 

3. باغ های لودی

 

 

باغ های لودی

یکی از محبوب‌ترین پارک‌های دهلی نو در بین مردم محلی، باغ‌های لودی با مساحت 90 هکتار است که ارزش آن را در برنامه سفر دهلی شما به همراه دارد. علاوه بر باغ‌های سرسبز، این پارک دارای آثار متعددی از دوره لودی قبل از 1600 است، از جمله مقبره‌ها و خرابه‌های مهم.

نکات برجسته معماری عبارتند از مقبره های قرن پانزدهمی حاوی بقایای سلاطین لودی، و همچنین یک مسجد زیبا با گنبد سه گانه، گنبد لعابدار، که به خاطر کاشی های آبی رنگش معروف است، و خرابه های یک گنبد عظیم متعلق به حدود سال 1490. همچنین به دنبال Athpula باشید، یک پل هشت پایه متعلق به قرن شانزدهم با ستون ها و طاق های جذابش که بر روی دریاچه پارک قرار دارند.

باغ‌های لودی به‌خاطر گیاهان و جانورانش، از جمله بیش از 100 گونه درخت بومی، 50 گونه پروانه، و پرندگان فراوان، شناخته شده است. پارک ملی بونسای این کشور نیز در آن قرار دارد.

زمانی که در مجاورت هستید، پنج دقیقه پیاده روی کوتاه تا بازار محبوب خان داشته باشید. این منطقه شلوغ (و بسیار امن) در واقع در زمره معتبرترین مناطق خرید جهان قرار می گیرد و برندهای لوکس با فروشندگان خیابانی که غذاهای لذیذ محلی را می فروشند، دست به دست هم می دهند.

 

 

 

 

4. Gurudwara Bangla Sahib

 

جاذبه های گردشگری دهلی نو

Gurudwara Bangla Sahib

مهم‌ترین مکان عبادت سیک‌های دهلی، گوردوارا بنگلا صاحب قرن هجدهم، در نزدیکی محله کانات واقع شده است و ارزش بازدید را دارد. از ویژگی های برجسته آن می توان به استخر باشکوه آن، سارووار، در قلب این مجموعه بزرگ، و همچنین گنبد و میله پرچم طلای معروف آن اشاره کرد.

همچنین خود ساختمان معبد بزرگ به همراه گالری هنری و موزه کوچکی که به تاریخ مذهب سیک اختصاص دارد، قابل توجه است. در اینجا همیشه از بازدیدکنندگان استقبال می شود، و یک وعده غذایی عالی بدون هیچ هزینه ای در آشپزخانه بزرگ گوردوارا در دسترس است. تنها چیزی که در ازای آن خواسته می شود این است که موهای شما را بپوشانید و کفش ها را بردارید (روسری و نگهداری کفش رایگان ارائه می شود).

سایت رسمی: www.dsgmc.in

 

 

 

 

5. معبد نیلوفر آبی

 

 

 

معبد نیلوفر آبی

عبادتگاه باشکوه بهائی که به دلیل 9 ضلع و گنبد مرکزی خیره کننده اش به معبد نیلوفر نیز معروف است، یک شاهکار معماری است. این سازه که از بتن سفید و مرمر ساخته شده است، مانند گلی که به آن شبیه است ظریف به نظر می رسد. با برخاستن از 9 حوض آب اطراف، تقریباً به نظر می رسد که هر لحظه ممکن است شکوفا شود.

این معبد که در سال 1986 ساخته شده است، از آن زمان تاکنون بیش از 70 میلیون بازدید کننده را به خود جذب کرده است و آن را به یکی از پربازدیدترین جاذبه های جهان تبدیل کرده است. جالب اینجاست که این عبادتگاه قابل توجه هیچ بت، عکس مذهبی یا نمادهای ظاهری دینی ندارد.

یکی دیگر از معبدهای امروزی که ارزش بازدید دارد معبد ISKCON است که یکی از بزرگترین مجموعه‌های معبد کریشنا در کشور است.

سایت رسمی: www.bahaihouseofworship.in

 

 

 

6. دروازه هند

 

 

 

جاذبه های گردشگری دهلی نو

دروازه هند

دروازه هند به همان اندازه چشمگیر که کمی شبیه طاق پیروزی در پاریس است، یک طاق سنگی باشکوه است که به عنوان یادبود سربازان هندی کشته شده در جنگ جهانی اول ساخته شده است. شعله ای ابدی در زیر این سازه عظیم می سوزد و روی دیوارهای آن نام بیش از 90000 سربازی که در درگیری جان باختند حک شده است.

این سازه که روی پایه‌ای از سنگ قرمز قرار دارد و دارای یک کاسه گنبدی کم‌عمق در بالای آن است که گهگاه با روغن سوزان پر می‌شود (معمولاً فقط در سالگردهای مهم)، این سازه بر پارک اطراف آن تسلط دارد، منطقه‌ای همیشه شلوغ با انبوهی از گردشگران و مردم محلی که از آن لذت می‌برند. یک پیک نیک یا به سادگی استراحت.

برای لذت واقعی، سعی کنید دروازه هند را در شب ببینید که یکی از بهترین کارهای رایگان برای انجام در دهلی نو است. زمانی که آن و فواره های اطراف آن نورگیر هستند، منظره ای دیدنی است.

 

 

 

7. مسجد جامع

 

مسجد جامع

مسجد جامع یکی از بزرگترین مساجد هند و آخرین شاهکار معماری شاه جهان بود. این سازه زیبا که در سال 1658 تکمیل شد، دارای سه دروازه، چهار برج زاویه‌دار و دو مناره به ارتفاع 40 متر است که با استفاده از ماسه‌سنگ قرمز و مرمر سفید ساخته شده‌اند و به شکلی جذاب در نوارهای عمودی متناوب شده‌اند.

بازدیدکنندگان می توانند برای دیدن مناظر دیدنی دهلی قدیم به بالای مناره جنوبی صعود کنند و پس از آن از استخر مرکزی بزرگی که برای شستشو قبل از نماز استفاده می شود، بازدید کنند. لطفا توجه داشته باشید: بازدیدکنندگان باید قبل از ورود کفش های خود را در بیاورند و لباس مناسب بپوشند. غیر مسلمانان در نماز مجاز نیستند.

پس از آن، حتماً از Chandni Chowk ، گذرگاه اصلی بزرگ دهلی قدیم و منطقه بازاری که به خرید و غذا اختصاص داده شده است، دیدن کنید. بازار نایا و گادودیال، بازارهای معروف ادویه که در آن صدها کالا از جمله بادیان، زنجبیل، انار، زعفران، دانه های نیلوفر آبی، ترشیجات و چاتنی به نمایش گذاشته شده است، از جذابیت خاصی برخوردار هستند.

 

 

 

8. آرامگاه همایون

 

 

جاذبه های گردشگری دهلی نو

مقبره همایون

مقبره همایون در یک باغ زیبا و مربع شکل بزرگ، مقبره ای رفیع است که از سنگ مرمر سفید و ماسه سنگ قرمز ساخته شده است. این بنا به عنوان نمونه اولیه تاج محل در آگرا طراحی شده است و نمونه ای عالی از معماری مغول است.

این مقبره که در اواسط قرن شانزدهم توسط حاجی بیگم به عنوان یادبودی برای همسرش توسط بیوه ارشد همایون ساخته شد، توسط باغ های رسمی سرسبز و مقبره های دیگری از جمله آرایشگاه همایون و مقبره عیسی خان (معمار تاج محل) احاطه شده است. نمونه ای زیبا از معماری لودی و به شکل هشت ضلعی.

یک کار سرگرم کننده این است که سعی کنید بعد از شب که روشن است، نگاهی اجمالی به این ساختار تماشایی داشته باشید.

 

 

 

9. آکشاردهام

 

جاذبه های گردشگری دهلی نو

آکشاردهام

اگرچه به تازگی تکمیل شده است (در سال 2007 افتتاح شد)، معبد باشکوه هندو آکشاردهام به نظر می رسد که قرن ها قدمت داشته باشد. این بنای باشکوه که با کنده کاری های پیچیده و استادانه تزئین شده است، بازدیدکنندگان بی شماری را به دلیل زیبایی باشکوه خود به خود جذب می کند.

موارد برجسته شامل بنای تاریخی خیره کننده 43 متری با حکاکی های غنی از حیوانات، گیاهان، خدایان، رقصندگان و نوازندگان است که همه از ماسه سنگ صورتی و مرمر ساخته شده اند. از نکات قابل توجه 234 ستون پرآذینی است که از 9 گنبد آن حمایت می‌کنند، و همچنین سنگی خیره‌کننده برای ادای احترام به فیل‌ها، که مرکز آن مجسمه عظیم 3000 تنی یکی از این جانوران است.

سایر ویژگی‌های مورد علاقه عبارتند از: تئاتری که فیلمی را در مورد ساخت و ساز ساختمان نمایش می‌دهد، قایق‌سواری 15 دقیقه‌ای سرگرم‌کننده که تاریخ غنی و فرهنگ متنوع هند را به تصویر می‌کشد، و تماشایی Yagnapurush Kund، یک فواره موزیکال بزرگ که هنگام روشن شدن در شب لذت خاصی دارد. .

سایت رسمی: http://akshardham.com/

 

 

 

 

10. پورانا قیلا (قلعه قدیمی)

 

 

جاذبه های گردشگری دهلی نو

پورانا قیلا

اگرچه اغلب نادیده گرفته می‌شود، اما بیشتر گردشگران مستقیماً به سمت قلعه سرخ معروف‌تر می‌روند، Purana Qila (قلعه قدیمی) ارزش آن را دارد که در برنامه سفر خود به دهلی بچسبید. با داشتن گذشته ای که به حدود 2500 سال پیش باز می گردد، بسیاری از بناهای چشمگیر کنونی به قرن 1500 باز می گردد، اگرچه شواهدی از سازه های قبلی مربوط به قرن سوم کشف شده است.

بنای کنونی برای قرن ها نقش مهمی در امور منطقه ایفا کرده و به ویژه تحت تأثیر مذهب مسلمانان بوده است، به طوری که بناهایی مانند مسجد قیله کونا ، عبادتگاه تک گنبدی که در سال 1541 ساخته شده است، گواه آن است. مساحتی به وسعت دو کیلومتر مربع، و از کاوش در باروهای ضخیم و سه دروازه بزرگ آن لذت خواهید برد، که منظره ای به خصوص چشمگیر در هنگام نورپردازی های شبانه است.

پارک باستانی مهرائولی 200 هکتاری نیز ارزش بازدید دارد و دارای سازه های مهم متعددی است که قدمت برخی از آنها به بیش از 1000 سال می رسد. موارد برجسته شامل خرابه های قدیمی لال کوت، به همراه شواهد جدیدتر از اشغال توسط بریتانیا در دوران سلطنت ملکه ویکتوریا است.

 

 

 

11. Rajpath و Rashtrapati Bhavan

 

جاذبه های گردشگری دهلی نو

Rajpath و Rashtrapati Bhavan

راجپات، همچنین به عنوان راه پادشاه شناخته می شود، بلوار تشریفاتی سنتی دهلی نو است. از Rashtrapati Bhavan، اقامتگاه رسمی ریاست جمهوری، از بناهای مهم شهری مانند Vijay Chowk و India Gate تا استادیوم ملی می گذرد .

این خیابان عریض با درختان، چمن‌ها و برکه‌ها احاطه شده است و هر روز 26 ژانویه در رژه روز جمهوری زنده می‌شود. این مناسبت ویژه با تجمع هزاران بی شماری برای جشن سالگرد استقلال کشور مشخص شده است.

در انتهای غربی Rajpath، اقامتگاه رئیس جمهور – Rashtrapati Bhavan (که زمانی محل اقامت نایب السلطنه بریتانیا بود) – بدون شک یکی از باشکوه ترین ساختمان های دهلی است. این مکان با توجه به ترکیب التقاطی از سبک معماری مغول و اروپایی که شامل حدود 340 اتاق با تزئینات غنی است، مکانی جذاب برای سلفی است.

موزه جدید Rashtrapati Bhavan که یک نگاه اجمالی به داخل ساختمان به همراه نمایش‌های جالب مربوط به روسای جمهور گذشته ارائه می‌کند، از جذابیت خاصی برخوردار است. نکته داغ: اگر در ماه فوریه یا مارس بازدید می‌کنید، باغ‌های مغول مجاور را ببینید، نمایشگاهی باشکوه از گیاهان اطراف اقامتگاه رئیس‌جمهور.

 

 

 

12. گاندی اسمریتی و یادبود مهاتما گاندی

 

جاذبه های گردشگری دهلی نو

گاندی اسمریتی و یادبود مهاتما گاندی

ارجاعات متعددی به مهاتما گاندی در سرتاسر دهلی یافت می شود که گواهی بر میراث این مرد است. از بسیاری از جاذبه های مربوط به رهبر مشهور جنبش استقلال هند، شاید بهترین آنها گاندی اسمریتی (یادگار گاندی) باشد، موزه ای که در ملکی که او در سال 1948 در آن ترور شد قرار دارد.

نکات برجسته شامل نمایش‌ها و یادگاری‌های مربوط به زندگی و مرگ او، از جمله اتاقی که او در آن اقامت داشت، دقیقاً به همان شکلی که در آن زمان بود، و همچنین موزه جدید چندرسانه‌ای گاندی ابدی با سوابق تاریخی که جزئیات دستاوردهای او را نشان می‌دهد.

نکته برجسته این است که فرصتی برای قدم زدن در همان باغ هایی است که زمانی گاندی زمان زیادی را در آن سپری کرده است (مکانی که تیراندازی رخ داده با ستون شهید مشخص شده است). همچنین بنای یادبود راج گات گاندی در فاصله چند دقیقه پیاده روی در محلی که در آن سوزانده شد، قابل توجه است.

سایت رسمی: www.gandhisriti.gov.in

 

 

 

13. رصدخانه جانتار مانتار

 

 

 

جاذبه های گردشگری دهلی نو

رصدخانه جانتار مانتار

Jantar Mantar که در نزدیکی Connaught Place ، یکی از بزرگترین و شناخته شده ترین مناطق تجاری دهلی نو واقع شده است، یکی از پنج رصدخانه نجومی است که توسط Maharajah Jai Singh I در سال 1725 ساخته شد.

این مکان تاریخی که به خوبی حفظ شده است، طراحی شده تا ساکنان را قادر به مشاهده حرکات خورشید، ماه و سیارات کند، چندین ابزار قدیمی دیگر نیز به نمایش گذاشته شده است که زمانی برای ردیابی مسیر اجرام آسمانی و پیش بینی کسوف استفاده می شد. از ویژگی های برجسته این ساختمان قابل توجه و از نظر معماری دلپذیر می توان به یک ساعت آفتابی عظیم معروف به شاهزاده شماره ها اشاره کرد.

 

 

 

14. موزه یادبود ایندیرا گاندی

 

 

جاذبه های گردشگری دهلی نو

موزه یادبود ایندیرا گاندی

یکی دیگر از جاذبه های مهم مرتبط با سیاستمداران، موزه یادبود ایندیرا گاندی است که در محل سکونت سابق این زن بسیار مورد احترام قرار دارد (ایندیرا دختر جواهر لعل نهرو، اولین نخست وزیر هند بود، و اگرچه یکی از دوستان مهاتما گاندی بود، ارتباطی نداشت).

موارد برجسته شامل عکس هایی از زندگی و دوران نخست وزیری او، وسایل شخصی مانند ساری که در زمان ترورش به تن داشت، همراه با بریده های خبری و نامه هاست.

یک باغ محصور با درختان بالغ و گیاهان گلدار اطراف ساختمان را احاطه کرده است و مسیر آن اکنون به یادبودی تبدیل شده است و محل ترور او به وضوح مشخص شده است. چندین اتاق به پسر او، راجیو گاندی، که در سال 1991 ترور شد، اختصاص داده شده است.

پدر ایندیرا گاندی، نهرو، موضوع موزه و افلاک نما (Teen Murti Bhavan) به همان اندازه جالب است که در محل اقامت سابق او قرار دارد. این موزه زندگی و آثار رهبر، از جمله آیتم‌های جالب مربوط به مبارزه برای آزادی، با نکات برجسته از جمله اتاق خواب، اتاق نشیمن، و نمایش‌های خانه مطالعه که نکات برجسته زندگی او را به تصویر می‌کشد، ارائه می‌کند.

 

 

 

15. موزه ملی، دهلی نو

 

جاذبه های گردشگری دهلی نو

موزه ملی، دهلی نو

گالری‌های موزه ملی، دهلی نو – یکی از بزرگترین موزه‌های هند – دنباله‌ای تاریخی را دنبال می‌کنند که تمام دوره‌های اصلی را نشان می‌دهد. آثار برجسته شامل یافته‌های باستان‌شناسی، همراه با نمایشگاه‌هایی از اسباب‌بازی‌های سفالی، تصاویر و گلدان‌ها، جواهرات، مهرها، وسایل برنزی و مسی، مجسمه‌سازی، آلات موسیقی، ملیله‌کاری، ماسک‌های قبیله‌ای، شمشیر، و نقاشی‌های دیواری است.

مهم‌ترین گالری، نمایشگاه آسیای مرکزی شامل بنرهای ابریشمی و نقاشی‌های دیواری، مجسمه‌ها، و مصنوعات مربوط به زندگی در مسیر باستانی ابریشم است که بین اروپا و چین کشیده شده است. راهنماهای صوتی و تورهای راهنما در دسترس هستند.

موزه های دیگری که ارزش بازدید دارند عبارتند از: مرکز ملی علوم ، یکی از بزرگترین مراکز علمی جهان، و موزه ملی چشمگیر تاریخ طبیعی با تمرکز بر گیاهان و جانوران غنی کشور.

همچنین گالری ملی هنر مدرن (NGMA) قابل توجه است که مهم ترین مجموعه های هنری کشور را در خود جای داده است. در سال 1954 افتتاح شد و بیش از 14000 اثر هنری شامل قطعاتی از هنرمندان برجسته هندی از دهه 1850 به بعد است.

سایت رسمی: www.nationalmuseumindia.gov.in

 

 

 

16. معبد Laxminarayan

 

جاذبه های گردشگری دهلی نوrdoon.com/

معبد لاکسمینارایان

اگر می‌توانید فقط یک معبد دیگر را در برنامه سفر خود به دیدن مناظر دهلی بچسبانید، آن را به معبد لاکسمینارایان (بیرلا ماندیر) تبدیل کنید. همچنین یکی از جدیدترین چنین سایت هایی در شهر است.

این عبادتگاه هندو با ظاهر چشمگیر توسط مهاتما گاندی در سال 1939 در Connaught Place به عنوان تقدیم به الهه سعادت، Laxmi افتتاح شد (زیارتگاه های اختصاص داده شده به ادیان دیگر نیز در سایت گنجانده شده است، شرطی که گاندی آن را تعیین کرده است). محوطه‌هایی که در حدود هشت هکتار گسترده شده‌اند، برای کاوش لذت بخش هستند و دارای باغ‌های سرسبز استوایی، فواره‌ها و مجسمه‌ها هستند.

 

 

 

17. پارک ملی جانورشناسی

 

 

جاذبه های گردشگری دهلی نو

پارک ملی جانورشناسی

پارک ملی جانورشناسی که به عنوان یکی از بهترین باغ وحش های آسیا شناخته می شود، در سال 1959 تاسیس شد و زیستگاهی برای حدود 1500 گونه جانوری و پرنده فراهم می کند. حیات وحش فراوانی که به نمایش گذاشته شده است نماینده همه قاره ها از جمله نمونه های متعددی از آفریقا، استرالیا و آسیا است.

شامپانزه های متعدد باغ وحش به همراه اسب آبی، میمون عنکبوتی، گورخر، کفتار، آهو، جگوار، و ببر از نکات قابل توجه ویژه هستند. یکی از ویژگی های برجسته برای بچه ها مجتمع زیرزمینی خزندگان است که انواع مارها از جمله شاه کبرای مرگبار را در خود جای داده است.

یک راه سرگرم کننده برای دور زدن جاذبه های متعدد باغ وحش از طریق یکی از وسایل نقلیه الکتریکی کوچک است که مسافران را به اطراف پارک می چرخاند.

سایت رسمی: www.nzpnewdelhi.gov.in

 

 

 

18. موزه ملی صنایع دستی

 

جاذبه های گردشگری دهلی نو

موزه ملی صنایع دستی

موزه صنایع دستی – که به طور رسمی موزه ملی صنایع دستی و بافته های دستی نامیده می شود، در دهلی نو، طیف گسترده ای از صنایع دستی سنتی را از سراسر هند به نمایش می گذارد. در میان بسیاری از ویژگی های جذاب آن، فرصت تماشای صنعتگران بسیار ماهر است که مهارت های چند صد ساله خود را نشان می دهند و همچنین مجموعه های بزرگی از منسوجات، کارهای چوبی و سرامیک را مشاهده می کنید.

همچنین نمایش‌های معماری دهکده‌های منطقه‌ای مختلف، از جمله کلبه‌های گلی اصیل و یک هالی چوبی با اندازه کامل (شکلی از خانه عمارت) از گجرات که با هنر سنتی سنتی تزئین شده و دارای منبت کاری‌های نفیس روی چوب، نقاشی‌ها، پاپیه ماشه و گلدوزی است، قابل توجه است.

سایت رسمی: http://nationalcraftsmuseum.nic.in

 

 

 

19. موزه ملی راه آهن

 

جاذبه های گردشگری دهلی نو

موزه ملی راه آهن

موزه ملی راه آهن با وسعت 10 هکتار، بیش از 30 لوکوموتیو و چندین واگن قدیمی را در خود جای داده است که اکثر آنها بسیار نادر هستند. در مجموع، بیش از 140 سال تاریخ راه آهن هند در این مکان جذاب حفظ شده است، از جمله موتوری که در سال 1885 ساخته شد و موتور بخار Fairy Queen از سال 1855.

موارد برجسته دیگر عبارتند از چندین آیتم منحصر به فرد، مانند مجموعه ای از اتومبیل های سالن متعلق به مهاراجه های زمانی قدرتمند کشور، از جمله کالسکه چوب ساج مهاراجه میسور، که با عاج پوشیده شده است. کابین شاهزاده ولز از 1876; و واگنی که خاکستر گاندی پس از ترور او در سال 1948 در آن حمل شد. جمجمه فیلی که توسط قطار پستی در سال 1894 مورد اصابت قرار گرفته بود نیز نمایش داده شده است.

برای بچه‌ها، سوار شدن بر یک قطار بخار باریک و باریک همگی بخشی از سرگرمی است.

 

 

 

20. مجتمع حوض خاص

جاذبه های گردشگری دهلی نو

مجتمع حوض خاص

مجتمع Hauz Khas یک روستای شهری جذاب در جنوب دهلی نو است. علاوه بر آثار سنگی متعدد باستانی، کل دهکده با مقبره‌های گنبدی متعلق به خانواده‌های سلطنتی کوچک مسلمان که از قرن 14 تا 16 در اینجا دفن شده‌اند، پر شده است.

سایر نقاط برجسته شامل بقایای یک کالج باستانی و مقبره فیروز شاه، که در قرن چهاردهم بر دهلی حکومت می کرد، و همچنین کی مسجد، یک مسجد زیبا که به سبک لودی ساخته شده است.

مطمئن شوید که زمان بیشتری برای کاوش در محله اطراف اختصاص دهید. این منطقه شلوغ به دلیل گالری‌های هنری، رستوران‌های شیک، و بوتیک‌فروشی‌هایش برای مردم محلی و گردشگران امن و محبوب است.

21. موزه بین المللی توالت سولابه

 

جاذبه های گردشگری دهلی نو

نمایشگاه توالت در موزه بین المللی توالت سولب

موزه بین‌المللی توالت سولابه نگاهی جذاب به بهداشت و ارتباط آن با اصلاحات اجتماعی ارائه می‌کند. نمایش‌ها تکامل توالت و طرح‌های مختلف آن‌ها را نشان می‌دهند، اقلام مربوط به توالت که قدمت آن‌ها به ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد، همراه با نمایشگاه‌هایی که روندهای تاریخی را نشان می‌دهند.

حقایق، عکس‌ها و مصنوعات، گاه‌شماری از پیشرفت‌های مربوط به فناوری، آداب و رسوم اجتماعی، آداب توالت و شرایط بهداشتی را با نمایشگاه‌هایی از جمله وسایل خانه‌دار، گلدان‌های اتاقی، مبلمان توالت، قیمت‌ها، و کمدهای آب از 1145 تا دوران مدرن نشان می‌دهند.

اگرچه خانه تبت ارتباطی ندارد، اما موزه کوچک‌تری است که ارزش بازدید را دارد، زیرا دالایی لاما پس از فرار از تبت به ارمغان آورده است. نمایش‌ها شامل مجسمه‌های چوبی، نقاشی‌ها، فرش‌ها، و اشیای آیینی از صومعه‌ها و روستاهای تبت، همراه با موزه‌ای است که اشیاء هنری کمیاب، مصنوعات مذهبی، ادوات آیینی، اشیاء جنگی، و جواهرات را در خود جای داده است.

آدرس: Sulabh Bhawan، Palam Dabri Rd، Mahavir Enclave I، Mahavir Enclave، دهلی نو، دهلی 110046، هند

سایت رسمی: www.sulabhtoiletmuseum.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *